Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen

2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.

Doordat in Veldhoven meer mensen komen wonen en werken, wordt het ook drukker in de schaarse openbare ruimte. De auto neemt relatief veel ruimte in. Ook willen we naar een duurzamere samenleving. Daarom is het verstandig om duurzame mobiliteit te stimuleren: te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of kiezen voor deelmobiliteit. Daarnaast heeft dit een positief effect op de luchtkwaliteit/gezondheid.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026

G

Het Voorlopig Ontwerp is door het College vastgesteld. De gestelde vragen of ingediende zienswijzen zijn individueel beantwoord.

Op dit moment wordt het Definitief Ontwerp opgesteld dat eveneens aan het College ter goedkeuring zal worden voorgelegd. Na vaststelling van het Definitief Ontwerp door het College moet een Verkeersbesluit worden genomen en worden de technische documenten opgesteld om het werk te kunnen aanbesteden. We streven ernaar de fietsverbinding in Q2 van 2026 te realiseren.

2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

We starten met het aanleggen van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

G

Deze activiteit ligt op schema. Een ingenieursbureau heeft in augustus de definitieve gunning ontvangen en is gestart met de ontwerpwerkzaamheden. Uit het opgestelde procedureschema blijkt dat de geplande opleverdatum naar achteren schuift en naar verwachting in december 2026 de aanbesteding voor de aannemer kan starten.

2.01.03 We hebben een mobiliteitsprogramma en starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.

Het mobiliteitsprogramma stellen we vast en we starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.

G

Vaststelling van het programma gebeurt door de gemeenteraad op 21 oktober. Ook starten we dit jaar met het opstellen van een uitvoeringsplan met uitvoeringskaders.

2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding.

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio/ duurzame mobiliteitsvormen. Met de inpassingsfase van HOV4 is de start gemaakt.

G

Belanghebbenden en belangstellenden zijn afgelopen periode meegenomen in het ontwerp tijdens een informatiebijeenkomst en verschillende individuele gesprekken.

In 2026 werken we aan de voorbereiding van uitvoering. De planologische wijziging wordt voorgelegd aan de raad en we doorlopen het aanbestedingstraject voor de realisatie.
 
Afspraken over de HOV4 met de partners (ministerie I&W, Provincie en Gemeente Eindhoven) uit de Brainport- en Beethovendeal zijn vastgelegd in een bestuursovereenkomst en een samenwerkingsovereenkomst. 

2.01.05 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is. Dit doen we in combinatie met het masterplan Citycentrum en het mobiliteitsprogramma.

G

Deze activiteit ligt op schema. In het mobiliteitsprogramma wordt een voorstel voor een nieuwe wegcategorisering gedaan met daarin de berekende effecten. Het voorstel daarin is om deze wegen aan te merken als GOW30 (Gebieds-OntsluitingsWeg met een snelheidslimiet van 30 km/u).

2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Door het netwerk van voetpaden, fietspaden en wegen zorgen we ervoor dat inwoners, werknemers en bezoekers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.

Eén keer per 2 jaar voeren we een visuele weginspectie uit volgens landelijke richtlijnen om een actueel kwaliteitsbeeld te krijgen. Deze gegevens helpen ons bij het maken van afwegingen.

G

Deze activiteit ligt op schema. De inspecties voeren we dit jaar uit. Hiermee krijgen we een goed beeld van de actuele kwaliteitstoestand.

2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.

Door doelmatig onderhoud en verledden hebben we minder storingen aan lampen.

G

Deze activiteit ligt op schema. We voeren het onderhoud structureel uit. De vervangingsinvesteringen van masten en armaturen starten in het 4de kwartaal.

2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

 Om het wegonderhoud in de openbare ruimte zo goed mogelijk uit te voeren, vinden onderhoud en beheer van wegen plaats op basis van het IMBK. Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen.  Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines.

G

Deze activiteit ligt op schema. We voeren het klein- en grootonderhoud uit. De laatste grote asfaltonderhoudsronde wordt binnenkort afgerond. Het project Banstraat is nagenoeg gereed en de projecten Lange Mees e.o. en de Dreef e.o. zijn opgestart. Daarnaast geven we nog dit jaar nog een aanvullende kwaliteitsimpuls aan de fietspaden volgend op de eerder uitgevoerde impuls. Denk hierbij aan gedeelte van de Heerbaan, Heers, Volmolenweg, Dom-Hertgang en State. Op deze manier verhogen we het comfort voor de fietser door bijvoorbeeld het weghalen van omhoog gedrukte wortels.

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Doelstellingen - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers. Dit doen we volgens het gemeentelijk en provinciaal verkeersbeleid.

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo
Rente kapitaallasten -163 163
Overige -24 80 104
Saldo (- = nadeel) -187 80 267

Toelichting

Rente kapitaallasten (€ 163 voordeel)
Zie toelichting van de bijstelling rente op programma 0. 

Overige (€ 104 voordeel)
- Indexering bijdrage MRE bereikbaarheidsfonds
-  Bijramen leges LV/Titel I: Telecommunicatie
- Kempenbaan West
- Mobiliteit-veiligheid / verkeer-vervoer

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling burap
707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) U 0 1.203 15 -1.188
707206 Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) I 0 -1.225 2.060 3.285
707208 Inprikker Slowlane (fiets) U 0 106 20 -86
707208 Inprikker Slowlane (fiets) I 0 -467 -1.187 -720
707217 Kempenbaan West: afrondende werkzaamheden I 0 0 47 47
712702 T Look fase 4 wegen U 0 551 201 -350
713100 Actualiseren parkeren maaiveld U 0 20 0 -20
729009 verv.wegen: Kerkweg/Pastoor Verhoevenst U 0 138 8 -130
729022 Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat U 342 3.514 2.650 -864
729022 Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat I 0 1.650 1.244 -406
729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) U 0 750 0 -750
729028 Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) I 0 750 0 -750
729029 Wegen Meester Rijkenstraat U 3.811 412 22 -390
729032 Wegen Dreef eo U 1.265 1.265 765 -500
729033 Wegen Lange Mees eo U 1.440 1.440 940 -500
729037 Wegen Dorpsstraat U 0 60 0 -60
729044 Invoeren 30 km zone U 0 100 20 -80
730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 U 1.970 1.628 260 -1.368
730061 Maatregelen randweg A2/fietspad F67 I 1.010 1.056 169 -887
730062 HOV4 U 1.549 8.495 7.465 -1.030
730062 HOV4 I 1.299 1.557 623 -934
740011 Fietsenstalling irt City Centrum U 0 80 0 -80
740019 Fietsstructuur Veldhoven-West U 0 2.647 200 -2.447
780525 OV masten 2025 U 810 898 298 -600
780625 OV Armaturen 2025 U 844 1.017 417 -600
780630 OV-armaturen Meester Rijkenstraat U 37 37 1 -36
780660 Verlichting fiets- en voetpad Zilverhof U 0 35 0 -35
780925 VRI 2025 U 84 687 187 -500
tekst

Toelichting

Maatregelenpakket de Run (Reconstr. Kembenbaan A2 en Slowlane) (nadeel € 2.175)
In 2020 hebben voor de uitvoering van maatregelenpakket de Run een bedrag van € 8.942 ontvangen die we jaarlijks ingezet hebben als dekking voor kosten van o.a. de Kempenbaan (€ 2.060) en de Slowlane (€ 116). Dit hebben we niet helemaal juist verwerkt waardoor we te veel als dekking op deze projecten hebben ingezet.

Reconstr. Kempenbaan A2 (BNR) (nadeel € 37)
Voor project Kempenbaan Oost zijn in 2025 lasten (€ 1.188) en baten (€ 1.225) geraamd die als restant vanuit 2024 zijn opgenomen. Deze worden bijgesteld.

Inprikker Slowlane (fiets) (nadeel € 520)
Het project Slowlane bestaat uit twee investeringskredieten. Eén voor de aanleg van riolering (programma 7) en één voor de overige werkzaamheden (programma 2). Als dekking voor de uitgaven hebben we in het verleden een aantal subsidies en bijdragen ontvangen. Deze inkomsten worden evenredig verdeeld over beide kredieten zodat we een financieel juiste weergave presenteren. Nadeel investering programma 2 en voordeel investering programma 7 voor een bedrag van € 1.181.

Voor project Kempenbaan Oost zijn in 2025 lasten (€ 86) en negatieve baten (€ 577) geraamd die als restant vanuit 2024 zijn opgenomen. Deze worden bijgesteld.


Kempenbaan West: afrondende werkzaamheden (voordeel € 47)
Voor Kempenbaan West is nog een bijdrage/subsidie ontvangen.


T Look fase 4 wegen (voordeel € 350)
De start van de uitvoering blijft kwartaal 4 2026, een deel van het geplande voorbereidingsbudget is begin 2026 noodzakelijk in plaats van eind 2025.

Actualiseren parkeren maaiveld (voordeel € 20) en Fietsenstalling irt City Centrum (voordeel € 80)
Er zijn afspraken gemaakt om het City Centrum aantrekkelijker te maken. Een van de onderwerpen is het verbeteren van de faciliteiten voor het fietsgebruik door o.a. het plaatsen van laadpunten voor elektrische fietsen. In afwachting van de ontwikkelstrategie en het Masterplan City Centrum worden deze restantkredieten doorgeschoven naar 2026.

Verv. wegen: Kerkweg/ Pastoor Verhoevenstraat (voordeel € 130), Wegen Meester Rijkenstraat (voordeel € 390), OV-Armaturen Meester Rijkenstraat (voordeel € 36)
Aanvullende afstemming met netbeheerders zorgt voor een verplaatsing van het voorbereidingsbudget van 2025 naar 2026.

Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat (voordeel € 96)
De afrondende werkzaamheden van project Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat worden volgend jaar opgepakt, waardoor een deel van het krediet wordt doorgeschoven.

Rotonde Run 1000 (Peter Zuidlaan) (budgettair neutraal)
De intentie was om de werkzaamheden voor het verplaatsen van de rotonde op De Run 1000 te laten uitvoeren door de gemeente. Deze kosten zouden vervolgens volledig verhaald worden op ASML. Echter heeft ASML de rotonde zelf verplaatst en de kosten hiervoor op zich genomen. De gemeente gaat nog wel een klein deel van de werkzaamheden uitvoeren in het kader van raakvlakproject Aansluiting Peter Zuidlaan-Julianastraat. Deze kosten worden vervolgens alsnog bij ASML neergelegd.

Wegen Dreef e.o. (voordeel € 500)
Door vertragingen veroorzaakt door onvoorziene aanpassingen vanwege ruimteproblemen voor kabels en leidingen zijn niet eind 2025 maar begin 2026 een deel van de beschikbare middelen nodig, waardoor budget gedeeltelijk verplaatst wordt naar 2026.

Wegen Lange Mees e.o. (voordeel € 500)
Door een vertraagde start bij de aannemer zijn niet eind 2025 maar begin 2026 een deel van de beschikbare middelen nodig, waardoor budget gedeeltelijk verplaatst wordt naar 2026.

Wegen Dorpsstraat (voordeel € 60)
Wegen Dorpstraat komt in de planning van het IMBK te vervallen.

Invoeren 30km zone Zeelst (voordeel € 80)
De voorbereiding is afgerond en de aanbesteding volgt in 2026. Een deel van het beschikbare budget (€ 80) kan hierdoor naar 2026 worden doorgeschoven.

Maatregelen randweg A2/fietspad F67 (voordeel € 481)
De procedures nemen meer tijd in beslag waardoor de realisatie pas eind 2026 kan starten en waarschijnlijk niet in 1 fase uitgevoerd kunnen worden.

HOV4 (voordeel € 96)
In juni/juli van dit jaar hebben we krediet aangevraagd, waarmee het totale krediet voor HOV4 € 75,9 miljoen werd. We hebben hierbij een grove inschatting gemaakt van de kosten verdeling over de jaren. We schuiven nu lasten en dekking door op basis van een nieuwe inschatting. Gezien de fase waarin het project zich bevindt kunnen we nu alleen nog maar grove inschattingen maken van de kostenverdeling. De werkzaamheden verlopen wel volgens planning en binnen budget.

Fietsstructuur Veldhoven-West (voordeel € 2.447)
Op enkele voorbereidingskosten in 2025 na schuiven we de investering door naar 2026. De planning is dat we in het eerste kwartaal 2026 het werk gaan aanbesteden. In kwartaal twee van 2026 zullen we naar verwachting beginnen met de realisatie van de fietsverbinding.

OV Masten en Armaturen 2025 (voordeel € 1200)
Het inkoopproces van masten en armaturen 2025 is afgerond en de levering start eind 2025. Een deel van de vervangingen zal hierdoor begin 2026 uitgevoerd worden.

Verlichting fiets- en voetpad Zilverhof (voordeel € 35)
In het amendement dat vastgesteld is bij de tweede bestuursrapportage 2025 is een budget van € 35 beschikbaar gesteld voor verlichting fiets en voetpad Zilverhof. Dit wordt ondergebracht in de bouwgrondexploitatie.

VRI 2025
 Het inkoopproces van vervangingsinvesteringen VRI is afgerond en de feitelijke levering start eind 2025. Een deel van de vervangingen zal hierdoor begin 2026 uitgevoerd worden.