Uitgaven

5,95%
€ 688
x €1.000
5,95% Complete

Inkomsten

8,5%
€ -1.457
x €1.000
8,5% Complete

Saldo

38,43%
€ -2.145
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

5,95%
€ 688
x €1.000
5,95% Complete

Inkomsten

8,5%
€ -1.457
x €1.000
8,5% Complete

Saldo

38,43%
€ -2.145
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad

Vanuit de Woon(zorg)visie sturen we op het toekomstbestendig maken van de bestaande woningvoorraad. Dit betekent voldoende beschikbare en betaalbare woningen met een grotere diversiteit aan woningen. Aanpassingen in de bestaande woningvoorraad zouden moeten leiden tot meer aanbod voor kleine huishoudens, ouderen en mensen met fysieke beperkingen. Bestaande woningen worden verduurzaamd en levensloopbestendig gemaakt.  Ook kunnen bestaande woningen of andere panden beter worden benut, bijvoorbeeld door transformatie tot wonen, woningsplitsing en kamerbewoning. Zo kunnen meer mensen doorstroming naar een beter passende woning. Indien nodig zetten we instrumentarium in om beschikbaarheid, betaalbaarheid en passendheid te waarborgen. 

8.01.01 Opstellen actieplan bewustwording en doorstroming

Omschrijving

We ontwikkelen in 2024 samen met onze partners een actieplan gericht op het bevorderen van bewustwording en doorstroming, in het kader van passend wonen in elke levensfase.  Specifieke aandacht voor senioren. Daarbij richten wij ons op zowel koop als (sociale en vrije sector) huur.  Denk bijvoorbeeld aan Seniorenpunt, woonmakelaar, ontzorgen met verhuizen, etc.).  We stimuleren daarin ook dat onze inwoners eigen verantwoordelijkheid nemen voor toekomstbestendig wonen. We leggen verbinding met lopende projecten vanuit duurzaamheid: o.a. ontzorging verduurzaming koopwoningen, onderzoek benutten natuurlijke momenten. Ook de rol van de SNV-stimuleringslening (tbv. aanpassingen  voor verduurzaming of om langer thuis te wonen) wordt hierin betrokken.

Stand van zaken

G

Toelichting

Naar verwachting wordt eind 2024 een compact actieplan opgeleverd, waarin acties rond zowel huurders als kopers worden geschetst. 

8.01.02 Verkenning pilot voorrangsregeling

Omschrijving

In Q4 van 2024 wordt gestart met een onderzoek naar de mogelijkheid van een pilotproject met een voorrangsregeling voor mensen die binnen hun eigen wijk willen doorstromen. We willen op die manier ruimte bieden aan zowel jong als oud, waarvoor het sociaal netwerk in de nabijheid belangrijk is.  Het onderzoek moet halverwege 2025 gereed zijn.

Stand van zaken

G

Toelichting

We zien dat het onderwerp voorrang zowel lokaal als regionaal aandacht behoeft. Eind 2024 wordt dit volgens planning opgepakt.

8.01.03 Verkenning en planvorming herstructurering

Omschrijving

We ontwikkelen een visie op kansen voor (grootschalige) herstructurering van bestaande woonwijken, in nauwe samenspraak met de corporaties en overige stakeholders. Daarbij onderzoeken we actief de koppelkansen met andere ontwikkelingen in die gebieden, bv. rondom wonen en zorg, veiligheid, openbare ruimte, mobiliteit, klimaatbestendigheid en energietransitie.  Eind 2024 wordt dit gestart.  In het najaar van 2025 moet de visie gereed zijn.

Stand van zaken

G

Toelichting

Volgens planning zal hier eind 2024 mee worden gestart. Voorbereidend loopt hierover al het gesprek met de woningcorporaties.

8.01.04 Uitwerken opgave wonen voor spoedzoekers

Omschrijving

We maken in 2024 met beoogde partners een plan om te komen tot projecten voor woonvoorzieningen voor mensen (een mix van doelgroepen) die snel en/of tijdelijk een woning nodig hebben. Voorlopige ambitie ca. 250 woningen in sociale en middeldure huur voor 2030. Dit kan, maar hoeft niet uitsluitend, in de vorm van tijdelijke woningen.   

Stand van zaken

G

Toelichting

Op basis van voortschrijdend inzicht en landelijke ontwikkeling (o.a. afschaffen tijdelijke huurcontracten) leidt deze activiteit niet tot een specifiek plan om woonvoorzieningen voor spoedzoekers te maken, maar wordt deze opgave geïntegreerd in de totale woningbouwopgave. Er wordt wel gezocht naar locaties voor tijdelijke woningen, waarbij het uitgangspunt is dat ook de doelgroep spoedzoekers wordt gehuisvest.

8.01.05 Actualiseren prestatieafspraken woningcorporaties

Omschrijving

We actualiseren de meerjarige prestatieafspraken met de corporaties en de huurdersorganisatie om de doelen uit de Woon(zorg)visie te bereiken. Eind 2024 worden de nieuwe afspraken ondertekend.

Stand van zaken

G

Toelichting

In Q4 wordt de jaarlijkse actualisatie van de prestatieafspraken met de woningcorporaties en de huurdersvertegenwoordiging ondertekend. 

8.01.06 Regionale samenwerking thema wonen (en zorg)

Omschrijving

We werken in de regio samen op het thema Wonen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Voor de Woondeal 2023 werken we via deze regio's samen met de provincie en het Rijk. Op het thema wonen voor senioren werken we samen in Het Juiste Huis. De Wet (in voorbereiding) Versterking Regie Volkshuisvesting, biedt wettelijke kaders voor de regionale samenwerking op deze thema's.  We werken daarbij in 2024 specifiek aan het versterken van de verbindingen tussen het lokale en de verschillende regionale samenwerkingen. Binnen deze samenwerkingen werken we aan de doelen uit de Woon(zorg)visie.

Stand van zaken

G

Toelichting

De samenwerkingen rond wonen (en zorg) op SGE en MRE niveau en met provincie en Rijk worden komend jaar inhoudelijk en procesmatig verder op elkaar afgestemd. Daarbij wordt bekeken welk thema op welk schaalniveau moet worden belegd. De samenwerking rond Het Juiste Thuis wordt voortgezet en afgestemd op de andere samenwerkingen.

8.01.07 Onderzoeken leenbedrag startersleningen te verhogen

Omschrijving

We onderzoeken om het leenbedrag van startersleningen te kunnen verhogen van € 35.000 naar € 40.000.

Stand van zaken

-

Toelichting

8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg

Terug naar navigatie - 8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg

Wonen en zorg zijn geen gescheiden werelden. We streven ernaar dat inwoners met een zorgvraag zo lang mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) wonen in een geschikte woning in hun eigen omgeving of sociale netwerk. De woonomgeving moet hiervoor ook geschikt zijn, met aandacht voor leefbaarheid, inclusie, voorzieningen en ontmoetingsplekken. Inwoners moeten zich meer bewust worden van de mogelijkheden van aanpassen van de eigen woning of doorstromen naar een meer geschikte woning. Om wonen en zorg te kunnen faciliteren, versterken we de samenwerking met de externe partners en in de regio.   

8.02.01 Organiseren Samenwerkingstafel Wonen en Zorg

Omschrijving

We organiseren een Samenwerkingstafel Wonen en Zorg. We zetten daarbij in op een goede ketensamenwerking tussen onder andere zorginstellingen, zorgkantoor en woningcorporaties. Daarin stemmen we gewenste ontwikkelingen af en bespreken we kansen, knelpunten, voorwaarden en financieringsmogelijkheden.  In 2024 werken we aan het opzetten van deze samenswerking. Daarnaast maken we een doorvertaling van de huidige analyse van de woonzorgbehoefte in een concrete opgave voor wonen met zorg, inclusief geclusterd wonen voor alle doelgroepen. We gebruiken dit om samen met onze partners de komende jaren gericht ontwikkelingen te sturen en te monitoren. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De Samenwerkingstafel is structureel ingericht. Er zijn sinds eind 2023 twee bijeenkomsten van de Samenwerkingstafel geweest, waarbij op inspirerende wijze over de thema's binnen de gezamenlijke opgave is gesproken. Deze thema's worden verder uitgewerkt, waarbij ook een verdieping op de woonzorganalyse wordt besproken.

8.02.02 Ontwikkeling toetsingskader woonzorg-initiatieven

Omschrijving

We werken een breed toetsingskader uit, op basis waarvan we nieuwe projecten en initiatieven goed afgewogen – gemeentebreed - kunnen beoordelen. Er wordt getoetst of deze wel voorzien in een lokale of regionale behoefte en hoe dit gespreid is over de gemeente of regio en de betaalbaarheid van de voorziening in relatie tot de doelgroep. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Op basis van de verdiepende woonzorganalyse ontstaat een concreter beeld welke woon(zorg)voorzieningen wel of niet in Veldhoven moeten worden gefaciliteerd. Dit leidt eind 2024 tot een toetsingskader.

8.02.03 Verkenning en borging kwaliteitseisen wonen en zorg

Omschrijving

Algemene definities rondom wonen en zorg worden in de regionale begrippenlijst wonen vastgelegd. Daarnaast willen we graag randvoorwaarden stellen aan de bouw, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er direct na oplevering wmo-voorzieningen moeten worden aangebracht in een nieuwbouwproject voor wonen en zorg. Er zijn veel verschillende keurmerken die toegepast kunnen worden op de bouw van woonzorgconcepten en woningbouw in het algemeen. Er zijn echter ook belemmeringen (vooral financieel) om deze generiek toe te passen. Daarom wordt een document opgesteld met de kwaliteitseisen die we voor Veldhoven het meest belangrijk vinden. Deze passen we toe met maatwerk, rekening houdend met de doelgroep van het desbetreffende project. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Wordt volgens planning dit jaar uitgewerkt.

8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen

Terug naar navigatie - 8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen

We realiseren de schaalsprong door vanaf 2020 tot en met 2030 4.200 woningen toe te voegen aan de voorraad (5.000 tot en met 2032). Dat doen we onder andere in uitbreidingslocatie Zilverackers en in nieuwe aantrekkelijke, meer stedelijke woonmilieus, passend binnen de ruimtelijke structuur van de Omgevingsvisie. In de nieuwbouwprojecten voegen we aanvullende en innovatieve woonvormen toe voor meer differentiatie  binnen de woningvoorraad.  Gemeentebreed 30% sociale huur, 10% sociale koop, 15% middeldure huur, 20% middeldure koop en 25% duur segment. Op projectniveau wordt dit gespecificeerd vanwege gebiedsgericht maatwerk. We faciliteren bewonersinitiatieven en CPO-ontwikkelingen daar waar mogelijk. Door te sturen op de kwalitatieve invulling van het woningbouwprogramma, vergroten we zoveel mogelijk de kansen op passende huisvesting voor specifieke doelgroepen, zoals lage en middeninkomens, starters, ouderen en kwetsbaren, internationale werknemers, vluchtelingen en woonwagenbewoners. 

8.03.01 Uitvoeren woningbouwversnelling

Omschrijving

2024 is het schakeljaar tussen woningbouwversnelling I en II. In 2020 is de aanpak woningbouwversnelling vastgesteld, op basis waarvan we in 5 jaar 2.000 woningen moeten realiseren. In de loop van 2025 zal de 2.000e woning worden opgeleverd.

Inmiddels is bovendien besloten de woningbouwversnelling door te zetten tot 2032. Vanaf 2024 worden daarvoor nieuwe projecten opgestart op basis van de ingezette woningbouwversnellingsaanpak. Het doel is om tot en met 2032 nog eens 3.000 woningen toe te voegen om de groei van arbeidsplaatsen te kunnen faciliteren.  In totaal worden daarmee tussen 2000 en 2032 zo'n 5.000 woningen gerealiseerd. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De woningbouwversnelling ligt op koers. In 2023 zijn ca. 400 woningen opgeleverd. In 2024 worden ruim 300 woningen opgeleverd. Eind 2025 passeren we de grens van 2.000 opgeleverde woningen sinds 2020, conform ambitie en doelstelling.

8.03.02 Communicatie Woningbouwprojecten

Omschrijving

In 2024 digitaal ontsluiten van informatie m.b.t. lopende woningbouwprojecten t.b.v. inwoners en woningzoekenden. Daarnaast onderzoeken hoe de informatie in bredere context van de ontwikkelingen rond de schaalsprong kan worden geplaatst.

Stand van zaken

G

Toelichting

Wordt in de tweede helft van 2024 gestart.

8.03.03 Stimuleren realisatie sociale woningbouw

Omschrijving

De bouw van sociale huurwoningen zet de haalbaarheid van woningbouwprojecten onder druk. Om de bouw van sociale huurwoningen met een goede spreiding over de gemeente mogelijk te maken, worden de mogelijke instrumenten om te verevenen of egaliseren onderzocht en ingevoerd. 

Stand van zaken

G

Toelichting

8.03.04 Aanpak n.a.v. behoefteonderzoek woonwagenlocaties

Omschrijving

Naar aanleiding van de resultaten van het behoefteonderzoek woonwagenlocaties wordt een vervolgaanpak opgesteld.

Stand van zaken

R

Toelichting

Het opstellen van de vervolgaanpak loopt vertraging op door het vertrek van deskundigen uit de organisatie.

8.03.05 Vaststellen kwaliteitseisen voor (tijdelijke) huisvesting van (internationale) werknemers

Omschrijving

We stellen kwaliteitseisen vast t.a.v. (tijdelijke) huisvesting van internationale werknemers in aanvulling op het SGE Afsprakenkader huisvesting arbeidsmigranten.

Stand van zaken

G

Toelichting

Wordt in de tweede helft van 2024 opgepakt.

8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

In de behandeling van ruimtelijke initiatieven gaan we zo vroeg mogelijk het gesprek aan met de initiatiefnemer. Door initiatiefnemers in het proces te betrekken wordt vroegtijdig duidelijk wat er voor beide partijen te wachten staat. De gemeente kan beter adviseren aan de initiatiefnemer wat er nodig is om het initiatief te laten slagen. Hierbij gaan we uit van het mogelijk maken via het "ja, mits" principe. We voegen waarde toe aan het initiatief, kunnen we maatwerk bieden indien nodig en zijn we toegankelijk en transparant richting de klant. In dit verband zijn we gestart met de pilot 'Onsveldhoven.nl. Met deze site wordt ingezet op het breder betrekken en informeren van inwoners bij ruimtelijke ontwikkelingen. 

8.04.01 We ondersteunen initiatiefnemers in het doorlopen van de juiste processen en adviseren welk proces het beste past om het initiatief mogelijk te maken.

Omschrijving

We adviseren de initiatiefnemers die zich melden bij de gemeente met een haalbaar initiatief hoe ze kunnen komen tot een complete aanvraag. De haalbaarheid wordt hierbij getoetst in een omgevingsoverleg. Daarnaast bieden we ondersteuning/begeleiding door het proces om tot een zo compleet mogelijke aanvraag te komen. Hierbij staat een duidelijk afgesproken proces centraal waarin in goede samenwerking tussen de initiatiefnemer en de gemeente ervoor zorgt dat initiatieven sneller en vollediger kunnen worden gerealiseerd en de vergunningsprocedure sneller kan worden doorlopen.

Stand van zaken

O

Toelichting

Het proces is doordacht en ingericht. Echter heeft het omgevingsloket nog niet de centrale rol waardoor dit proces goed verloopt en de dienstverlening goed is, zie activiteit 8.04.02.

8.04.02 Het omgevingsloket is makkelijk bereikbaar, toegankelijk en altijd het eerste aanspreekpunt omtrent initiatieven in de fysieke leefomgeving.

Omschrijving

Om vragen van inwoners beter te beantwoorden en om initiatiefnemers beter te ondersteunen krijgt het gemeentelijk omgevingsloket een centrale rol in de organisatie.  De initiatieven worden aan de voorkant sneller toebedeeld aan de juiste specialist. We verwachten we dat de kwaliteit van dienstverlening  toeneemt. Hierdoor doorlopen we sneller het proces en kunnen we de verkorte wettelijke termijnen te behalen. 

Stand van zaken

R

Toelichting

De administratieve centrale rol van het omgevingsloket is opgepakt en in ontwikkeling.  De bij dit doel gewenste centrale adviesrol (advies en wegwijs) is door tekort aan capaciteit niet verder opgepakt. De door het programma Transitie Omgevingswet verzochte extra capaciteit is eerder niet gehonoreerd. Hierdoor duren procedures langer en is de kwaliteit van dienstverlening niet zoals gewenst. De gewenste verandercapaciteit bij de medewerkers kan zich hierdoor ook onvoldoende ontwikkelen. 

8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

Terug naar navigatie - 8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

De relevantste instrumenten uit de Omgevingswet voor de gemeente Veldhoven zijn de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning.

De activiteiten in het omgevingsplan zijn evenwichtig toebedeeld aan locaties. Hiermee geven we vorm aan de kernopgaven uit de omgevingsvisie en geeft dit de kaders weer waarbinnen we initiatieven mogelijk maken. Daarnaast is de organisatie ingericht en opgeleid om omgevingsvergunningen te verlenen binnen de verkorte wettelijke termijnen.

8.05.01 We bouwen door op de ervaringen uit de pilot Zonderwijk en starten met een nieuwe pilot voor een ander gebied om te komen tot één omgevingsplan voor heel Veldhoven.

Omschrijving

De manier van werken om te komen tot een omgevingsplan is in de pilot Zonderwijk goed bevallen. De aanpak leent zich voldoende om toe te passen op andere woonwijken in Veldhoven, waar we op basis van onze ervaringen naar verwachting met een efficiënter en eenvoudiger proces tot een omgevingsplan kunnen komen. De regels voor woonwijken breiden we hiermee stapsgewijs uit. Daarnaast kiezen we een ander gebied met een andere thematiek, zoals een bedrijventerrein, waarop we weer nieuwe kennis en ervaringen op doen en de regels voor omgevingsplan Veldhoven uitbreiden. In welke specifieke gebieden we na Zonderwijk aan de slag gaan, wordt op een later moment bepaald op basis van de ervaringen uit pilot Zonderwijk en ontwikkelingen binnen en buiten het gemeentehuis.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Op dit moment wordt nog gewerkt aan het omgevingsplan voor Zonderwijk. Om te komen tot 1 omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente Veldhoven is een strategische planning opgesteld. In deze planning maken we inzichtelijk hoe we dit gaan regelen. Aan de hand van drie sporen willen we komen tot 1 omgevingsplan, namelijk:

  1. Spoor 1: verder leren (na Zonderwijk gaan we aan de slag met een ander gebiedstype)
  2. Spoor 2: doorbouwen (na afronding van spoor 1 worden vergelijkbare gebiedstypen opgepakt)
  3. Spoor 3: thematisch verwerken van niet gebiedsgerichte onderdelen

8.05.02 We gaan werken met programma's (een nieuw instrument uit de omgevingswet).

Omschrijving

Eén van de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet zijn programma's.  Een programma kan vorm geven aan de centrale opgaven uit de omgevingsvisie. We gaan in 2024 te starten met het programma Kostenverhaal.  

Stand van zaken

G

Toelichting

De Nota kostenverhaal en financiële bijdragen is vastgesteld als programma onder de Omgevingswet. Afhankelijk van de opgaven zullen voorbereidingen voor andere programma's worden opgestart. 

8.05.03 We borgen, monitoren en evalueren de nieuwe werkprocessen om te werken met de instrumenten uit de Omgevingswet.

Omschrijving

 Voor de uitvoering van de Omgevingswet zijn de  werkprocessen verbeterd en aangepast.  Het is van belang om deze processen te monitoren en evalueren, zodat we kunnen leren en bijstellen. Met de opgedane kennis en ervaring kunnen we de competenties van de medewerkers (verder) ontwikkelen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Voor de verschillende nieuwe processen onder de Omgevingswet zijn werkprocessen opgesteld. Nu de Omgevingswet in werking is getreden kan de praktijk vertaald worden naar de werkprocessen en zullen de werkprocessen continu gemonitord, verbeterd en aangepast worden. 

8.05.04 We behandelen aanvragen binnen de wettelijk geldende termijnen.

Omschrijving

Een omgevingsvergunning is een instrument uit de Omgevingswet. Dit instrument is vernieuwd waarbij een meer integrale werkwijze wordt gehanteerd. Door in de voorbereiding de initiatiefnemer beter te adviseren kunnen we de omgevingsvergunning binnen de verkorte wettelijke termijnen verlenen. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De huidige vergunningaanvragen zijn binnen de gestelde wettelijke termijnen verleend. Gevaar is wel dat als het omgevingsloket niet de centrale rol krijgt (zie activiteit 8.04.02) dat deze in de toekomst niet worden gehaald in alle gevallen. 

8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.

Terug naar navigatie - 8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.

Door de sterke groei van het aantal arbeidsplaatsen en woningen wordt een deel van Veldhoven meer stedelijk van karakter. Om de kwaliteit van de leefomgeving hoog te houden  moet worden ingezet op een versterken het groen en de openbare ruimte. Ook moet rekening worden gehouden met voldoende ruimte voor extra voorzieningen.  Zo zorgen we ervoor dat inwoners de meer stedelijke omgeving en dynamiek kunnen omarmen. Daarnaast behouden we het dorpse karakter van de oude kernen en linten. 

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 26.579 26.904 27.592 688
Baten 30.160 30.183 28.726 -1.457
Saldo (- = nadeel) 3.581 3.279 1.134 -2.145

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Actualisatie bouwgrondexploitatie woningen -29 -1.789 -1.760
Werkzaamheden ASML 180 220 40
BOVO bijdrage project Zilverkas 96 96
Inhuurbudget omgevingswet 210 -210
Inhuurbudget ivm zwangerschapsverlof 65 -65
Formatie Omgevingsloket 60 -60
Tijdelijk extra BOA 56 -56
Handhaving bijgebouw 56 -56
Nazorgbudget Kempenbaan West (inrit Heiberg) 40 -40
Volkshuisvesting algemeen -15 15
Overige 65 16 -49
Saldo (- = nadeel) 688 -1.457 -2.145

Toelichting

Actualisatie bouwgrondexploitatie  woningen (€ 1.760 nadeel)
Naar aanleiding van de doorrekening van de bouwgrondexploitaties bij de jaarrekening 2023 is de resultaatprognose aangepast. Nadeel voor 2024 bedraagt € 1.760. De bijstellingen zijn als volgt:

Werkzaamheden ASML (€ 40 voordeel)
De ontwikkelingen van ASML volgen zich in hoog tempo op. Onze organisatie wordt gevraagd mee te denken over de ontwikkelingen van ASML en de processen goed te begeleiden. Met ASML hebben we een overeenkomst gesloten waarin we afspraken hebben gemaakt over de vergoeding door ASML van deze begeleiding.

Zilverkas (€ 96 voordeel)
Voor het project Zilverkas is een BOVO bijdrage ontvangen van € 96. Dit leidt tot een incidenteel voordeel in 2024.

Inhuurbudget omgevingswet (€ 210 nadeel)
Het betreft de inhuur voor het overnemen van werkzaamheden van collega’s die in het kader van de Omgevingswet gaan ‘oefenen’ met nieuwe rollen die volgen uit de Omgevingswet (ontwikkeling Omgevingsloket). De inhuur is aangegaan voor de duur van een jaar en wordt in september geëvalueerd.

Inhuurbudget in verband met zwangerschapsverlof (€ 65 nadeel)
Het betreft inhuurbudget voor de vervanging van een collega die met zwangerschapsverlof is. De vergoeding die we hiervoor ontvangen vanuit het UWV wordt begroot op programma 0. 
Per saldo is deze bijstelling € 45 nadeel. 

Formatie Omgevingsloket (€ 60 nadeel)
Dit betreft een aanvulling tot 0,67 fte,  op de in de begroting opgenomen 0,44 fte voor de functie van regelanalist/ juridisch kwaliteitsmedewerker (medewerker contract en relatiebeheer schaal 10). Deze functie is ontstaan door de komst van de Omgevingswet en houdt zich bezig met de vertaling van regelgeving die betrekking heeft op de fysieke ruimte in ruimtelijke regelgeving (Omgevingsplan en vragenbomen). Daarnaast houdt de regelanalist, samen met de juridisch adviseur Omgevingsrecht, zich ook bezig met kwaliteit van de producten en processen van de afdeling (€ 21 nadeel).
Ook wordt er 0,51 fte opgenomen voor een inhoudelijk en administratief ondersteuner voor het omgevingsloket (medewerker schaal 8). Dit is een nadeel van € 39.
Tot en met 2026 is er voor deze uitbreidingen van formatie dekking vanuit programma 0, dus per saldo budgettair neutraal.

Tijdelijk extra BOA (€ 56 nadeel)
Dit betreft 1 fte (voor de periode van 01-04-2024 tot en met 31-12-2025) voor de uitvoering van toenemende toezicht- en handhavingstaken in combinatie met een personeel knelpunt. 

Handhaving bijgebouw (€ 56 nadeel)
Op een perceel is zonder benodigde omgevingsvergunning een bijgebouw met dakkapel opgericht. Hiertegen wordt handhavend opgetreden. Door een toezegging van onze bouwinspecteur is er sprake van een gerechtvaardigd opgewekt vertrouwen bij de overtreder. Hierdoor worden de kosten voor de aanpassing van het bijgebouw van € 56 vergoed.

Nazorgbudget Kempenbaan-West, inrit Heiberg (€ 40 nadeel)
Het project Kempenbaan west en Aansluiting A67 wordt afgerond. Er moet nog wel een aantal werkzaamheden worden opgepakt / voorgezet die afkomstig zijn uit het project. Omdat het uitvoeren van deze werkzaamheden nog een langere tijd duren, worden hiervoor nazorgbudgetten gemaakt.  Het budget voor het verplaatsen van een inrit bij de Heiberg wordt hier opgenomen.

Volkshuisvesting algemeen (€ 15 voordeel)
De capaciteit voor het behandelen van startersleningen is abusievelijk geraamd op volkshuisvesting algemeen maar moet op het taakveld startersleningen op programma 0 worden geraamd. Dit is een budgettair neutrale wijziging.