Budget | Primitief | Na wijziging | Verwacht | Bijstelling |
Lasten | 20.990 | 20.402 | 21.929 | 1.527 |
Baten | 85.716 | 89.866 | 93.845 | 3.979 |
Saldo (- = nadeel) | 64.726 | 69.464 | 71.916 | 2.452 |
Doelstellingen
0.1 Samenspraak
0.1.1 De tijdelijke kaders burgerparticipatie worden geëvalueerd en omgezet in een definitief participatiebeleid binnen de kaders van de omgevingswet.
Meetindicatoren: Evaluatie tijdelijke kaders. Vaststelling nieuw beleid rond participatie in kader omgevingswet.
De raad is in april geïnformeerd over de evaluatie. Die evaluatie is input voor het ruimtelijk participatiebeleid. Planning is dit begin 2023 aan de raad voor te leggen.
0.1.2 De kaders voor samenspraak in brede zin worden opnieuw tegen het licht gehouden.
Meetindicatoren: Herijking nota samenspraak.
Het project Burgerparticipatie (waaronder herijking nota Samenspraak) is een maand later opgestart. De planning is niet gewijzigd. Herijken van de nota Samenspraak is hier een onderdeel van.
0.1.3 De raad benoemt in de begroting maximaal vijf belangrijke thema’s/projecten/onderwerpen waar de komende jaren samenspraak met de omgeving over plaats moet vinden.
Van die benoemde thema’s/projecten/onderwerpen stelt de raad een procesvoorstel samenspraak vast.
Meetindicatoren: Aantal procesvoorstellen samenspraak/participatie die de raad in een jaar vaststelt.
De raad heeft in 2022 tot nog toe 2 procesvoorstellen (over onderwerpen waar ze bevoegd zijn) vastgesteld: Woonvisie, Omgevingsplan.
0.1.4 Ieder samenspraakproces wordt geëvalueerd aan de hand van criteria. De criteria moeten als voldoende worden beoordeeld.
Meetindicatoren: Beoordeelde criteria.
Er zijn 3 evaluaties gehouden, die alle 3 hoger dan een 7 scoorden.
0.2 Toegankelijkheid van informatie
We meten hoe onze klanten de dienstverlening waarderen. Dat doen we continu op de kanalen balie en website.
(persoonlijk contact wordt altijd hoger gewaardeerd en de ervaring is dat bezoekers eerder over een website reageren als ze iets niet kunnen vinden)
0.2.1 Rapportcijfer = 7,5 voor de klanttevredenheid balie
Meetindicatoren: Rapportcijfer
De klanttevredenheid aan de balie wordt op dit moment niet gemeten ivm de verbouwing begane grond
0.2.2 Rapportcijfer = 6,5 voor de klanttevredenheid website
Meetindicatoren: Rapportcijfer
We meten de klanttevredenheid van de website continu.
0.3 Meldingen
We gebruiken de feedback en waardering van inwoners om het proces van de afhandeling van meldingen openbare ruimte te verbeteren.
Toelichting:
We meten de algemene klanttevredenheid via smileys en we meten op 4 meetfactoren met stellingen (Informatiekwaliteit, empathie, betrouwbaarheid en toegankelijkheid). We meten niet in categorie ‘ongedierte/ratten’ en ‘straatverlichting’ omdat die terugkoppelingen via externe partijen worden gegeven.
0.4 Woonlasten
0.5 Formatie, bezetting, apparaatskosten externe inhuur, overhead
0.5.1 Formatie (2022: 7,3 Fte per 1.000 inwoners)
2021: 6,8 Fte per 1.000 inwoners
Loopt, cijfer realisatie voor 2022 nog niet voorhanden.
0.5.2 Bezetting (2022: 7,3 Fte per 1.000 inwoners)
2021: 6,8 Fte per 1.000 inwoners
Loopt, cijfer realisatie 2022 nog niet voorhanden.
0.5.3 Apparaatskosten (2022: € 131,03 per inwoner)
in euro’s per inwoner. 2021: € 116,18
Loopt, cijfer realisatie 2022 nog niet voorhanden.
0.5.4 Externe inhuur (2022: 5,3% van totale loonsom + totale kosten inhuur externen)
2021: 4,5%
Loopt, cijfer realisatie 2022 nog niet voorhanden.
0.5.5 Overhead (2022: 8,2% van totale lasten)
2021: 8,2%
Loopt, cijfer realisatie 2022 nog niet voorhanden.