Toelichting
Mobiliteitsprogramma (€ 125 nadeel)
Eind 2023 heeft de gemeenteraad de mobiliteitsvisie vastgesteld. Deze mobiliteitsvisie vraagt om een nadere uitwerking in een mobiliteitsprogramma om de ambities uit de mobiliteitsvisie concreter te maken en hier maatregelen aan te koppelen. Om het mobiliteitsprogramma op te kunnen stellen is ondersteuning nodig t.a.v. het smart maken van de doelen, het toetsen van de infrastructuur netwerken voor lopen, fiets, ov en auto, het verkennen van knelpunten in bereikbaarheid, verkeersveiligheid, wegen, e.d. Ook participatie is een belangrijk onderdeel bij de totstandkoming van het mobiliteitsprogramma. De kosten hiervan zijn als volgt geraamd: Nader bepalen doelen bereikbaarheid en duurzaamheid (verlaging uitstoot): €20, parkeeronderzoek € 25, communicatie en participatie € 30 en overige onderzoeken zoals de beoordeling van de infranetten, stads- en bouwlogistiek en gedragsverandering € 50.
Evaluatie betaald parkeren City Centrum (€ 50 nadeel)
Op 17 december 2019 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het Advies 'inzake vergroten aantrekkelijkheid Citycentrum'. Het voorstel was om het parkeren goedkoper te maken met de invoering van de blauwe zone van twee uur op diverse parkeerterreinen. In het bijgevoegde plan van aanpak is een evaluatie opgenomen in 2021. Door de Coronaperiode is de evaluatie van 2021 slechts deels afgerond. In 2024 wordt de huidige situatie opnieuw geëvalueerd. Hiervoor is een budget van €50 benodigd.
Opbrengst reclame ABRI's (€ 58 voordeel)
Door een consessieovereenkomst te tekenen met een derde partij zijn de inkomsten uit reclame in de bushokjes toegenomen. De opbrengsten zijn €58 hoger dan structureel geraamd.
Overige (€ 29 nadeel)
CAO