Uitgaven

0,71%
€ 82
x €1.000
0,71% Complete

Inkomsten

0,34%
€ 58
x €1.000
0,34% Complete

Saldo

0,43%
€ -24
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

0,71%
€ 82
x €1.000
0,71% Complete

Inkomsten

0,34%
€ 58
x €1.000
0,34% Complete

Saldo

0,43%
€ -24
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

Terug naar navigatie - 2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

We dragen hiermee bij aan het reduceren van de CO2 uitstoot in 2030 met 17 procent ten opzichte van 1990 in de sector mobiliteit.  Doordat er steeds minder ruimte is in het openbaar gebied zetten we meer in op duurzame mobiliteit, zeker bij multi gebruik. Dit sluit ook aan bij de behoefte om minder CO2 uit te stoten.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

Omschrijving

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026.

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereidingen voor de ontwerpfase zijn gestart. Vooruitlopend daarop worden in het 2e kwartaal  maatregelen genomen om de doorgang door het Vogelzangpark voor brom- fietsers moeilijker te maken.

2.01.02 Opstellen van een persoonsgebonden mobiliteitsplan als werkgever.

Omschrijving

Naar aanleiding van het besluit werk-gebonden personenmobiliteit van het ministerie van I&W is het noodzakelijk vanaf januari 2024 de afgelegde kilometers in woon-werk en zakelijk verkeer naar soort vervoermiddel in beeld te brengen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De wettelijke verplichting is opgeschoven naar 1 juli 2024.  Voor die datum is de activiteit afgerond.

2.01.03 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

Omschrijving

We starten met het ontwerp van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereiding van de ontwerpfase is gestart.  De fietsverbinding Bergeijk-Riethoven-Veldhoven en de (mogelijke) fietstunnel -onder de N69 bij de Locht door- heeft in Veldhoven de prioriteit. Voor het Veldhovense deel van de fietsroute Reusel-Eersel-Veldhoven wordt gekeken of deze mee kan liften met het HOV4-traject.

2.01.04 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.

Omschrijving

We zijn gestart met het meten van het fietsgebruik en hebben we hiervoor op verschillende locaties in Veldhoven een 0-meting uitgevoerd voor toekomstig gebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

Stand van zaken

G

Toelichting

Op de in 2023 getelde 29 locaties wordt dit jaar weer het fietsgebruik gemeten. Deze tellingen zijn gepland in mei 2024.

2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

We onderzoeken en leggen verbindingen (bijvoorbeeld de HOV 4) tussen het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven en andere functies binnen de openbare ruimte.

2.02.01 We voeren de activiteiten opgenomen in de mobiliteitsvisie uit.

Omschrijving

De mobiliteitsvisie is in 2023 opgesteld. We starten in 2024 met het opstellen van het mobiliteitsprogramma.

Stand van zaken

G

Toelichting

In deze bestuursrapportage wordt budget aangevraagd om het mobiliteitsprogramma op te starten.

2.02.02 We werken aan de HOV4 verbinding.

Omschrijving

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio / duurzame mobiliteitsvormen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Het HOV4-project wordt in nauwe samenwerking met de gemeente Eindhoven uitgevoerd. In Veldhoven zitten we in de zogenoemde Inpassingsfase. Gekeken wordt wat de globale consequenties zijn (o.a. ruimtelijk en financieel) om een vrije busbaan over de Kempenbaan (tussen N2/A2 en Heerseweg) tot aan De Plank/Heerseweg of zelfs tot aan Koningshof aan te leggen.

2.02.03 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Omschrijving

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is.

Stand van zaken

G

Toelichting

Onderzoek nog niet opgestart in verband met de ontwikkelingen van het City Centrum.. In het 2e kwartaal  start de verdere uitwerking Masterplan CityCentrum.  Hierbij liften we mee, vanwege de grote afhankelijkheid.

2.02.04 We exploiteren betaald parkeren rondom het City Centrum.

Omschrijving

Door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen in het centrum reguleren we de parkeerstromen om de aantrekkelijkheid van het City Centrum te vergroten.  Bij de ontwikkelingen in het City Centrum wordt het parkeren meegenomen.

Stand van zaken

G

Toelichting

In 2024 wordt gestart met het onderzoek naar de structurele gevolgen/effecten in o.a. de evaluatie van het parkeerbeleid City Centrum.

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 7.996 7.863 7.945 82
Baten 410 460 518 58
Saldo (- = nadeel) -7.586 -7.403 -7.427 -24

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Mobiliteitsprogramma 125 -125
Overheveling restantkredieten jaarrekening 2023 -122 122
Evaluatie betaald parkeren City Centrum 50 -50
CAO 29 -29
Opbrengst reclame ABRI's 58 58
Saldo (- = nadeel) 82 58 -24

Toelichting

Mobiliteitsprogramma (€ 125 nadeel)
Eind 2023 heeft de gemeenteraad de mobiliteitsvisie vastgesteld. Deze mobiliteitsvisie vraagt om een nadere uitwerking in een mobiliteitsprogramma om de ambities uit de mobiliteitsvisie concreter te maken en hier maatregelen aan te koppelen. Om het mobiliteitsprogramma op te kunnen stellen is ondersteuning nodig t.a.v. het smart maken van de doelen, het toetsen van de infrastructuur netwerken voor lopen, fiets, ov en auto, het verkennen van knelpunten in bereikbaarheid, verkeersveiligheid, wegen, e.d. Ook participatie is een belangrijk onderdeel bij de totstandkoming van het mobiliteitsprogramma. De kosten hiervan zijn als volgt geraamd: Nader bepalen doelen bereikbaarheid en duurzaamheid (verlaging uitstoot): €20, parkeeronderzoek € 25, communicatie en participatie € 30 en overige onderzoeken zoals de beoordeling van de infranetten, stads- en bouwlogistiek en gedragsverandering € 50.

Evaluatie betaald parkeren City Centrum (€ 50 nadeel)
Op 17 december 2019 is de gemeenteraad akkoord gegaan met het Advies 'inzake vergroten aantrekkelijkheid Citycentrum'. Het voorstel was om het parkeren goedkoper te maken met de invoering van de blauwe zone van twee uur op diverse parkeerterreinen. In het bijgevoegde plan van aanpak is een evaluatie opgenomen in 2021. Door de Coronaperiode is de evaluatie van 2021 slechts deels afgerond. In 2024 wordt de huidige situatie opnieuw geëvalueerd. Hiervoor is een budget van €50 benodigd.

Opbrengst reclame ABRI's (€ 58 voordeel)
Door een consessieovereenkomst te tekenen met een derde partij zijn de inkomsten uit reclame in de bushokjes toegenomen. De opbrengsten zijn €58 hoger dan structureel geraamd.

Overige (€ 29 nadeel)
CAO

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
707208 Slowlane U 0 -162 289 451
707208 Slowlane I 0 -194 257 451
707217 Kempenbaan West: afrondende werkzaamheden U 0 747 492 -255
707218 Nazorgbudget archeologie Kempenbaan West U 0 0 165 165
728900 reconstructie St. Jansstraat U 400 501 1 -500
729003 vervanging wegen: riolering Oude Kerkstr U 0 710 0 -710
729004 vervanging wegen: St.Janstraat U 155 158 0 -158
729005 verv.wegen: Heiberg (verv.drukrioolsyst) U 0 20 0 -20
729012 vervanging wegen: Dorpstraat U 668 668 0 -668
729013 vervanging wegen: Provincialeweg U 1.035 1.035 0 -1.035
729022 Aansluiting Peter zuidlaan Julianastraat U 0 1.901 3.744 1.843
729022 Aansluiting Peter zuidlaan Julianastraat I 0 1.016 1.650 634
729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) U 0 0 750 750
729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) I 0 0 750 750
tekst

Toelichting

Slowlane (budgettair neutraal)

De aanleg van de Slowlane is nagenoeg afgerond en op dit moment vinden de laatste werkzaamheden plaats. Eind 2023 hebben binnen de projectgrenzen noodzakelijke werkzaamheden plaats moeten vinden die voorafgaand aan de opdrachtverlening niet waren voorzien (plaatsing damwand om gronduitspoeling van openbaar gebied op particuliere terreinen te voorkomen). De wijziging en de daarbij behorende extra kosten (voorbereiding, uitwerking, uitvoering en loonkosten) zijn dan ook niet ingecalculeerd in het projectbudget. Ook hebben we te maken met een indexering die hoger uitvalt  dan verwacht. Naast de aanvraag voor extra budget  wordt er naar verwachting ook een extra subsidie ontvangen in 2024. 

Kempenbaan West (€ 90 voordeel)
Het project Kempenbaan west en Aansluiting A67 wordt afgerond. Er moeten nog wel een aantal werkzaamheden worden opgepakt / voortgezet die afkomstig zijn uit het project. Denk hierbij aan budgetten voor b.v. archeologisch onderzoek. In deze bestuursrapportage stellen we dit budget bij.

Reconstructie St. Jansstraat (€ 658 voordeel)
Door veel bouwactiviteiten in de omgeving van de St. Jansstraat is ervoor gekozen om deze straat later te vervangen als de bouwactiviteiten zijn afgenomen. Dit op de omgeving bereikbaar te houden en de overlast door bouwactiviteiten te beperken.

Vervanging wegen: riolering Oude Kerkstr (€ 710 voordeel)
De vervanging van de wegen en riolering van de Oude Kerkstraat is afgerond. Door riool- en reconstructiewerkzaamheden te combineren zijn de werkzaamheden goedkoper uitgevoerd dan vooraf ingeschat. Hierdoor kan het resterende budget vrijvallen.

Vervanging wegen: Dorpstraat (€ 668 voordeel) 
Door recente werkzaamheden aan de Kempenbaan i.c.m. te weinig uitvoerende bezetting wordt dit project niet in 2024 uitgevoerd.

Vervanging wegen: Provincialeweg (€ 1.035 voordeel) 
Door recente werkzaamheden aan de Kempenbaan i.c.m. te weinig uitvoerende bezetting wordt dit project niet in 2024 uitgevoerd.

Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) (budgettair neutraal)
Vanwege de inpassing van een toekomstige ontwikkeling van ASML op De Run 1000 moet de rotonde in dit gebied worden verlegd. ASML draagt de kosten (€ 750.000) hiervoor.

Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat (€ 1.209 nadeel)
Op 6 juni 2023 heeft de raad het Korte Termijn Maatregelen Randweg A2 Eindhoven vastgesteld. Eén van de projecten is de fietsroute Peter Zuidlaan-Julianastraat. In het voorstel is een kanttekening benoemd over de toen voorliggende kostenraming. Zijnde: Inflatie, toenemende grondstofprijzen en personeelstekorten zorgen voor toenemende kosten van projecten en onzekerheid in de planning. De initiële raming is gebaseerd op prijspeil 2021. Ook een aanpassing in het rioolsysteem (zie programma 7) heeft uitvoerende en financiële consequenties voor de werkzaamheden aan de fietsroute/aansluiting. Dit alles maakt dat de uitgaven worden bijgesteld met € 1.843 (nadeel) en de inkomsten met € 634 (voordeel. O.b.v. bestuursovereenkomst provincie Noord Brabant)