Uitgaven

0,96%
€ 79
x €1.000
0,96% Complete

Inkomsten

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Saldo

57,66%
€ -79
x €1.000

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

0,96%
€ 79
x €1.000
0,96% Complete

Inkomsten

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Saldo

57,66%
€ -79
x €1.000

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

Terug naar navigatie - 2.01 We creeren een samenleving met duurzame mobiliteit waarbij onze inwoners zich vaker te voet, met de fiets of met het OV verplaatsen.

We dragen hiermee bij aan het reduceren van de CO2 uitstoot in 2030 met 17 procent ten opzichte van 1990 in de sector mobiliteit.  Doordat er steeds minder ruimte is in het openbaar gebied zetten we meer in op duurzame mobiliteit, zeker bij multi gebruik. Dit sluit ook aan bij de behoefte om minder CO2 uit te stoten.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026.

G

De voorbereidingen voor de ontwerpfase zijn gestart. Vooruitlopend daarop worden in het 3e kwartaal  maatregelen genomen om de doorgang door het Vogelzangpark voor brom- fietsers onaantrekkelijker te maken. De afstemming van deze beoogde maatregelen met de wijkplatforms Zonderwijk en 't Look is gestart.

2.01.02 Opstellen van een persoonsgebonden mobiliteitsplan als werkgever.

Naar aanleiding van het besluit werk-gebonden personenmobiliteit van het ministerie van I&W is het noodzakelijk vanaf januari 2024 de afgelegde kilometers in woon-werk en zakelijk verkeer naar soort vervoermiddel in beeld te brengen.

G

Activiteit ligt op schema. De wettelijke verplichting is opgeschoven naar 1 juli 2024.  Voor die datum is de activiteit afgerond.

2.01.03 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

We starten met het ontwerp van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

G

De voorbereiding van de ontwerpfase is gestart.  De fietsverbinding Bergeijk-Riethoven-Veldhoven en de (mogelijke) fietstunnel -onder de N69 bij de Locht door- heeft in Veldhoven de prioriteit. Voor het Veldhovense deel van de fietsroute Reusel-Eersel-Veldhoven wordt gekeken of deze mee kan liften met het HOV4-traject.

2.01.04 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.

We zijn gestart met het meten van het fietsgebruik en hebben we hiervoor op verschillende locaties in Veldhoven een 0-meting uitgevoerd voor toekomstig gebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

G

De nieuwe fietstellingen zijn recent uitgevoerd. De resultaten zijn nog niet bekend.

2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 2.02 Het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven sluit zo goed mogelijk aan op de veranderende fysieke leefomgeving.

We onderzoeken en leggen verbindingen (bijvoorbeeld de HOV 4) tussen het totale functioneren van het verkeer in Veldhoven en andere functies binnen de openbare ruimte.

2.02.01 We voeren de activiteiten opgenomen in de mobiliteitsvisie uit.

De mobiliteitsvisie is in 2023 opgesteld. We starten in 2024 met het opstellen van het mobiliteitsprogramma.

G

In de 1e bestuursrapportage 2024 is budget toegekend voor het Mobiliteitsprogramma. Er wordt binnenkort gestart met het opstellen van het Mobiliteitsprogramma.

2.02.02 We werken aan de HOV4 verbinding.

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio / duurzame mobiliteitsvormen.

G

De verkeersmodelonderzoeken zijn nagenoeg afgerond. Deze gegevens worden gebruikt bij de ruimtelijke inpassing van de HOV4.  Gekeken wordt wat de globale consequenties zijn (o.a. ruimtelijk en financieel) om een vrije busbaan over de Kempenbaan (tussen N2/A2 en Heerseweg) tot aan De Plank/Heerseweg of zelfs tot aan Koningshof aan te leggen. 

2.02.03 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is.

G

De functie en het verkeer over de Burg. Van Hoofflaan kent een sterke relatie met de ontwikkelingen in het centrum. Het onderzoek zal worden uitgevoerd in samenhang met het Masterplan Citycentrum en worden uitgewerkt in het mobiliteitsprogramma of uitvoeringsplan mobiliteit.

2.02.04 We exploiteren betaald parkeren rondom het City Centrum.

Door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen in het centrum reguleren we de parkeerstromen om de aantrekkelijkheid van het City Centrum te vergroten.  Bij de ontwikkelingen in het City Centrum wordt het parkeren meegenomen.

G

Het onderzoek naar de structurele gevolgen/effecten in o.a. de evaluatie van het parkeerbeleid City Centrum is gestart.

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.

Eén keer per 2 jaar voeren we een visuele weginspectie uit volgens landelijke richtlijnen om een actueel kwaliteitsbeeld te krijgen

G

Activiteit ligt op schema. De inspecties zijn in 2023 uitgevoerd.

2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.

Door doelmatig onderhoud en verledden hebben we minder storingen aan lampen.

G

Activiteit ligt op schema. De nieuwe aanbesteding van  masten en armaturen is in voorbereiding.

2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen.  Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines.

G

Activiteit ligt op schema. Het onderhoud (klein- en groot) wordt uitgevoerd.

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers.

2.04.01 Inzicht hebben en houden in de verkeersongevallen in Veldhoven.

We volgen en analyseren de ongevalstatistieken.  We streven naar 0 verkeersslachtoffers.

G

Activiteit ligt op schema. We monitoren de gegevens en voeren benodigde aanpassingen aan drempels uit om de verkeersveiligheid te verbeteren.

2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.

Op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid  in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen,  Veldhoven Samen Verkeersveilig) voeren we 5 bewustwordingsacties uit.

G

Activiteit ligt op schema. Zo is er met het BrabantsVerkeersveiligheidslabel structureel aandacht geweest voor verkeer in de lessen op Veldhovense basisscholen en zijn de fietsexamens (theorie en praktijk) uitgevoerd op de Veldhovense basisscholen.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 7.996 7.945 8.024 79
Baten 410 518 518 0
Saldo (- = nadeel) -7.586 -7.427 -7.506 -79

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Mobiliteitsonderzoek 75 -75
Overige 4 -4
Saldo (- = nadeel) 79 0 -79

Toelichting

Mobiliteitsonderzoek (€ 75 nadeel) 
Het is noodzakelijk een aanvullend mobiliteitsonderzoek uit te voeren binnen het project van de HOV4. Onderzocht moet worden of en zo ja welke aanvullende mobiliteitsoplossingen noodzakelijk zijn om het tracé van de HOV4 tussen De Run 1000 en De Run 8000 nog efficiënter in te kunnen zetten. Dit betreft met name de verplaatsing van personen over de korte afstand tussen parkeren, haltes en werklocaties.

Overige (€ 4 nadeel)
- Bijstelling kapitaallasten

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
707206 Rec.Kempenb.deel richting A2 (BNR) U 200 3.884 3.537 -347
729045 Aanpassingen De Run 2000 U 0 0 50 50
tekst

Toelichting

Rec.Kempenb.deel richting A2 (BNR) (€ 347 voordeel)
Bij de jaarrekening 2023 is nog een correctie doorgevoerd die van invloed is op het restantkrediet 2023 en de overheveling hiervan naar 2024.

Aanpassingen De Run 2000 (€ 50 nadeel)
De opstallen op het gebied achter de woningen op de Run 2000 moeten worden gesloopt. Dit heeft meerdere oorzaken. Zo zijn er afspraken gemaakt met omwonenden om een nieuwe achterom te creëren door de aanleg van een nieuwe weg. Daarnaast is het verstandig om deze 'schuurtjes' te slopen zodat er geen ongeoorloofd gebruik van kan worden gemaakt. Het terrein zal in de tussentijd op minimaal niveau worden onderhouden totdat het masterplan De Run is afgerond en de gebiedsontwikkeling gaat beginnen. Dit extra werk kost incidenteel  € 50.