Uitgaven

0,53%
€ 61
x €1.000
0,53% Complete

Inkomsten

0,64%
€ 109
x €1.000
0,64% Complete

Saldo

0,86%
€ 48
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 1 | Veiligheid

Uitgaven

0,53%
€ 61
x €1.000
0,53% Complete

Inkomsten

0,64%
€ 109
x €1.000
0,64% Complete

Saldo

0,86%
€ 48
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel

Terug naar navigatie - 1.01 Een verbetering van het veiligheidsgevoel

Inwoners van Veldhoven moeten met een veilig gevoel in hun wijk of buurt kunnen leven. Om dit veiligheidsgevoel te verbeteren, wordt ingezet op een aantal onderdelen:
- een verdere afname van de criminaliteit
- een verdere afname van incidenten en verstoringen van de openbare orde
- een verbeterde verankering van veiligheid in buurten en wijken
- een goede samenwerking, waarin we met ketenpartners een gezamenlijke focus hebben 

1.01.01 Uitvoering geven aan het Integrale Veiligheidsplan en Uitvoeringsplan Basisteam De Kempen 2023-2026

Omschrijving

In 2022 heeft de gemeenteraad het Integraal Veiligheidsplan (IVP) vastgesteld. Deze vierjaarlijkse kadernota geeft sturing aan de lokale veiligheid. De projecten en activiteiten die hieruit voortvloeien staan in het tweejaarlijkse Uitvoeringsplan (UVP). Dit plan is in 2023 door het college vastgesteld. Komend jaar gaan we deze projecten en activiteiten uitvoeren. Jaarlijks evalueren we deze uitvoering met partners en gemeenteraad. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Loopt op schema.

1.01.02 In 2024 ontwikkelen we samen met onze (keten)partners de wijkgerichte aanpak verder door.

Omschrijving

Veldhoven is in 2022 gestart met wijkgericht werken met onder andere de partners Cordaad, Politie, Woningbouwstichtingen en zorgpartners (onder andere de GGD en Lumens). Bij een wijkgerichte aanpak wordt er samengewerkt om te voorkomen dat de leefbaarheid en veiligheid in een wijk of gebied (met multiproblematiek) verslechtert. Vanuit veiligheid sluiten we  periodiek aan bij overleggen van onze bewoners, zoals o.a. wijkplatforms en buurtpreventie. 

Stand van zaken

O

Toelichting

Door vertrek betrokken medewerker wordt dit in april verder opgepakt.

1.01.03 Meer ondersteuning bieden aan buurtpreventiegroepen.

Omschrijving

Buurtpreventiegroepen zijn onze ogen en oren in de wijk. Om deze reden gaan we meer investeren in en samenwerken met de buurtpreventiegroepen. De buurtpreventiegroepen worden ook ingezet bij de informatievoorziening naar onze inwoners toe. Tot slot, organiseren we jaarlijks een gezamenlijke buurtpreventieavond. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Programma loopt op schema.

1.01.04 We versterken de Keurmerken veilig ondernemen voor bedrijventerreinen, winkelgebieden, horeca, sportverenigingen en maatschappelijke organisaties

Omschrijving

Als preventieve actie willen we bestaande Keurmerken Veilig ondernemen, bedrijventerreinen en winkelgebieden verder versterken en onze informatiebronnen (netwerkpartners) uitbreiden. Het is de bedoeling om hiermee zowel de objectieve als subjectieve veiligheid te verhogen. We gaan actief informatie bij de betrokken doelgroep ophalen en bespreken. Voor de horeca van Veldhoven gaan we een keurmerk Veilig Uitgaan opzetten om de samenwerking tussen overheid en horecaondernemers te versterken. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Keurmerken winkelgebied en bedrijventerreinen zijn voor een periode van 3 jaar verlengd. Voor veilig uitgaan wordt in het tweede kwartaal een werkplan opgesteld. Er zijn reguliere overlegstructuren opgezet.

1.01.05 Invoeren van een “Branche-aanpak Veiligheid”

Omschrijving

Jaarlijks selecteert Integrale Veiligheid een branche of thema, waarop intensief wordt ingezet dat jaar. Gedurende het jaargeven we deze branche of thema extra aandacht. Dit doen we o.a. door preventieve acties, trainingen, inzetten van controles en voorlichting. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De keuze voor dit jaar is gemaakt. Daarbij zijn de benodigde acties uitgezet.

1.01.06 Implementatie van de Skip leidraad drugs bij evenementen

Omschrijving

We zijn drugs in Nederland steeds normaler gaan vinden en het gebruik hiervan lijkt toe te nemen. Ook bijvoorbeeld overlast, criminaliteit, de (verkeers)veiligheid en de milieudelicten die hiermee ontstaan. Met SKIP willen 32 gemeenten in Oost-Brabant hier iets aan doen met de regionaal ontwikkelde “SKIP leidraad drugs bij evenementen”. De leidraad is ondersteunend aan vergunningstrajecten van evenementen.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Is een blijvend punt van aandacht bij de behandeling van aanvragen voor evenementenvergunningen. 

1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.02 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit

Ter preventie willen wij meer aandacht besteden aan het goed informeren van onze inwoners. Op gebied van digitale criminaliteit gaan we het programma Hackshield (game) en Cyber 24 inbedden in onze werkwijze om jeugdigen de gevaren van digitale criminaliteit bij te brengen. 

1.02.01 Gericht kwetsbare doelgroepen informeren over onderwerpen, zoals woninginbraken, diefstallen en digitale criminaliteit.

Omschrijving

Ter preventie willen wij meer aandacht besteden aan het goed informeren van onze inwoners. Op gebied van digitale criminaliteit gaan we het programma Hackshield (game) en Cyber 24 inbedden in onze werkwijze om jeugdigen de gevaren van digitale criminaliteit bij te brengen. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Hackshield is nu samen met Cordaat opgepakt en wordt laatste kwartaal 2024 uitgerold. Door personele wisselingen zal vanaf 1 mei Cyber 24 door een nieuwe collega worden opgepakt.

1.02.02 Bij strafrechtelijke overtredingen waar mogelijk ook bestuursrechtelijk optreden

Omschrijving

Bij het aantreffen van drugs in een woning voert de gemeente een twee sporenbeleid. Dit wil zeggen dat justitie verantwoordelijk is voor de strafrechtelijke vervolging en de gemeente de impact voor de buurt probeert te verkleinen door bv de woning te sluiten. Gezien het succes wordt dit beleid uitgebreid naar 12 andere thema’s waarbij ook bestuursrechtelijk opgetreden kan worden. Het gaat hier om thema’s die de leefbaarheid van de buurt kunnen aantasten zoals: jeugdoverlast, drugs op straat, woninginbraken, bijtincidenten of overlast gevende personen. In 2024 worden de werkprocessen op het gebied van bestuurs- en strafrecht toegepast, geëvalueerd en eventueel, waar nodig, aangepast.

Stand van zaken

G

Toelichting

Uitvoering  door de werkgroepen loopt volgens planning.

1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit

Terug naar navigatie - 1.03 Het voorkomen, verstoren en stoppen van ondermijnende criminaliteit

Ondermijnende criminaliteit verstoort de balans tussen onderwereld (criminelen) en bovenwereld (de samenleving). Daarmee is ondermijnende criminaliteit een minder zichtbare vorm van criminaliteit, maar kent daarentegen grote gevolgen en impact voor de samenleving in zijn geheel. Ondermijnende criminaliteit creëert gevaarlijke situaties, bijvoorbeeld brand- en explosiegevaar, afpersing, intimidatie met geweld of milieuschade. Ondermijning zorgt ook voor oneerlijke concurrentie ten opzichte van onze inwoners, ondernemers en organisaties. 

1.04 We verminderen het aantal slachtoffers op het gebied van digitale veiligheid (Cybercrime)

Terug naar navigatie - 1.04 We verminderen het aantal slachtoffers op het gebied van digitale veiligheid (Cybercrime)

Gedigitaliseerde criminaliteit is een verzamelterm geworden van alle criminaliteit die met een computer en op internet wordt gepleegd. Maar ook incidenten zoals sexting of digitaal pesten vallen onder deze term. Dit thema is inmiddels het snelst groeiende thema in de veiligheidswereld en is daarmee belangrijk om aan te pakken.

1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving

Terug naar navigatie - 1.05 De impact van complexe zorg- en veiligheidsproblematieken zo beperkt mogelijk houden voor de samenleving

Onder complexe zorg- en veiligheidsproblematieken vallen meerdere onderwerpen: Jeugdzorg- en veiligheid, Jeugdproblematiek, Polarisatie en Radicalisering, Woonoverlast, Personen met onbegrepen gedrag, Nazorg ex-gedetineerden en criminele familienetwerken. In deze veiligheidsthema's zien we als trend, een toename in de complexiteit van de zaken en daarentegen minder mogelijkheden om deze zaken op te lossen. Veldhoven streeft naar een juiste balans tussen preventie, repressie en zorg. We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners. Het is van belang om met elkaar voorwaarden te creëren, waardoor iemand "fijn" kan wonen, zonder dat de buurt overlast ervaart. We praten waar kan en pakken door waar moet!

1.05.01 In 2024 zorgen we ervoor dat veiligheid nog beter aansluit bij zorg- en hulpverlening.

Omschrijving

Dit doen we onder andere door het borgen van een goede structuur en werkwijze binnen het zorg- en veiligheidsdomein met de partners: de wijkagent, de Wijk-GGD’ers, de kwartiermaker GGzE met specifieke aandacht voor (overlastgevende) kwetsbare personen. We werken gestructureerd door het vastgestelde AVE-model uit te voeren, waarin iedereen elkaars rol, taak, bevoegdheden in het totale proces kent en toepast. Zie ook programma 6 Sociaal Domein. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Het AVE-model is opgesteld, trainingen voor de uitvoerders worden gepland. Er is een structurele overlegstructuur  in werking.

1.05.02 Het doorontwikkelen van zorg- en veiligheidsnetwerken

Omschrijving

Per genoemd veiligheidsthema wordt verder ingezet op netwerkversterkingen op basis van trends en ontwikkelingen. Per casus wordt inzichtelijk gemaakt met welke professionals we te maken kunnen hebben/krijgen en regulier overlegd hoe de stappen in het proces het beste kunnen lopen. Ook bespreken we regelmatig het inschalen van casussen en wie per casus de regie heeft.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Loopt in de dagelijkse werkzaamheden. In diverse overlegstructuren wordt op casusniveau het netwerk aangesproken.

1.05.03 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk.

Omschrijving

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt. Zie ook programma 6 Sociaal Domein. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Wordt in de dagelijkse praktijk toegepast. 

1.05.04 Versterken Aanpak Verward Gedrag WVGGZ

Omschrijving

In 2024 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door. Belangrijke aandachtspunten zijn het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Daarnaast wordt er een werkproces opgesteld en dragen we bij aan aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Met externe partners (o.a. GGzE) zijn we aan het oriënteren op de inzet van ervaringsdeskundigen bij casuïstieken. Werkafspraken zijn nu voor alle uitvoerenden duidelijk en de kwaliteitsmedewerker gaat dit in de komende perioden vastleggen in werkprocessen en gaat aan de slag met het kwaliteitsplan voor het meldpunt Zorg&Veiligheid.

1.05.05 Vroegtijdige samenwerking met zorg- en veiligheidspartners op Nazorg (ex) gedetineerden en op de aanpak van de problematische jeugd

Omschrijving

Samen met Zorg & Veiligheid pakken we casuïstiek op. We leggen vroegtijdig contact met de gedetineerde en de instelling waar hij/zij verblijft. Door inzet te plegen op vijf leefgebieden trachten we de kans op recidive te verminderen. Binnen de aanpak jeugd ligt voor 2024 de focus op het vroeg signaleren en het versterken van samenwerkingsverbanden. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Steeds meer contact met casemanagers, hulpverleningsorganisaties en (ex-)gedetineerden.

1.05.06 Uitvoeren van de visie op criminele familienetwerken

Omschrijving

In 2024 werkt de gemeente vanuit een gedragen en bestuurlijk vastgestelde visie op het doorbreken van mobiele criminele familienetwerken. Deze netwerken bestaan veelal al generaties. De inzet op scholing, participatie en afstraffen daar waar moet zijn daarbij leidend. 

Stand van zaken

O

Toelichting

Door vertrek betrokken medewerker wordt dit project opnieuw door een andere collega opgestart.

1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

Terug naar navigatie - 1.06 Crisisorganisatie doorontwikkelen in samenwerking met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost.

We zijn onderdeel van de regionale crisisbeheersingsorganisatie. Hierbij werken wij regionaal samen aan bestaande en veranderende fysieke veiligheidsvraagstukken. De veranderende vraagstukken (zoals vergrijzing, klimaatverandering, gezondheidscrisis, dreiging van terrorisme en extreem geweld) vragen om het up-do-date houden en een doorontwikkeling van onze crisisorganisatie. Dit doen we door medewerkers (interne rampen- en crisisorganisatie), het college, het managementteam structureel te blijven trainen in hun rol in de crisis- en rampenbestrijding. Ook worden de facilitaire randzaken regelmatig door de organisatie getest en goed voorbereid op een mogelijke crisis. 

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 4.028 4.108 4.169 61
Baten 84 84 193 109
Saldo (- = nadeel) -3.944 -4.024 -3.976 48

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Baten Veiligheid 109 109
Weerbare samenleving 45 -45
CAO 17 -17
Overige -1 1
Saldo (- = nadeel) 61 109 48

Toelichting

Baten Veiligheid (€ 109 voordeel)
In totaal ontvangen we € 109. Het gaat om een subsidie Radicalisering, een subsidie voor de nazorg van een ex- gedetineerde en gelden voor het Taskforce RIEC

Weerbare samenleving (€ 45 nadeel)
In basisteam De Kempen wordt bij het tegengaan van ondermijning geïnvesteerd in een weerbare samenleving. Dit doen we onder andere met behulp van twee social mediacampagnes over het creëren van bewustwording rondom 'jonge aanwas' en risico’s en signalen van hennepkwekerijen en drugslabs.

Overige (€ 1 voordeel)