Uitgaven

34,27%
€ -2.826
x €1.000
34,27% Complete

Inkomsten

9,83%
€ -797
x €1.000
9,83% Complete

Saldo

1481,02%
€ 2.029
x €1.000

Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

34,27%
€ -2.826
x €1.000
34,27% Complete

Inkomsten

9,83%
€ -797
x €1.000
9,83% Complete

Saldo

1481,02%
€ 2.029
x €1.000

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.01 Werken aan een beter passende woningvoorraad

Vanuit de Woon(zorg)visie sturen we op het toekomstbestendig maken van de bestaande woningvoorraad. Dit betekent voldoende beschikbare en betaalbare woningen met een grotere diversiteit aan woningen. Aanpassingen in de bestaande woningvoorraad zouden moeten leiden tot meer aanbod voor kleine huishoudens, ouderen en mensen met fysieke beperkingen. Bestaande woningen worden verduurzaamd en levensloopbestendig gemaakt.  Ook kunnen bestaande woningen of andere panden beter worden benut, bijvoorbeeld door transformatie tot wonen, woningsplitsing en kamerbewoning. Zo kunnen meer mensen doorstroming naar een beter passende woning. Indien nodig zetten we instrumentarium in om beschikbaarheid, betaalbaarheid en passendheid te waarborgen. 

8.01.01 Opstellen actieplan bewustwording en doorstroming

We ontwikkelen in 2024 samen met onze partners een actieplan gericht op het bevorderen van bewustwording en doorstroming, in het kader van passend wonen in elke levensfase.  Specifieke aandacht voor senioren. Daarbij richten wij ons op zowel koop als (sociale en vrije sector) huur.  Denk bijvoorbeeld aan Seniorenpunt, woonmakelaar, ontzorgen met verhuizen, etc.).  We stimuleren daarin ook dat onze inwoners eigen verantwoordelijkheid nemen voor toekomstbestendig wonen. We leggen verbinding met lopende projecten vanuit duurzaamheid: o.a. ontzorging verduurzaming koopwoningen, onderzoek benutten natuurlijke momenten. Ook de rol van de SNV-stimuleringslening (tbv. aanpassingen  voor verduurzaming of om langer thuis te wonen) wordt hierin betrokken.

O

Het opstellen van het actieplan loopt door in 2025 zodat er direct een uitvoeringsparagraaf aan gekoppeld kan worden.

8.01.02 Verkenning pilot voorrangsregeling

In Q4 van 2024 wordt gestart met een onderzoek naar de mogelijkheid van een pilotproject met een voorrangsregeling voor mensen die binnen hun eigen wijk willen doorstromen. We willen op die manier ruimte bieden aan zowel jong als oud, waarvoor het sociaal netwerk in de nabijheid belangrijk is.  Het onderzoek moet halverwege 2025 gereed zijn.

G

Eind 2024 wordt dit volgens planning opgepakt. Het onderwerp staat bovendien op de SGE-agenda. Planning, aanpak en insteek moeten op elkaar worden afgestemd.  

8.01.03 Verkenning en planvorming herstructurering

We ontwikkelen een visie op kansen voor (grootschalige) herstructurering van bestaande woonwijken, in nauwe samenspraak met de corporaties en overige stakeholders. Daarbij onderzoeken we actief de koppelkansen met andere ontwikkelingen in die gebieden, bv. rondom wonen en zorg, veiligheid, openbare ruimte, mobiliteit, klimaatbestendigheid en energietransitie.  Eind 2024 wordt dit gestart.  In het najaar van 2025 moet de visie gereed zijn.

G

Volgens planning zal hier eind 2024 mee worden gestart. Voorbereidend loopt hierover al het gesprek met de woningcorporaties.

8.01.04 Uitwerken opgave wonen voor spoedzoekers

We maken in 2024 met beoogde partners een plan om te komen tot projecten voor woonvoorzieningen voor mensen (een mix van doelgroepen) die snel en/of tijdelijk een woning nodig hebben. Voorlopige ambitie ca. 250 woningen in sociale en middeldure huur voor 2030. Dit kan, maar hoeft niet uitsluitend, in de vorm van tijdelijke woningen.   

G

Op basis van voortschrijdend inzicht leidt deze activiteit niet tot een specifiek plan om woonvoorzieningen voor spoedzoekers te maken, maar wordt deze opgave geïntegreerd in de totale woningbouwopgave. Er wordt wel gezocht naar locaties voor tijdelijke woningen, waarbij het uitgangspunt is dat ook de doelgroep spoedzoekers wordt gehuisvest. 

8.01.05 Actualiseren prestatieafspraken woningcorporaties

We actualiseren de meerjarige prestatieafspraken met de corporaties en de huurdersorganisatie om de doelen uit de Woon(zorg)visie te bereiken. Eind 2024 worden de nieuwe afspraken ondertekend.

G

In Q4 wordt de jaarlijkse actualisatie van de prestatieafspraken met de woningcorporaties en de huurdersvertegenwoordiging ondertekend. 

8.01.06 Regionale samenwerking thema wonen (en zorg)

We werken in de regio samen op het thema Wonen binnen het Stedelijk Gebied Eindhoven en de Metropoolregio Eindhoven. Voor de Woondeal 2023 werken we via deze regio's samen met de provincie en het Rijk. Op het thema wonen voor senioren werken we samen in Het Juiste Huis. De Wet (in voorbereiding) Versterking Regie Volkshuisvesting, biedt wettelijke kaders voor de regionale samenwerking op deze thema's.  We werken daarbij in 2024 specifiek aan het versterken van de verbindingen tussen het lokale en de verschillende regionale samenwerkingen. Binnen deze samenwerkingen werken we aan de doelen uit de Woon(zorg)visie.

G

De samenwerkingen rond wonen (en zorg) op SGE en MRE niveau en met provincie en Rijk worden komend jaar inhoudelijk en procesmatig verder op elkaar afgestemd. Daarbij wordt bekeken welk thema op welk schaalniveau moet worden belegd. De samenwerking rond Het Juiste Thuis wordt voortgezet en afgestemd op de andere samenwerkingen.

8.01.07 Onderzoeken leenbedrag startersleningen te verhogen

We onderzoeken om het leenbedrag van startersleningen te kunnen verhogen van € 35.000 naar € 40.000.

G

Het onderzoek wordt binnenkort opgestart. De uitkomsten ervan zullen in 2025 worden meegenomen in de besluitvorming over de actualisatie van de Starters- en Stimuleringsleningen.

8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg

Terug naar navigatie - 8.02 Verbinden van de opgaven voor wonen en zorg

Wonen en zorg zijn geen gescheiden werelden. We streven ernaar dat inwoners met een zorgvraag zo lang mogelijk zelfstandig kunnen (blijven) wonen in een geschikte woning in hun eigen omgeving of sociale netwerk. De woonomgeving moet hiervoor ook geschikt zijn, met aandacht voor leefbaarheid, inclusie, voorzieningen en ontmoetingsplekken. Inwoners moeten zich meer bewust worden van de mogelijkheden van aanpassen van de eigen woning of doorstromen naar een meer geschikte woning. Om wonen en zorg te kunnen faciliteren, versterken we de samenwerking met de externe partners en in de regio.   

8.02.01 Organiseren Samenwerkingstafel Wonen en Zorg

We organiseren een Samenwerkingstafel Wonen en Zorg. We zetten daarbij in op een goede ketensamenwerking tussen onder andere zorginstellingen, zorgkantoor en woningcorporaties. Daarin stemmen we gewenste ontwikkelingen af en bespreken we kansen, knelpunten, voorwaarden en financieringsmogelijkheden.  In 2024 werken we aan het opzetten van deze samenswerking. Daarnaast maken we een doorvertaling van de huidige analyse van de woonzorgbehoefte in een concrete opgave voor wonen met zorg, inclusief geclusterd wonen voor alle doelgroepen. We gebruiken dit om samen met onze partners de komende jaren gericht ontwikkelingen te sturen en te monitoren. 

G

Er zijn sinds eind 2023 twee bijeenkomsten van de Samenwerkingstafel geweest, waarbij op inspirerende wijze over de thema's binnen de gezamenlijke opgave is gesproken. Deze worden door werkgroepen verder uitgewerkt, waarbij ook een verdieping op de woonzorganalyse wordt besproken. In de tweede helft van 2024 vinden nog een ambtelijke en een bestuurlijke Samenwerkingstafel plaats.

8.02.02 Ontwikkeling toetsingskader woonzorg-initiatieven

We werken een breed toetsingskader uit, op basis waarvan we nieuwe projecten en initiatieven goed afgewogen – gemeentebreed - kunnen beoordelen. Er wordt getoetst of deze wel voorzien in een lokale of regionale behoefte en hoe dit gespreid is over de gemeente of regio en de betaalbaarheid van de voorziening in relatie tot de doelgroep. 

G

Op basis van de verdiepende woonzorganalyse ontstaat een concreter beeld welke woon(zorg)voorzieningen wel of niet in Veldhoven moeten worden gefaciliteerd. Dit leidt eind 2024 tot een toetsingskader. Dit zal in 2025 worden geïntegreerd in het totale woningbouwprogramma. 

8.02.03 Verkenning en borging kwaliteitseisen wonen en zorg

Algemene definities rondom wonen en zorg worden in de regionale begrippenlijst wonen vastgelegd. Daarnaast willen we graag randvoorwaarden stellen aan de bouw, bijvoorbeeld om te voorkomen dat er direct na oplevering wmo-voorzieningen moeten worden aangebracht in een nieuwbouwproject voor wonen en zorg. Er zijn veel verschillende keurmerken die toegepast kunnen worden op de bouw van woonzorgconcepten en woningbouw in het algemeen. Er zijn echter ook belemmeringen (vooral financieel) om deze generiek toe te passen. Daarom wordt een document opgesteld met de kwaliteitseisen die we voor Veldhoven het meest belangrijk vinden. Deze passen we toe met maatwerk, rekening houdend met de doelgroep van het desbetreffende project. 

O

Dit onderwerp heeft vertraging opgelopen door capaciteitsbeperkingen en zal doorlopen in 2025.

8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen

Terug naar navigatie - 8.03 Woningbouwprogramma: de juiste toevoegingen

We realiseren de schaalsprong door vanaf 2020 tot en met 2030 4.200 woningen toe te voegen aan de voorraad (5.000 tot en met 2032). Dat doen we onder andere in uitbreidingslocatie Zilverackers en in nieuwe aantrekkelijke, meer stedelijke woonmilieus, passend binnen de ruimtelijke structuur van de Omgevingsvisie. In de nieuwbouwprojecten voegen we aanvullende en innovatieve woonvormen toe voor meer differentiatie  binnen de woningvoorraad.  Gemeentebreed 30% sociale huur, 10% sociale koop, 15% middeldure huur, 20% middeldure koop en 25% duur segment. Op projectniveau wordt dit gespecificeerd vanwege gebiedsgericht maatwerk. We faciliteren bewonersinitiatieven en CPO-ontwikkelingen daar waar mogelijk. Door te sturen op de kwalitatieve invulling van het woningbouwprogramma, vergroten we zoveel mogelijk de kansen op passende huisvesting voor specifieke doelgroepen, zoals lage en middeninkomens, starters, ouderen en kwetsbaren, internationale werknemers, vluchtelingen en woonwagenbewoners. 

8.03.01 Uitvoeren woningbouwversnelling

2024 is het schakeljaar tussen woningbouwversnelling I en II. In 2020 is de aanpak woningbouwversnelling vastgesteld, op basis waarvan we in 5 jaar 2.000 woningen moeten realiseren. In de loop van 2025 zal de 2.000e woning worden opgeleverd.

Inmiddels is bovendien besloten de woningbouwversnelling door te zetten tot 2032. Vanaf 2024 worden daarvoor nieuwe projecten opgestart op basis van de ingezette woningbouwversnellingsaanpak. Het doel is om tot en met 2032 nog eens 3.000 woningen toe te voegen om de groei van arbeidsplaatsen te kunnen faciliteren.  In totaal worden daarmee tussen 2000 en 2032 zo'n 5.000 woningen gerealiseerd. 

G

De woningbouwversnelling ligt op koers. In 2023 zijn ca. 400 woningen opgeleverd. In 2024 worden 400 woningen opgeleverd. Eind 2025 passeren we de grens van 2.000 opgeleverde woningen sinds 2020, conform ambitie en doelstelling.

8.03.02 Communicatie Woningbouwprojecten

In 2024 digitaal ontsluiten van informatie m.b.t. lopende woningbouwprojecten t.b.v. inwoners en woningzoekenden. Daarnaast onderzoeken hoe de informatie in bredere context van de ontwikkelingen rond de schaalsprong kan worden geplaatst.

O

Er wordt momenteel verkend hoe we de informatie uit de woningbouwmonitor openbaar kunnen maken, naar voorbeeld van de woningbouwkaart van Eindhoven (woningbouwkaart.eindhoven.nl). Deze verkenning zal doorlopen in 2025. 

8.03.03 Stimuleren realisatie sociale woningbouw

De bouw van sociale huurwoningen zet de haalbaarheid van woningbouwprojecten onder druk. Om de bouw van sociale huurwoningen met een goede spreiding over de gemeente mogelijk te maken, worden de mogelijke instrumenten om te verevenen of egaliseren onderzocht en ingevoerd. 

G

Vanaf 2024 wordt bij het gemeentelijk kostenverhaal een bijdrage aan particuliere ontwikkelaars/grondeigenaren gevraagd voor nieuwbouw sociale huurwoningen. Ook wordt een deel van de winst bij het afsluiten van gemeentelijke grondexploitaties woningbouw afgedragen voor het stimuleren van deze nieuwbouw.

De subsidievoorwaarden voor nieuwbouw sociale huurwoningen worden vanaf eind 2024 opgesteld. Deze zullen in 2025  worden vastgesteld.

8.03.04 Aanpak n.a.v. behoefteonderzoek woonwagenlocaties

Naar aanleiding van de resultaten van het behoefteonderzoek woonwagenlocaties wordt een vervolgaanpak opgesteld.

R

Het opstellen van de vervolgaanpak loopt vertraging op door het vertrek van deskundigen uit de organisatie. Dit wordt in 2025 opnieuw ingepland.

8.03.05 Vaststellen kwaliteitseisen voor (tijdelijke) huisvesting van (internationale) werknemers

We stellen kwaliteitseisen vast t.a.v. (tijdelijke) huisvesting van internationale werknemers in aanvulling op het SGE Afsprakenkader huisvesting arbeidsmigranten.

O

Wordt in de tweede helft van 2024 opgepakt. In verband met afstemming de regionale afspraken in SGE en MRE verband zal dit doorlopen in 2025.

8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 8.04 We verbeteren onze dienstverlening bij initiatieven in de fysieke leefomgeving.

In de behandeling van ruimtelijke initiatieven gaan we zo vroeg mogelijk het gesprek aan met de initiatiefnemer. Door initiatiefnemers in het proces te betrekken wordt vroegtijdig duidelijk wat er voor beide partijen te wachten staat. De gemeente kan beter adviseren aan de initiatiefnemer wat er nodig is om het initiatief te laten slagen. Hierbij gaan we uit van het mogelijk maken via het "ja, mits" principe. We voegen waarde toe aan het initiatief, kunnen we maatwerk bieden indien nodig en zijn we toegankelijk en transparant richting de klant. In dit verband zijn we gestart met de pilot 'Onsveldhoven.nl. Met deze site wordt ingezet op het breder betrekken en informeren van inwoners bij ruimtelijke ontwikkelingen. 

8.04.01 We ondersteunen initiatiefnemers in het doorlopen van de juiste processen en adviseren welk proces het beste past om het initiatief mogelijk te maken.

We adviseren de initiatiefnemers die zich melden bij de gemeente met een haalbaar initiatief hoe ze kunnen komen tot een complete aanvraag. De haalbaarheid wordt hierbij getoetst in een omgevingsoverleg. Daarnaast bieden we ondersteuning/begeleiding door het proces om tot een zo compleet mogelijke aanvraag te komen. Hierbij staat een duidelijk afgesproken proces centraal waarin in goede samenwerking tussen de initiatiefnemer en de gemeente ervoor zorgt dat initiatieven sneller en vollediger kunnen worden gerealiseerd en de vergunningsprocedure sneller kan worden doorlopen.

O

Het proces is doordacht en ingericht. Echter heeft het omgevingsloket nog niet de centrale rol waardoor dit proces goed verloopt en de dienstverlening goed is, zie activiteit 8.04.02.

8.04.02 Het omgevingsloket is makkelijk bereikbaar, toegankelijk en altijd het eerste aanspreekpunt omtrent initiatieven in de fysieke leefomgeving.

Om vragen van inwoners beter te beantwoorden en om initiatiefnemers beter te ondersteunen krijgt het gemeentelijk omgevingsloket een centrale rol in de organisatie.  De initiatieven worden aan de voorkant sneller toebedeeld aan de juiste specialist. We verwachten we dat de kwaliteit van dienstverlening  toeneemt. Hierdoor doorlopen we sneller het proces en kunnen we de verkorte wettelijke termijnen te behalen. 

R

De administratieve centrale rol van het omgevingsloket is opgepakt en in ontwikkeling.  De bij dit doel gewenste centrale adviesrol (advies en wegwijs) is door tekort aan capaciteit niet verder opgepakt. De door het programma Transitie Omgevingswet verzochte extra capaciteit is eerder niet gehonoreerd. Hierdoor duren procedures langer en is de kwaliteit van dienstverlening niet zoals gewenst. De gewenste verandercapaciteit bij de medewerkers kan zich hierdoor ook onvoldoende ontwikkelen. 

8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

Terug naar navigatie - 8.05 We kunnen werken met de instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

De relevantste instrumenten uit de Omgevingswet voor de gemeente Veldhoven zijn de omgevingsvisie, het omgevingsplan en de omgevingsvergunning.

De activiteiten in het omgevingsplan zijn evenwichtig toebedeeld aan locaties. Hiermee geven we vorm aan de kernopgaven uit de omgevingsvisie en geeft dit de kaders weer waarbinnen we initiatieven mogelijk maken. Daarnaast is de organisatie ingericht en opgeleid om omgevingsvergunningen te verlenen binnen de verkorte wettelijke termijnen.

8.05.01 We bouwen door op de ervaringen uit de pilot Zonderwijk en starten met een nieuwe pilot voor een ander gebied om te komen tot één omgevingsplan voor heel Veldhoven.

De manier van werken om te komen tot een omgevingsplan is in de pilot Zonderwijk goed bevallen. De aanpak leent zich voldoende om toe te passen op andere woonwijken in Veldhoven, waar we op basis van onze ervaringen naar verwachting met een efficiënter en eenvoudiger proces tot een omgevingsplan kunnen komen. De regels voor woonwijken breiden we hiermee stapsgewijs uit. Daarnaast kiezen we een ander gebied met een andere thematiek, zoals een bedrijventerrein, waarop we weer nieuwe kennis en ervaringen op doen en de regels voor omgevingsplan Veldhoven uitbreiden. In welke specifieke gebieden we na Zonderwijk aan de slag gaan, wordt op een later moment bepaald op basis van de ervaringen uit pilot Zonderwijk en ontwikkelingen binnen en buiten het gemeentehuis.  

G

Op dit moment wordt nog gewerkt aan het omgevingsplan voor Zonderwijk. Om te komen tot 1 omgevingsplan voor het hele grondgebied van de gemeente Veldhoven is een strategische planning opgesteld. In deze planning maken we inzichtelijk hoe we dit gaan regelen. Aan de hand van drie sporen willen we komen tot 1 omgevingsplan, namelijk:

  1. Spoor 1: verder leren (na Zonderwijk gaan we aan de slag met een ander gebiedstype)
  2. Spoor 2: doorbouwen (na afronding van spoor 1 worden vergelijkbare gebiedstypen opgepakt)
  3. Spoor 3: thematisch verwerken van niet gebiedsgerichte onderdelen

8.05.02 We gaan werken met programma's (een nieuw instrument uit de omgevingswet).

Eén van de nieuwe instrumenten van de Omgevingswet zijn programma's.  Een programma kan vorm geven aan de centrale opgaven uit de omgevingsvisie. We gaan in 2024 te starten met het programma Kostenverhaal.  

G

De Nota kostenverhaal en financiële bijdragen is vastgesteld als programma onder de Omgevingswet. Afhankelijk van de opgaven zullen voorbereidingen voor andere programma's worden opgestart. 

8.05.03 We borgen, monitoren en evalueren de nieuwe werkprocessen om te werken met de instrumenten uit de Omgevingswet.

 Voor de uitvoering van de Omgevingswet zijn de  werkprocessen verbeterd en aangepast.  Het is van belang om deze processen te monitoren en evalueren, zodat we kunnen leren en bijstellen. Met de opgedane kennis en ervaring kunnen we de competenties van de medewerkers (verder) ontwikkelen.

G

Voor de verschillende nieuwe processen onder de Omgevingswet zijn werkprocessen opgesteld. Nu de Omgevingswet in werking is getreden kan de praktijk vertaald worden naar de werkprocessen en zullen de werkprocessen continu gemonitord, verbeterd en aangepast worden. 

8.05.04 We behandelen aanvragen binnen de wettelijk geldende termijnen.

Een omgevingsvergunning is een instrument uit de Omgevingswet. Dit instrument is vernieuwd waarbij een meer integrale werkwijze wordt gehanteerd. Door in de voorbereiding de initiatiefnemer beter te adviseren kunnen we de omgevingsvergunning binnen de verkorte wettelijke termijnen verlenen. 

G

De huidige vergunningaanvragen zijn binnen de gestelde wettelijke termijnen verleend. Gevaar is wel dat als het omgevingsloket niet de centrale rol krijgt (zie activiteit 8.04.02) dat deze in de toekomst niet worden gehaald in alle gevallen. 

8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.

Terug naar navigatie - 8.06 De groei van de stad wordt op een aantrekkelijke en groene manier ingericht.

Door de sterke groei van het aantal arbeidsplaatsen en woningen wordt een deel van Veldhoven meer stedelijk van karakter. Om de kwaliteit van de leefomgeving hoog te houden  moet worden ingezet op een versterken het groen en de openbare ruimte. Ook moet rekening worden gehouden met voldoende ruimte voor extra voorzieningen.  Zo zorgen we ervoor dat inwoners de meer stedelijke omgeving en dynamiek kunnen omarmen. Daarnaast behouden we het dorpse karakter van de oude kernen en linten. 

8.06.01 Implementeren groenafspraak Verstedelijkingakkoord SGE

We gaan onderzoeken, hoe we dit akkoord verder kunnen uitwerken.  

G

De verkenning naar implementatie van de groennorm is opgenomen in het SGE jaarprogramma 2024. Het project is in Q2 gestart.. Om dat daadwerkelijke implementatie vanuit dit project nog even op zich zal laten wachten, zal vooruitlopend daarop  al wel  zoveel mogelijk worden gestuurd op het voldoen aan de norm.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 26.579 27.592 24.766 -2.826
Baten 30.160 28.726 27.929 -797
Saldo (- = nadeel) 3.581 1.134 3.163 2.029

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Actualisatie bouwgrondexploitatie -3.234 -1.857 1.377
Project Bossebaan 80 1.000 920
Intentieovereenkomst de Ghenderen 10 40 30
Intentieovereenkomst uitbreiding Plus supermarkt locatie Heikant 2 20 18
Project Kruisstraat 10 -10
Toekenning extra middelen Flexpool SGE 10 -10
Project Musketiers 25 -25
Implementatie omgevingsplan 40 -40
Actualiseren Maatschappelijke structuurvisie 75 -75
Project Coppelmans 156 -156
Saldo (- = nadeel) -2.826 -797 2.029

Toelichting

Actualisatie bouwgrondexploitatie  woningen (€ 1.378 voordeel)
Naar aanleiding van de actualisatie van de bouwgrondexploitaties (begroting 2025)  is de resultaatprognose aangepast. De bijstellingen zijn als volgt:


Project Bossebaan (€ 920 voordeel)
Voor dit project wordt een BOVO bijdrage opgenomen van € 1.000  en een budget van € 80 voor extra personele inzet in verband met ingediende bezwaren en frictiekosten door wisselingen binnen het projectteam.  Het project heeft hierdoor een langere looptijd dan voorzien.

Intentieovereenkomst de Ghenderen (€ 30 voordeel)
In verband met de ondertekening van een intentieovereenkomst voor de ontwikkeling van een project aan De Ghenderen stellen we de inkomsten (€ 40) en kosten (€ 10) bij. 

Intentieovereenkomst uitbreiding Plus supermarkt locatie Heikant (€ 18 voordeel)
In verband met de ondertekening van een intentieovereenkomst voor de ontwikkeling van het project uitbreiding Plus supermarkt locatie Heikant stellen we de inkomsten (€ 20) en kosten (€ 2) bij.

Project Kruisstraat (€ 10 nadeel)
Er is vertraging ontstaan doordat de initiatiefnemer meer tijd nodig had dan gepland  voor afspraken rondom verkoop van woningen. Door deze vertraging is € 10 extra nodig. 

Toekenning extra middelen Flexpool SGE (€ 10 nadeel)
Eind 2023 heeft de Gemeente Veldhoven een aanvraag gedaan voor middelen uit de Flexpool van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) voor de versnelling van de woningbouw in 2024. Op basis van de aanvraag is in totaal € 127 toegekend. Een gedeelte van deze  middelen (€ 10) wordt gebruikt voor extra ondersteuning bij projecten derden. Overigens is dit een budgettair neutrale bijstelling, tegenover deze kosten staat een onttrekking uit de doelreserve stimuleringsfonds Brainport op programma 0.

Project Musketiers (€ 25 nadeel)
Door marktontwikkelingen is er vertraging ontstaan bij de ontwikkeling van een project waardoor deze afgezet moest worden bij een externe partij. Hierdoor is de ontwerp/business case heroverwogen. Inmiddels is er een oplossing en is de toezegging ontvangen dat de bouw eind 2024 start. Dit heeft geresulteerd in extra kosten  van €25.

Implementatie omgevingsplan (€ 40 nadeel)
Voor 1 januari 2032 moet er een omgevingsplan voor de gehele gemeente zijn vastgesteld. We pakken dit gebiedsgericht op en zijn allereerst gestart met Zonderwijk. Het opstellen van dit omgevingsplan is complex en vraagt om meer onderzoek en uitwerking dan ingeschat. Voor 2024 is hiervoor € 15 extra nodig. Ook de digitalisering van het omgevingsplan kost meer tijd en deskundigheid om dit goed uit te werken. Hiervoor is € 25 extra nodig.

Actualiseren Maatschappelijke structuurvisie (€ 75 nadeel)
Er is behoefte om de huidige Maatschappelijke structuurvisie uit 2012 te actualiseren. Het betreft fysieke voorzieningen waar de bevolking naar toe kan gaan, gebruik van kan maken om een activiteit te ontplooien of omdat ze behoefte hebben aan een bepaalde dienst of vorm van dienstverlening. Er is behoefte aan een geactualiseerde visie waarmee door middel van referentienormen getoetst kan worden welke aanwezigheid en spreiding van voorzieningen wenselijk of noodzakelijk is. We sluiten zoveel mogelijk aan bij de regionale inventarisatie die uitgevoerd wordt door de MRE. We starten hiermee in 2024. 

Project Coppelmans (€ 156 nadeel)
De businesscase over de haalbaarheid heeft gezorgd voor vertraging in de planvorming bij initiatiefnemer. Dit heeft geleidt tot extra inzet van ambtelijke capaciteit. Ook hebben wisselingen binnen het projectteam voor extra inzet gezorgd. Mede daardoor is de inrichting van de openbare ruimte verschoven van 2023 naar 2024.