Uitgaven

61,69%
€ -5.087
x €1.000
61,69% Complete

Inkomsten

93,98%
€ -7.621
x €1.000
93,98% Complete

Saldo

1849,64%
€ -2.534
x €1.000

Programma 3 | Economie

Uitgaven

61,69%
€ -5.087
x €1.000
61,69% Complete

Inkomsten

93,98%
€ -7.621
x €1.000
93,98% Complete

Saldo

1849,64%
€ -2.534
x €1.000

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

Terug naar navigatie - 3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

We versterken de economie in de Brainportregio door: 1) het beschikbaar houden en maken van ruimte voor diverse economische sectoren 2) het zoveel mogelijk beschikbaar krijgen en houden van talent en 3) ervoor te zorgen dat de economische groei bijdraagt aan Brede Welvaart in onze regio. Binnen de Strategische Agenda Brainport maken we als regio hier afspraken over met de rijksoverheid en de provincie. Door deelname aan Brainport Eindhoven maken we als regio samen deze agenda en werken we aan de verdere doorontwikkeling van de mainportstatus.    

3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport

In de Strategische Agenda Brainport staan de afspraken die de regio met provincie en Rijk hebben gemaakt. De agenda bestaat uit drie pijlers: de pijlers Innovatie, Talent en Leef-en vestigingsklimaat. Er bestaat een groot verschil tussen de pijlers als het gaat over de inzet van de organisatie van de gemeente Veldhoven. Pijler 1 bestaat uit het ondersteunen en ontwikkelen van nieuwe sleuteltechnologieën, nieuwe technologiemarktcombinaties voor maatschappelijke vraagstukken en de financiering voor start- en scale ups.  De uitvoering ligt vooral bij onze partners als Brainport Development. Pijler 3 daarentegen kent juist een sterke relatie met onze organisatie.  Het gaat in deze pijler over de investering in gezamenlijke voorzieningen, bereikbaarheid, woningbouw, werklocaties en brede welvaart.

G

Vanuit Brainport en vanuit  Veldhoven werken we intensief aan het onder de aandacht brengen van de opgaven op het gebied van leefbaarheid bij Rijk en Provincie. Het gaat bijvoorbeeld over de investering in gezamenlijke voorzieningen, bereikbaarheid, woningbouw, werklocaties en brede welvaart. Oprichting van woon- en bereikbaarheidsfonds, deelname aan Brainport voor elkaar, toekenning regiodeal Brede Welvaart zijn voorbeelden van concrete activiteiten die hieraan bijdragen. Ook de concretisering van de toegezegde rijksmiddelen vanuit de Brainportdeal en Beethoven spelen hierbij een rol.

3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds

Prachtige ideeën een kans bieden en zo de economie in de regio versterken, dat doet het Stimuleringsfonds. Ondernemers, kennisinstellingen en overheden kunnen subsidie krijgen voor bijvoorbeeld een haalbaarheidsstudie, het uitwerken van een business case, het opzetten van een pilot of de ontwikkeling van een prototype. Als het maar gaat om samenwerken, innovatie en versterken van de regionale economie in Zuidoost-Brabant. Het Stimuleringsfonds geeft al jaren subsidie en zijn er zeer succesvolle ondernemingen uit voortgekomen. Het Stimuleringsfonds wordt beheerd en uitgevoerd door de de organisatie van de Metropoolregio Eindhoven. 

O

Het stimuleringsfonds biedt kansen aan bedrijven, kennisinstellingen en overheden om de economie in de regio te versterken. Nut, noodzaak en doel van het stimuleringsfonds wordt in 2024 geëvalueerd. Er wordt bekeken of het fonds ook structureel gebruikt kan worden om de doelen van de samenwerking MRE te realiseren. Momenteel wordt een gedeelte van het fonds hiervoor meerjarig gebruikt. Het effect hiervan op de slagkracht van het fonds maakt deel uit van de evaluatie.

3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio

Veel (MKB) bedrijven ervaren dagelijks de schaarste aan talent. Binnen regio Brainport zijn verschillende non-profit dienstverleners en onderwijsinstellingen actief in het verbinden van werkzoekenden met bedrijven uit de regio.  Brainport Development, overheden en opleiders zijn samen bezig met het om-, her- en bijscholen van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden.  Ook helpt Brainport Development  en het Holland Expat Center met het aantrekken en binden van internationals aan onze regio.

G

De activiteiten richten zich momenteel vooral op het mogen blijven aantrekken van buitenlandse studenten (lobby bij Rijk), het bereiken van Nederlandse studenten en het verleiden van talent naar deze regio met de bedoeling om talent lang vast te houden (lobby bij Rijk + investeren in vestigingsklimaat en basisvoorzieningen). Ook de regiodeal tranche 5, waarvoor we inmiddels werken aan een convenant met het Rijk,  bevat initiatieven die bijdragen aan het vergroten van de inzetbaarheid van talent.

3.01.04 Actieve deelname in de regionale werkgroep Brede Welvaart

Brede welvaart is geen apart thema binnen de samenwerking MRE. Veldhoven neemt deel aan de werkgroep die een afwegingskader brede welvaart concreet maakt voor de bestaande thema's in het MRE. Daarin brengen we focus aan in het brede spectrum van brede welvaart, als perspectief waarmee koers kan worden bepaald.

G

Het integreren van Brede Welvaart als een vanzelfsprekend thema in de regio loopt nog steeds op koers. De route is wel wat aangepast: van een aparte werkgroep is het meer geland binnen de samenwerkingsthema's. Regiodeal tranche 5 is volledig gericht op versterken van Brede Welvaart, specifiek op sociale samenhang, competentieontwikkeling & basisvaardigheden en leefbaarheid.

3.01.05 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren

We werken op veel thema's, schaalniveaus en concrete projecten samen. Deze ambities en projecten worden vastgelegd in de diverse samenwerkingsakkoorden en actieagenda's.  Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsakkoord Metropoolregio Eindhoven inclusief bijbehorende jaarplannen, en het meerjarenplan Brainport Development inclusief bijbehorende jaarplannen.

G

We werken op veel thema's, schaalniveaus en concrete projecten samen. Sinds 2024 maakt Veldhoven ook deel uit van de samenwerking Midstad Brabant. Voor het thema economie zijn de samenwerkingen Brainport Eindhoven, Metropoolregio Eindhoven en Stedelijk Gebied Eindhoven het meest relevant. Actuele voorbeelden van resultaten zijn de meerjarenfinanciering Brainport, Brainport voor Elkaar, Woonfonds, regiodeal tranche 5. Momenteel wordt onderzocht hoe we de slagkracht van de samenwerking verder kunnen optimaliseren gelet op de grote versnellingsopgave die op ons afkomt .

3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat op de bedrijventerreinen in Veldhoven en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen.

Terug naar navigatie - 3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat op de bedrijventerreinen in Veldhoven en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen.

We ontwikkelen onze bestaande bedrijventerreinen De Run en Habraken naar aantrekkelijke en toekomstbestendige werklocaties voor ons lokaal MKB en de high-tech (maak)industrie. Wat een  aantrekkelijk werkklimaat precies inhoudt, kan per terrein verschillen. Het is het resultaat van het gesprek waarin de wensen en behoeften van ondernemers samenkomen met onze (publieke) ambities en opgaven op het gebied van mobiliteit, energietransitie/-congestie, nieuwe vormen van stedelijke mixmilieus en klimaatadaptatie. 

3.02.01 Vormgeven programmatische aanpak bedrijventerrein De Run

Er is een aantal complexe opgaven voor De Run die vragen om focus en richting.  In 2024 wordt daarom  vorm gegeven aan Programma De Run. Dit programma is een meerjarige programmatische aanpak binnen de organisatie die bijdraagt aan het stroomlijnen en versterken van alle activiteiten op De Run of met een impact op de Run. Zoals we nu zien zijn er in verschillende begrotingsprogramma's activiteiten opgenomen voor bedrijventerrein De Run.  Het Programma De Run helpt de verschillende activiteiten binnen programma 2, 3, 7 en 8 te verbinden. Als deze goed verbonden worden kunnen ze elkaar verstreken en daarmee helpen bij het halen van de beoogde doelen voor De Run.

G

Het programma is miv 01-01-2024 gestart waarbij de verbinding tussen de diverse programma's steeds meer vorm krijgt. 

3.02.02 Opstellen van een gebiedsvisie voor bedrijventerrein De Run

We stellen voor bedrijventerrein De Run een gebiedsvisie op. Hierin staat een helder profiel voor de toekomst en een duidelijke visie op ruimtegebruik en duurzaamheid. Deze gebiedsvisie wordt opgesteld in samenwerking met de betrokken partijen op De Run en is richtinggevend voor actuele en toekomstige initiatieven. 

G

Activiteit loopt op schema. Vaststelling gebiedsvisie is voorzien voor Q4-2024.

3.02.03 Na vaststelling van een gebiedsvisie De Run een uitvoeringsprogramma maken

Na vaststelling van de gebiedsvisie De Run stellen we in samenwerking met de eigenaren, bedrijven en bewoners een uitvoeringsprogramma voor het hele bedrijventerrein op inclusief deeluitvoeringsprogramma's voor de verschillende deelterreinen. Omdat niet alles tegelijk kan worden opgepakt worden keuzes gemaakt. Factoren die deze keuzes beïnvloeden zijn de uitkomsten van de gebiedsvisie en de mogelijkheden tot uitvoering en financiering door gezamenlijke partijen. 

G

Planning is vaststelling gebiedsvisie De Run in Q4-2024 met daarbij een voorstel voor een uitvoeringsstrategie.

3.02.04 Opstellen van een gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest (HOV 4)

In het Meerjarig Programma Infrastructuur Ruimte en Transport (MIRT) Brainportregio Eindhoven zijn afspraken gemaakt over een HOV-4 ontwikkelas  tussen Eindhoven centrum en bedrijventerrein De Run. In deze gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest wordt in beeld gebracht welke stedelijke verdichting en transformatie mogelijk is in dit gebied. Dit richt zich niet alleen op het toevoegen van woningen en arbeidsplaatsen, maar ook op verbetering van bereikbaarheid, groen en voorzieningen. Het proces voor het opstellen van de gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest wordt geïntegreerd met het proces voor de gebiedsvisie De Run. 

G

Planning vaststelling gebiedsvisie Ontwikkelas Zuidwest door gemeenten Veldhoven en Eindhoven is voorzien in Q4-2024.

3.02.05 Het totale bedrijventerrein Habraken in ontwikkeling brengen

We willen het lokale verzorgende MKB ontwikkelingsruimte bieden om te blijven ondernemen. Tegelijkertijd is schuifruimte noodzakelijk voor verplaatsers op De Run ten behoeve groei van ASML en de woningbouwontwikkelingen vanuit de woningbouwversnelling.  Om ruimte te realiseren wordt het totale bedrijventerrein Habraken in ontwikkeling gebracht. Dat betekent concreet het opstellen van een bestemmingsplan voor het resterende deel, het opstellen van een uitgifteprotocol inclusief begeleiden van de uitgifte, maar ook het realiseren van een alternatief op het gebied van energie. 

O

De laatste 2 bestemmingsplannen voor Habraken zijn in procedure. Na onherroepelijkheid van deze plannen kunnen de gronden worden uitgegeven.  Doordat op dit moment onzekerheid is of de bedrijven kunnen worden aangesloten op het netwerk (netcongestie), moet worden afgewogen hoe er met de gronduitgifte moet worden omgegaan.   Het gehele bedrijventerrein wordt bouw- en woonrijp gemaakt. 

3.02.06 Invullen voorzitterschap 9 voor 1 loket

De doelstelling van het regionale 9 voor 1 is om bedrijven, die zich bij één van de negen SGE gemeenten melden met een huisvestingsvraag, op weg te helpen naar de best passende vestigingslocatie in de regio.  Binnen de 9 voor 1 samenwerking worden de huisvestingsvragen besproken en verder begeleid. Daarnaast heeft 9 voor 1 de taak om het beschikbare aanbod aan werklocaties te monitoren en om marktontwikkelingen voor de werklocaties proactief te signaleren. 

G

Het voorzitterschap van 9 voor 1 wordt conform de regionale afspraken SGE tot september 2024 ingevuld door de gemeente Veldhoven, beleidsmedewerker Economische Zaken. 

3.02.07 Met een actuele programmering werklocaties sturen op een zorgvuldige inpassing

We hebben de ambitie uitgesproken onze economische toppositie te willen behouden. Het bieden van de juiste vestigingsmilieus en tegelijkertijd het behouden en versterken van het woon- en leefklimaat vraagt om werklocaties die zorgvuldig zijn ingepast in het stedelijk en landschappelijk raamwerk. De regio maakt hiervoor gebruik van een regionale programmering werklocaties als sturend instrument. Na vaststelling van de nieuwe programmering werklocaties (eind 2023) wordt in 2024 gestart met de uitvoering. 

G

Naar aanleiding van de nieuwe provinciale prognoses voor de ruimtebehoefte van werklocaties heeft de provincie gevraagd om te komen tot een nieuw programmering.  De aanpak om te komen tot een nieuwe programmering bestaat uit twee fases: een economische visie en een programmering.   Op de Omgevingsdag van juli 2024 wordt de Regionale Programmering Werklocaties ter instemming voorgelegd.

3.02.08 Aanhaken op initiatieven om de effecten van de congestie op het energienetwerk te beperken

Op korte termijn gaat het over lokale grid oplossingen, op lange termijn over het maken van regionale programmeringsafspraken. Op korte termijn heeft  de realisatie van de (alternatieve) energievoorziening op bedrijventerrein Habraken prioriteit. Hiervoor gaan we in gesprek over de kansen en mogelijkheden met betrokken ondernemers, energiepartners en regionale partners.

G

Er is een procesregisseur netcongestie gestart en er wordt samen met programma 7 (Volksgezonde en Milieu) gewerkt aan een collectieve aanpak onder regie van Brainport voor het onderzoeken van een Energyhub op zowel de De Run als Habraken.

3.03 Voorzieningenniveau afstemmen op de groei van de gemeente Veldhoven

Terug naar navigatie - 3.03 Voorzieningenniveau afstemmen op de groei van de gemeente Veldhoven

De gemeente Veldhoven groeit en daarmee ook de behoefte aan een breed palet aan voorzieningen. Binnen het programma Economie wordt met name gekeken naar de retail, horeca en vrijetijdseconomie. Belangrijke ontwikkeling is de realisatie van het Citycentrum als toekomstbestendig hart van Veldhoven. 

3.03.01 Na vastelling van het Masterplan Citycentrum en Ontwikkelstrategie de eerste stappen zetten naar uitvoering

De deelprojecten kunnen worden uitgewerkt. Daarbij geldt het Masterplan Citycentrum als toetsingskader. In 2024 zal een beeldkwaliteitsplan worden opgesteld, dat zowel voor de bebouwde ruimte als voor de openbare ruimte beeldkwaliteitskaders zal scheppen. Bij het Masterplan is waar het kon al rekening gehouden met andere visies en/of nieuw beleid zoals bijvoorbeeld de woonzorgvisie, de regionale detailhandelsvisie en de mobiliteitsvisie. Door deze integrale aanpak ontwikkelt het Citycentrum zich de komende jaren tot een bruisend en toekomstbestendig hart van Veldhoven.

G

Loopt inhoudelijk op schema. De middelen die gevraagd worden in Burap II zijn nodig om vervolgstappen te kunnen zetten.

3.03.02 Na vaststelling van de lokale retailvisie gaan we over tot uitvoering

De regionale detailhandelsvisie uit 2015 was voor de gemeente Veldhoven altijd een belangrijk toetsingskader voor nieuwe detailhandelsinitiatieven. De detailhandelsvisie is inmiddels sterk verouderd. De gemeente Veldhoven groeit qua woningbouw en aantal inwoners sneller dan destijds verwacht. Ook de regio als geheel ontwikkelt zich snel.  In de nieuwe lokale retailvisie zijn de ruimtelijke kaders opgenomen waarbinnen winkels, horeca en publieksgerichte dienstverlening zich kunnen vestigen. De visie schetst het perspectief voor de komende 10 tot 15 jaar.

O

De lokale detailhandels en horeca visie is op 19 maart 204 vastgesteld door de raad. Samen met ondernemers worden op basis van de nieuwe visie ontwikkelingsmogelijkheden besproken en beoordeeld. Dit is een continue proces.  Het in beeld brengen van de onbenutte plancapaciteit wordt opgestart in 2025. 

3.03.03 Realiseren van een bewaakte fietsenstalling.

Voortschrijdend inzicht zorgt ervoor dat de geplande bewaakte fietsenstalling door middel van videobewaking niet voldoende lijkt te zijn om de fiets veilig te kunnen stallen zonder aanzienlijk verminderd risico op diefstal. Om het fietsgebruik te stimuleren en het centrum aantrekkelijker te maken, is gekozen de bewaking van de fietsstalling uit te breiden met menskracht (zie hiervoor programma 2).

G

De bewaakte fietsenstalling is gerealiseerd.

3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Terug naar navigatie - 3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Het is belangrijk in contact te blijven met onze bedrijven en haar belangenorganisaties om hun wensen te vertalen naar de gemeentelijke opgaven voor de toekomst. 

3.04.01 Verbeteren digitale zichtbaarheid en bereikbaarheid voor ondernemers.

We richten onze gemeentelijke website zo in dat ook ondernemers  informatie op een eenvoudige manier vinden . Het verbeteren van het digitaal contact wordt verder uitgewerkt binnen de visie op dienstverlening. 

G

Onze gemeentelijke website is aangepast en opgesplitst in thema’s waar onze accountmanagers verantwoordelijk voor zijn. We zijn continu aan slag om onze dienstverlening te verbeteren.

3.04.02 Doorontwikkelen samenwerking binnen parkmanagement- en centrummanagementorganisaties

We werken intensief samen met de bestaande parkmanagementorganisaties op Habraken en met onze centrummanagementorganisaties van het Citycentrum en de Kromstraat. 

G

De gemeente en ondernemers hebben een gedeelde  verantwoordelijkheid voor het in stand houden en het optimaliseren van het vestigingsklimaat op de bedrijventerreinen en de (winkel) centra in Veldhoven.  Een bedrijventerrein of centrum  moet schoon, heel, veilig en aantrekkelijk zijn.  Daarnaast staan we de komende jaren  gezamenlijk voor  grote   uitdagingen zoals de energietransitie, netcongestie, duurzame mobiliteit, circulaire economie en  klimaatadaptatie.  Om deze uitdagingen op te kunnen pakken is een goede  organisatiegraad van de bedrijven/ondernemers op de werklocaties absoluut noodzakelijk. 

De samenwerking is structureel en periodiek belegd in zowel  ambtelijk als bestuurlijk overleg met de diverse  bedrijventerrein - en centrumorganisaties. 

3.04.03 Structurele contacten onderhouden met het (georganiseerd) bedrijfsleven

Veldhoven Verbindt, Koninklijke Horeca Veldhoven en het VOC  zijn voorbeelden van netwerkorganisaties waarmee we structurele contacten onderhouden. We informeren elkaar over belangrijke ontwikkelingen en initiatieven.

G

Ondernemersverenigingen en -netwerken fungeren als belangrijke bronnen van informatie over de behoeften, uitdagingen en prioriteiten van lokale (mkb) bedrijven. Door regelmatig contact te hebben weet de gemeente wat er speelt in de lokale economie en welke acties belangrijk zijn voor het bevorderen van een  een gezond ondernemersklimaat in Veldhoven. 

Er is periodiek overleg met de ondernemersverenigingen en -netwerken in Veldhoven

De gemeente is actief betrokken bij  Veldhoven Verbindt,  een platform van alle ondernemersorganisaties in Veldhoven. De gemeente draagt tijdens de bijeenkomsten  bij aan kennisuitwisseling en verbinding tussen de  ondernemersorganisaties onderling en met de gemeente.   

3.04.04 Deelnemen aan het onderzoek MKB vriendelijkste gemeente

Sinds 2008 organiseert MKB-Nederland de verkiezing van de MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland.  Zij onderzoeken elke twee jaar het ondernemersklimaat in alle gemeenten van Nederland.  Het onderzoek biedt ons inzicht voor nieuw beleid of initiatieven om het lokale ondernemersklimaat te stimuleren. In 2024 wordt deze peiling uitgevoerd. 

R

In 2024 wordt er geen landelijke peiling uitgevoerd door MKB Nederland. We gaan op zoek naar alternatieven om te meten. 

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 7.515 14.488 9.401 -5.087
Baten 4.704 13.191 5.570 -7.621
Saldo (- = nadeel) -2.811 -1.297 -3.831 -2.534

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Actualisatie bouwgrondexploitatie -5.389 -7.621 -2.232
Haalbaarheidsonderzoek gebiedsontwikkeling citycentrum 215 -215
Toekenning extra middelen Flexpool SGE 60 -60
Regionale samenwerking 20 -20
Kosten regioradar 7 -7
Saldo (- = nadeel) -5.087 -7.621 -2.534


Actualisatie bouwgrondexploitatie bedrijven (€ 2.232 nadeel)
Naar aanleiding van de actualisatie van de bouwgrondexploitaties (begroting 2025)  is de resultaatprognose aangepast. De bijstellingen zijn als volgt:


Haalbaarheidsonderzoek gebiedsontwikkeling citycentrum (€ 215 nadeel)
Op dit moment wordt gewerkt aan een haalbaarheidsonderzoek binnen de gebiedsontwikkeling van het Citycentrum. Hiervoor is de verdere uitwerking van de ruimtelijke uitgangspunten in het Masterplan noodzakelijk. Ook de parkeer- en mobiliteitsvraag moet verder uitgewerkt worden. Gelet op de complexiteit van het Masterplan zal er externe strategische planeconomische begeleiding noodzakelijk zijn. Hiervoor is in totaal € 215 benodigd in 2024. 

Toekenning extra middelen Flexpool SGE (€ 60 nadeel)
Eind 2023 heeft de Gemeente Veldhoven een aanvraag gedaan voor middelen uit de Flexpool van het Stedelijk Gebied Eindhoven (SGE) voor de versnelling van de woningbouw in 2024. Op basis van de aanvraag is in totaal € 127 toegekend. Een gedeelte van deze  middelen wordt gebruikt voor het centrumontwikkelingsprogramma (€ 30) en voor Programma de Run (€ 30). Overigens is dit een budgettair neutrale bijstelling, tegenover deze kosten staat een onttrekking uit de doelreserve stimuleringsfonds Brainport op programma 0.

Regionale samenwerking (€ 20 nadeel)
Het college heeft in 2024 besloten tot deelname aan Brainport voor Elkaar en Midstad Brabant. Voor 2024 is hiervoor aanvullend budget nodig van € 20  (vanaf 2025 € 30 structureel).

Kosten regioradar (€ 7 nadeel)
Gemeente Veldhoven neemt vanuit de SGE, deel aan de Regio Radar. Dit zorgt ervoor dat in 2024 diverse Veldhovense evenementen op het gebied van toerisme, recreatie, sport en cultuur een digitaal podium geboden kan worden. De kosten bedragen € 13. Binnen programma 5 is hiervoor budget van € 6  beschikbaar. Voor het resterende deel van € 7 zijn geen middelen beschikbaar.