Uitgaven

36,42%
€ -1.306
x €1.000
36,42% Complete

Inkomsten

59,5%
€ -4.150
x €1.000
59,5% Complete

Saldo

83,92%
€ -2.844
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

36,42%
€ -1.306
x €1.000
36,42% Complete

Inkomsten

59,5%
€ -4.150
x €1.000
59,5% Complete

Saldo

83,92%
€ -2.844
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

8.01 Inzetten op aantrekkelijke en groene groei van de stad

Terug naar navigatie - 8.01 Inzetten op aantrekkelijke en groene groei van de stad

Veldhoven maakt een verdere groei van de stad mogelijk door in te zetten op een aantrekkelijke en groene manier, zodat de groei niet ten koste gaat van de leefbaarheid in de gemeente.

8.02 Naar een toekomstbestendige en kwalitatieve woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.02 Naar een toekomstbestendige en kwalitatieve woningvoorraad

Als gemeente willen we prettig en passend wonen faciliteren voor huidige en toekomstige inwoners. De Veldhovense woningvoorraad is over het algemeen van redelijke kwaliteit: dit willen we behouden en versterken, zodat zij voldoende beschikbaar, betaalbaar, duurzaam, gedifferentieerd en  levensloopbestendig is. De woningvoorraad sluit beter aan bij de behoefte van de inwoners en  demografische, economische en andere ontwikkelingen. We willen dat ook kwetsbare personen en bijzondere doelgroepen (zo lang mogelijk) zelfstandig (thuis) kunnen wonen en leven. We faciliteren de ontwikkeling van hierbij passende (al dan niet geclusterde) woonvormen, al dan niet in combinatie met zorg. Ook bevorderen wij passend woningaanbod voor bijzondere doelgroepen, zoals vergunninghouders.  Als dat nodig is passen wij ons instrumentarium hierop aan. Om de Brainport Principes vanuit het Afsprakenkader Wonen SGE te borgen zijn deze voor de woningbouwversnellingsprojecten uitgewerkt in de Veldhovense Q-wijzer. 

8.02.01 Opstellen van een nieuwe woonvisie, inclusief woonzorgvisie, met bijbehorend uitvoeringsprogramma

Omschrijving

In de nieuwe woonvisie zal onder meer aandacht worden besteed aan de betaalbaarheid van het nieuwbouwprogramma (o.a. behoefte sociale huur en koop), het realiseren van alternatieve woonvormen en wonen met zorg, transformatie van bestaande woningen of andere panden en  de toepassing van mogelijke instrumenten (zoals startersleningen, zelfbewoningplicht, anti-speculatie instrumentarium, doelgroepenverordening, opkoopbescherming). Een van de doelen hierbij is om de woningen langjarig beschikbaar te houden voor de beoogde doelgroepen (van beleid). Met de nieuwe woonvisie geven we bovendien invulling aan de opgaven uit de nationale bouw- en woonagenda. De woonvisie wordt in het voorjaar van 2023 ter vaststelling aangeboden aan de raad. Als gevolg van de vaststelling van de woonvisie kunnen mogelijk nog nadere indicatoren volgen in de loop van 2023. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De Woon(zorg)visie is op 18 april 2023 vastgesteld door de gemeenteraad.  Het college heeft bovendien een uitvoeringsprogramma vastgesteld.  Middels 2 amendementen is het benodigde budget voor het uitvoeringsprogramma met de vaststelling van de visie ook per direct structureel beschikbaar gesteld.   Dit is in deze burap doorgevoerd. In de begroting 2024 worden nog indicatoren toegevoegd, om beter aan te sluiten bij de Woon(zorg)visie.

8.02.02 Opstellen of actualiseren van de meerjaren-prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersvertegenwoordiging

Omschrijving

Er zijn meerjarenafspraken met de corporaties over de periode 2021-2025. Deze worden in principe jaarlijks geactualiseerd en zijn gebaseerd op de gemeentelijke woonvisie. De prestatieafspraken gaan in op thema's als beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en inclusieve samenleving. Zo wordt ook vastgelegd welke bijdrage de corporaties kunnen geven aan de opgaven vanuit de woonvisie (en gerelateerd beleid, zoals bv. de energietransitie). Naar aanleiding van de nieuwe woonvisie moeten de prestatieafspraken worden geactualiseerd. Als gevolg van de actualisatie kunnen mogelijk nog nadere indicatoren volgen in de loop van 2023. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Begin 2023 hebben bestuurlijke overleggen plaatsgevonden met de corporaties als aftrap om, na vaststelling van de Woon(zorg)visie, te komen tot nieuwe meerjarige prestatieafspraken (vanaf 2024). 

8.02.03 Uitvoering en monitoring van de verordening voor de SVN-Startersleningen

Omschrijving

Per 1-1-2020 is de Verordening Starterslening gemeente Veldhoven 2020 van kracht. Hiervoor is door de raad €2 miljoen ter beschikking gesteld voor een revolverend fonds (op basis van een schatting in 4 jaarschijven van €500.000). Om de werking van de regeling te duiden, wordt het aantal nieuwe leningen per jaar gemonitord.

Stand van zaken

G

Toelichting

In 2023 wordt de regeling geevalueerd en indien nodig herzien. 

8.02.04 Uitvoering en monitoring van de verordening voor de SVN-Stimuleringsleningen

Omschrijving

Per 1-1-2020 is de Verordening Stimuleringslening 'Langer thuis wonen', 'Duurzaam maken' en 'Asbestsanering' gemeente Veldhoven 2020 van kracht. Hiervoor is door de raad €2 miljoen ter beschikking gesteld voor een revolverend fonds (op basis van een schatting in 4 jaarschijven van €500.000). Om de werking van de regeling te duiden, wordt het aantal nieuwe leningen per jaar gemonitord.

Stand van zaken

G

Toelichting

In 2023 wordt de regeling geevalueerd en indien nodig herzien. Het plafond voor het deel Verduurzaming komt in zicht, daarom wordt bij de evaluatie ook bekeken of het beschikbare budget nog toereikend is. In 2023 wordt, mede in het kader van de Woon(zorg)visie extra aandacht gegeven aan de leenmogelijkheid voor woningaanpassingen ten behoeve van langer zelfstandig thuis wonen. 

8.02.05 In SGE-verband werken we aan een actualisatie van de Huisvestingsverordening per 1-1-2024, zodat de regionale urgentieregeling opnieuw kan worden verankerd

Omschrijving

Sinds 2016 voeren de gemeenten van het SGE samen met de betrokken corporaties een gezamenlijke urgentieregeling.  Om dit te kunnen uitvoeren moet een (4-jaar geldende) huisvestingsverordening worden vastgesteld. De huidige verordening moet per 1-1-2024 weer worden vernieuwd. Daarom stellen wij eind 2023 een regionaal voorbereide aangepaste verordening vast.

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereiding voor de nieuwe, regionaal afgestemde Huisvestingsverordening is gestart. Deze wordt eind 2023 aan de raad ter vaststelling aangeboden.

8.03 Toevoegen van voldoende woningen in de juiste categorieën en typologieën en benodigde kwaliteit

Terug naar navigatie - 8.03 Toevoegen van voldoende woningen in de juiste categorieën en typologieën en benodigde kwaliteit

In Veldhoven worden voldoende woningen toegevoegd om de groei van de bevolking onder invloed van maatschappelijke en economische ontwikkelingen te faciliteren. Deze woningen worden gerealiseerd in de juiste categorieën en typologieën en dragen bij aan de kwaliteit van de leefomgeving.  Dit betreft enerzijds het in behandeling en procedure nemen van kleinere ontwikkelingen (principeverzoeken). Deze verzoeken zullen voortvarend en efficiënt worden opgepakt. Dit laatste betekent dat we kritisch gaan kijken naar het proces rondom principeverzoeken  Anderzijds sturen we vanuit de aanpak woningbouwversnelling op grotere ontwikkelingen (oa Zilverackers) om sneller meer woningen toe te kunnen voegen, in de daarvoor juiste categorieën en typologieën. Dit doen we, gebaseerd op de woonvisie, in projecten met een toegevoegde waarde voor woningzoekenden en de omwonenden en die bijdragen aan de gewenste woonmilieus. Dit doen we vanuit de Aanpak Woningbouwversnelling, inclusief de toepassing van de Q-wijzer in woningbouwversnellingsprojecten. Uitgangspunt voor de woningbouwversnelling zijn de regionale afspraken. Het bouwtempo stemmen we af op deze afspraken.

8.03.01 Uitvoering geven aan de Aanpak Woningbouwversnelling 2020-2024

Omschrijving

Invulling geven aan de aanpak door sturing en beheersing op tempo en kwaliteit. Met een focus op efficiënte capaciteitsinzet wordt vanuit de aanpak woningbouwversnelling (WBV) de procesvoortgang optimaal geborgd, worden nieuwe projecten aangejaagd en beoogde kwaliteiten bewaakt. 
Door de aanpak WBV I wordt het tempo tot 2020 van 200 opgeleverde woningen per jaar verhoogd naar gemiddeld 400 woningen per jaar. De doorlooptijd van projecten is door de aanpak WBV verkort naar 2,5 tot 3 jaar, waar dat voorheen 6 tot 8 jaar was. Daaruit volgt dat de eerste effecten van de aanpak WBV die is geïmplementeerd in 2020, worden verwacht in 2023.
In de periode 2020 tot en met 2025 worden naar verwachting in totaal ca. 2.200 woningen opgeleverd. Daarmee geven we invulling aan de afspraken van de woondeal 2020-2024. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De woningbouwversnelling ligt op koers. In 2023 worden ca. 450 woningen verwacht te worden opgeleverd.

8.03.02 Opstellen Aanpak verlenging woningbouwversnelling t/m 2030

Omschrijving

 Veldhoven heeft zich in het Afsprakenkader Wonen SGE gecommitteerd aan de realisatie van 5.000 woningen tot 2040. De regionale ontwikkelingen (huishoudensgroei, groei werkgelegenheid) en de nationale bouw- en woonagenda geven aanleiding om nu reeds de ingezette woningbouwversnelling (WBV I) met behoud van tempo te verlengen. Inzet hierbij is voortzetting van het tempo van de WBV tot 2030. Daarbij blijft sturen op aspecten zoals betaalbaarheid, differentiatie en kwaliteit onverminderd van belang. Hiervoor wordt momenteel een voorstel voorbereid waarin wordt onderbouwd of en in hoeverre het in het coalitievoorstel genoemde programma van 5.000 woningen tot en met 2030 realiseerbaar is. Het voorstel wordt in het eerste halfjaar van 2023 ter vaststelling aangeboden aan college en raad.

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereidingen voor de verlenging van de woningbouwversnelling tot en met 2032  (WBV-II)  ligt op schema. In september 2023 zal  ter besluitvorming aan het college worden voorgelegd: de evaluatie WBV-I, de aanpak WBV-II, financiële impact van  WBV-II. 

In september 2023 zal de raad tevens hierover worden geïnformeerd, vooruitlopend op de begrotingsbehandeling in oktober-november 2023. De financiële consequenties  van WBV-II worden structureel in de begroting opgenomen.

8.03.03 In regionaal verband sluiten we een (nieuwe) woondeal met provincie en het Rijk, in het kader van de nationale bouw- en woonagenda

Omschrijving

In 2019 is een woondeal gesloten tussen SGE, provincie en Rijk. In de nationale bouw- en woonagenda pakt het Rijk nog meer de regie door eerst afspraken te maken met de provincies (planning rijk najaar 2022) en daaropvolgend landelijk dekkende woondeals (eind 2022, begin 2023). Deze woondeal heeft mogelijk invloed op de regionale woningbouwafspraken en het lokale woonbeleid.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Op 9 maart 2023 is de woondeal Zuidoost-Brabant ondertekend door 21 gemeenten, 13 woningcorporaties, provincie en Rijk. De woondeal bevat een ondergrens voor de woningbouwopgave. De woondeal wordt gemonitord en regelmatig geactualiseerd. 

8.03.04 Het huidig principeverzoekenproces wordt geëvalueerd en daar waar nodig aangepast

Omschrijving

Bij de start van de Woningbouwversnelling in 2019 is besloten om de principeverzoeken 2 keer per jaar gebundeld te behandelen. De gedachte was dat hiermee efficiënter kon worden gewerkt.  Er wordt in 2023 gekeken hoe dit proces is gelopen. Daarbij zal tevens onderzocht worden of (ruimtelijke) plannen, in het licht van de nieuwe Omgevingswet,  ook middels andere processen behandeld kunnen worden. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Ligt op schema

8.04 Werken met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - 8.04 Werken met de Omgevingswet

We zorgen ervoor dat we kunnen werken met de nieuwe instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

8.04.01 Stellen we een handboek werkprocessen Omgevingswet op en implementeren dat

Omschrijving

Het handboek werkprocessen Omgevingswet omvat alle werkprocessen die veranderen door de komst van de Omgevingswet. Samen met verschillende clusters stellen we deze werkprocessen (integraal) op zodat de relevante medewerkers weten hoe ze met de nieuwe Omgevingswet moeten werken. De processen zien erop toe dat de klantreis in de organisatie is geborgd.

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema’

8.04.02 Stellen we een participatiebeleid bij ruimtelijke initiatieven op en dragen deze ook uit

Omschrijving

Om meer gehoor te geven aan het belang van de inwoner stellen we een participatiebeleid op waarin we de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid beschrijven. We zoomen hier in op de toepassing van participatie bij de verschillende instrumenten van de Omgevingswet en verwerken dit in de werkprocessen.

Stand van zaken

G

Toelichting

De nota Participatie onder de Omgevingswet is vastgesteld in de raadsvergadering van 18 april 2023.  We geven een vervolg aan de uitwerking in de werkprocessen.

8.04.03 Stellen we vóór 2030 één omgevingsplan voor heel Veldhoven op. Daarvoor zijn we in 2022 aan een pilot gestart voor de wijk Zonderwijk en bouwen we in 2023 voort op de inzichten uit deze pilot

Omschrijving

Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt hebben we een tijdelijk omgevingsplan (van rechtswege). Het omgevingsplan is de opvolger van het bestemmingsplan, en één van de kerninstrumenten onder de Omgevingswet. Het tijdelijke omgevingsplan vormen we stapsgewijs om naar een definitief omgevingsplan voor de gehele gemeente. Dit doen we gebiedsgericht. Zo starten we met een omgevingsplan voor de wijk Zonderwijk, de pilot omgevingsplan Zonderwijk. De resultaten, lessen en inzichten van deze pilot benutten we om te komen tot een omgevingsplan voor het gehele grondgebied van Veldhoven. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Ligt op schema

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 34.570 27.186 25.880 -1.306
Baten 36.036 29.040 24.890 -4.150
Saldo (- = nadeel) 1.466 1.854 -990 -2.844

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Actualisatie bouwgrondexploitatie woningen -1.647 -4.308 -2.661
Personeelskosten (CAO en premies) 137 9 -128
Amendement woon(zorg)visie extra middelen 40 -40
ODZOB 15 -15
Aanjagen meer flexwoningen 149 149 0
Saldo (- = nadeel) -1.306 -4.150 -2.844

Toelichting

Actualisatie bouwgrondexploitatie woningen (€ 2.661 nadeel)
Naar aanleiding van de actualisatie van de bouwgrondexploitaties (begroting 2024) is de resultaatprognose aangepast. De bijstellingen zijn als volgt:


Amendement woon(zorg)visie extra middelen (€ 40 nadeel)
Conform het aangenomen amendement bij het vaststellen van de woon(zorg)visie wordt er € 40 extra budget beschikbaar gesteld  voor benodigde capaciteit per 1 juli 2023.

ODZOB (€ 15 nadeel)
De ODZOB heef in 2022 een negatief resultaat behaald van circa € 1,8 mln. Dit is gedekt uit de algemene reserve. Hierdoor is de algemene reserve nu te laag. Daarom wordt deze door de deelnemers aangevuld. En de CAO die is afgesloten leidt tot een loonkostenstijging van 7,5%. Deze kostenstijging kan de ODZOB niet zelf opvangen. Daarom wordt deze in 2023 verwerkt in het uurtarief. En via het uurtarief stijgen de kosten voor de gemeente. Deze CAO- stijging is hoger dan de index waarmee rekening was gehouden in de begroting 2023. 

Aanjagen meer flexwoningen (budgettair neutraal)
Er is € 149 subsidie ontvangen vanuit de Provincie voor inzet binnen het SGE op het onderwerp flexwoningen. Flexwonen geeft gemeenten een middel om binnen korte tijd, kwalitatief hoogwaardige en duurzaam geproduceerde, tijdelijke wooneenheden te bouwen. Doelgroepen die nu weinig kans maken op een woning zijn ermee geholpen. Deze ambitie is onderdeel van de Woondeal met Provincie en het Rijk (9 maart 2023). Veldhoven treedt op als opdrachtgever en heeft hiervoor een inhuuropdracht uitgezet. De opdracht bestaat uit een aanjaagfunctie voor het realiseren van meer tijdelijke (verplaatsbare) woningen binnen de SGE-gemeenten. Daarnaast wordt actief ingezet op kennisdelen. De looptijd van het project is tot 1 januari 2024. 

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
729024 Voorbereidingskrediet bouwgrondexploitatie Gansepoel U -74 -74 -114 -40
729024 Voorbereidingskrediet bouwgrondexploitatie Gansepoel I 40 40 0 -40
tekst

Toelichting


Voorbereidingskrediet bouwgrondexploitatie Gansepoel (budgettair neutraal)
Contractpartij heeft de kosten voor eigen rekening genomen. Vandaar dat zowel kosten als opbrengsten naar beneden zijn bijgesteld.