Uitgaven

10,11%
€ -834
x €1.000
10,11% Complete

Inkomsten

4,87%
€ 395
x €1.000
4,87% Complete

Saldo

897,08%
€ 1.229
x €1.000

Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Uitgaven

10,11%
€ -834
x €1.000
10,11% Complete

Inkomsten

4,87%
€ 395
x €1.000
4,87% Complete

Saldo

897,08%
€ 1.229
x €1.000

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie in contact met onze doelgroepen en netwerken in onze samenleving en passen onze communicatie daarop aan.

0.01.01 We gaan de bevindingen en ideeën uit de visie op Participatie en Democratisering uitwerken

In 2023 zijn we gestart met de visie op Participatie en Democratisering gemaakt. In 2024 wordt deze aangeboden aan de gemeenteraad en starten we met de uitwerking van de bevindingen en  ideeën. Overigens zijn we  in 2023 al wel gestart met de pilot OnsVeldhoven.nl, een participatieplatform. Deze pilot loopt tot maart 2025. 

G

De Visie op participatie is vastgesteld door de gemeenteraad.  In het najaar van 2024 volgt een uitvoeringsplan. 

0.01.02 We gaan de uitgangspunten voor ons communicatiebeleid beschrijven

In het communicatiebeleid beschrijven we onder andere onze visie en ambitie op het gebied van communicatie en hoe we omgaan met interne en externe communicatie. Daarnaast formuleren we de strategie voor de verschillende communicatiekanalen zoals social mediabeleid en persbeleid. 

G

Deze activiteit staat gepland voor de 2e helft van 2024.

0.01.03 We gaan de zichtbaarheid en professionaliteit van de gemeente bij openbare bijeenkomsten verbeteren.

Een professionele organisatie presenteert zich professioneel. Daar is goed communicatief materiaal voor nodig. En praktisch materiaal om in te zetten bij (inwoners)bijeenkomsten in het gemeentehuis en op locatie.

G

We besteden hier continue aandacht aan in projecten en tijdens bijeenkomsten. Bijvoorbeeld door inzet van middelen (als beachflags en banners) en door aandacht voor vormgeving en herkenbaarheid van visiedocumenten.

0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Terug naar navigatie - 0.02 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

We zijn voor iedereen bereikbaar. Onze doelgroepen kunnen bij ons terecht voor informatie, producten en diensten. We stemmen onze dienstverlening af op de behoeften en de belangen van onze klant. Daarbij gaat het algemeen belang voor het individuele belang. 

0.02.01 We starten met het uitvoeringsprogramma van de visie Dienstverlening

In het eerste kwartaal van 2024 wordt de visie op Dienstverlening samen met het uitvoeringsprogramma aangeboden aan de gemeenteraad. We starten in 2024 met de activiteiten uit het uitvoeringsprogramma. 

G

We zijn aan de slag met het uitvoeringsprogramma Dienstverlening. We zijn begonnen met het opzetten van een programmateam en het communicatieconcept (intern). De werving voor een programmaleider is in gang gezet. Daarnaast zijn we gestart met het verbeterproject voor de telefonische bereikbaarheid. 

0.02.02 Wij voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway

De Single Digital Gateway verplicht EU-lidstaten om bepaalde overheidsdiensten toegankelijk te maken voor Europese inwoners en ondernemers. Dat gebeurt via het portaal YourEurope. 

O

We hebben de 1ste fase van de SDG volgens planning afgerond. Om te voldoen aan de Europese verordening moeten we ook fase 2 afronden.  De VNG heeft hiervoor een Handreiking implementatie SDG annex II opgesteld.  Op basis van deze handreiking gaan we de acties uitzetten in de organisatie.

0.02.03 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale)dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale)dienstverlening te verbeteren.

G

Wekelijks wordt de input van de klantmonitor bekeken. De feedback wordt gebruikt om formulieren, processen en pagina’s aan te passen.

0.02.04 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit

We starten in 2024 met een inventarisatie van alle websites en webapplicaties en maken een plan van aanpak (met planning en prioritering) over de maatregelen die we moeten nemen om te voldoen aan de wet. In elk geval stellen we voor alle externe websites een toegankelijkheidsverklaring op (minimaal status D) en regelen we het beheer van het toegankelijkheidsregister. In het plan hebben we aandacht voor bewustwording van digitale toegankelijkheid in onze organisatie. 

G

Er is een eerste inventarisatie gedaan van alle websites en webapplicaties en deze is gedeeld met MT-leden om dit verder in/aan (te laten) vullen door de afdelingen. De input hiervan wordt gebruikt om de lijst volledig te maken. Voor www.veldhoven.nl en www.veldhovenactief.nl heeft er een toegankelijkheidsinspectie plaatsgevonden. Binnen de steekproef voldoet www.veldhoven.nl na inspectie volledig aan alle 50 criteria en heeft daardoor een A-status.  De website van veldhovenactief.nl voldoet aan 38 criteria van de 50.  De leverancier werkt aan het oplossen van de openstaande issues.

0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie

Terug naar navigatie - 0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijke visie

We weten wie we zijn, wat we willen worden en dragen dat uit. We zoeken daarbij naar de balans tussen welvaart en welzijn. 

0.03.01 We borgen de visie op Veldhoven in ons beleid

In 2023 zijn we gestart met het beschrijven van de visie op Veldhoven. Deze wordt in het eerste kwartaal van 2024 aangeboden aan de gemeenteraad. De komende jaren dragen we deze visie uit en borgen we de uitgangspunten in ons beleid.  

G

De raad heeft de concept Visie op Veldhoven vastgesteld als 'Inwonersvisie op Veldhoven' en heeft het college opdracht gegeven om nog enkele nader te bepalen thema's toe te voegen aan de Visie. De belangrijkste elementen uit de Inwonersvisie op Veldhoven zijn al wel verwerkt in de  Kadernota 2025. Ook worden elementen van de Inwonersvisie verwerkt in de Duurzaamheidsagenda en de Visie op Sociaal Domein. 

0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Terug naar navigatie - 0.04 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Het is fijn werken bij de gemeente Veldhoven. We zijn er voor de samenleving. Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op ontwikkelingen.  

0.04.01 We werken met een strategisch personeelsbeleid

Met strategisch personeelsbeleid kunnen we op het gebied van personeel inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. In 2024 vervolgen we de uitwerking, waarmee we in 2023 gestart zijn. 

G

Als instrument voor de uitwerking van strategisch personeelsbeleid is gekozen voor strategische personeelsplanning. In het kader van de strategische personeelsplanning wordt op dit moment het kwantitatief onderzoek uitgevoerd.

0.04.02 We werken verder aan de producten uit de Geluksexpeditie

In het programma Geluksexpeditie werken we aan de ontwikkeling van onze organisatie, het werkgeluk van onze medewerkers en de prestatie die we leveren aan onze inwoners. In 2023 zijn medewerkers gestart met verbeteringen van diverse onderdelen binnen de organisatie, zodat we komen tot  een krachtige organisatie met een duidelijk profiel en een duidelijk maatschappelijk resultaat.  

G

Het programma ligt op schema; fase 3 is volgens planning in januari 2024 van start gegaan. Op dit moment zijn bijna alle activiteiten (zoals gepland) van start gegaan en ongeveer de helft van de activiteiten is inmiddels afgerond.

0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Terug naar navigatie - 0.05 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Veldhoven heeft een betrouwbaar en sterk financieel beleid, met een jaarlijks sluitende meerjarenbegroting. We dekken structurele uitgaven met structurele inkomsten.  

0.05.01 Begrotingsevenwicht en sluitende begroting

Een meerjarig sluitende begroting. Dit houdt in dat alle begrotingsjaren (2024 t/m 2027) een positief saldo (≥ 0) hebben. Ook moet er een positieve algemene vrije reserve zijn voor al deze jaren. 

G

Ligt op schema.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 28.874 43.148 42.451 -697
Baten 105.007 119.437 119.832 395
Saldo (- = nadeel) 76.133 76.289 77.381 1.092

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Algemene uitkering van het gemeentefonds 1.118 1.118
Reserve actualisatie bouwgrondexploitatie -2.043 -1.189 854
Reserve economische ontwikkeling 70 70
Aanvulling organisatievisie 82 -82
Uitkering en overige kosten/vergoeding gewezen personeel 180 -180
Bijstelling begrotingssaldo 137 -137
Rente 909 400 -509
Overige 38 -4 -42
Totaal (- = nadeel / + = voordeel) -697 395 1.092

Toelichting

Algemene uitkering van het gemeentefonds (€ 1.118 voordeel)

Uitkeringsfactor:

Volume accres
In de meicirculaire 2024 is de nieuwe financieringssystematiek vervroegd van 2027 naar 2024. Het betekent dat de koppeling van het accres aan de ontwikkeling van het bruto binnenlands product (bbp) per 2024 al is ingevoerd. Door het toepassen van de ontwikkeling van het bbp vanaf 2024 zijn de trances voor de jaren 2024 en 2025 lager dan in de septembercirculaire 2023 (miljoenennota 2024).

LPO accres
In de voorjaarsnota 2024 heeft het ministerie van BZK besloten om vanaf 2024 het LPO accres te bepalen op basis van de ontwikkeling van het prijs bbp van het lopende jaar. Deze systematiek was in de septembercirculaire 2023 toegepast vanaf 2027, maar is in deze circulaire vervroegd naar toepassing vanaf 2024. De trance van het lopende jaar wordt telkens bij de voorjaarsnota definitief bepaald. De prijs-bbp ontwikkeling is gebaseerd op de CEP-raming (Centraal economisch Plan) van het CPB. In de CEP-raming is een lager prijsontwikkeling voorzien, waardoor de prijscompensatie lager uitpakt ten opzichte van de september 2023.

Incidentele compensatie
In verband met het vervroegen van de gewijzigde bbp-indexaties van 2027 naar 2024 dalen het volume en LPO accres voor de jaren 2024 tot en met 2027. Hiervoor is een incidentele compensatie verstrekt in de meicirculaire 2024.

Schrappen oploop opschalingskorting
De oploop van de opschalingskorting wordt vanaf 2026 structureel geschrapt.

Afrekening ruimte onder BCF-plafond 2023
Het BTW-compensatiefonds (BCF) heeft een plafond. Gemeenten zijn in 2023 €573 miljoen onder dit plafond gebleven met declaraties. In de septembercirculaire 2023 werd al een voorschot van € 359 miljoen uitbetaald. De definitieve afrekening BCF bedraagt hierdoor € 214 miljoen extra en dit bedrag wordt in 2024 incidenteel toegevoegd. Voor Veldhoven is dit € 466.000 hiervoor was een stelpost opgenomen van € 600.000.

Hoeveelheidsverschillen en ontwikkelingen uitkeringsbasis
Door de bijstellingen van hoeveelheden (aantallen) vindt er bij iedere circulaire een aanpassing van de uitkeringsfactor plaats. In deze circulaire geeft deze bijstelling een positief effect.

Taakmutaties:
In de meicirculaire 2024 zijn enkele taakmutaties opgenomen cq bijgesteld. 
-    Dienstverlening gemeenten aanpak armoede en schulden structureel vanaf 2024;
-    Werkdruk verlaging jeugdbescherming structureel vanaf 2024;
-    Compensatieregeling voogdij 18+ structureel vanaf 2025;
-    Compensatieregeling niet beoogde kosten jeugdzorg incidenteel 2024 - € 61.000;
-    Vervallen opgenomen besparing jeugd 2025 (hiervoor was eerder al een stelpost opgenomen);
-    Landelijke vreemdelingen voorziening incidenteel 2024 - € 35.000.

Decentralisatie- en integratie uitkeringen:
-    Integratie uitkering omgevingswet incidenteel 2024 € 160.000;
-    Decentralisatie uitkering participatie 2024 € 317.000, 2025 € 178.000, 2026 € 203.000 en 2027 € 197.000.

Reserve actualisatie bouwgrondexploitatie (€ 854 voordeel)
Lagere storting in de algemene reserve door lager resultaat BGE van € 854 geeft op mutaties reserves  een voordeel. Voor een verdere toelichting verwijzen wij u naar programma 3 ( BGE bedrijven) en programma 8 (BGE woningen). De structurele doorwerking betreft 2025: € 2 nadeel, 2026: € 226 nadeel en 2027: € 56 voordeel.

Reserve economische ontwikkeling (€70 voordeel)
Eind 2023 heeft de Gemeente Veldhoven een aanvraag gedaan voor middelen uit de Flexpool van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) voor de versnelling van de woningbouw in 2024. Op basis van de aanvraag is dit bedrag  toegekend. De middelen zullen worden ingezet voor de tijdelijke inzet van een projectleider Zilverackers en een planeconoom. Deze middelen lopen via de doelreserve stimuleringsfonds Brainport.

Aanvulling organisatievisie (€ 82 nadeel)
In de eerste bestuursrapportage 2024 zijn de ingeschatte financiële consequenties van de doorontwikkeling van de organisatie opgenomen. Bij de uitwerking is gebleken dat vanuit de interne werving minder teamleiders zijn benoemd dan waar bij de berekeningen vanuit is gegaan.  Dit geeft een nadeel in 2024 van € 82, 2025 € 167, 2026 € 170 en 2027 €172.

Uitkeringsaanspraak, juridische kosten en overige vergoedingen voormalig medewerker (€ 180 nadeel)
Voor een medewerker worden de kosten voor de uitkeringsaanspraak, juridische kosten en overige vergoedingen geraamd door vertrek uit onze organisatie. M.b.t. de uitkeringsaanspraak wordt uitgegaan van de maximale uitkering, mocht dit lager uitvallen dan zal dit in het eerstvolgende P&C moment bijgesteld worden.  Nadeel 2024: € 180, nadeel 2025 € 107, nadeel 2026 € 105 en nadeel 2027 €72.

Bijstelling begrotingssaldo (€ 137 nadeel)
Door mutaties van deze tweede bestuursrapportage verwachten wij een voordeliger resultaat  over 2024 van € 137 (voor dit taakveld 0.11 is dit een nadeel). Meerjarig is de bijstelling van het resultaat als volgt 2025 € 1.283 nadeel, 2026 € 1.304 voordeel en 2027 € 1.102 voordeel.

Rente( € 509 nadeel)
De rentebijstelling van per saldo € 509 nadelig heeft voor het grootste gedeelte betrekking op rente naheffing BTW Kempenbaan.

Overige (€ 42 nadeel)
Extra modules HRM applicatie Motion
Door verkoop van percelen in 2023, lasten en baten bijstelling van huur, verzekering, belastingen etc.
Extra middelen visie op Veldhoven
Actualisatie kosten en rente startersleningen