Mobiliteit houdt niet op bij de gemeentegrens. Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoerswijzen.
Daarom werken we structureel regionaal samen op ambtelijk en bestuurlijk niveau. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef- en vestigingsklimaat. We investeren steeds meer in andere, meer duurzame, vormen van mobiliteit en richten ons bovenal op het bewerkstelligen van een ‘mobiliteitstransitie’ (thema mobiliteit kadernota). De hieruit voortvloeiende plaatselijke- en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Tevens richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de thema’s Positieve gezondheid, Omgeving en Toekomstbestendigheid.
De komende jaren werken we aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de bereikbaarheidsagenda en het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan.
Voortgang activiteiten
Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat
Voortgang activiteiten
Wat hebben we bereikt?
Doelenboom
Doelstellingen
2.1 Fietsgebruik woon-werk
2.2 Kruising Nieuwstraat-Kromstraat
2.3 Doorstroming Kempenbaan (Oost en West)
2.3.1 West: De nieuwe aansluiting en Kempenbaan zijn opengesteld voor verkeer.
Meetindicatoren: Kempenbaan West: Weg open voor verkeer.
Het project is volledig gerealiseerd. In Q1 2023 wordt het oplevertraject afgerond.
2.3.2 Oost: Ontwerpfase wordt afgerond en de realisatie wordt gestart.
Meetindicatoren: Kempenbaan Oost: Start realisatie.
De uitvoering is in volle gang. We hebben zicht op de WNB-ontheffing maar hebben vooruitlopend op de ontheffing al maatregelen getroffen om geen verder vertraging op te lopen. We maken een versmalde aansluiting voor de RUN 2000. Met deze versmalde aansluiting is de RUN 2000 bereikbaar en kunnen we in week 14 starten met de bouw van het ministation en de reconstructie van de Kempenbaan. Hierdoor beperken we de vertraging en blijft de mijlpaal voor het openstellen van de Kempenbaan Oost voor alle verkeer in december 2023 gehandhaafd.
2.4 Parkeren Citycentrum
2.5 Eindhoven Airport
2.6 Inzicht in verkeersongevallen
2.6.1 Aantal ongevallen met letsel (voertuig en fiets) (BBV)
2019: 16 (8,9%)
Aantal ongevallen met letsel (voertuig en fiets) (BBV) 2022: 34 (13,7%)
2.6.2 Aantal ongevallen materieel (voertuig en fiets) (BBV)
2019: 163 (90,6%)
Aantal ongevallen materieel (voertuig en fiets) (BBV) 2022: 214 (85,9%)
2.6.3 Aantal dodelijke ongevallen (voertuig en fiets) (BBV)
2019: 1 (0,5%)
Aantal dodelijke ongevallen (voertuig en fiets) (BBV) 2022: 1 (0,4%)