Projectenblad

Archivering

Terug naar navigatie - Archivering

Na de positieve archiefinspectie in januari zijn we verdergegaan met het verbeterplan informatie- en archiefbeheer.
Het bestuursarchief van het archiefblok 1991-2000 is formeel overgedragen naar het RHCe, de serie bouwvergunningen uit deze periode worden nog overdragen. 
In verband met het plotseling overlijden van één van de archiefbewerkers is overdracht vertraagd.
Het “ontmantelen” van het oude document managementsysteem Corsa is de grootste opdracht. Alle processen worden omgezet naar het nieuwe zaaksysteem Djuma.
De processen van het sociale domein en burgerzaken zijn omgezet. 
Het grootste proces nu is bestuurlijke besluitvorming waarbij ook direct het bestuurlijk- en raadsinformatiesysteem wordt vervangen door de applicatie Notubiz.
Deze processen moeten op 1 januari 2025 operationeel zijn. Na het omzetten van het bestuurlijke besluitvormingsproces, volgt nog bezwaar en beroep en een aantal kleinere processen.
Het doel is om medio 2025 afscheid te nemen van Corsa. De informatie uit Corsa worden dan overgezet naar een zogenaamd e-Depot.

Vluchtelingen Oekraïne

Terug naar navigatie - Vluchtelingen Oekraïne

De oorlog in de Oekraïne duurt nu al ruim 2,5  jaar en er vluchten nog wekelijks Oekraïners die op zoek zijn naar een veilige plek. Ook de opvang van overige vluchtelingen blijft stijgen. In 2023 zijn wij overgegaan naar een structurele integrale aanpak voor alle vluchtelingen en zijn er opvang locaties geregeld voor een langere periode. De opvang en huisvesting van vluchtelingen legt ook een extra druk op andere lokale opgaven, zoals de woningbouwopgave, onderwijs, werk en inkomen en inburgering. Deze opgaven kunnen niet los van elkaar gezien worden en zijn meegenomen in het vastgestelde beleidskader.  Doelstelling hierbij is een structurele oplossing voor opvang, huisvesting en begeleiding van verschillende groepen vluchtelingen, met daarbij flexibele ruimte om in te kunnen spelen op actuele ontwikkelingen. Voor de locaties is een haalbaarheidsonderzoek uitgewerkt met een verdieping volgens het vastgestelde afwegingskader. Indien noodzakelijk zal er per locatie een communicatieplan en veiligheidsplan worden opgesteld. Het besluit door het college wordt in fases gedaan per locatie (s), dit i.v.m. de huidig beschikbare capaciteit om dit te kunnen uitvoeren. Hieruit zijn drie locaties nu in gebruik voor opvang vluchtelingen.  Een van deze locaties is uitgebreid met een kleinschalige AZC voor maximaal 150 opvangplaatsen. Naar een vierde locatie wordt nog gezocht en indien deze is gevonden wordt deze locatie eerst voorgelegd aan het college. Bij een no go moet er weer een nieuwe locatie voorgelegd worden aan het college. Dit wordt dan opgepakt samen met de flexwoningen om ook een mix van doelgroepen te krijgen. 

Citycentrum

Terug naar navigatie - Citycentrum

In februari 2022 heeft de gemeenteraad het verkenningsdocument voor het Citycentrum en daarmee ook de kaders waarbinnen het masterplan en de ontwikkelstrategie moeten worden opgesteld vastgesteld. Bureau Rijnboutt (stedenbouw c.a.) heeft samen met bureau Dietz (participatie) met alle betrokken in- en externe stakeholders in 2023 het masterplan en de ontwikkelstrategie opgesteld. Dit proces is gepaard gegaan met een gedegen participatietraject, waar ondernemers, bewoners, eigenaren, raad, culterele instellingen, etc nauw bij betrokken zijn. Het masterplan vormt samen met de ontwikkelstrategie de kapstok waaraan in een volgende fase deelprojecten kunnen worden opgehangen en ook aan zullen worden getoetst. Op 19 maart 2024 heeft de raad het masterplan en de onwikkelstrategie vastgesteld. Er wordt door Bureau Rijnboutt een Beeldkwaliteitsplan voor het Citycentrum gemaakt. Verder wordt de haalbaarheid in beeld gebracht, en wordt er gewerkt aan de totstandkoming van een samenwerkingsovereenkomst tussen gemeente enerzijds en initiatiefnemers anderzijds. De intentie is om voor een aantal locaties tot een concrete planuitwerking te komen. De verwachting is dat in 2025 een (eerste fase) van een omgevingsplan opgesteld kan worden. Uiteindelijk zal de hele transformatie van het Citycentrum een ontwikkeling zijn die zich over meerdere jaren uitstrekt. 

Programma Energietransitie

Terug naar navigatie - Programma Energietransitie

Gemeentebreed 
•    Er worden regelingen ontwikkeld om de rol van de gemeente te versterken en inwoners, ondernemers en partners te ondersteunen tijdens de transitie. Een voorbeeld is de regeling waarmee eigenaren van slecht geïsoleerde woningen subsidie kunnen ontvangen via de Lokale Aanpak Isolatie.  
•    Er wordt samengewerkt met welzijnsstichtingen, woningcorporaties en energiecoöperaties om de transitie te bevorderen. In 2023 is de samenwerking op hoofdlijnen vormgegeven, en in 2024 wordt gewerkt aan verdere afstemming op strategisch, tactisch en operationeel niveau.

Gebiedsgericht
•    Voor 't Look wordt het eerste wijkuitvoeringsprogramma (WUP) opgesteld. We verkennen op welke manier deze buurt over kan gaan op duurzame warmte. Dit doen we samen met inwoners en lokale partners. We nemen bovendien deel aan een provinciaal samenwerkingsprogramma, zodat we kennis en ervaringen kunnen uitwisselen met experts en andere gemeenten. 
•    In de wijken ’t Look, d’Ekker en Heikant werken we samen met inwoners aan activiteiten, om buurtgenoten te helpen met het verduurzamen van hun woning.
•    We werken aan het verduurzaming op bedrijventerreinen. We verkennen we met een groep bedrijven op de Run of er energiesamenwerking opgezet kan worden, bijvoorbeeld door slim energie te delen in een energiehub. We sluiten hierbij aan bij regionale initiatieven. Komende tijd wordt gekeken of dit ook voor Habraken opgestart kan worden.
•    We verkennen de mogelijkheden voor de opwek van (zonne)energie bij grootschalige infrastructuur, in samenwerking met het RWS-programma Opwek Energie op Rijksvastgoed (OER). Afgelopen periode is de potentie bij de A67 in beeld gebracht.  Hieruit is de Hogt als mogelijke locatie naar voren gekomen. We verkennen nu of opwek op deze locatie daadwerkelijk haalbaar is en onder welke voorwaarden. Rond de A2/N2 wordt nu eveneens de potentie onderzocht. 

Doelgroepgericht 
•    Inwoners met energiearmoede worden geholpen met het verduurzamen van hun woning, in samenwerking met  sociale partners en vrijwilligers In D’Ekker is vanaf eind vorig jaar een pilot uitgevoerd voor kleine besparende maatregelen door middel van de Veldhovense Kluskar. Op dit moment bereiden we de vervolgstappen voor, om ook te ondersteunen bij grotere verduurzamingsmaatregelen. De Kluskar wordt nu in Cobbeek ingezet. 
•    Er wordt gewerkt aan een verduurzamingsaanpak voor Verenigingen van Eigenaren (VVE’s), in samenwerking met naburige gemeenten. 
•    Voor de doelgroep vanuit de Landelijke Aanpak Isolatie (LAI) ontwikkelen we verschillende vormen van ondersteuning bij het isoleren. We sluiten onder andere aan bij het regionale ontzorgingsproject De Groene Zone Isolatie, deze richten we op de doelgroep die de meest intensieve ondersteuning nodig heeft. De uitvoering van deze activiteiten is nog in ontwikkeling, om tevens aan te kunnen sluiten bij de landelijke richtlijn Natuurvriendelijk Isoleren.

In de uitvoering is een aantal belangrijke aandachtspunten die van invloed zijn op het realiseren van het programma Energietransitie. De belangrijkste op dit moment zijn de netcongestie, wat ruimtelijk doorwerkt in het vestigingsklimaat van onze gemeente (zowel op bedrijven als op het realiseren van maatschappelijke voorzieningen) en het ontbreken van een Soorten Managementprogramma.