Programma 7 | Volksgezondheid en milieu

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen

7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.01 Gezond leven bevorderen en inzet van dure zorg voorkomen

Door een domeinoverstijgende, integrale en langjarige aanpak te stimuleren en verbreden, vergroten we voor inwoners de kans op een gezond leven. Daarnaast door in te zetten op vroegsignalering, preventie en normaliseren, willen we het beroep op duurdere zorg beperken.

7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.02 Sociaal-economische gezondheidsverschillen verkleinen

We zetten in op thema's waar de meeste gezondheidswinst te behalen is en verkleinen op die manier gezondheidsverschillen tussen inwoners. We denken en handelen vanuit de methodiek Positieve Gezondheid. Deze methodiek brengt samenhang aan tussen levensgebieden en draagt bij aan een integrale aanpak.  

7.03 De gemeentelijke riolering blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.03 De gemeentelijke riolering blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Een goede riolering zorgt voor een schone, veilige en gezonde omgeving. Als het riool goed wordt onderhouden, worden de risico's op problemen kleiner. 

7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.04 Afname van de hoeveelheid restafval en het steeds opnieuw gebruiken van grondstoffen

In Veldhoven streven we ernaar afval beter te scheiden. Als je afval goed scheidt, wordt de hoeveelheid restafval minder en neemt de hoeveelheid gescheiden afval juist toe. Het gescheiden afval moet van goede kwaliteit zijn om het opnieuw te kunnen gebruiken als grondstof. We evalueren de andere manier van handhaven op zwerfafval. Deze aanpak moet voorkomen dat mensen afval naast containers plaatsen. We blijven  handhaven op deze bijplaatsingen als dat nodig is.

7.04.01 Aanbesteding afval

Het contract inzameling van diverse huishoudelijk afvalstoffen loopt tot 1-1-2026 en kan niet meer worden verlengd. In 2024 is gestart met de voorbereiding van de  aanbesteding van deze inzameling. In 2025 zetten we de aanbesteding op de markt. Hierbij nemen we het besluit mee dat de raad in december 2024 neemt over de systeemkeuze bij de afvalinzameling.

G

De afvalaanbesteding is grotendeels afgerond. De onderdelen containermanagementsysteem (cms) en aankoop van afvalbakken zijn net op de markt gezet. De systeemkeuze van de afvalinzameling zijn we aan het uitwerken.

7.04.02 Gescheiden invoeren GFT+E in alle hoogbouw

In 2023/2024 is een proef gescheiden inzameling GFT+E gehouden op vier locaties van hoogbouw. De resultaten hiervan zijn verwerkt tot een aanpak voor alle hoogbouw in Veldhoven. Deze uitvoering vindt plaats in 2024/2025.

G

Vrijwel alle gft+e-zuilen zijn geplaatst bij de hoogbouw. De bewoners van de hoogbouw ontvingen begin oktober een brief hierover met informatie over gft+e scheiden en een rol biologisch afbreekbaar gfte+e zakjes. Vanaf half oktober wordt gft+e wekelijks door de inzamelaar opgehaald in een aparte gft+e-route. 

7.04.03 We faciliteren de inzameling van huishoudelijk afval en de inzamelstructuur voor de overige afvalstromen (zoals glas, textiel, oud papier/karton en de milieustraatstromen)

Gemeenten zijn verantwoordelijk voor het zorgdragen dat huishoudelijk afval wordt ingezameld. We doen dit door huis-aan-huis inzameling (haalsysteem, vastgesteld aantal keer per jaar) en collectieve inzamelsystemen (brengsysteem).
Om Veldhoven schoon te houden werken we onder andere samen met de stichting Go Clean (Zwerfafvalpakkers)  

G

Deze activiteit ligt op schema. We hebben de resultaten van de nieuwe aanbesteding van inzameling huisvuil verwerkt in de begroting van 2026.  Vanaf 10 oktober hebben inwoners van appartementencomplexen ook de mogelijkheid om hun GFT+e afval gescheiden aan te leveren, net zoals inwoners in laagbouwwoningen.

7.05 Faciliteren en realiseren van een duurzame leefomgeving

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.05 Faciliteren en realiseren van een duurzame leefomgeving

 Als gemeente vinden we dat iedereen moet kunnen wonen, werken of recreëren op een plek die gezond, betaalbaar en duurzaam is. Er zijn maatregelen nodig, om ervoor te zorgen dat Veldhoven ook in de toekomst een duurzame leefomgeving heeft. Denk hierbij aan klimaatadaptatie, het verminderen van overlast als gevolg van de luchthaven en andere duurzaamheidsvraagstukken.  

7.05.01 We implementeren Klimaatadaptatie bij nieuwe ontwikkelingen/ herinrichtingen

Bij elke nieuwe ontwikkeling/ herinrichting onderzoeken we welke klimaat adaptieve maatregelen er genomen kunnen worden om een toekomstbestendige omgeving te bouwen.

G

Deze activiteit ligt op schema. Bij recente projecten (o.a. Dreef, bouwrijp maken Slot Oost) voeren we klimaatadaptieve maatregelen uit (waterbergende fundering onder wegen).  Daarnaast hebben we klimaatadaptieve verbetermaatregelen in voorbereiding (aanpak wateroverlast Aangelag, Honk) . Het plan van aanpak voor stimuleringsmaatregelen voor bewoners is gereed. Hierdoor kunnen we aan de slag met de uitwerking van stimuleringsmaatregelen voor inwoners (zoals bijvoorbeeld het afkoppelen van hemelwater).

7.05.02 We geven invulling aan de Integrale Duurzaamheidsagenda

Er wordt een Integrale Duurzaamheidsagenda ontwikkeld. Op basis hiervan bepalen we in 2025 waar de opgaven voor de gemeente liggen met betrekking tot  duurzaamheidsthema's.

G

De agenda is 1 op juli vastgesteld. Hierna worden de stappen uitgewerkt die hieruit voortkomen.

7.05.03 We verminderen de milieubelasting van luchthaven Eindhoven

We stimuleren het gebruik van Eindhoven Airport als proeftuin voor technologische innovaties op gebied van duurzaamheid, zoals  de inzet van duurzame brandstoffen realiseren, het stimuleren schone vliegtuigen door gedifferentieerde tarieven van havengelden en het beperken van korte afstand vluchten. Verder onderzoeken we in het LEO de mogelijkheden voor het oprichten van een klimaatfonds voor compensatierechten. Bestuurlijk zijn we trekker van de werkgroep klimaat van LEO.

G

Doorlopende activiteit. Dit jaar vindt een evaluatie plaats.

7.05.04 We geven uitvoering aan het Schone Lucht Akkoord

We zijn voornemens om aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord (SLA). We nemen deel aan een pilot waarin verder wordt onderzocht wat nodig is om als gemeente aan te kunnen sluiten bij dit akkoord. Het college wordt in 2024 hierover geadviseerd.

O

Het college heeft eind 2024 besloten aan te sluiten bij het Schone Lucht Akkoord. Ivm ontbreken van beleidscapaciteit op het gebied van milieu wordt er beperkt invulling gegeven. 

7.06 Afname van de uitstoot van broeikasgassen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.06 Afname van de uitstoot van broeikasgassen

Broeikasgassen zijn de belangrijkste oorzaak van klimaatverandering. In Europa en Nederland willen we de uitstoot van broeikasgassen tegen 2030 met minstens 55% verminderen vergeleken met 1990. In Veldhoven is de uitstoot van CO2, het belangrijkste broeikasgas, bijna verdubbeld sinds 1990. Als gemeente spelen we een belangrijke rol in het verminderen van de CO2-uitstoot van gebouwen en verkeer. 
Denk hierbij aan opwek hernieuwbare elektriciteit, afname aardgasverbruik van alle gebouwen en het mogelijk maken van elektrisch rijden.
We werken samen met onze partners, inwoners en bedrijven om de juiste omstandigheden te creëren voor een eerlijke overgang naar duurzame energie.

7.06.01 Uitvoeringsprogramma Energie transitie

We geven op een programmatische manier invulling aan het in 2022 vastgestelde uitvoeringsprogramma Energietransitie, waarvoor een bestemmingsreserve is ingesteld. De reden voor de bestemmingsreserve is dat de Energietransitie een nieuwe taak is voor gemeenten waarbij activiteiten en inkomsten zoals subsidies over de loop van het programma kunnen variëren niet vooraf te voorzien zijn. Voor de gebouwde omgeving focussen we ons vooral op het ondersteunen van inwoners bij het verduurzamen van hun woning, het faciliteren van de opwek van hernieuwbare energie, het verduurzamen van maatschappelijk vastgoed en op het verduurzamen van bedrijventerreinen. Netcongestie is een prangend probleem, dat aanvullende aandacht vraagt. Daarnaast is het van belang om de bescherming van (kwetsbare) diersoorten te borgen bij de uitvoering van de isolatieopgave. Verder hebben we speciale aandacht voor communicatie en monitoring van het programma. 

G

Programma wordt uitgevoerd.

7.06.02 Inwoners ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning

We ondernemen verschillende activiteiten om inwoners te ondersteunen bij het verduurzamen van hun woning. Dit doen we gemeentebreed, gebiedsgericht en doelgroepgericht en in nauwe samenwerking met onze maatschappelijke partners, zoals welzijnsstichtingen Veldhoven Duurzaam, woningcorporaties  en bewonersinitiatieven.
Gemeentebreed voorzien we inwoners van informatie en ondersteuning, bijvoorbeeld via het (online) energieloket en breed toegankelijke activiteiten. Gebiedsgericht begeleiden en stimuleren we buurtinitiatieven rondom het verduurzamen van woningen. 
Tot slot hebben we bijzondere aandacht voor doelgroepen voor wie de drempel om te verduurzamen hoog is. Zo zorgen we ervoor dat iedereen mee kan doen met de Energietransitie. We zetten bijvoorbeeld de Veldhovense Kluskar in, in gebieden waar veel inwoners kampen met energiearmoede. Verder hebben we een aanpak om VVE’s te ondersteunen, samen met de gemeenten Best, Geldrop-Mierlo en Eindhoven. Ook particuliere eigenaren van lage labelwoning bieden we aanvullende ondersteuning, onder andere via het regionale project De Groene ZoneIsolatie.

G

Loopt conform planning

7.06.03 Opstellen en uitvoeren van Wijkuitvoeringsprogramma’s

In 2021 heeft de raad de Transitievisie Warmte (TVW) vastgesteld. Deze visie vertalen we in wijkuitvoeringsprogramma’s (WUP), in nauw overleg met inwoners en andere belanghebbenden van de desbetreffende wijken. In een WUP staat op welke manier en in welke snelheid de wijk overgaat op duurzame energievoorzieningen. 
In 2023 en 2024 is een wijkuitvoeringsprogramma voor ’T Look opgesteld. In 2025 worden de activiteiten die uit dit programma voortkomen uitgevoerd.  
Komende jaren worden wijkuitvoeringsprogramma’s voor andere gebieden opgesteld.

G

De aanpak is wat verschoven: in de focuswijk 't Look ligt de nadruk op het ondersteunen van en samenwerken met inwoners. Systeemkeuzes worden eerst gemeentebreed onderzocht, zodat dit op een later moment gebiedsgericht uitgewerkt kan worden.  Voor WUP 'd Ekker is een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. Hier komt uit dat in d'Ekker nog veel woningen geïsoleerd moeten worden en dat het goed is om inwoners uit deze wijk hierbij te ondersteunen.   

7.06.04 Verduurzamen van het Maatschappelijk Vastgoed

De routekaart verduurzaming gebouwen is in de afrondende fase en wordt binnenkort ter vaststelling aan het college aangeboden. Het is een praktisch document dat de organisatie helpt in de uitvoering. Zo zijn concrete maatregelen/richtlijnen opgenomen om aan de slag te kunnen met daadwerkelijke verduurzamingsacties.

G

De routekaart verduurzaming gebouwen is in de afrondende fase. Input vanuit het IHP Sport wordt nog meegenomen. Voor de bijbehorende projecten vanuit de routekaart zijn de beschikbare DUMAVA-subsidies al aangevraagd en verkregen.

7.06.06 Verduurzamen van bedrijventerreinen

We werken samen met bedrijven en andere partijen om bedrijventerreinen te verduurzamen. Dit doen we aan de ene kant om de uitstoot van broeikasgassen terug te dringen en de kwaliteit van de leefomgeving te verbeteren, maar ook om de ruimtelijke en economische ontwikkeling van Veldhoven te kunnen waarborgen. Het energiesysteem in de MRE/Brainportregio staat namelijk sterk onder druk.

Als gemeente richten we ons op gezamenlijke oplossingen, zoals ‘energiehubs’, waarbij meerdere partijen in een gebied samenwerken en afspraken maken over het opwekken, opslaan, onderling verdelen en slim gebruiken van energie. Het realiseren van een dergelijke is maatwerk, waarbij het in eerste instantie vooral gaat om het organiseren van samenwerking tussen bedrijven, marktpartijen, overheden en netbeheerders. 
De afgelopen jaren is hier een begin mee gemaakt met een koplopersgroep op De Run. In 2025 intensiveren we dit en sluiten we aan bij initiatieven op dit vlak vanuit de regio, zoals de inzet van een energiehubregisseur. Deze activiteit kent een integrale aanpak met programma  3 Economie.

G

Loopt conform planning

7.06.07 Opstellen en uitvoeren soortenmanagementplan

Bij renovatie en na-isolatie van huizen en gebouwen moet er volgens de Wet natuurbescherming rekening gehouden worden met de aanwezigheid van beschermde diersoorten. Het is verboden deze dieren onnodig te verstoren of te doden. Inwoners en isolatiebedrijven hebben een zorgplicht, maar dit is in de praktijk kostbaar en moeilijk uitvoerbaar. 
Om de natuurbescherming bij isolatie te verbeteren en particulieren te ontlasten, stellen we als gemeente een soortenmanagementplan (SMP) op. Hierin onderzoeken we welke beschermde soorten in de buurt leven en welke maatregelen we moeten nemen om aanwezige soorten te beschermen. Op basis van het SMP vragen we als gemeenten een gebiedsontheffing aan, waar alle inwoners gebruik van kunnen maken. In de jaren hierna moeten we de aanwezigheid van diersoorten monitoren, zodat we deze blijvend kunnen beschermen. 

G

Adviesbureau Orbis heeft inmiddels de opdracht gekregen voor de uitvoering van het project. Op dit moment wordt een plan van aanpak opgesteld, dat ter goedkeuring wordt voorgelegd aan de Omgevingsdienst Brabant-Noord (ODBN). Na vaststelling van dit plan wordt gestart met de voorbereiding van het veldwerk. De uitvoering daarvan staat gepland vanaf april 2026.

7.06.08 Mogelijk maken van het elektrisch rijden

Uitvoeren ‘Laadstrategie gemeente Veldhoven 2023-2025’
Het aantal elektrische voertuigen neemt komende jaren toe. In de laadstrategie is aangegeven hoe we in Veldhoven omgaan met het voorzien in de laadbehoefte van deze voortuigen.
We voeren de acties van de laadstrategie uit en geven uitvoering aan de (landelijke en Europese) regelgeving.

G

Begin 2025 vond een participatieproces plaats over de plankaart met mogelijke locaties voor openbare laadpalen voor de komende jaren. Voor de meeste locaties is een ontwerpverkeersbesluit genomen. Hierop zijn enkele zienswijzen ontvangen. De locaties waarop meerdere zienswijzen binnenkwamen zijn niet meegenomen bij de definitieve besluiten. Er zijn geen bezwaren bij de rechtbank ingediend. Op de locaties waarvoor een verkeersbesluit is genomen, worden de komende jaren openbare laadpalen geplaatst als blijkt dat bestaande laadpalen in de omgeving veel gebruikt worden. 

7.07 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Doelstellingen - 7.07 De begraafplaats onderhouden om kwaliteit en beschikbaarheid van rustplaatsen te waarborgen.

Door specifieke onderhoudsmaatregelen, zoals gras maaien en bomen snoeien, zorgen we voor een nette en respectvolle omgeving. Door dit onderhoud blijft onze begraafplaats een passende en eerbiedige laatste rustplaats bieden.

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo
Bijstelling inkomsten SPUK CDOKE 648 648
Rente kapitaallasten -95 95
Hogere opbrengst afvalstoffenheffing 138 138 0
Hogere opbrengst rioolheffing 72 72 0
Werkzaamheden bodem en advisering bouwen 34 -34
Kosten Odzob buiten werkprogramma 80 -80
Tijdelijke minimaregeling witgoed 112 -112
Overige 213 165 -48
Saldo (- = nadeel) 554 1.023 469

Toelichting

Bijstelling inkomsten SPUK CDOKE (€ 648 voordeel)

Het beschikte bedrag voor de SPUK CDOKE in 2025 is € 1.453. Dit leidt tot een bijstelling van de baten met € 648. Het bedrag dat voor 2026 begroot staat aan inkomsten SPUK CDOKE wordt afgeraamd. Deze middelen worden in 2026 als decentrale uitkering in het gemeentefonds verstrekt conform de septembercirculaire 2025. Vanaf 2027 zal dit via een BFU in het gemeentefonds (bijzondere fondsuitkering) verstrekt worden.

Rente kapitaallasten (€ 95 voordeel)
Zie toelichting van de bijstelling rente op programma 0.  

Hogere opbrengst afvalstoffenheffing (budgettair neutraal)
Voor de afvalstoffenheffing is bij Burap II 2025 al een verklaring voor de meeropbrengsten gegeven. Vanwege het werkproces bij Belastingen, o.a. het verwerken van verhuizingen, gereedkomen woningen zijn er gedurende het jaar meerdere momenten waarop (nieuwe) aanslagen gemeentelijke belastingen (middels nacohier) worden verstuurd. Dit leidt (weer) tot correcties en dus ook meeropbrengsten (€ 138).  Deze extra inkomsten worden gestort in de voorziening afval en in de toekomst verrekend in het tarief.

Hoger baten rioolheffing (budgettair neutraal)
Voor de rioolheffing is bij Burap II 2025 al een verklaring voor de meeropbrengsten gegeven. Vanwege het werkproces bij Belastingen, o.a. het verwerken van verhuizingen, gereedkomen woningen zijn er gedurende het jaar meerdere momenten waarop (nieuwe) aanslagen gemeentelijke belastingen (middels nacohier) worden verstuurd. Dit leidt (weer) tot correcties en dus ook meeropbrengsten  (€ 72).  Deze extra inkomsten worden gestort in de voorziening afval en in de toekomst verrekend in het tarief.

Werkzaamheden bodem en advisering bouwen (€ 34 nadeel)

Er is niet genoeg budget voor het werk dat de Odzob moet doen voor vergunningverlening bouwen en bodemkwaliteit (meldingen/ informatieplicht). Daarom vragen we een extra structureel budget van € 34.

Kosten Odzob buiten werkprogramma (€ 80 nadeel )
De werkzaamheden van de Odzob buiten het werkprogramma (flexibel af te nemen opdrachten) vallen hoger uit als gevolg van de advisering met betrekking tot het omgevingsplan en milieuadvisering bij ruimtelijke initiaitieven (vergunningverlening afwijken omgevingsplan). Daarom vragen we een extra structureel budget van € 80.

Tijdelijke minimaregeling witgoed (€ 112 nadeel)
Het college heeft besloten het budget voor de Tijdelijke minimaregeling witgoed te verhogen met € 112. Daarmee krijgen circa 445 inwoners met een inkomen op bijstandsniveau de kans hun witgoed te vervangen door een energiezuinig apparaat. Dit levert hen zowel een besparing op hun energiekosten als op hun uitgaven op. Bovendien verkleinen we zo het risico dat inwoners uit de doelgroep buiten de boot vallen.

Overige (€ 48 nadeel)
- Bijstelling GGD (voordeel € 32), lagere indexering (€ 49 voordeel) en afrekening aantal kinderen JGZ 0-4 (€ 19 nadeel)
- Uitwerking proefcasus Eindhoven Airport
- Mutaties WBP 2025-2027
- Corr. Kempenbaan West: riolering
- Omgevingsvergunning meldingen/ milieu
- Bijstelling Brede SPUK
- Doorschuiven budget Systeemoverzicht Stedelijk Water

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Programma 7 | Volksgezondheid en milieu - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling burap
731024 Vervanging riool Julianastraat U 0 900 550 -350
731047 T look fase 4 riolering U 0 458 108 -350
731047 T look fase 4 riolering I 0 458 108 -350
731050 Vervanging riool gebied Dreef U 511 1.557 1.057 -500
731053 Overkluizing ASML U 0 530 30 -500
731056 Stamriool Noord U 0 757 0 -757
731066 Riolering Slowlane I 0 0 1.181 1.181
731068 Omvormingsactie van steen naar groen U 0 95 0 -95
731071 Vervanging riolering 2025 U 1.000 1.000 500 -500
731071 Vervanging riolering 2025 I 1.000 1.000 500 -500
731076 Klimaat robuust maken de Gender I 85 66 11 -55
731076 Klimaat robuust maken de Gender U 540 660 123 -537
731079 Riolering Lange Mees U 4.088 1.587 1.087 -500
731079 Riolering Lange Mees I 4.088 1.587 1.087 -500
tekst

Toelichting

Vervanging riool Julianastraat (voordeel € 350)
Het vervangen van het riool bij de Julianastraat is onderdeel van project Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat. De afrondende werkzaamheden van dit project worden volgend jaar opgepakt, waardoor een deel van het krediet wordt doorgeschoven.

T Look fase 4 Riolering (budgettair neutraal)
De start van de uitvoering blijft kwartaal 4 2026, een deel van het geplande voorbereidingsbudget is begin 2026 noodzakelijk in plaats van eind 2025.

Vervanging riool gebied Dreef (voordeel € 500)
Door vertragingen veroorzaakt door onvoorziene aanpassingen vanwege ruimteproblemen voor kabels en leidingen zijn niet eind 2025 maar begin 2026 een deel van de beschikbare middelen nodig, waardoor budget gedeeltelijk verplaatst wordt naar 2026.

Overkluizing ASML (voordeel € 500)
De werkzaamheden liggen stil omdat de gevolgen voor beschermde dieren en planten (flora- en fauna-activiteit) verder worden onderzocht.

Stamriool Noord (voordeel € 757)
De werkzaamheden aan stamriool Noord worden aanbesteed, hierdoor vindt de uitvoering van de werkzaamheden plaats in 2026.

Riolering Slowlane (voordeel € 1.181)
Het project Slowlane bestaat uit twee investeringskredieten. Eén voor de aanleg van riolering (programma 7) en één voor de overige werkzaamheden (programma 2). Als dekking voor de uitgaven hebben we in het verleden een aantal subsidies en bijdragen ontvangen. Deze inkomsten worden evenredig verdeeld over beide kredieten zodat we een financieel juiste weergave presenteren. Nadeel investering programma 2 en voordeel investering programma 7.

Omvormingsactie van steen naar groen (voordeel € 95)
Het plan van aanpak gaat uiterlijk eind 2025 naar het college. De uitvoering van de werkzaamheden (€ 95) zal plaatsvinden in 2026.

Vervanging riolering 2025 (budgettair neutraal)
Op basis van calamiteiten wateroverlast werken we aan oplossingen voor deze locaties (Aangelag, Donkere pad, Honk, Koepel). De onvoorziene worden kosten gedekt uit de vervangingsinvesteringen riolen 2025. Een deel van de werkzaamheden wordt in 2026 uitgevoerd. Hierdoor wordt een deel van het budget verplaatst naar 2026.

Klimaat robuust maken de Gender (nadeel € 482)
We schuiven een bedrag van € 482 door naar 2026 omdat het aanbrengen van de Duikers en het aanpassen van de brug in 2026 uitgevoerd gaan worden. Ook verhogen we de uitgaven in 2026 met € 56. De inkomsten kunnen met ditzelfde bedrag ophogen, omdat deze kosten worden vergoed door provincie en/of waterschap.

Riolering Lange Mees (budgettair neutraal)
Door een vertraagde start bij de aannemer zijn niet eind 2025 maar begin 2026 een deel van de beschikbare middelen nodig, waardoor budget gedeeltelijk verplaatst wordt naar 2026.