Voortgang activiteiten

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De sterke groei van Veldhoven, de ontwikkelingen in de regio en de betekenis van ASML voor Veldhoven en daarbuiten raakt onze hele samenleving. De grote taken en vraagstukken waar we voor staan, vragen om een organisatie (bestuurlijk en ambtelijk) die dicht bij de inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties van Veldhoven staat. En in de regio zichtbaar en actief is.

Inwoners en organisaties mogen rekenen op een goede dienstverlening van gemeenten.  Hierbij gaat het niet alleen over wat we leveren, maar ook hoe we onze diensten leveren.  In de gemeente Veldhoven staat hierbij de vraag van de klant centraal. Het gaat niet alleen om houding en gedrag, techniek en processen, maar ook om een goede interne samenwerking. We helpen inwoners en organisaties zo goed mogelijk vanuit het principe ' digitaal waar het kan'. We staan voor een toegankelijke en passende dienstverlening.

De gemeente Veldhoven vraagt inwoners om mee te denken over nieuw beleid en projecten en wil aansluiten bij moderne ontwikkelingen op het gebied van (online) participatie en democratisering. Dat vraagt om een omgevingsbewuste en communicatieve organisatie.

Gemeenten gaan de komende jaren uitdagende financiële tijden tegemoet. De taken die we lokaal op ons bordje krijgen worden vanuit het Rijk niet altijd in voldoende mate financieel gecompenseerd. Het is  aan ons, om zorg te dragen voor financiering van dit beleid. Het is van belang om de gemeentelijke financiën gezond te houden en een ambtelijke organisatie te hebben die de opgaven van nu en de toekomst aan kan met voldoende capaciteit. De uitdagingen die op ons pad komen vragen om een vitale en slagvaardige gemeentelijke organisatie. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie in contact met onze doelgroepen en netwerken in onze samenleving en passen onze communicatie daarop aan.

0.01.01 We gaan de bevindingen en ideeën uit de visie op Participatie en Democratisering uitwerken

Omschrijving

In 2023 zijn we gestart met de visie op Participatie en Democratisering gemaakt. In 2024 wordt deze aangeboden aan de gemeenteraad en starten we met de uitwerking van de bevindingen en  ideeën. Overigens zijn we  in 2023 al wel gestart met de pilot OnsVeldhoven.nl, een participatieplatform. Deze pilot loopt tot maart 2025. 

Resultaat

G

Toelichting

De Visie op participatie is vastgesteld door de gemeenteraad.  De planning voor het uitvoeringsprogramma is in voorbereiding. De pilot OnsVeldhoven.nl loopt af in maart 2025. Uit de evaluatie is gebleken dat integratie op veldhoven.nl beter aansluit op de wensen van onze inwoners. Realisatie: maart 2025.

0.01.02 We gaan de uitgangspunten voor ons communicatiebeleid beschrijven

Omschrijving

In het communicatiebeleid beschrijven we onder andere onze visie en ambitie op het gebied van communicatie en hoe we omgaan met interne en externe communicatie. Daarnaast formuleren we de strategie voor de verschillende communicatiekanalen zoals social mediabeleid en persbeleid. 

Resultaat

G

Toelichting

Het kader voor Communicatie en Participatie is eind 2024 opgeleverd. 

0.01.03 We gaan de zichtbaarheid en professionaliteit van de gemeente bij openbare bijeenkomsten verbeteren.

Omschrijving

Een professionele organisatie presenteert zich professioneel. Daar is goed communicatief materiaal voor nodig. En praktisch materiaal om in te zetten bij (inwoners)bijeenkomsten in het gemeentehuis en op locatie.

Resultaat

G

Toelichting

We besteden hier continue aandacht aan in projecten en tijdens bijeenkomsten. Bijvoorbeeld door inzet van middelen (als beachflags en banners) en door aandacht voor vormgeving en herkenbaarheid van visiedocumenten.

0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Terug naar navigatie - 0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

We zijn voor iedereen bereikbaar. Onze doelgroepen kunnen bij ons terecht voor informatie, producten en diensten. We stemmen onze dienstverlening af op de behoeften en de belangen van onze klant. Daarbij gaat het algemeen belang voor het individuele belang. 

0.02.01 We starten met het uitvoeringsprogramma van de visie Dienstverlening

Omschrijving

In het eerste kwartaal van 2024 wordt de visie op Dienstverlening samen met het uitvoeringsprogramma aangeboden aan de gemeenteraad. We starten in 2024 met de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma. 

Resultaat

O

Toelichting

In 2024 zijn we gestart met het uitvoeringsprogramma van de visie Dienstverlening. De eerste projecten waar de focus op ligt zijn verbeteren van telefonische bereikbaarheid en digitale toegankelijkheid. Deze projecten lopen door in 2025. Andere projecten zijn doorgeschoven naar 2025 in verband met het later invullen van de formatieplaats voor projectmanager en adviseur digitale dienstverlening. Het uitvoeringsprogramma wordt begin 2025 geconcretiseerd en geprioriteerd.  

0.02.04 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit

Omschrijving

We starten in 2024 met een inventarisatie van alle websites en webapplicaties en maken een plan van aanpak (met planning en prioritering) over de maatregelen die we moeten nemen om te voldoen aan de wet. In elk geval stellen we voor alle externe websites een toegankelijkheidsverklaring op (minimaal status D) en regelen we het beheer van het toegankelijkheidsregister. In het plan hebben we aandacht voor bewustwording van digitale toegankelijkheid in onze organisatie.  

Resultaat

O

Toelichting

De inventarisatie van de externe websites (ongeveer 50) waarop de gemeente (deels) communicatie of dienstverlening aanbiedt is afgerond. Personeelswisselingen en capaciteitsgebrek hebben geleid tot vertraging van het opstellen van het plan van aanpak. 

We zijn vergevorderd met het opstellen van toegankelijkheidsverklaringen voor het landelijk dashboard Toegankelijkheid. Digitale toegankelijkheid wordt binnen het uitvoeringsprogramma Dienstverlening projectmatig opgepakt. Op dit moment zijn er 3 projectopdrachten m.b.t. digitale toegankelijkheid opgesteld waarmee we in 2025 aan de slag gaan.

0.02.02 Wij voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway

Omschrijving

De Single Digital Gateway verplicht EU-lidstaten om bepaalde overheidsdiensten toegankelijk te maken voor Europese inwoners en ondernemers. Dat gebeurt via het portaal YourEurope. 

Resultaat

O

Toelichting

We zijn gestart met een impact analyse voor de invoering van de SDG annex 2. Als uitgangspunt nemen we hiervoor de handreiking van de VNG die voor de zomer is uitgebracht. Voor een aantal maatregelen zijn gemeenten afhankelijk van leveranciers die aanpassingen moeten doen in applicaties. We verwachten dat onze leveranciers deze aanpassingen pas in 2025 opleveren.  Vervolgens wordt het project opgestart.

0.02.03 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Omschrijving

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale)dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale)dienstverlening te verbeteren.

Resultaat

G

Toelichting

Wekelijks wordt de input van de klantmonitor bekeken. De feedback wordt gebruikt om formulieren, processen en pagina’s aan te passen.

0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie

Terug naar navigatie - 0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie

We weten wie we zijn, wat we willen worden en dragen dat uit. We zoeken daarbij naar de balans tussen welvaart en welzijn. 

0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid

Omschrijving

In 2023 zijn we gestart met het beschrijven van de visie op Veldhoven. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2024 aangeboden aan de gemeenteraad. De komende jaren dragen we deze visie uit en borgen we de uitgangspunten in ons beleid.  

Resultaat

G

Toelichting

De raad heeft de concept Visie op Veldhoven vastgesteld als 'Inwonersvisie op Veldhoven' en heeft het college opdracht gegeven om nog enkele nader te bepalen thema's toe te voegen aan de Visie.  Het college heeft daar in samenspraak met een met een hiervoor ingestelde raadswerkgroep in 2024 uitvoering aangegeven.  Het concept van de aangevulde visie is in 2024 afgerond, zodat het college de visie - conform afspraak - in Q1 van 2025 ter vaststelling kan aanbieden aan de raad.

0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Terug naar navigatie - 0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Het is fijn werken bij de gemeente Veldhoven. We zijn er voor de samenleving. Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op ontwikkelingen.  

0.04.01 We werken met een strategisch personeelsbeleid

Omschrijving

Met strategisch personeelsbeleid kunnen we op het gebied van personeel inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. In 2024 vervolgen we de uitwerking, waarmee we in 2023 gestart zijn. 

Resultaat

G

Toelichting

Het kwantitatief onderzoek is afgerond.  Het is de bedoeling in 2025 de kwalitatieve doorvertaling te maken. 

0.04.02 We werken verder aan de producten uit de Geluksexpeditie

Omschrijving

In het programma Geluksexpeditie werken we aan de ontwikkeling van onze organisatie, het werkgeluk van onze medewerkers en de prestatie die we leveren aan onze inwoners. In 2023 zijn medewerkers gestart met verbeteringen van diverse onderdelen binnen de organisatie, zodat we komen tot  een krachtige organisatie met een duidelijk profiel en een duidelijk maatschappelijk resultaat.  

Resultaat

G

Toelichting

Het programma ligt op schema en gaat de afrondende fase in. 

De projecten en onderdelen (stippen) uit het Expeditieplan zijn volgens planning van start gegaan. Van de de 33 stippen die van start zijn gegaan zijn er inmiddels 23 afgerond. De laatste 10  worden in de loop van 2025 afgerond of worden logisch ondergebracht bij een project of organisatieonderdeel. Verder zal in de eerste helft van 2025 een (interne) evaluatie plaatsvinden. 

0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Terug naar navigatie - 0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Veldhoven heeft een betrouwbaar en sterk financieel beleid, met een jaarlijks sluitende meerjarenbegroting. We dekken structurele uitgaven met structurele inkomsten.  

0.05.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting

Omschrijving

Een meerjarig sluitende begroting. Dit houdt in dat alle begrotingsjaren (2024 t/m 2027) een positief saldo (≥ 0) hebben. Ook moet er een positieve algemene vrije reserve zijn voor al deze jaren. 

Resultaat

G

Toelichting

De jaarrekening 2024 geeft een positief saldo van € 13,9 miljoen, ook meerjarig 2025 tot en met 2027 verwachten wij een positief saldo zoals gepresenteerd in de derde bestuursrapportage 2024.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
0.02 Klanttevredenheid balie Rapportcijfer Eigen gegevens 7,5 9
0.02 Klanttevredenheid website Rapportcijfer Eigen gegevens 6,5 7
0.02 Dashboard Digi Toegankelijk Status Logius D D
0.04 Formatie (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,8 7,5
0.04 Bezetting (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,8 7,3
0.04 Apparaatskosten (BBV) Kosten per inwoner Eigen gegevens 905 973
0.04 Externe inhuur (BBV) Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 8,4% 23,4%
0.05 Overhead (BBV) % van totale lasten Eigen gegevens 8,6% 9,0%
0.05 Structureel sluitend Ja/Nee Eigen gegevens Ja Ja
0.05 Solvabiliteitsratio Percentage Eigen gegevens 35,2% 31,1%
0.05 Vreemd-/totaal vermogen Percentage Eigen gegevens 64,8% 68,9%
0.05 Grondexploitatie Percentage Eigen gegevens 10,0% 27,0%
t

Wat heeft dat gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft dat gekost?
Programma 0 Rek. Begroting 2024 Rek. Verschil rek. 2024 met
2023 oorspr. incl. wijz. 2024 begr. 2024 rek. 2023
Lasten 38.103 28.872 51.396 46.450 4.947 -8.343
Baten 112.705 104.983 123.715 127.435 3.720 14.730
Saldo (- = nadeel) 74.602 76.111 72.319 80.985 8.667 6.387

Toelichting

De lagere lasten van € 4.947  (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende factoren:

Rekeningresultaat (voordeel € 1.982):
Het lager rekeningresultaat dan geraamd  van € 1.982 resulteert in een voordeel voor taakveld 0.11 (programma 0).

Storting reserves (voordeel € 3.450):
Het voordeel op storting reserves van € 3.450 wordt voornamelijk veroorzaakt door de volgende factoren: 
-    Lagere storting in de algemene reserve door lager resultaat Bouwgrondexploitatie bedrijven van (€ 2.432):  Dit geeft een voordeel voor taakveld 0.10, maar een              nadeel op programma 8.2.
-    Lagere storting in de algemene reserve door lager resultaat Bouwgrondexploitatie woningen (€ 133):  Dit geeft voor taakveld 0.10 een voordeel en op programma         8.2 een nadeel.
-    Hogere storting in de doelreserve energietransitie gebouwde omgeving (€ 356): Dit resulteert in een nadeel voor taakveld 0.10, maar een voordeel voor taakveld            7.3.
-    Geen storting in de reserve sociale huurwoningen (€ 1.251): Dit geeft een voordeel voor taakveld 0.10, maar een nadeel voor taakveld 8.3.

Vennootschapsbelasting (voordeel van € 1.073):
De verwachte aanslag van de Vennootschapsbelasting bedraagt € 624, terwijl oorspronkelijk € 1.697 was geraamd. Dit resulteert in een financieel voordeel voor taakveld 0.9 van € 1.073, maar veroorzaakt een financieel nadeel op de baten voor taakveld 0.10.

Kosten verkoop grond de Run 1000 (voordeel van € 368):
Het voordeel is voornamelijk ontstaan doordat de kosten voor het bouwrijp maken van de gronden zijn geboekt op programma 8 (projecten derden). Dit resulteert in een nadeel voor projecten derden de Run 1000 op programma 8.

Stelpost onvoorzien (voordeel van € 157):
Het voordeel is ontstaan doordat de post onvoorzien niet volledig is benut.

Toerekening overhead (nadeel van € 104):
Overheadkosten kunnen niet direct aan een specifiek project of product worden toegerekend en worden vaak verdeeld over verschillende projecten of activiteiten op basis van een verdeelsleutel. In dit geval zijn er minder overheadkosten toegerekend aan de projecten en de bouwgrondexploitatie dan oorspronkelijk was gepland. Dit heeft de exploitatie negatief beïnvloed, omdat er meer overheadkosten zijn gemaakt dan er aan de projecten zijn toegerekend, wat resulteert in een nadelig verschil van € 104.

Inhuur- en loonkosten op taakveld overhead inclusief investeringen in de organisatie (nadeel van € 689):
De inhuur- en loonkosten op overhead zijn hoger dan oorspronkelijk geraamd, met een overschrijding van € 507 op inhuur. Dit resulteert in een totaal nadeel van € 689. Tegenover dit nadeel staat echter een voordeel van € 358 op de baten, bestaande uit de vergoeding voor personeel in verband met de WAZO (Wet Arbeid en Zorg), ZW (Ziektewet) en WW (Werkloosheidswet).

Storting voorziening pensioenen wethouders (nadeel van € 956):
De storting in de voorziening voor de pensioenen van wethouders leidt tot een incidenteel nadeel van € 956. Dit wordt veroorzaakt door een daling van de rekenrente en een stijging van de inflatie. Aangezien de actuariële berekeningen pas aan het einde van het jaar worden opgesteld, konden we deze tegenvaller niet eerder voorzien.


De hogere baten van € 3.720 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door de volgende factoren:

Onttrekking reserves (voordeel van € 2.960):
Het voordeel van € 2.960 op de onttrekking uit reserves is vooral het gevolg van de volgende punten:
-    Door een lager prognose van het verwachte resultaat van de bouwgrondexploitatie woningen, is er een hogere storting van € 4.796 in de verliesvoorziening Zilverackers dan oorspronkelijk geraamd. Dit resulteert in een financieel voordeel voor taakveld 0.10, maar een financieel nadeel voor taakveld 8.2.
-    De aanvankelijk geraamde onttrekking van € 488 uit de reserve energietransitie is in werkelijkheid een storting van € 356 geworden (zie verklaring onder lasten).               Dit leidt tot een financieel nadeel voor taakveld 0.10, maar een financieel voordeel voor taakveld 7.3.
-    Er heeft een onttrekking plaatsgevonden van € 584 voor de Vennootschapsbelasting van de BGE’s, terwijl oorspronkelijk € 1.662 was geraamd. Dit resulteert in een          financieel nadeel voor taakveld 0.10, maar een financieel voordeel onder de lasten voor taakveld 0.9.
-   In 2024 zijn er geen uitgaven gedaan voor middelen ROW, waardoor er geen onttrekking uit de reserve heeft plaatsgevonden. Dit resulteert in een financieel nadeel         van € 143 voor taakveld 0.10.

Vergoeding personeel (voordeel van € 358):
Er zijn meer uitkeringen ontvangen dan oorspronkelijk geraamd voor de WAZO (Wet Arbeid en Zorg), ZW (Ziektewet) en WW (Werkloosheidswet). Dit wordt veroorzaakt door een toename van het aantal mensen dat aanspraak maakt op deze uitkeringen.

Werkelijk ontvangen rente (voordeel van € 272):
Het voordeel van de werkelijke ontvangen rente wordt verder toegelicht in de paragraaf over het renteresultaat in de paragraaf financiering.

Onttrekking voorziening verlofsparen en verlofsaldi (voordeel van € 108):

De voorzieningen voor verlofsparen en verlofsaldi zijn dit jaar lager dan vorig jaar, voornamelijk door de lagere plus-uren in vergelijking met het vorige jaar.

Overzicht investeringen

Terug naar navigatie - Overzicht investeringen
Project Programma 0 U/I Budget Besteding Restant Budget Totaal Jaar
nr. Omschrijving 2024 2024 2024 2025-2028 Budget gereed
718233 LED-verlichting plus W-installatie gemeentehuis U 150 49 101 0 101 2025
740020 WIFI-spots I 0 9 -9 0 -9 2024
740020 WIFI-spots U 45 9 36 0 36 2024
740021 Switches U 150 46 104 0 104 2025
740022 Smartphones U 280 249 31 0 31 2024
740023 Uitbreiding balies (2 stuks) U 60 70 -10 0 -10 2024
740024 Videoconferencesystemen/schermen vergaderruimtes U 50 0 50 50 100 2025
780198 Lening LED-verlichting sportpark VLTC I 5 5 0 9 9 Nvt
780199 Lening LED-verlichting sportpark Zeelst I 2 2 0 4 4 Nvt
799112 Leningen u/g: startersleningen I 50 20 30 80 110 Nvt
799115 Starterslening 1e woning aankopen U 83 33 50 0 50 Nvt
799115 Starterslening 1e woning aankopen I 39 199 -160 0 -160 Nvt
799116 Stimuler.lening aanpass.koopwoningen U 218 138 80 0 80 Nvt
799116 Stimuler.lening aanpass.koopwoningen I 130 156 -26 0 -26 Nvt
799119 Starterslening 1e woningaankoop/amendement Begr24 U 1.300 545 755 0 755 Nvt
799119 Starterslening 1e woningaankoop/amendement Begr24 I 0 3 -3 0 -3 Nvt
Totaal programma 2.560 1.532 1.029 143 1.172

Overzicht algemene dekkingsmiddelen

Begroting 2024 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2024
Lokale heffingen 17.068 18.424 18.384
Algemene uitkering gemeentefonds 82.561 88.497 88.303
Dividend 75 75 76
Saldo financieringsfunctie 14 -307 -51
Totalen 99.718 106.689 106.712

Bedrag voor de heffing voor de vennootschapsbelasting

Begroting 2024 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2024
Vennootschapsbelasting 264 1.697 624
Totalen 264 1.697 624

Bedrag voor onvoorzien

omschrijving Rek.24
Oorspronkelijke begroting 156 ddddddddddddddddddddddddddddddddddddd
Totalen 156

Overzicht van de kosten van de overhead

Begroting 2024 Rek. ddddddddddddddddddd
omschrijving oorspr. incl. wijz. 2024
1. Lasten overhead 16.066 17.468 18.160
2. Baten overhead -111 -174 -670
3. Doorbelasting overhead -1.508 -1.508 -1.403
Totaal overhead 14.448 15.787 16.087

Overzicht incidentele baten en lasten


Progr Begroting Begroting Rekening
nr. Omschrijving oorspr. na wijz.
LASTEN:
3.2/8.2 bouwgrondexploitatie 25.648 23.537 16.601
3.2/8.2 verrekening bouwgrondexploitatie 37.607 0 0
0.3 Resultaat aan- en verkoop gronden 125 673 295
0.4 Invoering Wet open overheid (Woo) 106 106 18
0.9 vennootschapsbelasting 258 1.662 584
0.10 reserves (BGE) 4.703 2.844 279
3.2 centrum ontwikkelings programma 105 795 541
3.2 begeleiding invoering programma De Run 81 722 572
3.2 programmeringsafspraken bedrijventerreinen SGE 1.500 0 0
8.1 projecten derden niet BGE 1.169 1.334 815
8.1 invoering omgevingswet 148 502 408
Totaal incidentele lasten 71.450 32.175 20.113
BATEN:
3.2/8.2 bouwgrondexploitatie 67.958 27.570 12.084
3.2/8.2 verrekening bouwgrondexploitatie 0 -1.189 4.796
0.3 Resultaat aan- en verkoop gronden 0 8.144 8.247
0.10 reserve Vennootschapsbelasting 258 1.662 584
0.10 reserve progr.afspraken bedrijventerreinen SGE 1.500 0 0
8.1 projecten derden niet BGE 1.169 2.569 2.146
Totaal incidentele baten 70.885 38.756 27.857
Saldo (-/- = nadeel) -565 6.581 7.744