Programma 3 | Economie

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

Terug naar navigatie - 3.01 Faciliteren en versterken van een veerkrachtig economisch systeem

We versterken de economie in de Brainportregio door:

1) het beschikbaar houden en maken van ruimte voor diverse economische sectoren (vraaggericht en regionaal) ;
2) het zoveel mogelijk beschikbaar krijgen en houden van talent en;
3) ervoor te zorgen dat de economische groei bijdraagt aan Brede Welvaart in onze regio.

Binnen de Strategische Agenda Brainport, maken we hier als regio afspraken over met de rijksoverheid en de provincie. Door deelname aan Brainport Eindhoven, maken we samen deze agenda en werken we aan de verdere doorontwikkeling van de mainportstatus.

3.01.01 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners uitvoeren van Strategische Agenda Brainport

In de Strategische Agenda Brainport staan de afspraken die de regio met provincie en Rijk hebben gemaakt. De agenda bestaat uit drie pijlers: de pijlers Innovatie, Talent en Leef-en vestigingsklimaat. De uitvoering van de pijlers 1 en 2 ligt vooral bij onze partners als Brainport Development. Pijler 3 daarentegen kent juist een sterke relatie met onze organisatie.  We staan samen aan de lat voor de uitvoering van de afspraken die zijn vastgelegd in de Brainportdeal en Beethoven. 

G

Activiteit ligt op schema, voor Veldhoven ligt het accent op de woningbouwversnelling, de aanleg van het traject HOV4 en de herontwikkeling van De Run inclusief bereikbaarheidsmaatregelen.

3.01.02 Het innovatieve vermogen van ons bedrijfsleven stimuleren en ondersteunen door een financiële bijdrage aan het Stimuleringsfonds

Prachtige ideeën een kans bieden en zo de economie in de regio versterken, dat doet het Stimuleringsfonds. Ondernemers, kennisinstellingen en overheden kunnen subsidie krijgen voor bijvoorbeeld een haalbaarheidsstudie, het uitwerken van een business case, het opzetten van een pilot of de ontwikkeling van een prototype. Als het maar gaat om samenwerken, innovatie en versterken van de regionale economie in Zuidoost-Brabant. Het Stimuleringsfonds geeft al jaren subsidie en zijn er zeer succesvolle ondernemingen uit voortgekomen. Het Stimuleringsfonds wordt beheerd en uitgevoerd door de de organisatie van de Metropoolregio Eindhoven.

G

Het Stimuleringsfonds kent een tendersysteem. De tender in het voorjaar sluit 1 april 2025. De volgende tender is in het najaar. 

3.01.03 Samen met Brainport Eindhoven en onze partners talent beschikbaar krijgen en behouden voor onze regio

Veel (MKB) bedrijven ervaren dagelijks de schaarste aan talent. Binnen regio Brainport zijn verschillende non-profit dienstverleners en onderwijsinstellingen actief in het verbinden van werkzoekenden met bedrijven uit de regio.  Brainport Development, overheden en opleiders zijn samen bezig met het om-, her- en bijscholen van werkzoekenden en uitkeringsgerechtigden.  Ook helpt Brainport Development  en het Holland Expat Center met het aantrekken en binden van internationals aan onze regio.

G

activiteit ligt op schema, ook via Brainport voor elkaar werken partners samen aan het behoud en versterking van inzetbaarheid van werknemers. Naast het aantrekken van nieuwe werknemers is er ook aandacht voor preventie van uitval en het beter inzetten van bestaande werknemers.

3.01.04 Inbedden Veldhovense belangen in diverse regionale overlegstructuren

We werken op veel thema's, schaalniveaus en concrete projecten samen. Deze ambities en projecten worden vastgelegd in de diverse samenwerkingsakkoorden en actieagenda's.  Voorbeelden hiervan zijn het samenwerkingsakkoord Metropoolregio Eindhoven inclusief bijbehorende jaarplannen, en het meerjarenplan Brainport Development inclusief bijbehorende jaarplannen.

G

activiteit ligt op schema, de verhouding tussen taken van subregio's zoals SGE en de metropoolregio wordt aangescherpt vanwege de focus van het Rijk op de regio.

3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen

Terug naar navigatie - 3.02 Realiseren van een aantrekkelijk en toekomstbestendig vestigingsklimaat en zorgen dat er voldoende ruimte behouden blijft om te ondernemen

We ontwikkelen onze bestaande werklocaties, De Run en Habraken, verder door naar aantrekkelijke en toekomstbestendige werklocaties voor de hightech (maak)industrie en ons lokaal MKB . Wat een aantrekkelijk vestigingsklimaat precies inhoudt, kan per locatie verschillen. Het is resultaat van het gesprek , waarin wensen en behoeften van ondernemers samenkomen met onze gemeentelijke ambities en opgaven op het gebied van duurzame mobiliteit, energietransitie/-congestie, nieuwe vormen van stedelijke mixmilieus, groen/water en klimaatadaptatie.  

3.02.01 Opstellen van een ontwikkelstrategie met uitvoeringsplan voor De Run

De gebiedsvisie De Run beschrijft het ‘wat’, maar nog niet ‘hoe’ deze visie gerealiseerd kan worden. Hiervoor is een ontwikkelstrategie met uitvoeringsplan nodig voor het hele gebied en de verschillende deelgebieden. 
Deze ontwikkelstrategie moet op deze verschillende schaalniveaus antwoord geven op vragen als:
•   Wat wordt het te realiseren programma voor wonen, werken, voorzieningen, mobiliteit, groen, energie enz. ?
•   Wat zijn de juridisch-planologische spelregels: grondbeleid, ruimtelijke kaders?
•   Wat is de financiële haalbaarheid en wat zijn de financiële spelregels?
•   Hoe kunnen we samenwerken met betrokken partijen: bedrijven, ontwikkelaars, woningcorporaties enz.?
•   Wat is een passende fasering voor de uitvoering?

 

G

Gebiedsvisie is in maart 2025 vastgesteld door het college en ligt in mei voor besluitvorming bij de raad.

3.02.02 Habraken in gereedheid brengen voor uitgifte

We willen het lokale verzorgende MKB ontwikkelingsruimte bieden om te blijven ondernemen. Tegelijkertijd is schuifruimte noodzakelijk voor verplaatsers op De Run ten behoeve groei van ASML en de woningbouwontwikkelingen.  Het restant van werklocatie Habraken wordt in gereedheid gebracht. Dat betekent concreet:  het vaststellen van het  omgevingsplan; het opstellen van uitgiftebeleid en het bouwrijp maken  van de gronden.  Voor het realiseren van een alternatief op het gebied van energie wordt integraal aangesloten op de ontwikkelingen en processen in de regio.

O

Het laatste omgevingsplan is in maart vastgesteld door de Raad. De gronden worden bouw- en woonrijp gemaakt. Er is nog geen oplossing gevonden voor de aansluiting op het netwerk.  Dit is nog in onderzoek. De verkoop van gemeentegronden wordt  opgeschoven. 

 

3.02.03 Uitvoeren van de regionale visie Werklocaties en hierin een actieve rol pakken

In de regionale visie Werklocaties hebben we vastgesteld welke keuzes we gaan maken voor het  behoud van onze economische toppositie. 
Er zijn keuzes gemaakt over:

  • welke bedrijven we wel en niet willen huisvesten;
  • hoe we omgaan met bestaande bedrijventerreinen;
  • hoe we in de toekomst nieuwe werklocaties gaan programmeren;
  • en hoe we ervoor gaan zorgen dat het juiste  bedrijf op de juiste plek kan groeien en/of doorgroeien (alloceren).

Dit alles vraagt een continue proces van monitoring en afstemming tussen gemeenten (o.a. herpositioneren 9 voor 1 loket), provincie, en partners in de regio.

G

De regionale Visie Werklocaties is door de raad in december 2024 vastgesteld. We geven  in Q1 en Q2 uitvoering aan de nieuwe wijze van programmeren en acties uit de uitvoeringsagenda.  

3.02.04 In beeld brengen kansen voor intensief ruimtegebruik op onze werklocaties

Om ervoor te zorgen dat er voldoende ruimte blijft om te ondernemen hebben we in de regionale visie Werklocaties afgesproken prioriteit te geven aan het creëren van ruimte op bestaande terreinen.  Meer ruimte om te ondernemen is echter niet de enige claim.  Ook de energietransitie, klimaatadaptatie, mobiliteitstransitie en circulaire economie, doen een beroep op dezelfde schaarse ruimte .  Om meer inzicht te krijgen in de mogelijkheden op onze bestaande werklocaties, gaan we de intensiveringskansen op De Run en Habraken onderzoeken. 

G

In samenwerking met bureau Ginder is een eerste analyse gemaakt voor de investeringskansen op de Run.  Deze analyse is onderdeel van de verdere uitwerking van de gebiedsvisie de Run en de bijbehorende ontwikkelstrategie. 

3.02.05 Deelnemen aan regionale aanpak voor het opzetten van energiehubs op De Run en Habraken

Het economisch vestigingsklimaat staat onder druk door de energietransitie. Netbeheerders en overheden werken aan de uitbreiding en verzwaring van het netwerk, maar de verwachting blijft dat de komende 5 tot 10 jaar de wachtlijsten blijven groeien. De consequenties voor bedrijven zijn enorm. Plannen voor nieuwvestiging, uitbreiding en verduurzaming moeten ‘on hold’ gezet worden. Om de economische ontwikkeling en de verduurzaming van bedrijven niet tot stilstand te laten komen, is inzetten op slimme oplossingen en samenwerking essentieel. Vanuit het programma 3 Economie dragen we integraal bij aan de activiteit 7.06.06 Verduurzamen van bedrijventerreinen. 

G

In samenwerking met de energiehub regisseur vanuit Brainport, die o.a. voor Veldhoven is aangesteld, onderzoeken we op werklocatie de Run en op Habraken de mogelijkheden voor samenwerking tussen bedrijven op het gebied van het gezamenlijk uitwisselen en opwekken van energie in een zogenaamde 'energiehub'.  

3.03 Realiseren van compacte, complete en comfortabele (centrum)gebieden met goed bereikbare voorzieningen op het gebied detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie

Terug naar navigatie - 3.03 Realiseren van compacte, complete en comfortabele (centrum)gebieden met goed bereikbare voorzieningen op het gebied detailhandel, horeca en vrijetijdseconomie

Veldhoven gaat de komende jaren flink groeien en dus komt er meer behoefte aan winkel- en horecameters.  We hebben verschillende winkel- en horecagebieden met ieder een eigen functie en kwaliteit. De verschillende kenmerken van de gebieden willen we graag behouden.  Het  voorzieningenaanbod moet passen bij de groei en verandering van de bevolking.   Belangrijke ontwikkeling is de realisatie van het Citycentrum als toekomstbestendig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren (zowel bezoekers als inwoners)

3.03.01 Realisatie van het Citycentrum als toekomstig en kloppend hart voor alle Veldhovenaren

Samen met onze partners buiten (ondernemers en vastgoedeigenaren) gaan we aan de slag  met uitvoering van de ambities in het masterplan.  Door actief te 'makelen en schakelen' pakken we samen de handschoen op om de realisatiekracht te verhogen.  Voor de activiteit Uitvoering Masterplan Citycentrum verwijzen we naar Programma 8.3).

G

Vanuit EZ zijn we actief in gesprek met de ondernemers en vastgoedeigenaren. Onderwerpen die momenteel aan bod komen zijn o.a. betaald parkeren, branchering en verlenging van de BIZ die einde van dit jaar afloopt.  Daarnaast is er wekelijks overleg met de projectleider van het Masterplan waar o.a. de intentieovereenkomst, beeldkwaliteitsplan en voortgang besproken worden zodat wij dit proactief met onze partners buiten kunnen delen. Tevens organiseren we 31 maart een informatiemarkt waar externen bijgepraat kunnen worden.

3.03.02 Voorbereiden verlenging Bedrijven Investeringszone (BIZ) Citycentrum

De BIZ maakt mogelijk dat alle ondernemers in het Citycentrum samen investeren in de aantrekkelijkheid en economische ontwikkeling van het winkelgebied.  In 2026 loopt de huidige regeling af.  Een verlenging van de BIZ vraagt om een gedegen voorbereiding in 2025, waarbij een eventuele verbreding met  vastgoedeigenaren wordt onderzocht. 

G

EZ zit samen met de ondernemersvereniging in een werkgroep om de verlenging van de BIZ te realiseren. Offertes zijn besproken en ondernemersvereniging kiest deze week de partij die het gaat coördineren. Intern zijn de deadlines afgesproken samen met belastingen wanneer alles aangeleverd moet worden bij het college en bij de raad. 

3.03.03 In beeld brengen ongewenste onbenutte plancapaciteit detailhandel

Om compacte, complete en comfortabele winkelgebieden te realiseren dienen ongewenste vestigingen van supermarkten en andere vormen van detailhandel voorkomen te worden. Het is daarom noodzakelijk ongewenste onbenutte plancapaciteit juridisch te saneren. Deze actie is vastgelegd in zowel de lokale als regionale detailhandelsvisie. Binnen Veldhoven is gekozen voor een stapsgewijze aanpak waarbij we beginnen met het in beeld brengen van de Veldhovense situatie. 

O

Eerste stap is gezet om te onderzoeken welke branchering gewenst is in het Citycentrum. Hier is BRO momenteel een oplegnotitie voor aan het maken. Hierbij zijn wij deels afhankelijk van wat de stand van zaken is in het Masterplan (en wensen externe partijen). Overige wijken in Veldhoven zullen later onderzocht worden. 

3.03.04 Zoeken naar een alternatief om het toeristisch, recreatief en cultureel aanbod van Veldhoven in beeld te brengen

In 2024 is de samenwerking met Regioradar geëindigd.  We gaan (al dan niet) samen met de regio op zoek naar een alternatief podium om het toeristisch, recreatief en cultureel aanbod van Veldhoven in beeld te brengen. 

G

In de regio wordt momenteel onderzocht wat de behoeften van de 9 SGE gemeenten zijn om te komen tot een passende oplossing. Uitkomst hiervan wordt in juni gedeeld met PoHo. Lokaal zijn gesprekken met het LTA en met Visit Brabant gaande om de mogelijkheden te bespreken. Ook intern wordt er gekeken wat de website van gemeente Veldhoven voor mogelijkheden biedt.

3.03.05 Actieve deelname in de regionale werkgroep voorzieningen

Op basis van onderzoek in 2024 naar de huidige voorzieningenstructuur, worden vervolgacties uitgezet om het voorzieningenniveau in de regio op peil te houden.  Door een actieve rol in de regio te pakken sluiten we aan op kansen voor Veldhoven.  Het gaat in dit programma over de voorzieningen met een commerciële functies en topvoorzieningen in de regio.  

G

In samenwerking met onze partners in de regio wordt  een samenhangende regionale agenda opgesteld om  die voorzieningen te realiseren, die horen bij een topregio.

3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Terug naar navigatie - 3.04 Blijven inspelen op wensen en behoeftes van ondernemers

Het is belangrijk in contact te blijven met onze bedrijven en haar belangenorganisaties om hun wensen te vertalen naar de gemeentelijke opgaven voor de toekomst.  We geloven in de kracht van gezamenlijke vooruitgang en zetten in op een sterk accountmanagement. 

3.04.01 Verbeteren digitale zichtbaarheid en bereikbaarheid voor ondernemers

We richten onze gemeentelijke website zo in dat ook ondernemers  informatie op een eenvoudige manier vinden . Ook zetten we andere communicatiemiddelen in om onze zichtbaarheid te vergroten.

O

Hier zijn gesprekken over geweest met de afdeling communicatie. Zij kunnen dit nog beter en uitgebreider inrichten dan de huidige website. Echter zijn zij in afwachting van een aanbesteding, wat maakt dat nu nog geen keuze gemaakt kan worden hoe uitgebreid zij het kunnen inrichten voor EZ en de ondernemers, gerelateerd aan capaciteit.

3.04.02 Actieve rol binnen parkmanagement- en centrummanagementorganisaties

We werken intensief samen met de bestaande parkmanagementorganisaties op Habraken en met onze centrummanagementorganisaties van het Citycentrum en de Kromstraat. Op De Run onderzoeken we de mogelijkheden om georganiseerd parkmanagement op te zetten. 

G

Met de park- en centrummanagement organisatie vindt structureel overleg plaats op ambtelijk en bestuurlijk niveau en wordt er op diverse projecten samengewerkt. 

Op de Run richten we ons de komende tijd op de samenwerkingsmogelijkheden in het kader van de gebiedsvisie en de ontwikkelstrategie. 

3.04.03 Verder uitbouwen accountmanagement met ondernemers (- netwerken)

Veldhoven Verbindt, Koninklijke Horeca Veldhoven, Lokaal Toeristische Adviesraad en het VOC  zijn voorbeelden van netwerkorganisaties waarmee we structurele contacten onderhouden. We informeren elkaar over belangrijke ontwikkelingen en initiatieven. Daarnaast vragen gebiedsontwikkelingen  op De Run en in het Citycentrum  om structurele inzet van accountmanagement. 

G

Er is structureel overleg met de ondernemers- en netwerkorganisaties in Veldhoven op zowel ambtelijk als bestuurlijk niveau.  Ook vervult de gemeente binnen Veldhoven Verbindt een actieve rol in het leggen van verbindingen en contacten tussen de verschillende ondernemersverenigingen en- netwerken. 

3.04.05 Meten waardering ondernemersklimaat

Om de waardering van het ondernemersklimaat te meten, hebben we de afgelopen jaren deelgenomen  aan het onderzoek MKB-vriendelijkste gemeente van Nederland. Het onderzoek biedt ons inzicht voor nieuw beleid of initiatieven om het lokale ondernemersklimaat te stimuleren. Het is de vraag of de peiling in 2025 door MKB wordt uitgevoerd. We bekijken alternatieve opties om de waardering van ons ondernemersklimaat in beeld te brengen.  

O

Er is contact geweest met MKB Nederland en er gaat dit jaar een nieuwe peiling plaatsvinden. Echter gebeurt dit pas in het najaar waardoor wij nu even moeten wachten totdat het onderzoek weer van start gaat.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 13.613 13.798 8.043 -5.755
Baten 14.094 14.094 5.405 -8.689
Saldo (- = nadeel) 481 296 -2.638 -2.934

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Lasten Bijstelling Baten Bijstelling Saldo Bijstelling
burap
Actualisatie bouwgrondexploitatie bedrijven -6.053 -8.689 -2.636
Ontwikkelstrategie gebiedsvisie de Run 325 -325
Bijdrage ROW 143 -143
Bijdrage Stichting centrummanagement Veldhoven-Dorp 5 -5
Structuurwijziging organisatie -177 177
Overige 2 -2
Saldo (- = nadeel) -5.755 -8.689 -2.934

Actualisatie bouwgrondexploitatie bedrijven (€ 2.636 nadeel)
Naar aanleiding van de doorrekening van de bouwgrondexploitaties bij de jaarrekening 2024 is de resultaatprognose aangepast. Nadeel voor 2025 bedraagt € 2.636. De bijstellingen zijn als volgt:


Ontwikkelstrategie gebiedsvisie de Run (€ 325 nadeel)
Om de ontwikkelstrategie op te stellen en gebiedsvisie De Run verder uit te werken is aanvullend budget nodig van € 325.  Deze middelen zijn nodig voor externe adviezen, inhuur en ambtelijke uren.

Bijdrage ROW (€ 143 nadeel)
In 2017 hebben de gemeenteraden van de SGE regio ingestemd met het instellen van het Regionaal Ontwikkelfonds Werklocaties. Daarvoor is destijds door de gemeente Veldhoven een bedrag van € 327 gereserveerd in de begroting. Er is inmiddels € 184 beschikbaar gesteld, wat betekent dat er nog een reservering van € 143 overblijft. Voorgesteld wordt  het resterende budget van € 143 op te nemen in de begroting.  Overigens is dit een budgettair neutrale bijstelling omdat het bedrag gedekt wordt uit de algemene vrije reserve (zie programma 0).

Bijdrage Stichting Centrummanagement Veldhoven-Dorp (€ 5 nadeel)
Stichting Centrummanagement Veldhoven-Dorp ontvangt jaarlijks een bijdrage van € 30. Deze bijdrage wordt ingezet voor activiteiten die de aantrekkelijkheid, kwaliteit en veiligheid van het winkelgebied Veldhoven-Dorp vergroten. Dit met als doel detailhandel- en horecavoorzieningen te versterken en de bijbehorende werkgelegenheid, vitaliteit en leefbaarheid in Veldhoven te behouden. De bijdrage is de afgelopen jaren niet verhoogd. De structurele verhoging met € 5, naar een jaarlijkse bijdrage van 
€ 35 is ter compensatie van stijgende kosten (inflatie). 

Structuurwijziging organisatie (€ 177 voordeel)
Voor een toelichting verwijzen wij u naar de toelichting  "Programma overstijgende bijstellingen"  onder de "Financiële hoofdlijn"

Overige (€ 2 nadeel)