Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.

Terug naar navigatie - 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets of met het openbaar vervoer.

Doordat in Veldhoven meer mensen komen wonen en werken, wordt het ook drukker in de schaarse openbare ruimte. De auto neemt relatief veel ruimte in. Ook willen we naar een duurzamere samenleving. Daarom is het verstandig om duurzame mobiliteit te stimuleren: te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of kiezen voor deelmobiliteit. Daarnaast heeft dit een positief effect op de luchtkwaliteit/gezondheid.

2.01.01 Opstarten van de aanleg van de fietsverbinding Veldhoven west

We realiseren een veilige en comfortabele fietsverbinding tussen Zilverackers en het centrum in de periode 2024-2026

G

In samenspraak met de werkgroep (bestaande uit straatbewoners en vertegenwoordigers van diverse instanties) wordt momenteel het ontwerp van de Voorkeursvariant uitgewerkt. Hiervoor zijn 3 overlegmomenten geweest. De Voorkeursvariant wordt tijdens een nog te plannen Inloopmiddag aan het grotere publiek gepresenteerd.  Aansluitend start de periode voor het indienen van zienswijzen.

2.01.02 Regionale fietsverbinding F67 uitwerken.

We starten met het aanleggen van snelle en aantrekkelijke regionale fietsverbindingen als volwaardig alternatief voor de auto. Het gaat om de fietsverbindingen Reusel-Eersel-Veldhoven en Bergeijk-Riethoven-Veldhoven.

G

Medio juli 2025 kunnen we de definitieve gunning verstrekken.  We zijn in gesprek met ASML om na te gaan of de verbindingen met de Campus (inprikkers) ook in deze procedure mee kunnen lopen.

2.01.03 We hebben een mobiliteitsprogramma en starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.

Het mobiliteitsprogramma stellen we vast en we starten met het uitvoeren van de hierin opgenomen activiteiten.

G

Het mobiliteitsprogramma is in ontwikkeling en wordt dit jaar vastgesteld en we starten dit jaar met het opstellen van een uitvoeringsplan met uitvoeringskaders.

2.01.04 We werken aan de HOV4 verbinding.

Economische groei blijven faciliteren op de Run en gelijktijdig meeliften met schaalsprong regio/ duurzame mobiliteitsvormen. Met de inpassingsfase van HOV4 is de start gemaakt.

G

De verkeersmodelonderzoeken zijn in afrondende fase. In deze onderzoeken is de bekende groei en de verwachte groei van de regio tot het jaar 2040 opgenomen.

Deze gegevens worden gebruikt bij de ruimtelijke inpassing van de HOV4.  

Hierbij wordt gekeken naar de bereikbaarheid en leefbaarheid van De Run en omgeving met het oog op de grote ontwikkelingen aldaar.

De vrijliggende busbaan in Veldhoven is gelegen tussen de A2/N2 en Koningshof. Het doorrijden van de bus over de bestaande infra tot aan de A67 is eveneens onderdeel van de scope. In de plannen wordt ook onderzocht in hoeverre we de kruisingen op de Kempenbaan ongelijkvloers kunnen aanleggen voor langzaam verkeer.

2.01.05 We onderzoeken de mogelijkheden van de Burg. Van Hoofflaan en directe omgeving.

Onderzoek of een autoluwe toegang (Burg. van Hoofflaan) tot het centrum mogelijk is. Dit doen we in combinatie met het masterplan Citycentrum en het mobiliteitsprogramma.

G

Activiteit ligt op schema. In het mobiliteitsprogramma wordt het effect van een snelheidsverlaging in dit gebied berekend.

2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Terug naar navigatie - 2.02 Het wegennetwerk sluit aan bij de fysieke leefomgeving.

Door het netwerk van voetpaden, fietspaden en wegen zorgen we ervoor dat inwoners, werknemers en bezoekers zich veilig en comfortabel kunnen verplaatsen.

2.02.01 Monitoren van het fietsgebruik in Veldhoven.

We meten het fietsgebruik. Hiermee ontstaat een beeld over hoe bestaande structuren worden gebruikt en of nieuwe structuren effectief zijn.

G

Jaarlijks tellen we de 29 locaties om het fietsgebruik goed te kunnen monitoren. Deze tellingen zijn gepland in mei 2025.

2.02.02 We passen gereguleerd parkeren toe in en rondom het Citycentrum

Door optimaal gebruik te maken van de parkeervoorzieningen in het centrum reguleren we de parkeerstromen om de aantrekkelijkheid van het City Centrum te vergroten.  Bij de ontwikkelingen in het Citycentrum wordt het parkeren meegenomen. In 2025 wordt de evaluatie rondom parkeren Citycentrum afgerond. Die resultaten worden verwerkt tot een vernieuwde regulering.

G

Activiteit ligt op schema. Het onderzoek naar de structurele gevolgen/effecten in o.a. de evaluatie van het parkeerbeleid City Centrum wordt behandeld in de besluitvormende raad van 1 juli. 

2.02.03 Invoer 30 km zone Zeelst

Met de aanpassing van de inrichting van de Peter Zuidlaan – Julianstraat en de bijbehorende verkeersstromen
starten we met het invoeren van een 30km zone voor Zeelst.

G

Activiteit ligt op schema. We verwachten in het tweede kwartaal van 2025 het voorlopig ontwerp klaar te hebben en in het voorjaar van 2026 te kunnen starten met de voorbereidende werkzaamheden.

2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

Terug naar navigatie - 2.03 De gemeentelijke infrastructuur blijft op een voldoende kwaliteitsniveau.

We onderhouden de gemeentelijke infrastructuur (wegen, kunstwerken, openbare verlichting en verkeersregelinstallaties) op de afgesproken onderhoudsniveau's vanuit de verschillende beheerplannen.

2.03.01 We voeren visuele weginspecties uit.

Eén keer per 2 jaar voeren we een visuele weginspectie uit volgens landelijke richtlijnen om een actueel kwaliteitsbeeld te krijgen. Deze gegevens helpen ons bij het maken van afwegingen.

G

Activiteit ligt op schema. De inspecties worden dit jaart uitgevoerd. 

2.03.02 We verminderen storingen in de openbare verlichting.

Door doelmatig onderhoud en verledden hebben we minder storingen aan lampen.

G

Activiteit ligt op schema.  Het onderhoud wordt structureel uitgevoerd, de vervangingsinvesteringen van masten en armaturen  zijn  in  Q4 gepland. 

2.03.03 We voeren het onderhoud uit op het afgesproken kwaliteitsniveau.

 Om het wegonderhoud in de openbare ruimte zo goed mogelijk uit te voeren, vinden onderhoud en beheer van wegen plaats op basis van het IMBK. Door het uitvoeren van klein- en groot onderhoud aan de verhardingen onderhouden wij de wegen.  Hierbij wordt afgewogen of een reconstructie nodig is, door bijvoorbeeld een veranderende woonomgeving of door mee te liften met andere vakdisciplines.

G

Activiteit ligt op schema. Het onderhoud (klein- en groot) wordt uitgevoerd.

2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Terug naar navigatie - 2.04 We streven naar een betere verkeersveiligheid.

Zowel de Provincie Noord-Brabant als de gemeente streven naar 0 verkeersslachtoffers. Dit doen we volgens het gemeentelijk en provinciaal verkeersbeleid.

2.04.01 We monitoren de verkeersongevallen in Veldhoven.

We volgen en analyseren de ongevallenstatistieken.  We streven naar 0 verkeersslachtoffers.

G

Activiteit ligt op schema. We monitoren de gegevens en voeren waar nodig aanpassingen aan om de verkeersveiligheid te verbeteren.

2.04.02 We voeren 5 bewustwordingsacties uit.

Op de inzet van mobiliteit en verkeersveiligheid in relatie tot andere werkvelden (onderwijs) en externe partners (scholen, Veldhoven Samen Verkeersveilig) voeren we 5 bewustwordingsacties uit.

G

Activiteit ligt op schema. De bewustwordingsacties worden voorbereid.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 8.835 8.674 7.793 -881
Baten 483 483 483 0
Saldo (- = nadeel) -8.352 -8.191 -7.310 881

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo
Kapitaallasten overheveling restantkredieten jaarrekening 2024 -478 478
Structuurwijziging organisatie -435 435
Overige 32 -32
Saldo (- = nadeel) -881 0 881

Toelichting

Kapitaallasten overheveling restantkredieten jaarrekening 2024 (€ 478 voordeel)
Voor een toelichting verwijzen wij u naar de toelichting  "Technische bijstellingen"  onder de "Financiële hoofdlijn"

Structuurwijziging organisatie (€ 435 voordeel)
Voor een toelichting verwijzen wij u naar de toelichting  "Programma overstijgende bijstellingen"  onder de "Financiële hoofdlijn"

Overige (€ 32 nadeel)

-  Personele mutaties

Bijstellingen investeringen

Terug naar navigatie - Bijstellingen investeringen
Nummer Omschrijving investering U/I Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling burap
729044 Invoeren 30km zone Zeelst U 0 0 100 100
729035 Vervanging wegen De Run 4400 U 0 0 70 70
729037 Vervanging wegen Dorpsstraat U 0 0 60 60
729031 Vervanging wegen Provincialeweg U 0 0 65 65
tekst

Toelichting

Invoeren 30-km zone Zeelst (€ 100 nadeel)
Met de aanpassing van de inrichting van de Peter Zuidlaan – Julianstraat en de bijbehorende verkeersstromen starten we met het invoeren van een 30km zone voor Zeelst, totale investering €1.800.

Voorbereidingsonderzoek wegen de Run 4400 (budgetneutraal)

Voor voorbereidingsonderzoeken (asfalt- en bodem, flora en fauna, proefsleuven kabels en leidingen) is het noodzakelijk een deel van het beschikbare budget naar voren te halen van 2026 naar 2025 (€ 70) 

Voorbereidingsonderzoek wegen Dorpstraat (budgetneutraal) 
Voor voorbereidingsonderzoeken (asfalt- en bodem, flora en fauna, proefsleuven kabels en leidingen) is het noodzakelijk een deel van het beschikbare budget naar voren te halen van 2026 naar 2025 (€ 60)

Voorbereidingsonderzoek wegen Provincialeweg (budgetneutraal) 
Voor voorbereidingsonderzoeken (asfalt- en bodem, flora en fauna, proefsleuven kabels en leidingen) is het noodzakelijk een deel van het beschikbare budget naar voren te halen van 2026 naar 2025 (€ 65)