Programma 6 | Sociaal Domein

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen

6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.01 Versterken van de sociale basisstructuur

We geven subsidie voor activiteiten van maatschappelijke- en culturele organisaties om onze doelen te bereiken. Door meer samenhang en verbinding tussen organisaties en activiteiten versterken we de sociale basisstructuur. 

6.02 Versterken van de sociale Samenhang in buurten en wijken

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.02 Versterken van de sociale Samenhang in buurten en wijken

We helpen mee om een gevoel van saamhorigheid en verbondenheid te creëren en te versterken onder inwoners. Dit moet zorgen voor een veilige en fijne leefomgeving. Het kan ook helpen om eenzaamheid te verminderen, een groter sociaal netwerk op te bouwen en ervoor te zorgen dat er meer mensen meedoen en betrokken zijn  in de wijk.

6.02.01 Versterken van sociale netwerken in de wijken

Wijkmakelaars worden ingezet om buurtbewoners te ondersteunen en te verbinden, waardoor zij een belangrijke rol spelen in het vergroten van de sociale cohesie en het aanpakken van buurtproblemen. Daarnaast worden formele en informele netwerken in de wijken met elkaar in contact gebracht. 

G

De inzet van wijkmakelaars loopt volgens plan. Ze zijn goed zichtbaar in de wijken. Ze helpen bij buurtinitiatieven en zorgen dat bewoners en netwerken elkaar ontmoeten. De samenwerking tussen officiële organisaties en vrijwilligers wordt sterker. Bewoners doen mee bij onderwerpen zoals leefbaarheid en veiligheid. In sommige wijken ontstaan hierdoor al nieuwe contacten en activiteiten.

We werken verder aan een betere samenwerking met de wijkmakelaars. Zo kunnen zij nog effectiever helpen. Deze aanpak gaat door en zorgt voor sterkere sociale netwerken en meer samenhang in de wijken.

6.02.02 Stimuleren van buurtactiviteiten- en initiatieven

Wij bieden subsidies en ondersteuning aan bewonersinitiatieven en straat- en buurtactiviteiten die gericht zijn op het verbeteren van de leefbaarheid en het versterken van de sociale cohesie in de wijk. 

G

De ondersteuning van bewonersinitiatieven en buurtactiviteiten gaat volgens plan. Bewoners krijgen actief informatie over hoe zij een initiatief kunnen starten. Dit gebeurt via wijkplatforms en ook rechtstreeks. In meerdere wijken ontstaan hierdoor nieuwe activiteiten. Deze activiteiten zorgen voor een betere leefbaarheid en meer sociale samenhang.

Dit jaar is de subsidie voor straat- en buurtactiviteiten veel vaker aangevraagd dan in vorige jaren. Het budget van de regeling is bijna op, en dat is voor het eerst in lange tijd. We blijven bewoners stimuleren om initiatieven te starten en maken gebruik van de regeling zolang dat kan.

6.02.03 Investeren in de kwaliteit van ontmoetingsplekken in de wijken

We verbeteren en onderhouden ontmoetingsplekken. Dit doen we in de buitenruimte en in gebouwen. Deze plekken zijn belangrijk, omdat buurtbewoners elkaar daar kunnen ontmoeten. Dat zorgt voor meer samenhang en betrokkenheid in de buurt. Het maakt de leefomgeving prettiger en vermindert gevoelens van onveiligheid.

We werken hierbij samen in de Samenwerkingstafel Wonen en Zorg. In deze samenwerking kijken we hoe ontmoetingsplekken op verschillende manieren gebruikt kunnen worden. Niet alleen in gemeentelijke gebouwen, maar ook op andere plekken.

G

De aanpak voor ontmoetingsplekken gaat volgens plan. Samen met partners kijken we wat de wijken nodig hebben. We sluiten aan bij projecten om ontmoetingsplekken beter te gebruiken, zowel in gebouwen als buiten. In enkele wijkgebouwen zijn al verbeteringen gedaan. Zo worden ze aantrekkelijker en multifunctioneel.

We hebben ook eerste stappen gezet om ontmoetingsplekken in de buitenruimte te maken. Dit doen we samen met professionele partners.

6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.03 Bevorderen van zelfredzaamheid en maatschappelijke deelname

We ondersteunen inwoners bij het zelfstandig wonen en leven, zodat zij zo lang als mogelijk in hun eigen leefomgeving kunnen blijven.

6.03.01 We bieden maatwerkvoorzieningen in maatschappelijke ondersteuning

Zelfredzame mensen die (goed) deelnemen aan de maatschappij, hebben een beter welzijn en doen minder beroep op (zware) vormen van zorg. Om dit te bevorderen bieden we individuele voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, begeleiding of de toekenning van een scootmobiel. De klantmanagers voeren hiertoe een keukentafelgesprek met de inwoner waarbij de behoefte aan ondersteuning integraal bekeken en beoordeeld wordt. 

G

Steeds meer inwoners vragen een Wmo-voorziening aan. Daardoor moeten zij langer wachten. Om dit te verbeteren, hebben we extra medewerkers ingezet. Ook is er een nieuwe applicatie gemaakt om wachtlijsten voor huishoudelijke hulp beter te beheren. Deze applicatie heet de wachtlijstoplosser. Vanaf 1 oktober testen we deze oplossing in een pilot van een half jaar. We volgen de resultaten goed.

Daarnaast is de aanbesteding voor Taxbus afgerond. De nieuwe overeenkomst gaat in op 1 maart 2026.

6.03.02 We treffen maatregelen om de maatschappelijke ondersteuning te kunnen blijven bieden

Continuiteit in de Wmo is niet vanzelfsprekend.  Er zijn uitdagingen zoals vergrijzing, terugloop van beschikbaarheid mantelzorgers, tekort aan handjes in de zorg aanzuigende werking van maatregelen op de Wmo-aanvragen, lang(er) zelfstandig thuis wonen, afbouw intramurale voorzieningen en decentralisatie van Beschermd Wonen en Maatschappelijke opvang.  We onderzoeken en ontwikkelen diverse (nieuwe) vormen van ondersteuning in het kader van de Wmo.

G

We moedigen zorgaanbieders aan om de innovatieregeling te gebruiken. Zo kunnen zij de stap maken van beschermd wonen naar beschermd thuis. Deze regeling is verlengd tot 31 december 2027.

We onderzoeken een nieuwe oplossing voor deelmobiliteit. Het doel is om minder aanvragen voor scootmobielen te krijgen. Dit is nodig omdat er steeds meer scootmobielen zijn en er te weinig stallingsruimte is door nieuwe regels. In november plaatsen we ook twee deelrollators in de bewaakte fietsenstalling in het Citycentrum. Dit doen we op verzoek van inwoners.

Regionaal werken we aan een plan voor de verdere decentralisatie van beschermd wonen.
Zo zorgen we dat deze verandering op tijd en goed geregeld is. Daarnaast is op 8 april de ETHOS-telling uitgevoerd. Het definitieve rapport is in oktober gepubliceerd.

6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.04 Bevorderen inclusieve samenleving

In Veldhoven kan iedereen zelfstandig mee doen. We staan voor kansengelijkheid. De activiteiten van o.a. de inclusie-agenda dragen hieraan bij.

6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.05 Bevorderen optimale opgroeikansen voor jeugdigen

We helpen ouders en jeugdigen bij het opvoeden en opgroeien, onder andere door  de toegankelijke diensten van het Centrum voor Jeugd en Gezin aan te bieden. Als het nodig is, zetten we jeugdhulp in. Bij risicovolle situaties grijpen we snel en effectief in. Professionals in het jeugddomein zorgen ervoor dat de ondersteuning onderling goed wordt afgestemd.

6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.06 Vergroten van financiële redzaamheid

We helpen inwoners die financieel kwetsbaar zijn, zodat ze geen ernstige schulden krijgen. Dit doen we door te helpen met inkomen, de minimaregelingen en schulddienstverlening. De nadruk ligt op het vroeg zien aankomen van schulden die kunnen ontstaan, advies hoe je met je geld om kunt gaan en inwoners attenderen gebruik te maken van alle regelingen en voorzieningen waarvoor ze in aanmerking komen.

6.06.01 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesproken waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team Schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is. Daarnaast staat team schulddienstverlening in verbinding met energiecoaches, zij verwijzen inwoners die naast een vraag naar energiebesparende maatregelen  ook financiële vragen hebben door naar team schulddienstverlening.

G

Team Schulddienstverlening krijgt meldingen van partners over inwoners met betalingsachterstanden. Het team neemt contact op met deze inwoners. Ook helpt het team inwoners die via andere kanalen een financiële vraag hebben.

6.06.02 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals de meedoen-voorziening, een collectieve ziektekosten verzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren, onder andere door breed aandacht te vragen voor het doen van de 'potjes-check' van Geldfit. De 'potjescheck' geeft naast de lokale minimaregelingen ook aan op welke landelijke voorzieningen inwoners recht maken.

G

Dit jaar zijn enkele minimaregelingen verruimd. Het gaat om de meedoen-voorziening, de collectieve zorgverzekering en de individuele inkomenstoeslag. We hebben hier extra aandacht aan gegeven in onze communicatie. Daardoor maken meer inwoners gebruik van deze regelingen, vooral van de meedoen-voorziening.

Ook hebben we meerdere socialmediacampagnes gedaan voor Geldfit Veldhoven. Hierdoor zoeken meer inwoners informatie op geldfit.nl en doen vaker een ‘potjescheck’.

6.06.03 Doorontwikkelen armoedebeleid

Het armoedevraagstuk vraagt om een brede en integrale benadering.  Gezien de huidige problematieken en groeiende urgentie op het onderwerp is het noodzakelijk om hier beleid in brede context op te ontwikkelen, bestaande uit een nieuw beleidsplan schulddienstverlening, een doorontwikkeling op het minimabeleid, de samenwerking tussen partners in het voorliggend veld en de regionale samenwerking binnen het financieel fit programma van Brainport voor Elkaar.  Dit wordt vastgelegd in de Armoede agenda.

G

We hebben de Armoedeagenda Veldhoven in het tweede kwartaal van 2025 afgerond, vastgesteld en gepresenteerd aan onze partners. Uit deze groep is een kerngroep gevormd. Zij denken mee over de ambities en helpen om het armoedenetwerk actief te houden.

Daarnaast voeren we verschillende activiteiten uit: Geldfit-spreekuren, de potjescheck, gastlessen over geld voor jongeren, en het verhogen van drie minimaregelingen. Ook lopen er campagnes via de communicatiekanalen van de gemeente.

6.07 Vergroten arbeidsparticipatie

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.07 Vergroten arbeidsparticipatie

We helpen inwoners met een uitkering om betaald werk te vinden. Als werk (nog) niet mogelijk is, wordt er geprobeerd om  vrijwilligerswerk te vinden of deel te nemen aan sociale activiteiten, met als doel dat iedereen actief meedoet. 

6.07.01 We begeleiden inwoners met een uitkering naar betaald werk

We maken gebruik van een diagnosetool om de competenties van de inwoners in beeld te brengen.  Deze input is de basis van de gesprekken om de inwoner te ondersteunen in zijn of haar weg naar werk. Ook maken we gebruik van de inzet van onze samenwerkingspartner 'Ergon' om de inwoners zo veel mogelijk arbeidsfit te maken.

G

We helpen inwoners om een betaalde baan te vinden. Als dat nodig is, zetten we trajecten in om mensen arbeidsfit te maken. Er is veel vraag naar werknemers, maar het wordt steeds moeilijker om inwoners duurzaam aan het werk te krijgen. Steeds meer mensen hebben problemen of andere omstandigheden waardoor betaald werk lastig is. In 2025 is het tot nu toe 43 keer gelukt om inwoners volledig uit de bijstand te helpen.

6.07.02 We stimuleren bij werkgevers kansengelijkheid bij werving en selectie

We zetten in op bewustwording van kansen(on)gelijkheid op de huidige arbeidsmarkt en wat werkgevers kunnen bijdragen aan gelijke kansen. Daarnaast voeren we Social Return on Investment (SROI) uit, waarbij  opdrachtnemers van overheidsopdrachten mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt inzetten bij het uitvoeren van de opdracht.

G

We moedigen inwoners met een bijstandsuitkering aan om vrijwilligerswerk te doen als betaald werk nog te moeilijk is. Dit doen we samen met het vrijwilligersbureau van Cordaad Welzijn. Ook stimuleren we de stap naar parttime werk. In 2025 zijn ongeveer 40 inwoners met een uitkering parttime gaan werken.

6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Doelstellingen - 6.08 Vergroten integratie nieuwkomers

We vinden internationalisering in het sociaal domein een belangrijke ontwikkeling omdat het aantal inwoners van niet-Nederlandse afkomst zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. We zoeken naar manieren waarop deze inwoners zo goed mogelijk kunnen deelnemen aan de samenleving.

Daarnaast helpen we  vergunninghouders die moeten inburgeren met hun inburgeringstraject.

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Programma 6 | Sociaal Domein - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo
Opvang vluchtelingen Oekraine 421 1.294 873
Meer BUIG-middelen 692 692
IOAW -160 160
Doorschuiven budget programma uitvoeringsagenda SMO van 2025 naar 2026 -88 88
Doorschuiven en aframen budget CJG -75 75
Alleenverdienersproblematiek -60 60
Armoedeagenda -50 50
Overhevelen budget Verlenging impactanalyse -35 35
Wet Inburgering 50 -50
Participatiebudget 50 -50
Bijstelling Ergon 109 -109
Mutaties WBP 2025-2027 116 -116
Jeugdhulp 499 -499
Bijstandsuitkeringen 750 -750
Overige -25 4 29
Saldo (- = nadeel) 1.502 1.990 488

Toelichting

Opvang vluchtelingen Oekraïne (€ 873 voordeel)
Omdat de duur van de Oekraïense oorlog niet te voorspellen is, waren de lasten en baten nog niet opgenomen in de begroting. Voor de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne ontvangt elke gemeente een normbedrag per dag per gerealiseerde opvangplek van het Rijk. Voor 2025 betekend dat € 1.294. De verwachte kosten 2025 zijn € 576 (hiervan hadden we al een bedrag opgenomen van € 155). Dit zijn kosten voor onder meer personeel, verbouwingskosten, gebruik huisvesting, leefgeld en begeleiding.

Meer BUIG-middelen (€ 692 voordeel)
Van het Rijk ontvangen we een gebundelde uitkering (BUIG) voor het bekostigen van uitkeringen en loonkostensubsidies. Het budget voor 2025 t/m 2028 is naar boven bijgesteld. Dit komt doordat het definitieve macrobudget 2025 € 7.779,8 miljoen bedraagt, wat € 301,1 miljoen hoger is dan het voorlopige macrobudget.

De bijstelling is het resultaat van:

  • verwerking van realisatiecijfers (volume en prijs) over 2024,
  • nieuwe conjunctuurinzichten,
  • effecten van Rijksbeleid,
  • loon- en prijsbijstelling.

Voor Veldhoven levert dit een voordeel op van:

    • 2025: € 692
    • 2026: € 614
    • 2027: € 640
    • 2028: € 596

IOAW ( (€ 160 voordeel)
De IOAW is een bijstandsregeling voor inwoners die na hun 55 jaar werkloos worden. 
Al een aantal jaren zien we de instroom voor deze regeling opdrogen. Daarom kan het budget voor deze regeling structureel worden verlaagd. 

Doorschuiven budget programma uitvoeringsagenda Sociaal Maatschappelijke Ontwikkeling (SMO) van 2025 naar 2026  (€ 88 voordeel)
Voor het monitoren van het programma Uitvoeringsagenda Sociaal Maatschappelijke  Ontwikkeling, het maken van een dashboard Sociaal Domein en het inzetten van een interne procesbegeleider is in 2025 eenmalig geld beschikbaar gesteld. In 2025 zijn de voorbereidingen gedaan. 
De uitvoering van deze activiteiten gebeurt in 2026. Daarom stellen we voor om €87.500 over te hevelen naar 2026. Dit bedrag gaat naar een nieuwe kostenplaats die speciaal voor de uitvoeringsagenda is gemaakt. 

Doorschuiven en aframen  budget CJG  ( € 75 voordeel)
De Raad heeft voor het uitvoeringsplan Focus op alle Jeugd twee keer €100 beschikbaar gesteld: voor 2024 en 2025 (dus €100 per jaar). Door de hoge 
ambities van het plan en een tekort aan capaciteit bij jeugdpartners, kunnen in 2025 niet alle activiteiten doorgaan. Daarom wordt €50 van het budget geschrapt. 
Daarnaast wordt €25 doorgeschoven naar 2026. Dit geld is bedoeld voor onderzoek en uitvoering van duurzame jongerenparticipatie. 

Alleenverdienersproblematiek ( € 60 voordeel)
Door een belastingmaatregel die nadelig is voor fiscale partners, kan het gebeuren dat zij samen minder inkomen hebben dan het sociaal minimum voor een gezin. 
Gemeenten krijgen hiervoor geld van het Rijk om het inkomen aan te vullen. Het Rijk heeft een schatting gemaakt van hoeveel geld gemeenten nodig hebben. 
In Veldhoven zijn maar 8 gevallen bekend en opgelost. Daardoor blijft er budget over. Dit budget wordt nu in de begroting 2025 verlaagd. Het is een eenmalige verlaging,  omdat we niet weten hoeveel gevallen er in de komende jaren nog komen. Vanaf 2028 is deze fout in de belastingwetgeving landelijk gerepareerd en 
vervalt deze taak voor gemeenten. 

Armoedeagenda ( € 50 voordeel)
Voor de uitvoering van de armoedeagenda is structureel geld beschikbaar. In 2025 zijn een aantal activiteiten betaald door Brainport voor Elkaar, een vereniging waar de gemeente Veldhoven lid van is. Zo heeft Brainport voor Elkaar de invoering van het Geldfitloket en de financiële gastlessen op scholen betaald. 
De activiteit monitoring is nog niet gestart. Dit gebeurt in 2026. Daardoor is er in 2025 minder geld nodig en kan een deel van het budget eenmalig worden verlaagd. 

Doorschuiven budget Verlenging impactanalyse (€ 35 voordeel)
In juli 2025 is gestart met een impactanalyse om te komen tot een Stevig Lokaal Team conform de landelijke Hervormingsagenda Jeugd. Doel was dat deze impactanalyse afgerond was voor 1 januari 2026. Echter, gedurende het onderzoek is gebleken dat het goed meenemen van alle betrokken partners meer tijd vraagt dan vooraf ingeschat was. Hierdoor lijkt een verlenging van de opdracht voor de impactanalyse noodzakelijk en worden middels deze Burap de middelen hiervoor beschikbaar gesteld.

Wet inburgering (  € 50 nadeel)
In 2025 halen we langzaam de achterstand in bij het huisvesten van statushouders. Vanaf het moment dat zij een woning krijgen, moeten zij inburgeren. Daardoor zijn er in 2025 meer inburgeringstrajecten gestart. Dit zorgt voor € 50.000 extra kosten. Omdat een inburgeringstraject drie jaar duurt en we verwachten dat er niet minder 
mensen komen, nemen we deze kosten structureel op in de begroting. De verwachte programmakosten komen hiermee op €863.000. Dit is nog steeds binnen het budget van €959.000 dat we van het Rijk krijgen. 

Participatiewet ( € 50 nadeel)
Het is het afgelopen jaar steeds lastiger gebleken om mensen vanuit een uitkering  naar werk te begeleiden. De afstand tot de arbeidsmarkt voor mensen in de uitkering wordt steeds groter. Steeds vaker is externe expertise nodig om mensen arbeidsfit te  maken. Voorbeelden hiervan zijn inzet voor psychische klachten, inzet op taal, inzet  voor jongeren. Hiervoor is extra budget nodig. Omdat we niet verwachten dat deze trend zal afnemen, wordt voorgesteld de bijstelling structureel te doen. 

Ergon ( € 109 nadeel)
We realiseren meer plaatsingen gesubsidieerde arbeid (Loonkostensubsidie) dan begroot. We ontvangen van het Rijk daar ook meer middelen voor. De uitvoering hiervan ligt bij Ergon, daarom wordt het budget aan Ergon verhoogd. Omdat voor iedere plaatsing met loonkostensubsidie ook een begeleidingsvergoeding verschuldigd is, wordt ook het budget voor begeleiding voor Ergon verhoogd. Ook hiervoor ontvangen we middelen van het Rijk.

Mutaties WBP 2025-2027 (€ 116 nadeel)
Het college heeft in december 2024 het WBP over de jaren 2025-2027 vastgesteld. Daarbij zijn extra middelen toegekend aan enkele instellingen om de toenemende vraag naar ondersteuning op te vangen. Het totale subsidieplafond is met 5% verhoogd. Deze ophoging is verdeeld over de budgetten van de instellingen binnen de programma's van de subsidieregelingen Vitale Samenleving en Goed Woon- en Leefklimaat. Het totale budget is toereikend om aan alle subsidieverplichtingen te voldoen. De verhoging gold echter niet voor alle instellingen. Met deze wijziging worden de budgetten op de juiste wijze herverdeeld over de verschillende kostenplaatsen in de programma's 3, 4, 5 en 6 met in totaal  over deze programma's een voordeel van 61. 

Jeugdhulp (€ 499 nadeel)

Het aantal jongeren dat hulp krijgt via de Jeugdwet blijft in het jaar 2025 ongeveer gelijk. Maar de problemen van deze jongeren zijn wel zwaarder dan in eerdere jaren.

We zien de volgende veranderingen:

  • Minder jongeren in gesloten jeugdzorg.
  • Meer jongeren in verblijf met behandeling en in crisisopvang.
  • Minder jongeren krijgen ambulante begeleiding (hulp thuis of in de buurt).

Door deze veranderingen is er een tekort van in totaal €499 in de jeugdhulp:

In 2025 lukt het om het aantal plaatsingen in de gesloten jeugdzorg (Jeugdzorgplus) te verminderen:

  • Januari: 3 jongeren geplaatst
  • Februari: 2 jongeren
  • Maart: 1 jongere
  • Vanaf april: geen plaatsingen meer

Dit past bij de aanpak om problemen eerder te signaleren, zodat zware zorg niet meer nodig is. Omdat we in 2025 nog voorschotten betaalden op basis van het hogere aantal in 2024, verwachten we een voordeel van €1.219 bij de eindafrekening van 2025.

Door de vermindering van inzet van gesloten Jeugdzorg en meer jongeren met zwaardere problemen, zijn er meer indicaties voor verblijf met behandeling en crisisopvang. Ook waren er onverwachte situaties die veel geld kostten. Dit zorgt voor een nadeel van €3.388.

Het gebruik van ambulante hulp is afgenomen, wat een voordeel van €1.670 oplevert.

Bijstandsuitkeringen (€ 750 nadeel)
Sinds eind 2024 loopt het aantal inwoners met een bijstandsuitkering fors op. Deze stijging is tot medio 2025 te zien. In burap 1 en 2 zijn bijstellingen gedaan op basis van deze stijgingen. Omdat de verwachting was dat het bestand in 2025 ook weer zou dalen, zijn deze bijstellingen voorzichtig gedaan. In burap 3 zien we een stabilisatie van het bestand. Het aantal inwoners met een uitkering is nog altijd fors hoger dan in het jaar 2024. Bovenop de bijstellingen van burap 1 en 2 is extra budget nodig van € 750 incidenteel en € 500 structureel over 2026, 2027 en 2028.   

Overige  (€ 29 voordeel)
- Implementatie participatie wet in balans 
-  BBZ starters
- Minimaregeling 
- Brede SPUK
- CompetenSYS diagnose-systeem Veldhoven