Programma 4 | Onderwijs

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Terug naar navigatie - 4.01 Leerlingen kunnen dicht bij huis onderwijs volgen

Jeugdigen krijgen de mogelijkheid om dicht bij huis naar school te gaan. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. De gemeente zorgt voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting. Daarnaast ondersteunen wij onze onderwijspartners in het streven naar inclusiever onderwijs. Dit houdt in dat jeugdigen - voor zover mogelijk - naar een reguliere school gaan. Als het niet mogelijk is om dichtbij huis onderwijs te volgen, hebben jeugdigen - onder bepaalde voorwaarden - recht op leerlingenvervoer.  

4.01.01 Uitvoeren van het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP)

We voeren de voor 2025 vastgestelde projecten uit conform het in 2024 geactualiseerde IHP. 

G

Aan ’t Heike
De renovatie en verduurzaming van basisschool Aan ’t Heike wordt voorbereid. De werkzaamheden starten waarschijnlijk in het derde kwartaal van 2025.

De Meerhoef
De renovatie en verduurzaming van basisschool De Meerhoef wordt voorbereid. Voor de laagbouw is onderzocht of renovatie mogelijk is. Uit het onderzoek blijkt dat sloop en nieuwbouw beter is. De werkzaamheden starten waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2025.

Zeelsterhof
Voor basisschool Zeelsterhof wordt in 2025 een haalbaarheidsonderzoek uitgevoerd. In dit haalbaarheidsonderzoek worden de scenario’s levensduurverlengende renovatie of vervangende nieuwbouw beoordeeld. Op basis van de uitkomst van dit haalbaarheidsonderzoek vindt de voorbereiding in 2025 en 2026 plaats. Uitvoering staat gepland voor 2027.

St. Jan Baptist
In 2025 worden er extra tijdelijke units geplaatst. De omgevingsdialoog, de planologische procedure en de aanbesteding voor de units wordt momenteel voorbereid. De werkzaamheden starten waarschijnlijk in het vierde kwartaal van 2025.

De Heiacker (locatie Polders)
De eigenaar van de schoolwoningen wil in gesprek over verkoop aan de gemeente. Op dit moment wordt de waarde en bouwkundige staat onderzocht. Daarna wordt besproken of de schoolwoningen door de gemeente gehuurd of gekocht worden.

Prins Willem-Alexanderschool (PWA)
Het overleg met Veldvest over het programma van wensen is gestart. Op basis van dit programma van wensen wordt de ruimtebehoefte in beeld gebracht van huisvesting speciaal en voortgezet  speciaal onderwijs. Met deze ruimtebehoefte wordt een locatiestudie uitgevoerd en de haalbaarheid onderzocht. Deze acties worden in 2025 uitgevoerd. Het voorkeursscenario wordt in 2026/2027 voorbereid en uitgevoerd in 2027/2028.

4.01.02 Beschikbaar stellen van adequaat leerlingenvervoer

We voeren de verordening leerlingenvervoer uit. Leerlingen die het nodig hebben en hier op basis van de verordening recht op hebben  kunnen met behulp van leerlingenvervoer voor hen passend onderwijs volgen. 

G

Leerlingen die hier recht op hebben, kunnen met behulp van leerlingenvervoer naar school. 

4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Terug naar navigatie - 4.02 Bevorderen van de ontwikkelkansen van alle jeugd

Jeugdigen krijgen de kans om zich te ontwikkelen tot burgers die zichzelf kunnen redden en zo een positieve bijdrage leveren aan de samenleving. Om dat te kunnen bereiken, moeten jeugdigen de gelegenheid krijgen om hun talenten te ontdekken en te ontwikkelen. We willen ook dat peuters die het basisonderwijs instromen, geen achterstand meer hebben in taal.

4.02.01 We stimuleren de talentontwikkeling van de jeugd

Op basis van het uitvoeringsplan 2024-2025  'Focus op alle jeugd' en de visies op sport en cultuur wordt aandacht besteed aan talentontwikkeling van jeugdigen. Hiervoor wordt o.a. gebruik gemaakt van de inzet van onze combinatiefunctionarissen sport en cultuur.

G

Samen met onze partners in onderwijs, kinderopvang en het Centrum voor Jeugd en Gezin, voeren wij de activiteiten uit die in het uitvoeringsplan staan. De inzet van combinatiefunctionarissen voor sport en cultuur gaat gewoon door. We werken samen met alle betrokken partijen aan een plan van aanpak om hun inzet verder te versterken.

4.02.02 Doorontwikkelen afspraken VVE-werkgroep (Voor- en vroegschoolse educatie_

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een taalachterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE).  In het uitvoeringsplan  2024-2025  'Focus op alle jeugd' zijn activiteiten opgenomen rondom het ontwikkelen van een ondersteuningsteam 4- en een evaluatie van de doelgroepdefinitie voor voorschoolse educatie. 

G

Met de partners die betrokken zijn geweest bij de totstandkoming van het uitvoeringsplan 2024-2025  'Focus op alle jeugd' geven we gezamenlijk uitvoering aan deze activiteit. 

4.02.03 Inzetten op voldoende onderwijscapaciteit voor nieuwkomers

De capaciteit van het nieuwkomersonderwijs staat zowel landelijk als regionaal onder grote druk.  De schoolbesturen zijn verantwoordelijk voor dit aanbod. Wij vinden het van belang dat alle jongeren de mogelijkheid hebben om onderwijs te volgen. Zowel regionaal als binnen de gemeente Veldhoven ondersteunen wij onze onderwijspartners om voldoende onderwijscapaciteit te realiseren bijvoorbeeld door de aanwezigheid van voldoende onderwijshuisvesting.

G

In het uitvoeringsplan 2024-2025 'Focus op alle jeugd' staat dat we ons inzetten voor voldoende onderwijsplekken voor nieuwkomers. Samen met onze partners, die hebben meegewerkt aan het plan, voeren we deze activiteit uit.

4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

Terug naar navigatie - 4.03 Vergroten van de basisvaardigheden van volwassenen

We ondersteunen volwassen inwoners - waar nodig - in hun basisvaardigheden op het gebied van taal en digitaal meedoen.

4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid

Samen met de lokale partners vergroten we het bewustzijn en het creëren van begrip rondom het thema laaggeletterdheid en het gebrek aan digitale vaardigheden. Verder vergroten we de naamsbekendheid van het Digitaalhuis onder inwoners en organisaties. En wij stimuleren organisaties om inwoners waar nodig door te verwijzen naar het Digitaalhuis

G

De aanpak om bewustzijn te vergroten rondom het thema laaggeletterdheid wordt onverminderd voortgezet.  

4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

Terug naar navigatie - 4.04 Voorkomen van ongeoorloofd schoolverzuim

We zorgen er door preventieve inzet voor dat ongeoorloofd schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten zoveel als mogelijk worden voorkomen. Indien er sprake is van schooluitval of voortijdig schoolverlaten zetten we waar mogelijk in op terugkeer naar het onderwijs.

4.04.01 Tegengaan van absoluut-, relatief-, en overig schoolverzuim

De adviseur leerplicht controleert of alle jongeren die onder de Leerplichtwet vallen, op een school staan ingeschreven. Indien dit niet het geval is, onderneemt de adviseur leerplicht meteen actie. Door preventieve maatregelen zetten we in op het verminderen van relatief en overig schoolverzuim. Dit doen de adviseurs leerplicht onder andere door middel van goede contacten met scholen, het voeren van (preventieve) gesprekken met ouders en jongeren en samenwerking met het voorliggend veld en het generalisten- en specialistenteam.

G

Onze leerplichtambtenaren werken volgens de Leerplichtwet en de afgesproken regels om absoluut, relatief en overig schoolverzuim tegen te gaan. 

4.04.02 Voorkomen van voortijdig schoolverlaten

RMC-regio’s (Regionale Meld- Coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaters), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Ook worden kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs door meerdere partijen gemonitord. Hierdoor zijn en blijven zij in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen. 

G

De aanpak om voortijdig schoolverlaten te voorkomen wordt onverminderd voortgezet.  er is daarbij goed contact tussen scholen en zorgpartners.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 6.826 7.047 6.712 -335
Baten 1.170 1.325 1.297 -28
Saldo (- = nadeel) -5.656 -5.722 -5.415 307

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo Bijstelling
burap
Overheveling kapitaallasten restant kredieten jaarrekening 2024 -349 349
Structuurwijziging organisatie -40 40
Inhuur beleid onderwijshuisvesting 54 -54
Vervallen inkomsten Zilverackers school-units -28 -28
Saldo (- = nadeel) -335 -28 307

Toelichting

Overheveling kapitaallasten restant kredieten jaarrekening 2024 (€ 349 voordeel)

Voor een toelichting verwijzen wij u naar de toelichting  "Programma overstijgende bijstellingen"  onder de "Financiële hoofdlijn"

Structuurwijziging organisatie (€ 40 voordeel)

Voor een toelichting verwijzen wij u naar de toelichting  "Programma overstijgende bijstellingen"  onder de "Financiële hoofdlijn"

Inhuur beleid onderwijshuisvesting (€ 54 nadeel)

Het sociaal maatschappelijk beleidsteam (SMB) heeft een formatie van 22,68 fte, met op papier een overbezetting van 0,19 fte. In de praktijk is de daadwerkelijk bezetting per 1/1/2025 17,35 fte. Een verschil van 5,33 fte die hoofdzakelijk verklaard kan worden doordat continuering van inhuur niet is geborgd in Burap 3 van 2024, een hoog langdurig ziekteverzuim (3 medewerkers meer dan 1 jaar met verzuim), en (onbetaald) ouderschapsverlof. Om werkzaamheden op het gebied van Jeugd, onderwijshuisvesting, internationalisering & integratie en gezondheid & welzijnssubsidiëring door te kunnen laten gaan is (tijdelijke) inhuur bij SMB noodzakelijk. Dit leidt tot een nadeel van € 54K in de jaarschijven 2025 tot en met 2028).

Vervallen inkomsten Zilverackers school-units (€ 28 nadeel) 
Zilverackers school-units inkomsten vervallen omdat deze zijn weggehaald en niet meer in gebruik zijn. Hierdoor komen deze inkomsten structureel te vervallen. Dit leidt tot een nadeel van € 28K in de jaarschijven 2025 tot en met 2028).