0.04.03 We voeren het tijdelijk besluit digitale toegankelijkheid overheid uit

We gaan verder met de uitvoering van het plan van aanpak voor digitale toegankelijkheid dat in 2024 is opgesteld. De focus ligt op interne bewustwording en het maken van afspraken zodat we bij de aanschaf van nieuwe websites, webapplicaties of online platform voldoen aan de wetgeving. Voor bestaande websites en platforms gaan we, als dat nodig is, maatregelen bepalen en uitzetten bij leveranciers om de statussen van deze platforms en websites te verbeteren.
Stand van zaken
De inventarisatie van de externe websites (ongeveer 50) waarop de gemeente (deels) communicatie of dienstverlening aanbiedt is afgerond. Personeelswisselingen en capaciteitsgebrek hebben geleid tot vertraging van het opstellen van het plan van aanpak.
We zijn vergevorderd met het opstellen van toegankelijkheidsverklaringen voor het landelijk dashboard Toegankelijkheid. Digitale toegankelijkheid wordt binnen het uitvoeringsprogramma Dienstverlening projectmatig opgepakt. Op dit moment zijn er 3 projectopdrachten m.b.t. digitale toegankelijkheid opgesteld waarmee we in 2025 aan de slag gaan.