Uitgaven

2,06%
€ 74
x €1.000
2,06% Complete

Inkomsten

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Saldo

2,18%
€ -74
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Uitgaven

2,06%
€ 74
x €1.000
2,06% Complete

Inkomsten

0%
€ 0
x €1.000
0% Complete

Saldo

2,18%
€ -74
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 Inzetten op transitie duurzame mobiliteit

Terug naar navigatie - 2.01 Inzetten op transitie duurzame mobiliteit

Met de regio en lokaal inzetten op een mobiliteitstransitie die aansluit op de veranderende maatschappelijke behoefte en ideeën.

2.02 Nieuwe mobiliteitsvraagstukken integraal benaderen

Terug naar navigatie - 2.02 Nieuwe mobiliteitsvraagstukken integraal benaderen

Bij nieuwe mobiliteitsvraagstukken de integrale verbinding leggen met andere thema’s/ontwikkelingen en faciliteren bij de groei van het aantal inwoners, arbeidsplaatsen en mobiliteit.

2.03 Onderhoudskwaliteitsniveau gemeentelijke verhardingen op peil houden

Terug naar navigatie - 2.03 Onderhoudskwaliteitsniveau gemeentelijke verhardingen op peil houden

De gemeentelijke verhardingen onderhouden op het vastgestelde kwaliteitsniveau volgens het beheerplan wegen.

2.04 Inzicht in verkeersongevallen behouden

Terug naar navigatie - 2.04 Inzicht in verkeersongevallen behouden

We willen inzicht hebben in het aantal verkeersongevallen; Provincie Noord-Brabant en dus ook Veldhoven, streeft naar 0 verkeersdoden.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 7.181 6.798 6.872 74
Baten 397 397 397 0
Saldo (- = nadeel) -6.784 -6.401 -6.475 -74

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Personeelskosten (CAO en premies) 75 -75
Mobiliteitsvisie 30 -30
Eindhoven Airport -19 19
Overig -12 12
Saldo (- = nadeel) 74 0 -74

Toelichting

Mobiliteitsvisie (€ 30 nadeel)
Bij de participatie rondom de mobiliteitsvisie is deze uitgebreider ingezet. Zo is er o.a. een participatieweek georganiseerd die in eerste instantie niet was gepland. Hierdoor vallen de kosten hoger uit dan geraamd. De extra kosten die hiervoor benodigd zijn bedragen € 30. 

Eindhoven Airport (€ 19 voordeel)
De activiteiten voor Eindhoven Airport richten zich op hinderbeperking. Dit past beter bij programma 7 dan bij programma 2. De bijbehorende budgetten worden overgezet.

Overige (€ 12 voordeel)
Correctie restantkredieten jaarrekening 2022.

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na Verwacht Bijstelling
wijziging burap
709114 Herinrichting Oude Kerkstraat I 0 0 255 255
740019 Fietsstructuur west-Veldhoven U 2.700 2.700 100 -2.600
729015 vervanging wegen: Sondervick U 465 465 1 -464
729021 Kromstraat U 0 200 2 -198
728900 Vervanging St. Jansstraat U 470 500 100 -400
729004 vervanging wegen: St.Janstraat U 147 158 3 -155
729016 vervang.wegen: Run 4200 (niet Slowlane) U 472 480 5 -475
729017 vervanging wegen: De Run 4400 U 590 601 5 -596
729018 vervanging wegen: De Run 4300 U 442 454 4 -450
729019 vervanging weg: stille deklaag Heerbaan U 249 250 3 -247
729006 verv.wegen: BvHooflaan (excl.stamriool) U 129 256 0 -256
707206 Rec.Kempenb.deel richting A2 (BNR) I 10.134 22.740 21.565 -1.175
707208 Inprikker Slowlane (fiets) I 0 1.092 1.081 -11
tekst

Toelichting

Herinrichting Oude Kerkstraat (€ 255 voordeel)
We hebben een subsidie van €255 ontvangen van de Provincie Noord-Brabant voor de herinrichting van de Oude Kerkstraat.  Deze subsidie was niet voorzien. De subsidie ontvangen we voor o.a. de verkeersveiligheidswinst die we mogelijk boeken door terug te gaan na 30 km/uur. Deze komt uit de Bijdrageregeling regionale mobiliteitsprogramma Noord-Brabant. 

Fietsstructuur Veldhoven West en Sondervick (€ 3.064 voordeel)
De gemeenteraad heeft in een motie uitgesproken een aanvullend onderzoek te willen laten uitvoeren om alternatieve routes voor de fietsstructuur in het westen van Veldhoven te onderzoeken. Dit onderzoek was niet voorzien in de oorspronkelijke planning. Tot de resultaten van dit onderzoek bekend zijn zal het project niet verder gaan, dit levert vertraging op. Vooralsnog wordt ervan uit gegaan dat het project in 2024 de uitvoering in zal gaan. Het budget van € 2.600 wordt doorgeschoven naar 2024. Het is verstandig om ook de vervanging van de wegen rondom het Sondervick met een jaar uit te stellen, zo kan het bouwverkeer nog over de oude wegen rijden. Hierdoor wordt het budget van € 464 doorgeschoven naar 2025.

Kruispunt Kromstraat (€ 198 voordeel)
In 2023 is het onderzoek naar de verkeerssituatie rondom het kruispunt Nieuwstraat-Kromstraat-De Plank afgerond. De conclusies is als volgt: "ontwikkelingen rondom de Kempenbaan West en de A67 hebben een positieve invloed gehad op dit kruispunt". De hoeveelheid verkeer is flink afgenomen. Hierdoor zijn geen extra maatregelen omtrent dit kruispunt benodigd en kan het budget van € 198 vrij komen te vallen.

Reconstructie St. Jansstraat (€ 555 voordeel)
Door veel bouwactiviteiten  in de omgeving van de St. Jansstraat ,  o.a. de woningbouwversnelling en de reconstructie van de Oude Kerkstraat,  rijdt er veel bouwverkeer over de St. Jansstraat. Er wordt voor gekozen om deze straat een jaar later te vervangen als de bouwactiviteiten zijn afgenomen. Hierdoor wordt het budget van € 555 doorgeschoven naar 2024.

De Run 4200 - 4400 (€ 1.521 voordeel)
Door werkzaamheden aan de Kempenbaan Oost en de Slowlane is het gebied minder goed bereikbaar. Door de Run 4200, 4300 en 4400 tegelijktijdig te vervangen komt de bereikbaarheid van het bedrijventerrein onder druk te staan. Daarom is gekozen deze wegen pas later te vervangen. Daarnaast wordt op dit moment onderzocht of een vervanging van de wegen voldoende is of dat er een reconstructie van de wegen benodigd is. Dit zal worden meegenomen in de nieuwe beheerplannen. Het budget van €1.521 wordt doorgeschoven naar 2025. 

Vervanging stille deklaag Heerbaan (€ 247 voordeel)
De werkzaamheden voor de Groen-Blauwe zone zijn naar het voorjaar/zomer van 2023 verplaatst. Ze zijn recentelijk begonnen aan de uitvoering van het project. Het vervangen van de stille deklaag van de Heerbaan kan pas worden uitgevoerd als de werkzaamheden van de Groen-Blauwe zone zijn afgerond. De inschatting is dat dit niet meer in 2023 gaat lukken maar in het voorjaar van 2024 plaats gaat vinden. Het budget van € 247 wordt doorgeschoven naar 2024.

Vervanging Wegen Burgemeester van Hoofflaan (excl stamriool) (€ 256 voordeel)
Er zijn veel ontwikkelingen en wensen rondom de Burgemeester van Hoofflaan. Het is een van de wegen die binnen de stedelijke as valt. Er wordt onderzocht wat de mogelijkheden en het belang van deze straat is voor het verkeerssysteem in Veldhoven. Mogelijk zal de straat gereconstrueerd moeten worden.  We verwachten daardoor niet in 2023 en 2024 toe te komen aan de uitvoering maar pas in 2025.

Kempenbaan Oost en Inprikker Slowlane (€ 1.186 nadeel)
Correctie inkomsten vanuit de jaarrekening 2022 na bestuursrapportage I-2023.