Programma 0 | Bestuur en ondersteuning

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.01 De gemeentelijke organisatie is omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie in contact met onze doelgroepen en netwerken in onze samenleving en passen onze communicatie daarop aan.

0.02 De gemeente Veldhoven is voortdurend in gesprek met de samenleving

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.02 De gemeente Veldhoven is voortdurend in gesprek met de samenleving
  • We willen in verbinding staan met onze samenleving (luisteren en betrekken)
  • We staan open voor initiatieven uit de samenleving 
  • We benaderen participatie op een gestructureerde en professionele manier

0.02.01 We werken aan het uitvoeringsplan van de Visie op participatie

In 2024 is de Visie op participatie vastgesteld. In 2025 gaan we aan de slag met het uitvoeringsplan. Dat betekent bijvoorbeeld dat we online participatie beter en nadrukkelijker inzetten en dat we een inwonerpanel ontwikkelen. 

G

De toolkit participatie is eind 2025 beschikbaar voor collega's. De opleiding  voor team Communicatie, de samenspraakregisseurs, procesbegeleider, griffie en de omgevingsmanager is voltooid. Er zijn tools ontwikkeld die de organisatie helpen bij keuzes rondom participatie. En er zijn afspraken over rollen en taken gemaakt.  

0.02.02 Bij elk extern gericht programma of project is participatie een onderdeel

De impact van programma's en projecten kan groot zijn. Daarom spreken we af dat bij elk programma of project dat zich richt op de buitenwereld, aandacht wordt besteed aan participatie. 

G

Om de aandacht te vestigen op participatie in projecten/programma's bereiden we een aantal verhalen voor, om voor het einde van dit jaar successen en leermomenten te kunnen delen met de organisatie. 

0.02.03 De gemeentelijke organisatie krijgt handvatten voor participatie

Participatie raakt de hele organisatie en veel collega's krijgen hiermee te maken. Daarom geven we de organisatie handvatten om goed uitvoering te kunnen geven aan participatie. 

G

In de kennisbank van de organisatie staat eind 2025 een geactualiseerde toolkit participatie om onze collega's hierbij te ondersteunen.  

0.03 De gemeente heeft een duidelijke visie (op Veldhoven)

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.03 De gemeente heeft een duidelijke visie (op Veldhoven)

We weten wie we zijn, wat we willen worden, dragen dat uit en borgen dat in ons dagelijks werk.
We weten welke thema's we in Veldhoven belangrijk vinden en waar we als gemeente naar toe willen groeien. 

0.04 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.04 Onze dienstverlening is toegankelijk en passend

Onze Visie Dienstverlening is ons uitgangspunt.

  • Onze inwoners,  ondernemers en organisaties staan centraal (passend binnen het algemeen belang)
  • Onze dienstverlening is toegankelijk
  • We zijn professioneel

0.04.01 We voeren het meerjarige uitvoeringsprogramma Dienstverlening uit

In het uitvoeringsprogramma Dienstverlening staan activiteiten en projecten die bijdragen aan de ambitie uit de visie Dienstverlening. In 2025 gaan we verder met de uitvoering van dit meerjarige programma dat in 2024 gestart is. 

O

Het oorspronkelijke concept uitvoeringsprogramma, opgesteld voor vier jaar, is omgevormd tot een dynamisch programma voor 2025 en 2026. Dit is vastgesteld door het college. We hebben focus aangebracht, projecten geprioriteerd en de looptijd aangepast om beter in te spelen op veranderingen. In 2025 zijn al diverse projecten afgerond, zoals de interne campagne voor betere telefonische bereikbaarheid.

Binnen de vakgroep Dienstverlening is tijdelijk minder capaciteit aanwezig door het vertrek van een collega. Dit beïnvloedt de planning en resultaten.

0.04.02 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale) dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale) dienstverlening te verbeteren. 

G

Wij bekijken de input van de klantmonitor structureel en gebruiken de feedback om formulieren, processen en pagina’s aan te passen. De feedback gaat onder andere over fouten in formulieren of onduidelijke informatie op de website.

Zo gaf de afvalkalender een foutmelding als er een spatie werd gebruikt bij het invoeren van de postcode. Het formulier is nu aangepast, zodat het spaties accepteert bij invoer.

0.04.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit

We gaan verder met de uitvoering van het plan van aanpak voor digitale toegankelijkheid dat in 2024 is opgesteld. De focus ligt op interne bewustwording en het maken van afspraken zodat we bij de aanschaf van nieuwe websites, webapplicaties of online platform voldoen aan de wetgeving. Voor bestaande websites en platforms gaan we, als dat nodig is, maatregelen bepalen en uitzetten bij leveranciers om de statussen van deze platforms en websites te verbeteren. 

G

In het Uitvoeringsprogramma Dienstverlening 2025-2026 is het project Digitale toegankelijkheid opgenomen. In Q4 2025 gaan we van start met 2 deelprojecten ‘Grip op toegankelijkheid’ en ‘Toegankelijkheid getest’. Met het project Toegankelijkheid getest onderzoeken we door middel van externe audits de digitale toegankelijkheid van alle websites en apps waarvoor we verantwoordelijk zijn. Met het project Grip op toegankelijkheid leggen we richtlijnen/beleid rondom digitale toegankelijkheid vast, maar ook de rollen en taken.

0.04.04 We verbeteren onze telefonische bereikbaarheid

In 2024 zijn we gestart met verbeteren van de telefonische bereikbaarheid. In 2025 gaan we verder met de verbeteracties, onder andere met het meetbaar maken en continu monitoren van onze telefonische bereikbaarheid.  

G

Er wordt nog gewerkt aan het verbeterplan voor de telefonische bereikbaarheid. Intern is een dashboard ontwikkeld waarmee het KCC snel inzicht krijgt in telefoniedata, zoals piekmomenten en wachttijden. Daarnaast loopt een verkenning naar de koppeling van vaste en mobiele telefonie. De uitkomsten daarvan worden in het vierde kwartaal van 2025 verwacht.

0.04.05 We werken aan en met een kanalenstrategie

We realiseren ons dat er meerdere kanalen (online en offline) zijn om de inwoner te bereiken en voor de inwoner om ons te bereiken. Dit is afhankelijk van de behoefte, wettelijke eisen en de doelgroep. Dat maken we inzichtelijk en beheersbaar met een kanalenstrategie waarin we bepalen met welke dienstverlenings- en communicatiekanalen we werken en waarvoor we die inzetten. Deze kanalen zijn altijd actueel, begrijpelijk, veilig en toegankelijk, op elkaar afgestemd en ingericht vanuit de klantreis.  

O

We zijn begonnen met het opstellen van een integrale (concept)projectopdracht. Deze wordt in Q4 integraal afgestemd. Dit is later dan de oorspronkelijke planning. Het project is opgenomen in het Uitvoeringsprogramma Dienstverlening 2025-2026.

0.04.06 We zetten in op digitalisering en innovatie om de dienstverlening te verbeteren

We zetten maximaal in op digitalisering. Dit draagt bij aan transparantie, wat de inwoner helpt zaken zelf te regelen of in te zien, bijvoorbeeld via een webportaal. Ook draagt dit bij aan een efficiëntere bedrijfsvoering en continuïteit. Het strategisch informatiebeleidsplan dat in 2024/2025 wordt opgesteld, geeft hiervoor de kaders, bijvoorbeeld op het gebied van datagedreven werken en voor het (veilig) inzetten van kunstmatige intelligentie (AI). In 2025 werken we dit informatiebeleidsplan uit in concrete activiteiten en beginnen we alvast aan het op orde brengen en/of vernieuwen van ons ICT-landschap. 

G

Het college heeft de ambitiebepaling vastgesteld. Het eerste concept van het informatiebeleidsplan wordt Q4 2025 verwacht. Het definitieve informatiebeleidsplan is gepland in Q2 2026.

0.05 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.05 De gemeentelijke organisatie is gezond, flexibel en slagvaardig

Het is fijn werken bij de gemeente Veldhoven. We zijn er voor de samenleving. Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op ontwikkelingen.  

0.05.01 We geven verder uitvoering aan de organisatievisie Gelukkig in Veldhoven

De organisatievisie Gelukkig in Veldhoven is vastgesteld in 2024. Toen is er gewerkt aan de herinrichting van de organisatie. In oktober 2024 ging deze vernieuwde organisatiestructuur van start. 

In 2025 geven we verder vorm en inhoud aan de organisatievisie.

G

De nieuwe organisatiestructuur staat en we gebruiken de organisatievisie.

0.05.02 We werken verder aan de producten en activiteiten uit de Geluksexpeditie

In het programma Geluksexpeditie werken we aan de ontwikkeling van onze organisatie, het werkgeluk van onze medewerkers en de prestatie die we leveren aan onze inwoners. In 2023 zijn medewerkers gezamenlijk gestart met verbeteringen van diverse onderdelen binnen de organisatie. Om zo te komen tot  een krachtige organisatie met een duidelijk profiel en een duidelijk maatschappelijk resultaat. Er zijn al flink wat stappen gezet en activiteiten afgerond. We werken in 2025 verder aan de laatste activiteiten. 

G

Het programma Geluksexpeditie is inmiddels afgerond. Het verloop, de resultaten en effecten zijn inmiddels in een einddocument beschreven. Dit einddocument is in september 2025 via een Raadsinformatiebrief ter kennis gebracht aan de gemeenteraad. 

0.05.03 We werken met strategische personeelsplanning

Met strategisch personeelsplanning kunnen we op het gebied van personeel inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. De afgelopen jaren hebben we kwantitatief geanalyseerd. In 2025 starten we met de kwalitatieve doorvertaling. 

G

Het formatieonderzoek is afgerond en er wordt nu de laatste hand gelegd aan het rapport.
De uitkomsten uit dat rapport gaan bijdragen aan de kwalitatieve doorvertaling van de strategische personeelsplanning.

0.06 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Doelstellingen - 0.06 Het financieel beleid van de gemeente is op orde

Veldhoven heeft een betrouwbaar en sterk financieel beleid, met een jaarlijks sluitende meerjarenbegroting. We dekken structurele uitgaven met structurele inkomsten.  

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo
Bijstelling begrotingssaldo (taakveld 0.11) 10.181 1.135 -9.046
Aframen storting en onttrekking reserve sociale huurwoningen -402 -1.400 -998
Lagere onttrekking aan reserve Energietransitie -299 -299
Reserveonttrekking ROW middelen -143 -143
Extra Tweede kamer verkiezingen en verkiezingen gemeenteraad 94 -94
Inhuur catering 60 -60
Bijstelling VPB n.a.l.v. actualisatie bij begroting 2026 -739 -735 4
Budget Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) -54 0 54
Rente 686 789 103
Grondverkoop Hagendorenseweg 196 196
Overhevelen Doorontwikkelingsprogramma Dienstverlening -221 221
Herfasering project ‘VerSaaS-en applicatielandschap’ -500 500
Algemene uitkering van het gemeentefonds septembercirculaire 2025 3.221 3.221
Algemene uitkering van het gemeentefonds verrekening 2023 en 2024 328 328
Overige 72 184 112
Totaal (- = nadeel / + = voordeel) 9.177 3.276 -5.901

Toelichting

Bijstelling begrotingssaldo  (€ 9.046 nadeel)
Door mutaties van deze derde bestuursrapportage verwachten wij een voordeliger resultaat  over 2025 van € 9.046 (voor taakveld 0.11 is dit een nadeel). Meerjarig is de bijstelling van het resultaat als volgt 2026 € 756 voordeel, 2027 € 611 nadeel en 2028 € 232 nadeel.

Aframen storting in en onttrekkingen uit reserve sociale huurwoningen  (€ 998 nadeel)
Het college heeft in het voorjaar 2025 het vragen van een financiële bijdrage ter stimulering van nieuwbouw sociale huurwoningen stopgezet. Via raadsinformatiebrief 584324 bent u hierover geïnformeerd. Doordat we geen bijdragen meer vragen verstrekken we uiteraard ook geen subsidie. Dit levert een voordeel op van € 1.217 op programma 8. De hiermee verband houdende stortingen in en ontrekkingen uit de reserve sociale huurwoningen worden ook afgeraamd. Dit levert op programma 0 een nadeel op van € 998. Per saldo is deze bijstelling in 2025 € 219 voordelig. Vanaf 2026 is de bijstelling budgettair neutraal.

Lagere onttrekking aan reserve Energietransitie (€ 299 nadeel)
De onttrekking aan de reserve Energietransitie die dient als dekking voor de uitvoering wordt voor 2025 (€ 411) en 2026 (€ 659) teruggedraaid omdat er in de exploitatie voldoende middelen beschikbaar zijn. Daarnaast wordt er in 2025 onttrokken voor de tijdelijke minimaregeling witgoed (€ 112). Per saldo € 299.

Reserve onttrekking ROW-middelen (€ 143 nadeel)
Voor de verklaring verwijzen wij u naar de toelichting op programma 3.

Extra tweede kamer verkiezingen en verkiezingen gemeenteraad (€ 94 nadeel)
Door het langdurig uitvallen van onze interne projectleider Verkiezingen is de gemeente Veldhoven volledig afhankelijk van externe ondersteuning. Dit betekent dat i.v.m. extra benodigde capaciteit de eerder gemaakte inschatting van inhuurkosten 2025 en 2026 moet worden bijgesteld.
Tijdens de voorbereidingen voor de Verkiezingen Tweede Kamer werd duidelijk dat de benodigde inventaris niet voldeed of niet op orde was waardoor extra investeringen nodig waren en er extra kosten zijn gemaakt. Om de Verkiezingen goed te laten verlopen  is gekozen voor een nieuwe telmethodiek namelijk het CSO (Centraal Stemopneming). De keuze voor CSO betekent dat we de organisatie van Verkiezingen anders moeten inrichten door o.a. een extra dag (dag na de Verkiezingen) waarbij het GSB (Gemeentelijk Stembureau) de stemmen telt per kandidaat. Dit vraagt om extra capaciteit waarbij voor de eerste keer alle betrokkenen moeten worden opgeleid dan wel getraind. Deze overgang van telmethodiek leidt voor 2025 tot extra incidentele kosten. Nadeel 2025 € 94 en 2026 € 32.

Inhuur Catering (€ 60 nadeel)
Vanwege niet dekkende inhuurkosten door hogere personeelskosten en uitbreiding van werkzaamheden vragen we voor catering eenmalig een bijstelling van € 60 om deze dienstverlening op peil te houden. 

Bijstelling VPB n.a.l.v. actualisatie bij begroting 2026  (€ 4 voordeel)
Door lagere fiscale resultaten bouwgrondexploitatie in 2025 neemt de vennootschapsbelasting (€ 739) af. Hiertegenover staat ook een lagere onttrekking aan de vrije reserve (€ 735).

Budget Maatschappelijk Verantwoord Inkopen (MVI) (€ 54 voordeel)
Het uitvoeringsprogramma MVI loopt af en er moet een nieuw uitvoeringsprogramma opgesteld worden. Hier wordt niet in 2025, maar pas in 2026 uitvoering aan gegeven.

Rente (€ 103 voordeel)
Het saldo van werkelijke rentelasten en baten wordt met € 1.051 voordelig bijgesteld. Dit komt met name door uitblijvende investeringen. Door de per saldo fors lagere rentelasten stellen we in deze bestuursrapportage ook de omslagrente bij. Hierdoor wordt de door te berekenen rente naar de bouwgrondexploitatie en naar alle programma's bijgesteld van 1,3% naar 1,1%.  Dit betekent dat er minder rente (€ 101) wordt doorbelast naar de bouwgrondexploitatie. Ook wordt er minder rente
(€ 847) naar de programma's doorbelast.  Per saldo resulteert er als renteresultaat op programma nul dan ook een voordeel van € 103 (€ 1.051- € 101 - € 847).

Hagendorenseweg Grondverkopen (€ 196 voordeel)
Voor de ontwikkeling van 26 grondgebonden woningen aan de Hagendorenseweg/Koraal heeft de gemeente een strook grond verkocht aan de ontwikkelaar. De verkoopopbrengst is een incidenteel voordeel.

Overhevelen Doorontwikkelingsprogramma Dienstverlening (€ 221 voordeel)
Dit jaar zijn de kosten lager dan begroot doordat er vooral projecten zijn gerealiseerd waarin we interne capaciteit hebben ingezet. Het totaalbudget blijft onverminderd nodig om de beoogde resultaten van het uitvoeringsprogramma te realiseren. Daarom willen we € 106 overhevelen naar 2026, en een bedrag van € 115 naar 2027 zodat we ook in 2027 voldoende middelen hebben om het uitvoeringsprogramma te realiseren.

Herfasering project "VerSaaS- en applicatielandschap" (€ 500 voordeel)
De uitvoering verschuift deels naar 2027. Om meer zorgvuldigheid te hanteren bij de aanbestedingen en beter aan te kunnen sluiten op nieuwe technische ontwikkelingen. De belangrijkste applicaties blijven in 2026 in gebruik, maar worden tijdelijk hybride aangeboden op de werkplekken. Door deze aanpassing dalen de kosten tussen 2025 en 2028 met ongeveer € 450. De structurele besparingen volgen daardoor ook later, waardoor de opbrengsten in dezelfde periode ongeveer € 525 lager zijn. Per saldo is er dus een nadeel van € 75 ten opzichte van de eerdere planning in Burap I 2025.

Algemene uitkering van het gemeentefonds  septembercirculaire 2025 (€ 3.221 voordeel)
De uitkering van gemeentefonds is in de septembercirculaire 2025 verhoogd, voordeel  voor 2025: € 3.221,  2026: € 2.118, 2027: € 158 en verlaagd, nadeel voor 2028 € 242. In onderstaand overzicht is de bijstelling septembercirculaire 2025 opgenomen. Uw raad is inmiddels via de raadsinformatiebrief over de septembercirculaire 2025 reeds geïnformeerd over de inhoudelijke bijstelling.

Algemene uitkering van het gemeentefonds  verrekeningen 2023 en 2024 (€ 328 voordeel)
Vanaf augustus 2025 zijn er veranderingen geweest in de aantallen over 2023 en 2024. Het gaat vooral om:

- mensen met een laag inkomen (met drempel),

- inwoners met een laag opleidingsniveau (met drempel).
Deze veranderingen zorgen voor een voordeel van € 328.

Overige (€ 112 voordeel )
- Resultaat uitkering 2024 van het RHCe
- Vrijval verplichting rijbewijzen 2024 
- Verlagen lasten rijbewijzen
- Service facilitairbedrijf
- Bijstelling pensioenvoorziening
- Bijstellen mobiliteitsdienstverband
- Regeling vervroegd uittreden (RVU)
- Training en noodmeldsysteem
- Overhevelen Veldhoven Academy
- Uitvoeren functieherwaardering 
- Overhevelen arbeidsmarktcommunicatie 
- Subsidieverwervingen
- Startersleningen
- Rente kapitaallasten

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Programma 0 | Bestuur en ondersteuning - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling burap
799115 Starterslening 1e woning aankopen U 69 279 11 -268
799115 Starterslening 1e woning aankopen I 69 69 375 306
799119 Starterslening 1e woningaankoop U 700 2455 2.300 -155
tekst

Toelichting
Starterslening 1e woningaankopen  (€ 574 voordeel)
De bijstelling betreft  het verwijderen van het revolverend karakter van deze regeling per 1 augustus 2025 (€ 268 voordeel). Er wordt meer afgelost dan verwacht dit levert ook een voordeel op van € 306.

Starterslening  1e woningaankoop (€ 155 voordeel)
Deze bijstelling betreft het actualiseren van de te verstrekken startersleningen over de komende vier jaar. In 2025 verwachten we € 2.300 aan startersleningen te verstrekken, bij burap II was deze verwachting nog  € 2.455.