Uitgaven

18,44%
€ 2.131
x €1.000
18,44% Complete

Inkomsten

49,93%
€ 8.558
x €1.000
49,93% Complete

Saldo

115,16%
€ 6.427
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

18,44%
€ 2.131
x €1.000
18,44% Complete

Inkomsten

49,93%
€ 8.558
x €1.000
49,93% Complete

Saldo

115,16%
€ 6.427
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie in contact met onze doelgroepen en netwerken in onze samenleving en passen onze communicatie daarop aan.

0.01.01 We gaan de bevindingen en ideeën uit de visie op Participatie en Democratisering uitwerken

Omschrijving

In 2023 zijn we gestart met de visie op Participatie en Democratisering gemaakt. In 2024 wordt deze aangeboden aan de gemeenteraad en starten we met de uitwerking van de bevindingen en  ideeën. Overigens zijn we  in 2023 al wel gestart met de pilot OnsVeldhoven.nl, een participatieplatform. Deze pilot loopt tot maart 2025. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De Visie op participatie wordt op 9 april 2024 ter besluitvorming aangeboden aan de gemeenteraad.  Het vervolg van deze Visie is een uitvoeringsplan, deze volgt in de loop van 2024.

0.01.02 We gaan de uitgangspunten voor ons communicatiebeleid beschrijven

Omschrijving

In het communicatiebeleid beschrijven we onder andere onze visie en ambitie op het gebied van communicatie en hoe we omgaan met interne en externe communicatie. Daarnaast formuleren we de strategie voor de verschillende communicatiekanalen zoals social mediabeleid en persbeleid. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Deze activiteit staat gepland voor de 2e helft van 2024.

0.01.03 We gaan de zichtbaarheid en professionaliteit van de gemeente bij openbare bijeenkomsten verbeteren.

Omschrijving

Een professionele organisatie presenteert zich professioneel. Daar is goed communicatief materiaal voor nodig. En praktisch materiaal om in te zetten bij (inwoners)bijeenkomsten in het gemeentehuis en op locatie.

Stand van zaken

G

Toelichting

We besteden hier continue aandacht aan in projecten en tijdens bijeenkomsten. Bijvoorbeeld door inzet van middelen (als beachflags en banners) en door aandacht voor vormgeving en herkenbaarheid van visiedocumenten.

0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Terug naar navigatie - 0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

We zijn voor iedereen bereikbaar. Onze doelgroepen kunnen bij ons terecht voor informatie, producten en diensten. We stemmen onze dienstverlening af op de behoeften en de belangen van onze klant. Daarbij gaat het algemeen belang voor het individuele belang. 

0.02.01 We starten met het uitvoeringsprogramma van de visie Dienstverlening

Omschrijving

In het eerste kwartaal van 2024 wordt de visie op Dienstverlening samen met het uitvoeringsprogramma aangeboden aan de gemeenteraad. We starten in 2024 met de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De visie Dienstverlening is 19 maart 2024 door de raad vastgesteld. Het uitvoeringsprogramma wordt verder uitgewerkt en de eerste projecten in gang gezet. 

0.02.02 Wij voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway

Omschrijving

De Single Digital Gateway verplicht EU-lidstaten om bepaalde overheidsdiensten toegankelijk te maken voor Europese inwoners en ondernemers. Dat gebeurt via het portaal YourEurope. 

Stand van zaken

O

Toelichting

We hebben de 1ste fase van de SDG volgens planning afgerond. Om te voldoen aan de Europese verordening moeten we ook fase 2 afronden.  De vervolgstappen voor fase 2 gaan we vanuit het uitvoeringsprogramma visie Dienstverlening oppakken. 

0.02.03 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Omschrijving

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale)dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale)dienstverlening te verbeteren.

Stand van zaken

G

Toelichting

Wekelijks wordt de input van de klantmonitor bekeken. De feedback wordt gebruikt om formulieren, processen en pagina’s aan te passen.

0.02.04 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit

Omschrijving

We starten in 2024 met een inventarisatie van alle websites en webapplicaties en maken een plan van aanpak (met planning en prioritering) over de maatregelen die we moeten nemen om te voldoen aan de wet. In elk geval stellen we voor alle externe websites een toegankelijkheidsverklaring op (minimaal status D) en regelen we het beheer van het toegankelijkheidsregister. In het plan hebben we aandacht voor bewustwording van digitale toegankelijkheid in onze organisatie. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Er is een eerste inventarisatie gedaan van alle websites en webapplicaties en deze is gedeeld met MT-leden om dit verder in/aan (te laten) vullen door de afdelingen. De input hiervan wordt gebruikt om de lijst volledig te maken. Daarnaast heeft er een toegankelijkheidsinspectie plaatsgevonden voor de domeinen www.veldhoven.nl en www.veldhovenactief.nl. Voor deze domeinen zal een toegankelijkheidsverklaring opgesteld worden/aangevuld worden.

0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie

Terug naar navigatie - 0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie

We weten wie we zijn, wat we willen worden en dragen dat uit. We zoeken daarbij naar de balans tussen welvaart en welzijn. 

0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid

Omschrijving

In 2023 zijn we gestart met het beschrijven van de visie op Veldhoven. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2024 aangeboden aan de gemeenteraad. De komende jaren dragen we deze visie uit en borgen we de uitgangspunten in ons beleid.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Het college heeft de concept Visie op Veldhoven op 12 maart 2024 behandeld. De visie is eind maart aangeboden aan de raad. 

0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Terug naar navigatie - 0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Het is fijn werken bij de gemeente Veldhoven. We zijn er voor de samenleving. Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op ontwikkelingen.  

0.04.01 We werken met een strategisch personeelsbeleid

Omschrijving

Met strategisch personeelsbeleid kunnen we op het gebied van personeel inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. In 2024 vervolgen we de uitwerking, waarmee we in 2023 gestart zijn. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Op dit moment wordt het kwantitatief onderzoek uitgevoerd. In dat kwantitatieve onderzoek wordt gekeken naar de scenario's waar de gemeente de komende jaren mee te maken krijgt. Aan de hand daarvan wordt een GAP-analyse opgesteld. In die GAP-analyse komt te staan wat hebben we nu aan personeel en wat hebben we nodig in de toekomst. De volgende fase is het kwalitatief onderzoek.

0.04.02 We werken verder aan de producten uit de Geluksexpeditie

Omschrijving

In het programma Geluksexpeditie werken we aan de ontwikkeling van onze organisatie, het werkgeluk van onze medewerkers en de prestatie die we leveren aan onze inwoners. In 2023 zijn medewerkers gestart met verbeteringen van diverse onderdelen binnen de organisatie, zodat we komen tot  een krachtige organisatie met een duidelijk profiel en een duidelijk maatschappelijk resultaat.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Het programma loopt op schema; fase 3 is volgens planning in januari 2024 van start gegaan. 

0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Terug naar navigatie - 0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Veldhoven heeft een betrouwbaar en sterk financieel beleid, met een jaarlijks sluitende meerjarenbegroting. We dekken structurele uitgaven met structurele inkomsten.  

0.05.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting

Omschrijving

Een meerjarig sluitende begroting. Dit houdt in dat alle begrotingsjaren (2024 t/m 2027) een positief saldo (≥ 0) hebben. Ook moet er een positieve algemene vrije reserve zijn voor al deze jaren. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Ligt op schema.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 28.874 32.298 40.010 7.712
Baten 105.007 107.741 116.299 8.558
Saldo (- = nadeel) 76.133 75.443 76.289 846

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Verkoop perceel De Run 1000 855 7.506 6.651
Hogere opbrengst OZB 1.356 1.356
Verkoop grond De Run 6503 363 363
Wachtgeld uitkering voormalige wethouders -178 178
Verkoop grond De Run 7000 93 93
Reserve resultaat BGE 275 -275
CAO 307 -307
Algemene uitkering gemeentefonds -464 -464
Nieuwe organisatie structuur 473 -473
Incidentele personele kosten Burgerzaken 517 -517
Overige -118 -296 -178
Totaal (- = nadeel / + = voordeel) 2.131 8.558 6.427

Toelichting

Verkoop perceel De Run 1000 (€ 6.651 voordeel)
Een kavel aan de Run 1000 zou in 2023 verkocht worden voor een totale koopsom van € 7.506. De verkoop heeft vertraging opgelopen. De kavel heeft een boekwaarde van € 309. Deze boekwaarde zal als gevolg van de verkoop worden afgeboekt ten laste van de verkoopopbrengst. Ook zijn en worden er kosten (€ 546) gemaakt voor het wijzigen van het bestemmingsplan en het waardevrij maken van de gronden (o.a. flora- en faunaonderzoek en het verwijderen van een pad met asbest). Deze kosten worden verrekend met deze koopsom. De (onvoorziene) verkoopopbrengst van de door de gemeente verkochte grond, minus de boekwaarde en kosten, wordt ten gunste gebracht van de kostenplaats verkoop gronden per saldo € 6.651.

Hogere opbrengst OZB (€ 1.356 voordeel)
De hogere opbrengst voor OZB wordt veroorzaakt doordat de WOZ-waarde van de in aanbouw zijnde panden bedrijven hoger zijn dan ingeschat werd ten tijde van de tariefbepaling. De verwachte inkomsten OZB eigenaren niet woningen en OZB gebruiker niet woningen worden met respectievelijk €832 en €524 verhoogd.

Verkoop grond De Run 6503 (€ 363 voordeel)
Een kavel nabij de run 6503 zou in 2023 verkocht worden voor een totale koopsom van € 363. De verkoop heeft vertraging opgelopen. De verkoopopbrengst van de door de gemeente verkochte grond wordt ten gunste gebracht van de kostenplaats verkoop gronden. 

Wachtgeld uitkering voormalige wethouders ( € 178 voordeel)
In 2024 ontvangen vier voormalige wethouders wachtgeld. Dit wordt jaarlijks herberekend op basis van inkomsten, voor 2024 is dit een voordeel van € 178.

Verkoop grond De Run 7000 ( € 93 voordeel)
Verkoop grond Run 7000. Een sloot aan de Run 7000 zou in 2023 verkocht worden voor een totale koopsom van € 93. De verkoop heeft vertraging opgelopen. De verkoopopbrengst van de door de gemeente verkochte grond wordt ten gunste gebracht van de kostenplaats verkoop gronden.

Reserve resultaat Bouwgrondexploitatie (€ 275 nadeel)
Naar aanleiding van de doorrekening van de bouwgrondexploitaties bij de jaarrekening 2023 is de resultaatprognose aangepast. 

Algemene uitkering gemeentefonds (€ 464 nadeel)
De uitkering van gemeentefonds over 2024 is in de decembercirculaire 2023 verlaagd door aanpassing van de uitkeringsfactor met 0,007, deze aanpassing  geeft een nadeel van € 464.

Nieuwe organisatiestructuur (€ 473 nadeel)
Voor de invoering van het nieuwe organisatiestructuur is structuur extra middelen benodigd  2024: € 473, 2025: € 631, 2026: € 614 en 2027: € 599.

Incidentele kosten burgerzaken (€ 517 nadeel)
Er is door capaciteitsproblemen een achterstand ontstaan in werkzaamheden bij Burgerzaken. Bij BRP / Naturalisaties als aan de frontoffice zijn er knelpunten waardoor bijvoorbeeld de wachttijden oplopen. Deze capaciteitsproblemen worden veroorzaakt door de toename van de dienstverlening en (langdurig) ziekteverlof. Tijdelijke inhuur in 2024 levert een bijdrage aan het terugdringen van de achterstanden. Daarnaast is er inhuur nodig t.b.v. coaching van diverse medewerkers in opleiding. Daarnaast wordt door middel van tijdelijke formatie-uitbreiding geanticipeerd op het vertrek van medewerkers die de pensioengerechtigde leeftijd behalen. De bevolking groeit en wijziging van samenstelling in Veldhoven enerzijds en door de meerjarige paspoortpiek zijn er aanzienlijk meer afspraken. Daarom onderzoeken we momenteel welke structurele personele investering er nodig is.

Overige (€ 244 nadeel)
Huur nieuwe verkiezingsborden
Herwaardering functies
Tijdelijke inhuuropdracht ivm langdurig zieke
21voordeJeugd
Uitvoering 2e fase de Run 2192, 2194 en 2196
Urban Sports
Rente
Kapitaallasten
Startersleningen
Dekking formatie Omgevingsloket

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
718233 LED-verlichting plus W-installatie gemeentehuis U 0 0 150 150
740022 Aanschaf Smartphones U 0 0 280 280
740023 Uitbreiding balies (2 stuks) U 0 0 60 60
tekst

Toelichting

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed (€ 150 nadeel)
Om te blijven voldoen aan de geldende duurzaamheidseisen zijn extra investeringen noodzakelijk voor de gemeentelijke eigendommen.  In het gemeentehuis wordt de verlichting omgevormd naar LED.  

Aanschaf Smartphones (€ 280 nadeel)
Op 15 maart 2022 heeft het college akkoord gegeven op het collegestuk faciliteren hybride werken. Één van de beslispunten was om alle medewerkers te voorzien van een laptop en smartphone. In december 2023 is opdracht gegeven om de uitrol van de beheerde smartphones verder uit te werken. Iedere medewerker krijgt een volledig beheerde smartphone voor zakelijk gebruik, privégebruik van deze smartphone is mogelijk. 

Uitbreiding balies burgerhal (€ 60 nadeel)
We investeren in de aanschaf van 2 extra balies in de burgerhal om de dienstverlening goed te kunnen organiseren.