Uitgaven

4,53%
€ -524
x €1.000
4,53% Complete

Inkomsten

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Saldo

9,39%
€ 524
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 7 | Volksgezondheid en milieu

Uitgaven

4,53%
€ -524
x €1.000
4,53% Complete

Inkomsten

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Saldo

9,39%
€ 524
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen

Terug naar navigatie - 7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen

Door een domeinoverstijgende, integrale en langjarige aanpak te stimuleren en verbreden, vergroten we voor inwoners de kans op een gezond leven. Daarnaast door in te zetten op vroegsignalering, preventie en normaliseren, willen we het beroep op duurdere zorg beperken.

7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen

Terug naar navigatie - 7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen

We zetten in op thema's waar de meeste gezondheidswinst te behalen is en verkleinen op die manier gezondheidsverschillen tussen inwoners. We denken en handelen vanuit de methodiek Positieve Gezondheid. Deze methodiek brengt samenhang aan tussen levensgebieden en draagt bij aan een integrale aanpak.  

7.03 De volksgezondheid houden we op peil

Terug naar navigatie - 7.03 De volksgezondheid houden we op peil

We hebben op verschillende velden invloed op de volksgezondheid. Als gemeente is het onze taak (rioolonderhoud, afvalinzameling, gezonde levensstijl en gezonde luchtkwaliteit) om een positieve bijdrage hierbij te leveren. 

7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen

Terug naar navigatie - 7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen

We stimuleren inwoners om hun afval beter te scheiden.
Bij een goede afvalscheiding neemt de hoeveelheid restafval af én de hoeveelheid gescheiden afvalstromen toe.
Gescheiden afvalstromen hebben een goede kwaliteit nodig om opnieuw als grondstof te kunnen gebruiken. Wij willen een andere manier van handhaving op zwerfafval waarmee we bijplaatsingen voorkomen en hierop handhaven indien nodig. 

7.04.01 Aanbesteding afval

Omschrijving

Het contract inzameling van diverse  huishoudelijk afvalstoffen loopt tot 1-1-2026 en kan niet meer worden verlengd. In 2024 moet een start worden  gemaakt met de aanbesteding van deze inzameling.

Het contract voor verwerking van GFT+E loopt tot 1-1-2025. In 2023 is de aanbesteding hiervan gestart dat mogelijk doorloopt tot in 2024.

Stand van zaken

G

Toelichting

Start met de aanbestedingen is gemaakt. Voor het inzamelcontract zoekt Bizob aantal opties uit. Bureau JMA stelt het Programma van Eisen op . Een beeldvormende raad is in voorbereiding (16-4) over bron- en nascheiding.

Het Programma van Eisen voor de aanbesteding verwerking GFT+E is bijna gereed en wordt binnenkort gepubliceerd.

7.04.02 Gescheiden invoeren GFT+E in alle hoogbouw

Omschrijving

In 2023/ 2024 is een proef gescheiden inzameling GFT+E gehouden op vier locaties van hoogbouw. De resultaten hiervan worden verwerkt tot een aanpak voor alle hoogbouw in Veldhoven.  Deze uitvoering vindt plaats in 2024/2025.

Stand van zaken

G

Toelichting

De proef GFT+E op de vier hoogbouwlocaties wordt nu geëvalueerd. Een steekproef van het afval is uitgevoerd. De bewoners hebben vragenlijsten ingevuld. De evaluatie is de basis voor de  uitrol in alle hoogbouw in Veldhoven.

7.04.03 Communicatie-activiteiten over afval richting bewoners

Omschrijving

Om bewoners afval beter te laten scheiden is bewustwording en kennis bij bewoners nodig. Hiervoor voeren we het afvalcommunicatieplan uit.  Daarnaast sluiten we waar mogelijk aan bij landelijke afvalcampagnes. Tot slot vindt afvalcommunicatie plaats als onderdeel van afvalprojecten zoals invoering gescheiden GFT+E in hoogbouw.

Stand van zaken

G

Toelichting

Op het gebied van afval loopt in de hoogbouw een proef met gescheiden inzameling van GFT+E. In een enquête konden bewoners van de vier proeflocaties hun ervaringen delen.  Deze worden meegenomen in de uitrol van de invoering van GFT+E in alle hoogbouw in Veldhoven. Op 1 januari 2024 is een afvalcoach gestart binnen Veldhoven. Ook zijn voorbereidingen gestart om de informatie over afval op de gemeentelijke website te verbeteren en het afvalcommunicatieplan op te stellen.

7.05 Afname van het aardgasverbruik van alle gebouwen

Terug naar navigatie - 7.05 Afname van het aardgasverbruik van alle gebouwen

Aardgas draagt bij aan klimaatverandering. Een belangrijke stap naar een aardgasvrije toekomst is het verminderen van het aardgasverbruik voor de verwarming van gebouwen. Om het aardgasverbruik te verlagen richten we ons op het helpen van inwoners, ondernemers en verenigingen bij deze verandering. We helpen ze bij het bewuster omgaan met warmte, het isoleren van hun woningen/bedrijfspanden en het overstappen op duurzame alternatieven voor aardgas. Ook brengen we het aardgasverbruik van onze eigen gebouwen omlaag.   

7.05.01 Ontzorgingsproject isolatie woningen (met slechte energielabels)

Omschrijving

Als gemeente nemen we deel aan De Groene Zone Isolatie. Huiseigenaren krijgen een energieadvies en kunnen één of meerdere isolatiemaatregelen uit laten voeren door een door de regio gecontracteerde bedrijf. Woningeigenaren worden in dit traject op verschillende fronten (financieel, technisch, organisatorisch) ontzorgd. Indien gewenst / noodzakelijk kan er een financiering bij het Nationaal Warmtefonds afgesloten worden. Ook eigenaren met geen of beperkte leningsmogelijkheden komen in aanmerking voor financiering. Daarnaast is er voor deze inwoners een subsidie beschikbaar vanuit het Nationaal Isolatieprogramma. 

Stand van zaken

O

Toelichting

De voorbereidingen lopen volgens planning. Er is enige onzekerheid rondom de uitvoerbaarheid (en dan met name het tempo waarin dit kan gebeuren), vanwege het voldoen aan de Wet natuurbescherming. Hiervoor moet een soortenmanagementplan worden  opgesteld en/of natuurvriendelijk isoleren worden toegepast. Er wordt vanuit het regionale project gekeken welke gevolgen dit heeft voor de uitvoering.

7.05.02 Begeleiden en stimuleren collectieve buurtverduurzamingsinitiatieven

Omschrijving

De afgelopen jaren zijn we in Heikant Oost, Heikant West en ’T Look gestart met collectieve buurtverduurzamingsactiviteiten zoals warmtescanadviezen, energiemarkten en buurtwebinars. In deze buurten hebben zich bewonerscollectieven gevormd die verschillende activiteiten voor de buurt organiseren (o.a. opzetten van een digitale kaart met informatie over huistypen en verduurzamingsadviezen). In 2024 zal er in meer buurten (o.a. ‘D Ekker) gestart worden met een buurtinitiatief. In deze trajecten wordt nauw samengewerkt met Veldhoven Duurzaam en andere partners.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er is inmiddels ook in d'Ekker een groepje inwoners gevormd die meedenken en -doen met projecten. Naast activiteiten organiseren haken we de buurtbewoners aan bij andere trajecten die relevant zijn , zoals het wijkuitvoeringsprogramma en de Veldhovense Kluskar. 

7.05.03 Wijkuitvoeringsprogramma voor 'T Look

Omschrijving

In 2021 heeft de raad de Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. In de TVW zijn drie focuswijken aangewezen. Voor deze focuswijken zullen de komende jaren wijkuitvoeringsprogramma's uitgewerkt worden om invulling te geven aan de doelstellingen uit de TVW ten aanzien van CO2- en aardgasreductie en aan de wijkgerichte aanpak die in de TVW is benoemd. De uitvoeringsprogramma's zullen in nauw overleg met inwoners van de desbetreffende  wijken opgesteld worden. In 2023 is een begin gemaakt met het wijkuitvoeringsprogramma voor 'T Look. In 2024 wordt dit voortgezet en wordt mogelijk een begin gemaakt met een wijkuitvoeringsprogramma in een tweede wijk.

Stand van zaken

G

Toelichting

Afgelopen periode zijn de voorbereidingen getroffen voor 't Look, de nodige analyses uitgevoerd en hebben we de eerste gesprekken met belanghebbende partijen gevoerd (zoals de woningbouwcorporatie, wijkplatform, Veldhoven Duurzaam, welzijnsstichtingen en Enexis) . In Q2 vormen we samen met deze partijen scenario's hoe de uitvoering van de TVW er concreet uit kan zien. Ook starten we het participatieproces op met inwoners en ondernemers in de wijk.

Op basis van wat we in 't Look leren, stellen we een aanpak op voor volgende wijken.

7.05.04 Verder doorontwikkelen Routekaart Maatschappelijk Vastgoed.

Omschrijving

In 2023 is gestart met een routekaart om te komen tot een (bijna) energie-neutrale maatschappelijk vastgoed portefeuille in 2050. Voor de uitwerking van de routekaart verduurzaming maatschappelijk vastgoed moeten beleidsvelden - zoals sport en welzijn - eerst besluiten hoe zij met hun vastgoed om willen gaan. Die besluiten zijn nodig om te beslissen of bijvoorbeeld gymzalen uit 1970 worden gesloopt en opnieuw gebouwd of gerenoveerd. Deze informatie is  nodig om de routekaart af te maken.

Stand van zaken

G

Toelichting

Het traject wordt hervat, waarbij gelet wordt op de samenhang met andere relevante plannen, zoals het Integraal Huisvestingsplan voor onderwijs. 

7.06 Toename van de hoeveelheid in Veldhoven opgewekte hernieuwbare elektriciteit

Terug naar navigatie - 7.06 Toename van de hoeveelheid in Veldhoven opgewekte hernieuwbare elektriciteit

Zelf hernieuwbare elektriciteit opwekken is nodig om het gebruik van fossiele brandstoffen (zoals aardgas en benzine/diesel) te verlagen. Door dit te doen, helpen we de klimaatverandering tegen te gaan. Naast het besparen van energie, zetten we zoveel mogelijk in op het opwekken van zonne-energie op daken van woningen en bedrijven, grote parkeerterreinen en in wegbermen.  Hierbij vormt het steeds drukker wordende elektriciteitsnetwerk een belangrijk aandachtpunt.

7.06.01 Collectieve inkoop-/ontzorgingsprojecten zonnepanelen voor inwoners

Omschrijving

De praktijk leert dat het verduurzamen van woningen voor veel woningeigenaren erg complex is en dat de vele barrières woningeigenaren vaak weerhouden van het treffen van maatregelen. Door collectieve inkoop-/ontzorgingstrajecten te organiseren als gemeente of vanuit de regio worden woningeigenaren geholpen bij het verduurzamen van hun woning. In navolging van de collectieve inkoopactie voor zonnepanelen die in voorgaande jaren georganiseerd zijn, zal er in 2024 opnieuw een collectieve inkoopactie georganiseerd worden.

Stand van zaken

G

Toelichting

We zetten in op het zo goed mogelijk ondersteunen van inwoners. We kijken welk type inkoopactie -of wellicht een ander ontzorgingsinstrument- het meest passend is, rekening houdend met actuele ontwikkelingen en de Wet natuurbescherming.

7.06.02 Deelname aan regionaal project Klimaatcorridor A67

Omschrijving

Samen met de andere MRE gemeenten langs de A67 wordt in samenwerking met Rijkswaterstaat onderzocht welke mogelijkheden er zijn om energie op te wekken langs de A67. Dit project is één van de landelijke OER-projecten (Opwekking Energie op Rijksgronden).

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorverkenning vanuit OER voor energieopwek langs de A67 is afgerond. De kansrijke locaties worden komende tijd nader verkend met Rijkswaterstaat, waaronder bij knooppunt de Hogt in Veldhoven en Eindhoven. 
Daarnaast bekijken we samen met andere A67 gemeenten of er nog meer kansen  zijn voor samenwerking rondom (klimaat)opgaven binnen deze corridor. 

7.07 Iedereen kan meedoen met de energietransitie

Terug naar navigatie - 7.07 Iedereen kan meedoen met de energietransitie

Als gemeente vinden we dat iedereen recht heeft op een gezonde, betaalbare en duurzame plek om te wonen, te werken of te recreëren. We zetten ons samen met onze partners en onze inwoners en ondernemers in om de randvoorwaarden te scheppen voor een rechtvaardige energietransitie waarin iedereen die mee wil doen dat ook kan.

7.07.01 Werken aan een uitvoerings-/ samenwerkingsplatform energietransitie gebouwde omgeving

Omschrijving

Opzetten van een uitvoeringsplatform waarbinnen betrokken partijen / uitvoeringspartners van de energietransitie in wisselende gremia samenwerken, afstemmen en afspraken maken over de uitvoering van projecten Energietransitie en toewerken naar gezamenlijke doelen. Dit wordt in de eerste helft van 2024 opgepakt. Binnen deze termijn zal bestuurlijk de samenwerking worden vastgelegd in een overeenkomst of convenant.  Door een goede samenwerking met en tussen onze uitvoeringspartners kunnen we inwoners en ondernemers van Veldhoven zo goed mogelijk helpen met de Energietransitie. Een goed afgestemd uitvoeringsplatform zorgt er bovendien voor dat de plannen die we maken ook daadwerkelijk gerealiseerd kunnen worden.

Stand van zaken

G

Toelichting

Afgelopen jaar zijn er procesafspraken gemaakt met de betreffende partijen. Komende periode geven we hier nadere invulling aan. 

7.07.02 Diverse verduurzamingsactiviteiten voor inwoners met (energie)armoede

Omschrijving

In 2022 is gestart met een project waarbij inwoners die niet of nauwelijks in staat zijn om hun energierekening te betalen te helpen met het besparen van energie. 
Hierbij krijgen zij advies van een energiecoach en worden er verschillende kleine energiebesparende maatregelen aangebracht. In 2024 zal dit project gecontinueerd worden. Hierin wordt samengewerkt met de woningbouwcorporaties en welzijnsorganisaties. In aansluiting op dit project zal er in 2024 een start gemaakt worden met een meerjarig woningverduurzamingsprogramma voor woningen met slechte energielabels dat voornamelijk op woningeigenaren met beperkte financiële middelen gericht is (zie activiteit 7.06.01)

Stand van zaken

G

Toelichting

De aanlooptijd voor het project rondom Energiearmoede was wat langer dan vooraf gepland. Inmiddels is het project in de vorm van de Veldhovense Kluskar op stoom gekomen. De eerste klushalte was in d'Ekker. Komende periode wordt met de volgende locatie gestart voor kleine besparende maatregelen. 

De inwoners uit de eerste ronde worden geholpen om meer structurele verbeteringen aan hun woning te ondernemen, bij slechte labels via De Groene Zone Isolatie. 

7.07.03 Diverse verduurzamingsactiviteiten voor Verenigingen van Eigenaren (VvE’s)

Omschrijving

Het verduurzamen van panden van Verenigingen van Eigenaren is om verschillende redenen complex. In 2023 is er daarom een traject gestart om VvE’s te helpen bij het verduurzamen van hun pand. Deze hulp bestaat o.a. uit energieadviezen en begeleiding bij de besluitvorming. Deze activiteiten worden in 2024 doorgezet waarbij samengewerkt wordt met Eindhoven, Best en Geldrop Mierlo.

Stand van zaken

G

Toelichting

Afgelopen periode zijn de voorbereidingen getroffen en is de aanbestedingsprocedure voor een uitvoerende partij gestart met Best en Geldrop-Mierlo. Komende tijd wordt een partij geselecteerd en de volgende stap richting uitvoering gezet.

7.07.04 Schooldag van de duurzaamheid

Omschrijving

We hebben meerdere jaren een schooldag voor de duurzaamheid georganiseerd. Bij de schooldag van de duurzaamheid zijn meer dan 1000 basisschoolkinderen op verschillende wijzen aan de slag gegaan met het thema duurzaamheid. Het doel is het aanhaken van (school)jeugd bij het thema duurzaamheid.

Stand van zaken

G

Toelichting

We evalueren op basis van de ervaringen van afgelopen jaren de Schooldag van de Duurzaamheid of deze activiteit voldoende bijdraagt om onze doelen te bereiken.

7.08 Afname van de uitstoot van broeikasgassen

Terug naar navigatie - 7.08 Afname van de uitstoot van broeikasgassen

De uitstoot van broeikasgassen is de belangrijkste oorzaak van de klimaatverandering. In Europa en Nederland is het beleid erop gericht om de uitstoot van broeikasgassen in 2030 met ten minste  55% ten opzichte van 1990 terug te dringen. In Veldhoven is de uitstoot van CO2, het belangrijkste broeikasgas, sinds 1990 echter bijna verdubbeld. De gemeente heeft een belangrijke regierol in het verminderen van de CO2 uitstoot van gebouwen en mobiliteit. 

7.08.01 Verduurzamingsproject ondernemers De Run i.s.m. VNO-NCW en VOC

Omschrijving

In 2023 is in samenwerking met VNO-NCW en de grootste energieverbruikers en -opwekkers op De Run een verkenning uitgevoerd naar de mogelijkheden om energie (elektriciteit, warmte, waterstof) onderling uit te wisselen en op te slaan. In 2024 zal hier een vervolg aan gegeven worden waarbij het doel is om minder afhankelijk te worden van het overvolle elektriciteitsnetwerk.

Stand van zaken

G

Toelichting

Het proces loopt volgens plan. 

7.08.02 Opzetten energie- en klimaatmonitor

Omschrijving

Om klimaatbeleid te kunnen sturen richting de klimaatdoelen en effectief uitvoering te geven aan klimaatbeleid, is het essentieel om inzicht te hebben in de huidige staat en recente trends in broeikasgasuitstoot. Daarnaast willen we in beeld krijgen wat de huidige activiteiten bijdragen aan het bereiken van onze doelen. In 2023 hebben we een verkenning gedaan naar de behoefte van de gemeente voor monitoring en naar de mogelijkheden om dit in te richten. In 2024 wordt dit voortgezet.

Stand van zaken

O

Toelichting

In verband met personele capaciteit en ontwikkelingen in de regio is medio 2023 gekozen om de ontwikkeling van een monitor voor Veldhoven te pauzeren. Zodra de regionale monitor gereed is, bepalen we of een aanvullende lokale monitor toegevoegde waarde kan hebben.

7.08.03 Uitvoeren actieplan Maatschappelijk Verantwoord Inkopen.

Omschrijving

In het Actieplan zijn acties opgenomen om te komen tot circulair, klimaat-neutrale en innovatieve inkopen. Door maatschappelijk verantwoord in te kopen wordt een bijdrage geleverd aan het beperken van de uitstoot van broeikasgassen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Plan van aanpak 2024 is besproken in het MT. 

7.09 Mogelijk maken van het elektrisch rijden

Terug naar navigatie - 7.09 Mogelijk maken van het elektrisch rijden

Om het toenemend aantal elektrische voertuigen van stroom te kunnen voorzien ontstaat een toename in de laadbehoefte.
E-rijders zonder eigen parkeerplek  hebben een openbare oplaadpaal nodig. Het aantal oplaadpalen moet voldoen in de laadbehoefte. 

7.10 We hebben een klimaatbestendige leefomgeving in 2050.

Terug naar navigatie - 7.10 We hebben een klimaatbestendige leefomgeving in 2050.

Het wordt steeds duidelijker dat het klimaat verandert. De bebouwde omgeving is nog niet altijd bestand tegen deze veranderingen. Vanaf 2050 is de gemeente Veldhoven goed bestand tegen hitte, droogte en wateroverlast. 

7.11 We verminderen de milieubelasting van luchthaven Eindhoven

Terug naar navigatie - 7.11 We verminderen de milieubelasting van luchthaven Eindhoven

We sturen in het Luchthaven Eindhoven Overleg op het verminderen van de geluidbelasting en het verbeteren van de luchtkwaliteit als gevolg van de luchthaven. We stimuleren de luchthaven om actief bij te dragen aan klimaatdoelstellingen, zoals het gebruik van duurzame brandstoffen en electrificering.

7.11.01 sturen op minder geluidsbelasting

Omschrijving

In het Luchthaven Eindhoven Overleg nemen we deel aan het proces om via een Milieueffectrapportage (MER) te komen tot een nieuw luchthavenbesluit in 2024, waarin regels staan over maximale geluidsbelasting. Tevens toetsen we de ervaren geluidsoverlast door de luchthaven in een gezondheidsbelevingsonderzoek door de GGD.

Stand van zaken

G

Toelichting

Aanvullend aan de eerdere opgaven loopt nu het Rijksprogramma Ruimte voor Defensie, waarop we ook actief zijn aangehaakt.

7.11.02 Actief bijdragen aan klimaatdoelstellingen gerelateerd aan de luchthaven

Omschrijving

We stimuleren het gebruik van Eindhoven Airport als proeftuin voor technologische innovaties op gebied van duurzaamheid, zoals  de inzet van duurzame brandstoffen realiseren, het stimuleren schone vliegtuigen door gedifferentieerde tarieven van havengelden en het beperken van korte afstand vluchten. Verder onderzoeken we in het LEO de mogelijkheden voor het oprichten van een klimaatfonds voor compensatierechten. Bestuurlijk zijn we trekker van de werkgroep klimaat van LEO.

Stand van zaken

G

Toelichting

loopt op schema, verzilveren van kansen blijft een lastige opgave omdat we als overheid maar beperkt aan het stuur zitten.

7.11.03 Sturen op verbetering luchtkwaliteit

Omschrijving

We blijven in gesprek met Eindhoven Airport over het stimuleren van de inzet van zuinige en schone motoren en het reduceren van fijnstofemissies op de luchthaven zelf.
We nemen deel aan het regionaal meetnet luchtkwaliteit en monitoren dat jaarlijks.

Een regionaal meetnet geluid rondom de luchthaven is in ontwikkeling.

Stand van zaken

G

Toelichting

Een regionaal meetnet geluid rondom de luchthaven is in ontwikkeling. Er zijn inmiddels nieuwe meetpalen geplaatst in de directe omgeving van de luchthaven.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 15.507 16.033 15.509 -524
Baten 12.545 12.971 12.971 0
Saldo (- = nadeel) -2.962 -3.062 -2.538 524

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Centrum voor Jeugd en Gezin -567 567
Overige 43 -43
Saldo (- = nadeel) -524 0 524

Toelichting

Centrum voor Jeugd en Gezin (€ 567 voordeel)
In de financiële wetgeving is de taak voor het Centrum voor Jeugd en Gezin omgezet naar programma 6 Sociaal Domein.

Overige (€ 46 nadeel)
- CAO
- WBP

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
731011 Vervanging riolering St. Janstraat U 270 270 0 -270
731011 Vervanging riolering St. Janstraat I 270 270 0 -270
731024 Vervanging riool Julianastraat U 0 350 900 550
731024 Vervanging riool Julianastraat I 0 350 900 550
731052 Vervanging riool St.Janstraat U 322 322 0 -322
731077 Riolering slowlane 2024 U 0 0 141 141
731024 Vervanging riool Julianastraat U 0 350 900 550
tekst

Toelichting

Vervanging riolering St. Janstraat (€ 322 voordeel)
Door veel bouwactiviteiten in de omgeving van de St. Jansstraat is ervoor gekozen om deze straat later te vervangen als de bouwactiviteiten zijn afgenomen. Dit op de omgeving bereikbaar te houden en de overlast door bouwactiviteiten te beperken.

Riolering Slowlane (€ 141 nadeel)
De complexere ligging van het riool onder de Slowlane eist een diepere bouwput. Dit in combinatie met de hogere grondwaterstand zorgen voor extra benodigde maatregelen om de bouwput droog te houden. Daarnaast hebben we te maken met een indexering op het werk die hoger uitvalt dan vooraf verwacht.

Vervanging riool Julianastraat (€ 550 nadeel)
Door veranderde inzichten ten opzichte van het oorspronkelijke ontwerp bedragen de kosten voor de aanleg van riolering € 900. Met dit veranderde inzicht spelen we in op de klimaatverandering (hitte, droogte en wateroverlast). De eerdere uitgangspunten bleken niet robuust genoeg te zijn voor de nabije toekomst. Met de aanpassing kunnen we ook makkelijker rioolsystemen koppelen en wateroverlast in het gebied verkleinen bij toekomstige buien.