Uitgaven

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Inkomsten

0,64%
€ 52
x €1.000
0,64% Complete

Saldo

37,96%
€ 52
x €1.000

Programma 4 | Onderwijs

Uitgaven

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Inkomsten

0,64%
€ 52
x €1.000
0,64% Complete

Saldo

37,96%
€ 52
x €1.000

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Terug naar navigatie - 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Jeugdigen krijgen de mogelijkheid om dicht bij huis naar school te gaan. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. De gemeente zorgt voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Daarnaast ondersteunen wij onze onderwijspartners in het streven naar inclusiever onderwijs. Dit houdt in dat jeugdigen -voor zover mogelijk- naar een reguliere school gaan. Indien het niet mogelijk is om dichtbij huis onderwijs te volgen, hebben jeugdigen -onder bepaalde voorwaarden- recht op leerlingenvervoer.  

4.01.01 Uitvoeren en actualiseren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)

We voeren de voor 2024 vastgestelde projecten uit conform het IHP. Daarnaast wordt het IHP samen met de schoolbesturen en kinderopvangorganisaties geactualiseerd en in 2024 ter vaststelling voorgelegd aan de gemeenteraad. 

G

Samen met schoolbesturen en kinderopvangorganisaties wordt gewerkt aan de actualisatie van het IHP.  Het IHP 2024 zal in september ter besluitvorming aan de gemeenteraad worden voorgelegd. 

4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer

We voeren de verordening leerlingenvervoer uit. Leerlingen die het nodig hebben en hier op basis van de verordening  recht op hebben kunnen met behulp van leerlingenvervoer voor hen passend onderwijs volgen. 

G

Er wordt uitvoering gegeven aan de verordening leerlingenvervoer. Leerlingen die hier recht op hebben, kunnen met behulp van leerlingenvervoer naar school.

4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Terug naar navigatie - 4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Jeugdigen krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot zelfredzame burgers die een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Om dat te kunnen bereiken moeten jeugdigen de gelegenheid krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. Daarnaast willen we dat een eventuele taalachterstand van peuters bij instroom naar het basisonderwijs is afgenomen. 

4.02.01 We zetten in op talentontwikkeling van jeugd

Op basis van het uitvoeringsplan van de  Kadernota 'Focus op alle jeugd' en de visies op sport en cultuur wordt onder andere aandacht besteed aan talentontwikkeling van jeugdigen. 

G

Samen met de betrokken partners (onderwijs, kinderopvang, Centrum voor Jeugd en Gezin) geven wij uitvoering aan de activiteiten die in het uitvoeringsplan zijn opgenomen. Waaronder het intensiveren van de inzet van de combinatiefunctionarissen sport en cultuur. 

4.02.02 Doorontwikkelen afspraken VVE-werkgroep (vroeg- en voorschoolse educatie)

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een taalachterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). We hebben structureel een VVE-werkgroep ingericht waarin onderwijs, kinderopvang, GGD, Bibliotheek en gemeente bij elkaar komen. Samen maken we -mede op basis van uitkomsten uit de monitor- afspraken om het bereik van de doelgroep en de ouderbetrokkenheid te vergroten, en om tevens de doorgaande leerlijn voor kinderen te verbeteren. 

G

De VVE-werkgroep -met vertegenwoordiging vanuit onderwijs, kinderopvang, bibliotheek, GGD en gemeente- geeft gezamenlijk uitvoering aan deze activiteit. 

4.02.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers

De capaciteit van het nieuwkomersonderwijs staat zowel landelijk als regionaal onder grote druk. Wij vinden het van belang dat alle jongeren de mogelijkheid hebben om onderwijs te volgen. Zowel regionaal als binnen de gemeente Veldhoven ondersteunen wij onze onderwijspartners om voldoende onderwijscapaciteit te realiseren.

G

Deze activiteit ligt op schema.

4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

Terug naar navigatie - 4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

We ondersteunen volwassen inwoners -waar nodig- in hun basisvaardigheden op het gebied van taal en digitale participatie. 

4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid

Met de lokale partners zetten we in op het vergroten van bewustzijn en het creëren van begrip rondom het thema laaggeletterdheid en het gebrek aan digitale vaardigheden.  Wij zetten daarnaast in op het vergroten van de naamsbekendheid van het Digitaalhuis onder inwoners en organisaties. En wij stimuleren organisaties om inwoners waar nodig door te verwijzen naar het Digitaalhuis.

G

Activiteit ligt op schema.

4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

Terug naar navigatie - 4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

We zorgen er door preventieve inzet voor dat ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten zoveel als mogelijk worden voorkomen. Indien er sprake is van schooluitval of voortijdig schoolverlaten zetten we waar mogelijk in op terugkeer naar het onderwijs.

4.04.01 Tegengaan van absoluut-, relatief-, en overig schoolverzuim

De adviseur leerplicht controleert of alle jongeren die onder de Leerplichtwet vallen, op een school staan ingeschreven. Indien dit niet het geval is, onderneemt de adviseur leerplicht meteen actie. Door preventieve maatregelen zetten we in op het verminderen van relatief en overig schoolverzuim. Dit doen de adviseurs leerplicht onder andere door middel van goede contacten met scholen, het voeren van (preventieve) gesprekken met ouders en jongeren en samenwerking met het voorliggend veld en het generalisten- en specialistenteam.

G

De adviseurs leerplicht handelen direct op het moment dat blijkt dat een jongere niet op school staat ingeschreven.  Door middel van een preventieve inzet geven de adviseurs leerplicht uitvoering aan het verminderen van relatief en overig schoolverzuim. Aan deze activiteit wordt uitvoering gegeven volgens planning. 

4.04.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

RMC-regio’s (Regionale Meld- Coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaters), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Ook worden kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs door meerdere partijen gemonitord. Hierdoor zijn en blijven zij in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen. 

G

Aan deze activiteit wordt uitvoering gegeven door het Doorstroompunt (voorheen RMC), de scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen. Adviseurs leerplicht werken actief samen met het Doorstroompunt en zorgen -waar nodig- voor een warme overdracht als een leerling 18 wordt. Daarnaast zetten de adviseurs leerplicht van de gemeente Veldhoven door middel van preventie maatregelen in op het voorkomen van voortijdig schoolverlaten. 

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 6.037 6.705 6.705 0
Baten 1.077 1.422 1.474 52
Saldo (- = nadeel) -4.960 -5.283 -5.231 52

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Actualisatie huurinkomsten 0 52 52
Saldo (- = nadeel) 0 52 52

Toelichting

Actualisatie huurinkomsten (€ 52 voordeel)
De huren zijn de afgelopen jaren alleen geïndexeerd met de indexering die is opgenomen in de begroting en niet de werkelijke indexatie, het CPI in september. Daarnaast zijn er verschillende huurders en huurovereenkomsten gewijzigd. Hierdoor wordt de  begrote huurinkomsten positief bijgesteld met € 52 voor programma 4.

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
718224 Zeelsterhof U 53 53 0 -53
718226 Meerveldhoven U 3.343 3.566 178 -3.388
718227 Renovatie aan het Heike U 249 321 325 4
tekst

Toelichting

Zeelsterhof (€ 53 voordeel) 
Conform het IHP 2020 wordt voor Brede school Zeelsterhof in 2024 aan de hand van een businesscase een afweging gemaakt over een levensduur verlengende renovatie of vervangende nieuwbouw. Dit jaar zou ook het jaar van uitvoering zijn. Bij amendement van uw raad is de planning met 3 jaar uitgesteld. De afweging aan de hand van businesscase wordt in 2025 gemaakt. De voorbereiding verschuift naar 2025 en 2026 en de uitvoering naar 2027. 

Meerveldhoven en Aan ’t Heike (€ 3.384 voordeel)
Zowel basisschool De Meerhoef als basisschool Aan ’t Heike worden in 2025 gerenoveerd en verduurzaamd. In 2024 start de voorbereiding. Bij vaststelling van het IHP 2020 zijn deze projecten met drie jaar in de tijd uitgesteld. Dit leidt tot een financiële bijstelling vanwege gestegen bouwkosten en destijds niet opgenomen kosten (tijdelijke huisvesting en netcongestie). Aangezien dit lopende projecten betreft, die volgen uit het IHP 2020 is het van belang deze bijstelling vooruitlopend op de vaststelling van het IHP en de begrotingsbehandeling op te voeren. De voorbereidingen van deze projecten wordt namelijk in 2024 al uitgevoerd. Van de huidige budgetten schuift € 3.384 door naar latere jaren. Daarnaast is er extra budget nodig. Voor De Meerhoef betekent dit voor 2025 een hoger uitgavenbudget van € 2.369 en een inkomstensubsidie van € 542. Voor Aan ’t Heike betekent dit voor 2025 een hoger uitgavenbudget van € 1.729 en een inkomstensubsidie van € 275. Beide investeringen worden in 25 jaar afgeschreven.