Uitgaven

19,81%
€ 2.290
x €1.000
19,81% Complete

Inkomsten

8,07%
€ 1.384
x €1.000
8,07% Complete

Saldo

16,23%
€ -906
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

19,81%
€ 2.290
x €1.000
19,81% Complete

Inkomsten

8,07%
€ 1.384
x €1.000
8,07% Complete

Saldo

16,23%
€ -906
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

Terug naar navigatie - 6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

We subsidieren maatschappelijke- en culturele organisaties om onze doelstellingen te realiseren. Door meer samenhang en verbinding tussen organisaties en activiteiten versterken we de sociale basisstructuur. 

6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

Terug naar navigatie - 6.02 Versterken van de sociale samenhang in buurten en wijken

We dragen bij aan het creëren en versterken van een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid onder bewoners. Het moet bijdragen aan een veilig en prettig leefklimaat en betere leefbaarheid in de wijk. Ook kan het bijdragen aan het verminderen van eenzaamheid, het verwerven van een groter sociaal netwerk en het bevorderen van participatie en betrokkenheid van bewoners in de wijk.

6.02.01 Themagerichte inzet in wijken

Omschrijving

In 2024 wordt de pilot wijkgericht werken voortgezet. Samen met de professionele partners worden op basis van de opgestelde wijkprofielen thema's bepaald waarop gezamenlijk extra inzet plaatsvindt. De inzet richt zich in eerste instantie met name op de pilotwijken Cobbeek en d’Ekker. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De activiteiten in de pilotwijken zijn nog steeds gaande, terwijl de benadering nu ook wordt geïmplementeerd in drie  andere wijken, waaronder 't Look, Zonderwijk en Oerle. In nauwe samenwerking met professionele partners en wijkvertegenwoordigers worden concrete activiteiten ontwikkeld op basis van urgente thema's uit de wijkprofielen.

6.02.02 Stimuleren van sociale cohesie

Omschrijving

Contact in wijken en buurten tussen inwoners is een steeds belangrijker aspect van het bevorderen van sociale cohesie en gemeenschapszin.
In 2024 zal het stimuleren van contact in buurten en wijken vormgegeven worden door:
-    gemeenschapsactiviteiten te faciliteren en stimuleren o.a. middels subsidies voor buurt- en straatactiviteiten;
-    vorming van wijk- en buurtverenigingen aan te moedigen; 
-    het vergemakkelijken van communicatie tussen en met buurtbewoners en -verenigingen via een digitaal (participatie)platform.

Stand van zaken

G

Toelichting

Inmiddels hebben twee wijken, voorheen zonder wijkvertegenwoordiging, nu een wijkvertegenwoordiging. Bovendien worden buurt- en straatactiviteiten gestimuleerd, terwijl de subsidieregeling breder onder de aandacht wordt gebracht bij inwoners. Hierbij wordt tevens samengewerkt met de leefbaarheidsgelden van de woningcorporaties. Als onderdeel van deze initiatieven is het participatieplatform onsveldhoven.nl gelanceerd, waarop de wijkvertegenwoordigingen een eigen beheerde pagina hebben gekregen om digitaal te communiceren.

6.02.03 Inwoners breder betrekken bij ruimtelijke plannen

Omschrijving

Met het digitaal platform Onsveldhoven.nl wordt ingezet op het breder betrekken en informeren van inwoners bij ruimtelijke ontwikkelingen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Het participatieplatform onsveldhoven.nl is gelanceerd, waar inwoners ruimtelijke plannen met bijbehorende participatietrajecten kunnen volgen, en tevens de mogelijkheid hebben om te reageren en hun inbreng te leveren.

6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

Terug naar navigatie - 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

We continueren, transformeren en ontwikkelen de diverse (nieuwe) vormen van ondersteuning en voorzieningen in het kader van de Wmo. We geven daarmee een antwoord op de uitdagingen waarmee we binnen het sociaal domein te maken hebben en sluiten aan op de behoeften van de veranderende samenleving.

6.03.01 Informatie over ondersteuningsvoorzieningen verbeteren

Omschrijving

In 2024  gaan we de informatievoorziening aan inwoners verder verbeteren, zodat inwoners weten op welke (voorliggende) voorzieningen ze een beroep kunnen doen om hun zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname te behouden en/of te vergroten. 

Stand van zaken

O

Toelichting

Een belangrijk instrument hierbij is Steunwijzer. Omdat de andere betrokken regiogemeenten besloten hebben niet met Steunwijzer door te gaan heeft ook Veldhoven moeten besluiten om het contract niet te verlengen. We moeten nog zoeken naar een geschikt alternatief.  Andere manieren van informeren die hiervoor worden ingezet zijn wel nog actief en dit loopt naar wens, zoals de keukentafelgesprekken en de website van gemeente Veldhoven.

6.03.02 Maatregelen treffen ten behoeve van continuïteit maatschappelijke ondersteuning

Omschrijving

Zelfredzame mensen die (goed) deelnemen aan de maatschappij, hebben een beter welzijn en doen minder beroep op (zware) vormen van zorg. Om dat te bevorderen, continueren, transformeren en ontwikkelen we  diverse (nieuwe) vormen van ondersteuning en voorzieningen in het kader van de Wmo. We geven daarmee  antwoord op de uitdagingen waarmee we binnen het sociaal domein te maken hebben, zoals vergrijzing, beschikbaarheid mantelzorgers, aanzuigende werking van maatregelen op de Wmo-aanvragen, lang(er) zelfstandig thuis wonen, afbouw intramurale voorzieningen en decentralisatie van Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang. 

Stand van zaken

G

Toelichting

In overleg met regiogemeenten en externe partners geven we hier op verschillende manieren vorm aan, zoals door middel van de werkgroep reduceren wachtlijsten hulp bij het huishouden en de regionale aanpak preventie dak- en thuisloosheid.

6.03.03 Stimuleren innovatie in het ondersteuningsaanbod

Omschrijving

We stimuleren  initiatieven die betrekking hebben op  innovatie in de maatschappelijke ondersteuning die bijdragen aan zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname van inwoners. Dit doen wij onder meer vanuit de innovatieregeling Beschermd Wonen en door ruimte te bieden aan innovatie binnen de contracten met Wmo-aanbieders.

Stand van zaken

G

Toelichting

Aanbieders Beschermd Wonen doen in toenemende mate beroep op de regionale innovatieregeling. Wanneer aanbieders innovatieve voorstellen doen ondersteunen we deze binnen de mogelijkheden die we hebben. 

6.03.04 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regio treffen we de financiële en inhoudelijke maatregelen om de invoering van het woonplaatsbeginsel en de (financiële) doorcentralisatie Beschermd Wonen per 1-1-2025 mogelijk te maken.  In 2024 gaat de aandacht naar het organiseren van een goede lokale toegang tot Beschermd Wonen, het versterken van de lokale basisvoorzieningen en het maken van afspraken tussen gemeenten, aanbieders en woningcorporaties inzake passende woonvormen na uitstroom. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Alhoewel de financiële doordecentralisatie mogelijk niet per 1-1-2025 doorgaat, zijn we met de regiogemeenten bezig om de inhoudelijke beweging naar Beschermd Thuis vorm te geven samen met aanbieders en cliënten.

6.03.05 Implementatie Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE)

Omschrijving

In 2024 implementeren we intern en met de externe zorg- en veiligheidspartners de Aanpak Voorkoming Escalatie (AVE) voor casuïstiek die zowel een zorg- als een veiligheidsaspect kent. De AVE-aanpak zorgt voor duidelijkheid in betrokken partijen en rollen en verantwoordelijkheden met betrekking tot casusregie en procesregie.. Betrokken vanuit de uitvoering Wmo en jeugdwet, het generalisten- en specialistenteam en integrale veiligheid worden in 2024 getraind om met deze aanpak te werken. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De trainingen worden gepland en binnenkort uitgevoerd.

6.03.06 Uitvoeren aanpak preventie Dakloosheid

Omschrijving

We nemen samen met de regiogemeenten deel aan de regionale aanpak preventie dakloosheid en zorgen  voor de lokale implementatie van de actielijnen uit het regionale actieplan. Daarbij sluiten we aan op de opdracht voortvloeiend uit het nationaal actieplan Dakloosheid Eerst een Thuis.

Stand van zaken

G

Toelichting

Binnenkort zal  het 'regionale actieplan dak- en thuisloosheid: eerst een thuis' ter besluitvorming voorgelegd worden aan de colleges van de deelnemende regiogemeenten. De preventie van dak- en thuisloosheid vormt daar een belangrijk onderdeel van. Dit zal vervolgens vertaald worden naar lokale actielijnen.

6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Vergroten van bewustwording over en inzet van ervaringsdeskundigheid van mensen met een beperking draagt bij aan een inclusieve samenleving. 

6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

We ondersteunen ouders en jeugdigen in het opvoeden en opgroeien o.a. middels het laagdrempelige aanbod van het Centrum voor Jeugd en Gezin. Indien nodig zetten we geïndiceerde jeugdhulp in. Bij risicovolle situaties grijpen we snel en effectief in. 
Professionals in het jeugddomein geven de ondersteuning integraal vorm. 

6.05.01 Uitvoering geven aan het Uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd

Omschrijving

Samen met de partners in het jeugddomein voeren we het uitvoeringsplan van de kadernota 'Focus op alle Jeugd' uit. Het Uitvoeringsplan heeft een looptijd van 2024 - 2025. Het uitvoeringsplan zal in ieder geval aandacht hebben voor het mentale welzijn van jeugdigen.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Samen met de betrokken partners (onderwijs, kinderopvang, Centrum voor Jeugd en Gezin) geven wij uitvoering aan de activiteiten die in het uitvoeringsplan zijn opgenomen. Waaronder activiteiten om de mentale en fysieke gezondheid van jeugdigen te verbeteren, zoals extra jeugdmaatschappelijk werk op het Sondervick College.

6.05.02 Implementeren Landelijke Hervormingsagenda Jeugd

Omschrijving

De landelijke hervormingsagenda jeugd bevat een groot pakket maatregelen om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. 
Dit vraagt zowel regionaal als ook lokaal om een gedegen implementatietraject samen met alle betrokkenen. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereidingen hiervoor zijn zowel lokaal als regionaal niveau gestart. 

6.05.03 Invoering programma Storm

Omschrijving

Samen met het voortgezet onderwijs wordt binnen de Regio Eindhoven/De Kempen het programma Storm geïmplementeerd. Dit om ervoor te zorgen dat (beginnende) somberheid en suïcidale gedachten bij jongeren worden opgespoord en waar nodig passende ondersteuning wordt geboden.

Stand van zaken

G

Toelichting

Regionaal lopen de voorbereidingen om STORM met ingang van het schooljaar 2024 - 2025 te implementeren. 

6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

Terug naar navigatie - 6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

We ondersteunen inwoners in een financieel kwetsbare positie, om te voorkomen dat er problematische schulden ontstaan. Dit doen we door inkomensondersteuning, het geven van uitvoering aan onze minimaregelingen en schulddienstverlening. Bij schulddienstverlening ligt de nadruk op inzet van vroegsignalering en budgetcoaching.  

6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Omschrijving

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesloten waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is.  Daarnaast staat team schulddienstverlening in verbinding met energiecoaches, zij verwijzen inwoners die naast een vraag naar energiebesparende maatregelen ook financiële vragen hebben door naar team schulddienstverlening. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Het team schulddienstverlening heeft vroegsignalering in hun werkwijze verankerd. Maandelijks worden de binnengekomen meldingen van betalingsachterstanden uitgelezen en op een passende manier contact gezocht met betreffende inwoners. Dit kan varieren van het versturen van een brief, telefonisch contact opnemen of op huisbezoek gaan.

6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

Omschrijving

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals de meedoen voorziening, een collectieve ziektekosten verzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren.

Stand van zaken

G

Toelichting

We vragen aandacht voor het gebruik van onze minimaregelingen middels de communicatiekanalen van de gemeente; de website, het Veldhovens weekblad en sociale media. Daarnaast hebben we sinds het najaar van 2023 Geldfit spreekuren, uitgevoerd door Bureau Sociaal Raadslieden in samenwerking met klantmanagers Inkomen en Schulddienstverlening. Inwoners kunnen hier de 'potjes-check' doen, een digitale vragenlijst waarmee duidelijk wordt of zij recht maken op (minima)voorzieningen waar zij (nog) geen gebruik van maken.

6.06.03 Ontwikkelen armoedebeleid

Omschrijving

Het armoedevraagstuk vraagt om een brede en integrale benadering. Voor een effectieve aanpak is het nodig om te weten hoe het armoedevraagstuk er lokaal uitziet en welke aanpak gaat bijdragen aan successen. Extra inzet op het ontwikkelen van integraal en breed armoedebeleid en uitvoering in Veldhoven is nodig. Gezien de huidige problematieken en groeiende urgentie voor dit onderwerp is het noodzakelijk om hier beleid in de brede context op te ontwikkelen. Dit beleid zal worden vastgelegd in een op te stellen nota.

Stand van zaken

G

Toelichting

Op dit moment ligt de focus met name op preventie; inwoners bereiken en voorlichten. En de opstart van initiatieven hieromtrent, zoals de Geldfit spreekuren. Dit in aanloop naar het opstellen van de armoede-agenda.

6.07 Vergroten uitstroom naar betaald werk

Terug naar navigatie - 6.07 Vergroten uitstroom naar betaald werk

Door de inzet van de klantmanagers Werk worden mensen met een uitkering naar betaald werk begeleid. De klantmanagers benaderen bedrijven in de zoektocht naar geschikte vacatures en zorgen, soms met inzet van onze partner Ergon, voor het werkfit maken van de uitkeringsgerechtigden.  Iedereen met een uitkering volgt in principe een weg naar werk, tenzij er medische of dringende redenen zijn waardoor dit (voorlopig) niet kan. Als werk (nog) niet mogelijk is, wordt ingezet op vrijwilligerswerk of sociale activering vanuit het uitgangspunt "Iedereen doet mee".

6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

Terug naar navigatie - 6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

We ondersteunen vergunninghouders die inburgeringsplichtig zijn in hun inburgeringstraject. We bieden hen taalonderwijs en diverse workshops over het leven in Nederland en het deelnemen op de arbeidsmarkt. Daarnaast hebben we een aanbod om hen financieel zelfredzaam te maken. We ontzorgen hen financieel daar waar dat nodig is. De ondersteuning bieden we voor een periode van 3 jaar na huisvesting in Veldhoven. 

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 57.404 57.557 59.847 2.290
Baten 11.073 12.552 13.936 1.384
Saldo (- = nadeel) -46.331 -45.005 -45.911 -906

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Centrum Jeugd en Gezin 570 -570
Energielasten maatschappelijke organisaties 300 -300
CAO 172 -172
Inhuur inburgering 140 -140
Inhuur kwaliteit 120 -120
Energietoeslag 100 -100
Hervormingsagenda jeugd 90 -90
Vroegsignalering 78 -78
Schuldhulpverlening 50 -50
Bijzondere bijstand 50 -50
Lagere inhuur Jeugd -117 117
Opvang vluchtelingen Oekraine 732 1.384 652
Overige 5 -5
Saldo (- = nadeel) 2.290 1.384 -906

Toelichting

Centrum Jeugd en Gezin (€ 570 nadeel)
Het Centrum voor Jeugd en Gezin (CJG) was onderdeel van programma 7. De financiële regelgeving is veranderd, en hierdoor komt het CJG op programma 6. Met deze bijstelling wordt het budget budgetneutraal overgezet van  programma 7 naar programma 6.

Energielasten maatschappelijke organisaties (€ 300 nadeel)
In de Najaarsnota 2022 heeft het ministerie van Financiën bekend gemaakt dat gemeenten en provincies in het voorjaar van 2023 structureel extra middelen gaan ontvangen om publieke en maatschappelijke voorzieningen te compenseren voor hoge kosten. Tot nu is er geen regeling aangeboden aan maatschappelijke organisaties. Een aantal van deze organisaties heeft aangegeven zich zorgen te maken over de stijging van de energiekosten en de gevolgen die dat kan hebben voor het activiteiten- en voorzieningenaanbod. Om ook maatschappelijke organisaties eenmalig gedeeltelijk tegemoet te komen voor de gestegen energiekosten, is een specifieke subsidieregeling opgesteld.

Inhuur inburgering (€ 140 nadeel)
Volgens de Inburgeringswet is de gemeente verplicht om inburgeringstrajecten te verzorgen. Een traject duurt in ieder geval 3 jaar. En elke jaar wordt de taakstelling verhoogd. Om deze caseload te kunnen behandelen is meer personele capaciteit nodig die we voor 2024 willen inhuren. Bij de begroting 2025 bekijken we of we hiervoor vaste formatie gaan aanvragen en inzetten.

Inhuur kwaliteit (€ 120 nadeel)
Op het gebied van schuldhulpdienstverlening is meer personele capaciteit nodig. Dit vanwege de aanschaf en inrichting van 2 nieuwe applicaties, een audit, het op orde krijgen van de basis (documenten, processen en werkinstructies), en het digitaal inrichten van onze aanvragen (Wmebv) voor inwoners.

Energietoeslag (€ 100 nadeel)
Eind 2023 is door het kabinet de regeling energietoeslag 2023 vastgesteld, voor mensen met een laag inkomen die door de gestegen energieprijzen in de financiële problemen komen. Deze regeling is tot september 2024 aan te vragen en uit te betalen. Hiervoor is  budget nodig in 2024. De rijksmiddelen hiervoor zijn via het gemeentefonds in 2023 ontvangen.

Hervormingsagenda jeugd (€ 90 nadeel)
De Hervormingsagenda Jeugd (ondertekend door cliënt organisaties professionals, aanbieders, gemeenten en het Rijk) is de grootste hervorming van de jeugdzorg sinds 2015 en bevat een pakket afspraken om de jeugdzorg te verbeteren en financieel houdbaar te krijgen. De hervorming omvat opgaven die zich richten op het verbeteren van jeugdhulp en het jeugdhulpstelstel. Voor de Gemeente Veldhoven is een van de opgaven het inrichten van een stevig lokaal team, inclusief de verbinding met aanpalende domeinen. Deze werkzaamheden kunnen niet binnen de huidige formatie worden ingepast, daarvoor zijn ze te omvangrijk en complex. Er kan geen ruimte gemaakt worden door andere werkzaamheden niet te doen. Voor het opzetten van een implementatieplan en regionaal samenwerken wordt daarom een externe projectleider ingezet. 

Vroegsignalering (€ 78 nadeel)
Via de septembercirculaire 2023 is incidenteel € 78 voor 2024 in het gemeentefonds opgenomen voor bijzondere bijstand / vroegsignalering. Het lastenbudgetbudget voor Schulddienstverlening wordt met dit bedrag verhoogd voor doorontwikkeling van ‘Geldfit Veldhoven’, uitgangspunten hierin zijn preventie en vroegsignalering.

Schuldhulpverlening (€ 50 nadeel)
We zien een forse toename van aanmeldingen voor schuldhulpverlening van ondernemers, om deze op te kunnen vangen ramen we incidenteel.

Bijzondere bijstand (€ 50 nadeel)  
In februari 2024 zijn de beleidsregels Werk en Inkomen geactualiseerd. Onderdeel daarvan is het indexeren van de toe te kennen bedragen voor noodzakelijke inrichtingskosten voor mensen met een laag inkomen. Hiervoor is structureel extra budget nodig.

Lagere inhuur jeugd (€ 117 voordeel)
De eerste helft van 2024 verwachten we een stabiele bezetting binnen het Generalisten- en specialistenteam. Daarom is budget voor inhuur gedeeltelijk niet meer nodig voor vervanging van zieke werknemers of werknemers met verlof.

Opvang vluchtelingen Oekraïne (€ 652 voordeel)
Omdat de duur van de Oekraïense oorlog niet te voorspellen is, waren de lasten en baten nog niet opgenomen in de begroting.
Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne ontvangt elke gemeente een normbedrag van 61 euro per dag per gerealiseerde opvangplek van het Rijk. 
Voor 2024 betekend dat € 1.384. De begrote kosten 2024 zijn € 732. Dit zijn kosten voor onder meer inhuur, verbouwingskosten, gebruik huisvesting, leefgeld en begeleiding. 

Overige (€ 5 nadeel)
Anti discriminatieloket
Visie sociaal domein
Bijstelling WBP

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
718232 Vervangen installatie De Ligt 157 U 0 0 30 30
tekst

Toelichting

Verduurzaming gemeentelijk vastgoed (€ 30 nadeel)
Om te blijven voldoen aan de geldende duurzaamheidseisen zijn extra investeringen noodzakelijk voor de gemeentelijke eigendommen.  In wijkcentrum De Ligt worden installaties vervangen.