Toelichtingen
De hogere lasten van € 1.538 (nadeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:
Opvang vluchtelingen (€ 389 voordeel)
Voor het opvangen van vluchtelingen uit de Oekraïne ontvangt iedere gemeente een normbedrag. Dit normbedrag neemt jaarlijks af. De kosten van de opvang hebben wat lager uitgepakt dan vooraf begroot. Ook het verstrekken van leefgeld voor deze doelgroep valt onder deze kostensoort. Doordat veel opgevangen Oekraïense vluchtelingen betaalde arbeid hebben, is er veel minder beroep gedaan op het leefgeld. Dit levert een fors voordeel op in de jaarrekening.
Jeugdhulp (€ 1.824 nadeel)
Op het onderdeel in de begroting wat gaat over Jeugdhulp zijn een aantal factoren die gezamenlijk een fors nadeel veroorzaken in de jaarrekening:
- Gemeente Veldhoven neemt deel aan twee regionale jeugdhulpsamenwerkingen: 'Een 10 voor de Jeugd' en '21 voor de Jeugd' voor de inkoop van jeugdhulp voor 11 en 21 gemeenten. Voor 2024 en 2025 zijn de kosten hiervoor per ongeluk niet in de begroting opgenomen, wat een tekort van €226 veroorzaakt.
- Landelijke jeugdhulp wordt vaak via een open-eind regeling ingekocht, waarbij de kosten vooraf niet precies bekend zijn. In 2024 is er meer van deze zorg gebruikt, wat leidde tot een onverwacht tekort van €600.
- Er is ook meer jeugdhulp crisis en verblijf nodig geweest, wat duurder is dan gewone zorg. Dit zorgde voor een tekort van €155.
- In het vierde kwartaal steeg het gebruik van jeugdhulpproducten met 7%, wat niet eerder zichtbaar was. Dit kwam door meer unieke cliënten en een hoger gemiddeld aantal indicaties per cliënt, wat een tekort van €543 veroorzaakte.
- Jeugdzorgplus is nodig voor kinderen die niet thuis kunnen wonen en een gesloten omgeving nodig hebben. In 2024 zijn er meer kinderen geplaatst en de kosten per dag zijn gestegen, wat een nadeel van €300 oplevert.
Participatie (€ 437 nadeel)
In 2024 hebben meer mensen een uitkering aangevraagd en het minimumloon is gestegen. Het Rijk heeft hiervoor meer geld gegeven. Dit extra budget is in 2024 verwerkt aan de batenkant maar nog niet aan de uitgavenkant van de begroting. Dit zal in 2025 worden aangepast.
WMO (€ 361 nadeel)
We zien een toename van het aantal indicaties bij Hulp bij het Huishouden (+8%) en begeleiding 18+ (+6%) ten opzichte van het aantal waarmee bij het opstellen van de begroting 2024 rekening is gehouden. Daarnaast is het tarief van zorgaanbieders voor de Huishoudelijke hulp en begeleiding gestegen in 2024. Deze stijgingen zijn onafwendbaar en door de aanbieders aan de gemeente doorbelast. Nadeel €480.
We hebben in 2024, 222 unieke cliënten gehad in het leerlingenvervoer. Dit zijn er fors minder dan vorig jaar. Hierdoor hebben we een voordeel van €119.
BBZ starters (€ 75 voordeel)
In 2024 hebben zich minder ondernemers voor financiële ondersteuning bij de gemeente gemeld, dan bij het opstellen van de begroting is ingeschat. Dit levert een klein voordeel op binnen de jaarrekening.
Minimabeleid ( € 126 voordeel)
Dit incidentele voordeel wordt vooral veroorzaakt door lagere loonkosten.
Romabeleid (€ 85 voordeel)
In 2024 zijn geen concrete acties vanuit Romabeleid gevoerd, waardoor dit budget niet is gebruikt. Het beleid wordt herschreven en voor 2025 en verder zal er weer gebruik gemaakt worden van het budget.
Opvang nieuwkomers Buitenjan (€ 377 voordeel)
Door verminderde betrokkenheid en commitment vanuit de regiogemeenten voor het aanbieden van een waardevolle activiteiten op de Buitenjan is het aanbod in 2024 afgebouwd. Ook de inzet van de projectleider is afgebouwd. Hierdoor zijn de uitgaven fors lager geworden dan begroot. Let wel, ook aan de batenkant zijn de inkomsten (vanuit het COA) voor deze activiteiten logischerwijs fors verminderd.
De hogere baten van € 41 (voordeel) op dit programma worden voornamelijk veroorzaakt door:
Kinderopvangtoeslagproblematiek (€ 112 voordeel)
De uitvoering van de kinderopvangstoeslagenproblematiek voeren we als gemeente in opdracht van het Rijk uit. Dit gebeurt kostenneutraal. De afrekening van 2022 heeft in 2024 plaatsgevonden waardoor er een voordeel is ontstaan.
Inburgering (€ 225 voordeel)
De te ontvangen middelen van het Rijk (SPUK) zijn naar boven bijgesteld op basis van de realisatie van 2023. Hier was in de begroting geen rekening mee gehouden waardoor er een incidenteel voordeel is ontstaan.
Opvang nieuwkomers (€ 280 nadeel)
De activiteiten op de regionale nieuwkomersopvang (De Buitenjan) zijn als gevolg van de verminderde regionale betrokkenheid langzaam afgebouwd tot een basisnivo waardoor er minder uitgaven zijn geweest. De activiteiten zijn uitgevoerd door het COA en door de inzet van Cordaad Welzijn. De financiële bijdrage vanuit het COA voor de inzet van een projectleider en het organiseren van activiteiten is hierdoor ook afgebouwd in 2024.