Mede als gevolg van corona leven we in een sterk veranderende samenleving. Een samenleving die soms grote verschillen laat zien, maar ook een samenleving waar mensen zich veilig en prettig willen voelen in de buurt waarin hij/zij woont.
Wij werken integraal samen aan de veiligheid met politie, Openbaar Ministerie, Zorg- en Veiligheidshuis Brabant Zuidoost, de Wijkggd-ers, buurtpreventienetwerken, Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost en andere (maatschappelijke) organisaties en met ondernemers en inwoners. Binnen de aanpak gaan preventie, zorg en repressie hand in hand, waarbij maatwerk en werken volgens de bedoeling bovenaan staat. Er is aandacht voor de achterliggende oorzaak en het doel om vicieuze cirkels te doorbreken en herhaling te voorkomen. Het (on)zichtbare succes van samenwerken zijn de incidenten die NIET plaats vinden.
De uitbraak van het coronavirus en de maatregelen om de verspreiding tegen te gaan, hebben effect op de criminaliteit. Daarmee staan we voor grote uitdagingen. Uitdagingen die vragen om een duidelijke richting. We zien hierin de volgende kernthema’s:
High Impact Crimes/incidenten
High Impact Crimes (HIC) zijn ingrijpende delicten die vaak grote gevolgen hebben voor het veiligheidsgevoel van het slachtoffer, de directe omgeving en de samenleving. Voorbeelden van HIC zijn: (pogingen tot) woning- en auto-inbraken, fietsendiefstallen winkeldiefstallen en geweld/drugs incidenten. Het streven is om jaarlijks deze cijfers verder te laten dalen middels inzet van preventieve en repressieve maatregelen. Mede door de coronacrisis is online criminaliteit (cybercrime) toegenomen. De gevolgen voor slachtoffers zijn vaak verstrekkend. Het terugdringen en voorkomen van deze incidenten heeft continu onze aandacht en prioriteit. Daarnaast is het streven om handel in gestolen goederen minder aantrekkelijk te gaan maken, zodat potentiële kopers afhaken.
Personen met verward gedrag (met een veiligheidscomponent)
Mede ook door corona krijgen inwoners steeds meer te maken met opeenstapeling van persoonlijke problemen of vragen binnen meerdere leefgebieden zoals psychische klachten, het zich niet thuis voelen in de samenleving, een verstandelijke beperking of een verslaving.
De problemen kunnen dermate groot zijn dat ze uiteindelijk een gevaar voor zichzelf of hun
omgeving gaan vormen en/of overlast en veiligheidsproblemen veroorzaken. Van belang is
om zorg en veiligheid verder te verbinden en te versterken. Het zwaartepunt moet liggen op preventie en zorg zodat escalatie wordt voorkomen.
Problematische jeugd(groepen)
Veldhoven kent de laatste jaren diverse problematische jeugdgroepen, met incidenteel een crimineel karakter. De intensievere aanpak die is ingezet moet problematische jeugdgroepen, maar ook individuele jongeren die voor problemen zorgen (en daarmee overlast en jeugdcriminaliteit) voorkomen, afremmen en uiteindelijk doen afnemen. Onze zorg- en veiligheidsnetwerken investeren op preventie en repressie, waarbij begrenzing en ondersteuning hand in hand gaan. In de strijd tegen ondermijning is onze ambitie om jonge aanwas in criminaliteit zo veel mogelijk te voorkomen.
Ondermijning
Een collectieve aanpak van ondermijning en het bestrijden van georganiseerde criminaliteit heeft de hoogste prioriteit. We werken integraal nauw samen met onze lokale, regionale en landelijke (veiligheids)partners. Door een regionale aanpak wordt een ‘waterbedeffect’ voorkomen, waarbij criminelen de gemeentegrenzen oversteken en activiteiten elders in onze regio zouden kunnen voortzetten. We investeren in het bewustwording bij medewerkers en ketenpartners om de eerste signalen van ondermijnende criminaliteit te herkennen. Dit door het melden van signalen zodat deze casuïstiek integraal aangepakt wordt. De gemeente vervult hierbij de rol van projectleider. Daarnaast zijn we aan de slag met uitvoering van het actieplan ondermijnende criminaliteit en de aanpak van ondermijnend gebruik van gebouwen en terreinen. Tevens wordt geïnvesteerd in het in beeld brengen en het aanpakken van criminele familienetwerken, het verder ontwikkelen van het Kempen Interventie Team en het borgen van de opbrengst van de pilot 1 Smart Overheid (datagericht werken). Een vraag om capaciteitsuitbreiding van het Kempen Interventie Team door de teamleider is te verwachten.
Om de aanpak van ondermijning te versterken wordt er slimmer tussen ketenpartners samengewerkt en technologie beter benut. Hiervoor wordt geïnvesteerd in goede integrale intelligence, technologie, integrale actie het bewerkstelligen van meer samenhang in de samenwerkende overheidspartners.
Mensenhandel en prostitutie
In 2022 worden gemeenten verantwoordelijk voor het controleren van de (legale en illegale) prostitutie. Dit zal extra scholing, capaciteit en/of opleiding van gemeentelijk toezichthouders met zich meebrengen. Daarnaast wordt in 2022 uitvoering gegeven aan het in 2021 opgestelde plan van aanpak voor het thema mensenhandel. Hierbij wordt ingezet op het versterken van integrale werkprocessen en samenwerkingsverbanden.
Polarisatie/radicalisering
Om extremistische en radicale gedragingen bij individuen en/of groepen te voorkomen, wordt ingezet op het verkleinen van een eventuele afstand naar de maatschappij en het vergroten van de betrokkenheid daarbij. Verschillende ketenpartners leveren een bijdrage, door signalen in te brengen en te verrijken. Bij (individuele) casuïstiek wordt samenwerking gezocht met het Zorg- en Veiligheidshuis als regionaal adviesorgaan op dit thema. Het doel is om een nog actievere regierol te gaan pakken in het voorkomen, signaleren en bestrijden van polarisatie, extremisme en radicalisering.
Daarnaast wordt vanwege de veranderende samenstelling en opbouw van onze bevolking en de coronapandemie ingezet op zowel individuele casuïstiek (bijvoorbeeld eerwraak, complot denken) als op groepen (bijvoorbeeld spanningen tussen bevolkingsgroepen (demonstraties).
In 2022 wordt verder gewerkt aan het opzetten van focusgroepen voor Veldhoven en het vroegtijdig signaleren en herkennen van signalen. Verder worden er diverse collega’s en partners getraind op het herkennen van deze signalen en het handelsperspectief. Tevens neemt Veldhoven deel aan de regionale expertgroep voor de regio Oost-Brabant.
Veilige publieke taak
Wij accepteren geen agressie tegen en intimidatie van medewerkers en politieke ambtsdragers van onze gemeentelijke organisatie en van onze collega’s in de publieke sector, zoals politie, brandweer en ambulance. Bij norm overschrijdend gedrag wordt gebruik gemaakt van onze protocollen. Bij ernstige overtredingen van deze protocollen doen wij daarnaast aangifte bij de politie.
Crisisbeheersing/rampenbestrijding
Op het gebeid van crisisbeheersing heeft de coronacrisis veel gevraagd van de gemeentelijke en regionale crisisorganisaties. In de nafase gaat deze crisis nog de nodige aandacht en capaciteit vragen.
Uitvoering van de OTO-momenten (opleiden, trainen en oefenen) en het opleiden van (nieuwe) medewerkers voor de gemeentelijke rampen- en crisisorganisatie blijft van kracht.
Het voorkomen en bestrijden van woninginbraken, winkeldiefstallen, geweldsincidenten, vernielingen en beschadigingen in de openbare ruimte.