Uitgaven

28,97%
€ 1.039
x €1.000
28,97% Complete

Inkomsten

4,82%
€ 336
x €1.000
4,82% Complete

Saldo

20,74%
€ -703
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

28,97%
€ 1.039
x €1.000
28,97% Complete

Inkomsten

4,82%
€ 336
x €1.000
4,82% Complete

Saldo

20,74%
€ -703
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

Terug naar navigatie - 6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

De ontwikkelingen in het sociaal domein met een toenemende zorgvraag, dubbele vergrijzing, vluchtelingen, extramuralisering en schaalsprong vragen om een overkoepelende visie waar we als Veldhoven met het sociaal domein en onze partners naartoe willen. Deze visie dient onderdeel uit te maken van de totale visie op Veldhoven. 

6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

Terug naar navigatie - 6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

We zetten in op een goede sociale basisstructuur voor iedereen o.a. door en op het stimuleren van  preventie, vroegsignalering, positieve gezondheid en normaliseren.

6.02.01 Alle basisvoorzieningen zijn vindbaar op Steunwijzer

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan Steunwijzer zijn basisvoorzieningen eenvoudig vindbaar voor onze inwoners. We investeren voortdurend in het actueel houden en verbeteren van deze sociale kaart.

Stand van zaken

G

Toelichting

Conform afspraak investeren voortdurend in het actueel houden en verbeteren van deze sociale kaart.

6.02.02 Ouders en verzorgers kennen het Centrum voor Jeugd en Gezin

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan het CJG weten meer ouders het CJG te vinden met hun opvoed- en opgroeivragen. Hierdoor ontvangen zij eerder ondersteuning bij eventuele opvoedvragen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Aan deze activiteit wordt uitvoering gegeven, o.a. door de aanwezigheid van diverse CJG partner op Healty Fest. 

6.02.03 We zorgen voor de beschikbaarheid van toegankelijke, laagdrempelige collectieve voorzieningen in de sociale basis

Omschrijving

We subsidiëren maatschappelijke organisaties. In gesprekken sturen op belangrijke aspecten zoals samenwerking, normalisering en preventie.

Stand van zaken

G

Toelichting

De informatie voor de tussentijds beoordelingen van 2022 is opgevraagd.  De accountgesprekken zijn ingepland. Voor de zomer dienen de beoordelingen afgerond te zijn.   

6.02.04 We zetten in op Wmo-transformatie

Omschrijving

In 2023 stellen we een plan op voor transformatie naar meer voorliggende voorzieningen en het stimuleren van het gebruik daarvan. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De voortgang ligt op schema. Er wordt gewerkt aan een plan waarbij een overzicht wordt geschetst van acties en inspanningen, gericht op de transformatie van de Wmo. 

6.02.05 Het wijkgericht werken ontwikkelen we door

Omschrijving

In 2023 worden activiteiten georganiseerd om in Veldhoven het wijkgericht werken door te ontwikkelen, op basis van de reeds bestaande initiatieven en wijkactiviteiten.

Stand van zaken

G

Toelichting

Om de thema´s waaraan gewerkt moet worden inzichtelijk te maken zijn wijkprofielen opgesteld op basis van kwantitatieve en kwalitatieve data. Er is vervolgens ingezet op die thema’s waarin de pilotwijken slechter scoren ten opzichte van het Veldhovense gemiddelde.

6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Terug naar navigatie - 6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Wanneer mensen niet geholpen zijn met de voorzieningen vanuit de sociale basis bieden we hen een vangnet. 

6.03.01 Uitwerken van de vastgestelde Regiovisie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten worden op basis van de vastgestelde regiovisie uitvoeringsprogramma’s gemaakt met betrekking tot Toegang, Zorglandschap en Geschikte Woonruimte. Tevens implementeren we de nieuwe werkwijze ten aanzien van de contracten Beschermd Wonen.

Stand van zaken

G

Toelichting

De regionale projectgroep en werkgroepen zijn op de diverse thema's doorlopend aan de slag. Vanaf 1 januari 2023 werken de toegangsmedewerkers met de nieuwe werkwijze.

6.03.02 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten treffen we voorbereidingen  zodat de doordecentralisatie Beschermd Wonen op inhoud, proces en financieel per 1-1-2024 in onze gemeente ingevoerd kan worden. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Inmiddels is duidelijk dat de doordecentralisatie is uitgesteld tot 1-1-2025.  Dit betekent dat afspraken over verantwoordelijkheden en financiën niet in 2023 worden voorgelegd aan de gemeenten, maar worden uitgesteld naar 2024. Op inhoud blijven de regiogemeenten wel samenwerken om de Regiovisie-ambities vorm te geven, op gebied van toegang, zorgdragen voor een adequaat zorglandschap en zorgen voor passende woonvormen bij uitstroom uit een instelling. Dat betekent dat we op schema (blijven) liggen om op het moment dat de doordecentralisatie een feit wordt, dit op de juiste manier uit te voeren.

6.03.03 Deelname aan de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid.

Omschrijving

We stellen een lokaal plan op voor de aanpak en verdere implementatie van de activiteiten vanuit de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid. Het gaat daarbij o.a. over briefadres/woonadres, voorkomen huisuitzettingen, uitstroom.

Stand van zaken

G

Toelichting

In plaats van het opstellen van een lokaal actieplan actualiseren we samen met de regio op basis van het Nationaal Actieplan Dakloosheid het regionaal plan van aanpak.  In het regionale plan van aanpak zijn concrete acties vastgelegd die we direct vertalen naar lokale activiteiten (briefadres/woonadres, voorkomen huisuitzettingen, uitstroom).  

6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

Terug naar navigatie - 6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

We benaderen complexe problematieken zoveel als mogelijk integraal . We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners.

6.04.01 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)

Omschrijving

In 2023 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door met als aandachtspunten het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Onderdeel hiervan is de verdere uitrol, implementatie en borging van het AVE escalatiemodel voor de verbinding van zorg en veiligheid bij (complexe) problematiek (zie ook programma 1 veiligheid).  Daarnaast werken we verder aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid, met specifieke aandacht voor de verbinding met de Wet Verplichte GGZ, de Wet Zorg en Dwang en de samenwerking met de (veiligheids)partners.

Stand van zaken

G

Toelichting

De betrokken partners (Wmo-uitvoering, Generalisten-Specialistenteam, Integrale Veiligheid, beleid en Zorg-enVeiligheidshuis) werken in Q2 en Q3 het AVE-model voor Veldhoven uit en nemen stappen om - waar nodig - de werkzaamheden hierop aan te passen. In Q4 en 2024 volgen trainingen en de verdere implementatie.

6.04.02 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams)

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams), die naar verwachting per 1-1-2024 van kracht zal zijn. Deze wet heeft effect op de Jeugdwet, Wmo, participatiewet en schuldhulpverlening; en wijze waarop casus- en procesregie wordt uitgevoerd; en op de uitwisseling van (cliënt)gegevens. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De beoogde inwerkingtreding van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is verschoven van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024.

6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

Terug naar navigatie - 6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt.

6.06 We zijn een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 6.06 We zijn een inclusieve samenleving

We willen toegroeien naar een inclusieve samenleving waar iedereen ertoe doet en van waarde is en mee kan doen ongeacht herkomst, seksuele voorkeur of beperking. We hebben daarbij aandacht voor kwetsbare inwoners en hun behoeften.

6.07 Voorkomen van uitsluiting

Terug naar navigatie - 6.07 Voorkomen van uitsluiting

We zetten in op het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare doelgroepen binnen onze Veldhovense gemeenschap.

6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

Terug naar navigatie - 6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

We zorgen  ervoor dat kinderen en jongeren optimale opgroeikansen hebben en opgroeien in een omgeving die hun ontwikkeling stimuleert.

6.08.01 Uitvoering geven aan de Kadernota 'Focus op alle jeugd'

Omschrijving

Met de jeugdpartners betrokken bij de totstandkoming van de kadernota 'Focus op alle jeugd' wordt in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Belangrijke pijlers in het uitvoeringsplan hebben betrekking op opvoeden en opgroeien.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om input voor het uitvoeringsplan op te halen. Hierbij zijn jongeren, hun ouders, diverse jeugdprofessionals en vrijwilligers betrokken.  Doel is om te komen tot een gedragen uitvoeringsplan waar alle samenwerkingspartners de komende twee jaar concreet mee aan de slag gaan. 

6.08.02 We vergroten de meldbereidheid van vermoedens van kindermishandeling

Omschrijving

Middels presentaties aan het onderwijs over het belang van de meldcode vergroten we de meldbereidheid van huiselijk geweld en kindermishandeling. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Aan deze activiteit wordt uitvoering gegeven. Met het onderwijs zijn we in overleg om presentaties in te plannen om de meldbereidheid te vergroten. 

6.08.03 We zetten in op criminaliteitspreventie onder jeugdigen

Omschrijving

Door de preventiemedewerker van Halt worden op scholen diverse voorlichtingen gegeven op het gebied van:
- Invloed van de groep
- Online veiligheid
- Jeugdcriminaliteit
- Overlast tijdens de jaarwisseling

Met de inzet van Halt willen we de jeugdcriminaliteit voorkomen en overlast  door jeugdigen terugdringen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Aan deze activiteit wordt volgens planning uitvoering gegeven door de inzet van de Halt preventiemedewerker. 

6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

Terug naar navigatie - 6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

We zetten in op het vergroten van de financiele zelfredzaamheid van onze inwoners door ondersteuning te bieden aan  inwoners in een financieel kwetsbare positie.

 

6.09.01 We evalueren het effect van het minimabeleid

Omschrijving

We doen breed onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid, waaronder of een verhoging van de inkomensgrens van de bijzondere bijstand van 110% naar 120% significant kan bijdragen aan het verminderen van schuldenproblematiek.

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. Het onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid bevindt zich in een afrondende fase.

6.09.02 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Omschrijving

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesloten waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is.

Stand van zaken

G

Toelichting

Conform afspraak neemt het Team Schulddienstverlening met alle inwoners contact op waarover meldingen binnenkomen.

6.09.03 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

Omschrijving

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals  de meedoenvoorziening, een collectieve ziektekostenverzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren.

Stand van zaken

G

Toelichting

Om het gebruik van de diverse minimaregelingen te stimuleren wordt hier regelmatig aandacht aan besteed in het Veldhovens Weekblad en is informatie hierover te vinden op de gemeentelijke website. Daarnaast wordt samengewerkt met het Bureau Sociaal Raadslieden, zij dragen dezelfde informatie uit en zijn het eerste contact voor inwoners hieromtrent.

6.10 Uitstroom naar betaald werk

Terug naar navigatie - 6.10 Uitstroom naar betaald werk

We vergroten het aantal bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar betaald werk.

6.10.01 We bemiddelen bijstandsgerechtigden naar een betaalde baan

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun re-integratie naar betaald werk waardoor  ze bijstandsonafhankelijk worden. We maken hierbij gebruik van een nog aan te schaffen en te implementeren systeem voor het in beeld brengen van competenties.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er zijn tot het moment van deze Burap 20 inwoners naar een baan begeleid waardoor ze niet meer bijstandsbehoeftig zijn. Daarnaast zijn er inwoners die een baan hebben gevonden maar nog gedeeltelijk. Gebruikelijk zien we een toename van de uitstroom in het 3e kwartaal waarmee we de doelstelling van 50 denken te behalen.

6.10.02 We begeleiden bijstandsgerechtigden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar vrijwilligerswerk

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun reintegratie.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er zijn tot het moment van deze Burap 20 inwoners naar vrijwilligerswerk begeleid waarmee we de doelstelling van 30 denken te behalen.

6.10.03 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet.

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereidingen naar de wijzigingen van de Participatiewet liggen op schema.

6.11 Integratie van nieuwkomers

Terug naar navigatie - 6.11 Integratie van nieuwkomers

We versnellen de integratie van nieuwkomers.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 53.970 57.538 58.577 1.039
Baten 10.062 11.819 12.155 336
Saldo (- = nadeel) -43.908 -45.719 -46.422 -703

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Hogere zorgvraag Jeugdhulp 862 -862
Personeelskosten (CAO en premies) 450 -450
Toevoeging dubieuze debiteuren 160 -160
Inhuur WMO 40 -40
Inhuur inclusieagenda 34 -34
Verlenging statushouders 339 323 -16
Brede SPUK mantelzorgwaardering 23 23 0
WMO -940 940
Overige 71 -10 -81
Saldo (- = nadeel) 1.039 336 -703

Toelichtingen

Hogere zorgvraag Jeugdhulp (€ 862 nadeel)
Het aantal indicaties neemt toe. En daarnaast zijn de indicaties afgegeven voor een langere periode. Dit geeft een structurele verhoging van de kosten van jeugdzorg.

Toevoeging voorziening dubieuze debiteuren (€ 160 nadeel)
De gemeente is wettelijk verplicht om een voorziening dubieuze debiteuren te vormen. Deze moet toereikend zijn om de bedragen die niet worden ontvangen, af te boeken. In de jaarstukken wordt deze toereikendheid getoetst en eventueel aangepast. Om het voorspellend vermogen van de begroting te verbeteren wordt begrotingstechnisch al rekening gehouden met de toereikendheid van de voorziening.

Inhuur WMO (€ 40 nadeel)
Door langdurig ziekte van een medewerker wordt  vervanging ingehuurd.

Inhuur Inclusieagenda (€ 34 nadeel)
Er vindt momenteel inhuur plaats voor de ontwikkeling van inclusiebeleid op basis van het VN-verdrag. Het door de raad gevraagd nader concretiseren van een op te stellen lokale inclusieagenda betekent extra inzet en daarmee verlenging van de bestaande inhuuropdracht. 

Verlenging statushouders (€ 16 nadeel)
Het college heeft in december 2022 besloten De Buitenjan langer beschikbaar te stellen als overbruggingslocatie voor statushouders. De verlenging is tot 1 augustus 2023. Deze verlenging was nog niet in de begroting verwerkt. De programmakosten voor een participatieprogramma, dagbesteding en ureninzet worden vergoed door het COA en de regiogemeenten. Het uiteindelijke bedrag van € 16 is het aandeel van Veldhoven in de kosten.

Brede SPUK Mantelzorgwaardering (budgetneutraal)
De Brede Spuk-regeling is voor alle gemeenten beschikbaar gesteld voor sport en bewegen, gezondheidsbevordering, cultuurparticipatie en het versterken van de sociale basis. Het uiteindelijke doel is een gezonde generatie in 2040. De Brede Spuk-regeling is voor alle gemeenten in werking gesteld om diverse afspraken uit te kunnen voeren. Deze afspraken zijn vastgelegd in het Hoofdlijnen Sportakkoord II en het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA). 

WMO (€ 940 voordeel)
Rolstoelvoorziening
Het budget voor rolstoelen wordt met € 40 afgeraamd (voordeel). Het aantal rolstoelvoorzieningen blijft stabiel, terwijl een eerdere verwachting was dat het aantal rolstoelvoorzieningen structureel zou stijgen.   
Vervoersvoorziening
Het budget voor vervoersvoorzieningen wordt met € 100 verhoogd (nadeel). Het aantal vervoersvoorzieningen is gestegen door de invoering van het abonnementstarief. Ook de vergrijzing speelt een belangrijke rol. Daarnaast zijn de tarieven per januari 2023 fors geïndexeerd.
Begeleiding
Het budget voor begeleiding wordt met € 1.000 afgeraamd (voordeel). Per 1 april 2022 is een nieuw contract ingegaan. Een belangrijke wijziging zit in de financiering. Van resultaatfinanciering is overgegaan naar p x q (= prijs maal hoeveelheid), waardoor alleen de daadwerkelijk ingezette uren worden gefactureerd. Per 1 april 2023 is het overgangsjaar van het oude naar het nieuwe contract afgerond, zodat er nu een meer reëel beeld is van de financiële gevolgen van het nieuwe contract. 

Overige (€ 81 nadeel)
- Meerkosten Corona
- Subsidie SWOVE voor ouderengesprekken
- Calamiteitenfonds
- Bijstelling IU Participatie