Uitgaven

5,95%
€ -187
x €1.000
5,95% Complete

Inkomsten

8,47%
€ 163
x €1.000
8,47% Complete

Saldo

6,9%
€ 350
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 8 | Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Uitgaven

5,95%
€ -187
x €1.000
5,95% Complete

Inkomsten

8,47%
€ 163
x €1.000
8,47% Complete

Saldo

6,9%
€ 350
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

8.01 Inzetten op aantrekkelijke en groene groei van de stad

Terug naar navigatie - 8.01 Inzetten op aantrekkelijke en groene groei van de stad

Veldhoven maakt een verdere groei van de stad mogelijk door in te zetten op een aantrekkelijke en groene manier, zodat de groei niet ten koste gaat van de leefbaarheid in de gemeente.

8.02 Naar een toekomstbestendige en kwalitatieve woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.02 Naar een toekomstbestendige en kwalitatieve woningvoorraad

Als gemeente willen we prettig en passend wonen faciliteren voor huidige en toekomstige inwoners. De Veldhovense woningvoorraad is over het algemeen van redelijke kwaliteit: dit willen we behouden en versterken, zodat zij voldoende beschikbaar, betaalbaar, duurzaam, gedifferentieerd en  levensloopbestendig is. De woningvoorraad sluit beter aan bij de behoefte van de inwoners en  demografische, economische en andere ontwikkelingen. We willen dat ook kwetsbare personen en bijzondere doelgroepen (zo lang mogelijk) zelfstandig (thuis) kunnen wonen en leven. We faciliteren de ontwikkeling van hierbij passende (al dan niet geclusterde) woonvormen, al dan niet in combinatie met zorg. Ook bevorderen wij passend woningaanbod voor bijzondere doelgroepen, zoals vergunninghouders.  Als dat nodig is passen wij ons instrumentarium hierop aan. Om de Brainport Principes vanuit het Afsprakenkader Wonen SGE te borgen zijn deze voor de woningbouwversnellingsprojecten uitgewerkt in de Veldhovense Q-wijzer. 

8.02.01 Opstellen van een nieuwe woonvisie, inclusief woonzorgvisie, met bijbehorend uitvoeringsprogramma

Omschrijving

In de nieuwe woonvisie zal onder meer aandacht worden besteed aan de betaalbaarheid van het nieuwbouwprogramma (o.a. behoefte sociale huur en koop), het realiseren van alternatieve woonvormen en wonen met zorg, transformatie van bestaande woningen of andere panden en  de toepassing van mogelijke instrumenten (zoals startersleningen, zelfbewoningplicht, anti-speculatie instrumentarium, doelgroepenverordening, opkoopbescherming). Een van de doelen hierbij is om de woningen langjarig beschikbaar te houden voor de beoogde doelgroepen (van beleid). Met de nieuwe woonvisie geven we bovendien invulling aan de opgaven uit de nationale bouw- en woonagenda. De woonvisie wordt in het voorjaar van 2023 ter vaststelling aangeboden aan de raad. Als gevolg van de vaststelling van de woonvisie kunnen mogelijk nog nadere indicatoren volgen in de loop van 2023. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De Woon(zorg)visie is op 18 april 2023 vastgesteld door de gemeenteraad.  Het college heeft bovendien een uitvoeringsprogramma vastgesteld.  Middels 2 amendementen is het benodigde budget voor het uitvoeringsprogramma met de vaststelling van de visie ook per direct structureel beschikbaar gesteld.   Dit is in de tweede burap doorgevoerd. In de concept-begroting 2024 zijn indicatoren toegevoegd, om beter aan te sluiten bij de Woon(zorg)visie.

8.02.02 Opstellen of actualiseren van de meerjaren-prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersvertegenwoordiging

Omschrijving

Er zijn meerjarenafspraken met de corporaties over de periode 2021-2025. Deze worden in principe jaarlijks geactualiseerd en zijn gebaseerd op de gemeentelijke woonvisie. De prestatieafspraken gaan in op thema's als beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en inclusieve samenleving. Zo wordt ook vastgelegd welke bijdrage de corporaties kunnen geven aan de opgaven vanuit de woonvisie (en gerelateerd beleid, zoals bv. de energietransitie). Naar aanleiding van de nieuwe woonvisie moeten de prestatieafspraken worden geactualiseerd. Als gevolg van de actualisatie kunnen mogelijk nog nadere indicatoren volgen in de loop van 2023. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Begin 2023 hebben bestuurlijke overleggen plaatsgevonden met de corporaties als aftrap om, na vaststelling van de Woon(zorg)visie, te komen tot nieuwe meerjarige prestatieafspraken (vanaf 2024).  Naar verwachting worden deze eind 2023 vastgesteld.

8.02.03 Uitvoering en monitoring van de verordening voor de SVN-Startersleningen

Omschrijving

Per 1-1-2020 is de Verordening Starterslening gemeente Veldhoven 2020 van kracht. Hiervoor is door de raad €2 miljoen ter beschikking gesteld voor een revolverend fonds (op basis van een schatting in 4 jaarschijven van €500.000). Om de werking van de regeling te duiden, wordt het aantal nieuwe leningen per jaar gemonitord.

Stand van zaken

G

Toelichting

In 2023 wordt de regeling geëvalueerd en indien nodig herzien. Op basis van de evaluatie wordt begin 2024 een voorstel aan de raad voorgelegd over de voortzetting van de regeling.

8.02.04 Uitvoering en monitoring van de verordening voor de SVN-Stimuleringsleningen

Omschrijving

Per 1-1-2020 is de Verordening Stimuleringslening 'Langer thuis wonen', 'Duurzaam maken' en 'Asbestsanering' gemeente Veldhoven 2020 van kracht. Hiervoor is door de raad €2 miljoen ter beschikking gesteld voor een revolverend fonds (op basis van een schatting in 4 jaarschijven van €500.000). Om de werking van de regeling te duiden, wordt het aantal nieuwe leningen per jaar gemonitord.

Stand van zaken

G

Toelichting

In 2023 wordt de regeling geevalueerd en indien nodig herzien. Het plafond voor het deel Verduurzaming komt in zicht, daarom wordt bij de evaluatie ook bekeken of het beschikbare budget nog toereikend is. In 2023 wordt, mede in het kader van de Woon(zorg)visie extra aandacht gegeven aan de leenmogelijkheid voor woningaanpassingen ten behoeve van langer zelfstandig thuis wonen. Begin 2024 wordt op basis van de evaluatie een voorstel aan de raad voorgelegd over voortzetting van de regeling.

8.02.05 In SGE-verband werken we aan een actualisatie van de Huisvestingsverordening per 1-1-2024, zodat de regionale urgentieregeling opnieuw kan worden verankerd

Omschrijving

Sinds 2016 voeren de gemeenten van het SGE samen met de betrokken corporaties een gezamenlijke urgentieregeling.  Om dit te kunnen uitvoeren moet een (4-jaar geldende) huisvestingsverordening worden vastgesteld. De huidige verordening moet per 1-1-2024 weer worden vernieuwd. Daarom stellen wij eind 2023 een regionaal voorbereide aangepaste verordening vast.

Stand van zaken

R

Toelichting

De voorbereiding voor de nieuwe, regionaal afgestemde Huisvestingsverordening heeft vertraging opgelopen. Er zijn nog enkele inhoudelijke discussiepunten die uitgewerkt moeten worden. Omdat de huidige verordening per 1/1/2024 vervalt, volgen twee besluitvormingsstappen.

1. In Q4 2023 wordt een ongewijzigde Huisvestingsverordening, met looptijd 2024-2027 ter vaststelling aangeboden aan de gemeenteraad. Daardoor kan de lopende werkwijze voorlopig worden voortgezet. 

2. Wanneer de inhoudelijke actualisatie van de Huisvestingsverordening  klaar is, wordt deze ter vaststelling aangeboden aan de raad. Mogelijk kunnen dan ook direct de uitgangspunten vanuit het wetsvoorstel 'Versterking regie op Volkshuisvesting' worden meegenomen. 

De raad is/wordt hierover via een raadsinformatienota geïnformeerd.

8.03 Toevoegen van voldoende woningen in de juiste categorieën en typologieën en benodigde kwaliteit

Terug naar navigatie - 8.03 Toevoegen van voldoende woningen in de juiste categorieën en typologieën en benodigde kwaliteit

In Veldhoven worden voldoende woningen toegevoegd om de groei van de bevolking onder invloed van maatschappelijke en economische ontwikkelingen te faciliteren. Deze woningen worden gerealiseerd in de juiste categorieën en typologieën en dragen bij aan de kwaliteit van de leefomgeving.  Dit betreft enerzijds het in behandeling en procedure nemen van kleinere ontwikkelingen (principeverzoeken). Deze verzoeken zullen voortvarend en efficiënt worden opgepakt. Dit laatste betekent dat we kritisch gaan kijken naar het proces rondom principeverzoeken  Anderzijds sturen we vanuit de aanpak woningbouwversnelling op grotere ontwikkelingen (oa Zilverackers) om sneller meer woningen toe te kunnen voegen, in de daarvoor juiste categorieën en typologieën. Dit doen we, gebaseerd op de woonvisie, in projecten met een toegevoegde waarde voor woningzoekenden en de omwonenden en die bijdragen aan de gewenste woonmilieus. Dit doen we vanuit de Aanpak Woningbouwversnelling, inclusief de toepassing van de Q-wijzer in woningbouwversnellingsprojecten. Uitgangspunt voor de woningbouwversnelling zijn de regionale afspraken. Het bouwtempo stemmen we af op deze afspraken.

8.03.01 Uitvoering geven aan de Aanpak Woningbouwversnelling 2020-2024

Omschrijving

Invulling geven aan de aanpak door sturing en beheersing op tempo en kwaliteit. Met een focus op efficiënte capaciteitsinzet wordt vanuit de aanpak woningbouwversnelling (WBV) de procesvoortgang optimaal geborgd, worden nieuwe projecten aangejaagd en beoogde kwaliteiten bewaakt. 
Door de aanpak WBV I wordt het tempo tot 2020 van 200 opgeleverde woningen per jaar verhoogd naar gemiddeld 400 woningen per jaar. De doorlooptijd van projecten is door de aanpak WBV verkort naar 2,5 tot 3 jaar, waar dat voorheen 6 tot 8 jaar was. Daaruit volgt dat de eerste effecten van de aanpak WBV die is geïmplementeerd in 2020, worden verwacht in 2023.
In de periode 2020 tot en met 2025 worden naar verwachting in totaal ca. 2.200 woningen opgeleverd. Daarmee geven we invulling aan de afspraken van de woondeal 2020-2024. 

Stand van zaken

G

Toelichting

De woningbouwversnelling ligt op koers. In de jaren 2020 t/m 2022 zijn ca. 575 woningen opgeleverd. De doorlooptijd van de woningbouwversnelling van 2,5 -4 jaar is voor het eerst in 2023 te merken. Het aantal op te leveren woningen in 2023 stijgt naar ca. 355 woningen. Totaal zullen de komende jaren 2023 t/m 2025 gemiddeld 500 woningen per jaar worden opgeleverd. In 2025 overschrijden we de grens van 2.000 opgeleverde woningen.

8.03.02 Opstellen Aanpak verlenging woningbouwversnelling t/m 2030

Omschrijving

 Veldhoven heeft zich in het Afsprakenkader Wonen SGE gecommitteerd aan de realisatie van 5.000 woningen tot 2030. De regionale ontwikkelingen (huishoudensgroei, groei werkgelegenheid) en de nationale bouw- en woonagenda geven aanleiding om nu reeds de ingezette woningbouwversnelling (WBV I) met behoud van tempo te verlengen. Inzet hierbij is voortzetting van het tempo van de WBV tot 2030. Daarbij blijft sturen op aspecten zoals betaalbaarheid, differentiatie en kwaliteit onverminderd van belang. Hiervoor wordt momenteel een voorstel voorbereid waarin wordt onderbouwd of en in hoeverre het in het coalitievoorstel genoemde programma van 5.000 woningen tot en met 2030 realiseerbaar is. Het voorstel wordt in het eerste halfjaar van 2023 ter vaststelling aangeboden aan college en raad.

Stand van zaken

G

Toelichting

De voorbereidingen voor de verlenging van de woningbouwversnelling tot en met 2032  (WBV-II)  ligt op schema. In september 2023 is  ter besluitvorming aan het college voorgelegd: de evaluatie WBV-I, de aanpak WBV-II, financiële impact van  WBV-II. 

In september 2023 zal de raad tevens hierover worden geïnformeerd, vooruitlopend op de begrotingsbehandeling in oktober-november 2023. De financiële consequenties  van WBV-II worden structureel in de begroting opgenomen.

8.03.03 In regionaal verband sluiten we een (nieuwe) woondeal met provincie en het Rijk, in het kader van de nationale bouw- en woonagenda

Omschrijving

In 2019 is een woondeal gesloten tussen SGE, provincie en Rijk. In de nationale bouw- en woonagenda pakt het Rijk nog meer de regie door eerst afspraken te maken met de provincies (planning rijk najaar 2022) en daaropvolgend landelijk dekkende woondeals (eind 2022, begin 2023). Deze woondeal heeft mogelijk invloed op de regionale woningbouwafspraken en het lokale woonbeleid.  

Stand van zaken

G

Toelichting

Op 9 maart 2023 is de woondeal Zuidoost-Brabant ondertekend door 21 gemeenten, 13 woningcorporaties, provincie en Rijk. De woondeal bevat een ondergrens voor de woningbouwopgave. De woondeal wordt gemonitord en regelmatig geactualiseerd. 

8.03.04 Het huidig principeverzoekenproces wordt geëvalueerd en daar waar nodig aangepast

Omschrijving

Bij de start van de Woningbouwversnelling in 2019 is besloten om de principeverzoeken 2 keer per jaar gebundeld te behandelen. De gedachte was dat hiermee efficiënter kon worden gewerkt.  Er wordt in 2023 gekeken hoe dit proces is gelopen. Daarbij zal tevens onderzocht worden of (ruimtelijke) plannen, in het licht van de nieuwe Omgevingswet,  ook middels andere processen behandeld kunnen worden. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Onderdeel van de aanpak WBV-II tot 2032 is om terug te grijpen op een geclusterde behandeling van principeverzoeken 2x per jaar, zoals dat ook reeds in de aanpak WBV-I tot 2025 was opgenomen, maar waar dat in 2021 om capaciteit-technische redenen was losgelaten. Bij de pilot omgevingsplan Zonderwijk onderzoeken wij de verdere vereenvoudiging waardoor voor minder activiteiten een formele toestemming (oa vergunning) nodig is. 

8.04 Werken met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - 8.04 Werken met de Omgevingswet

We zorgen ervoor dat we kunnen werken met de nieuwe instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

8.04.01 Stellen we een handboek werkprocessen Omgevingswet op en implementeren dat

Omschrijving

Het handboek werkprocessen Omgevingswet omvat alle werkprocessen die veranderen door de komst van de Omgevingswet. Samen met verschillende clusters stellen we deze werkprocessen (integraal) op zodat de relevante medewerkers weten hoe ze met de nieuwe Omgevingswet moeten werken. De processen zien erop toe dat de klantreis in de organisatie is geborgd.

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema’

8.04.02 Stellen we een participatiebeleid bij ruimtelijke initiatieven op en dragen deze ook uit

Omschrijving

Om meer gehoor te geven aan het belang van de inwoner stellen we een participatiebeleid op waarin we de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid beschrijven. We zoomen hier in op de toepassing van participatie bij de verschillende instrumenten van de Omgevingswet en verwerken dit in de werkprocessen.

Stand van zaken

G

Toelichting

De nota Participatie onder de Omgevingswet is vastgesteld in de raadsvergadering van 18 april 2023.  We geven een vervolg aan de uitwerking in de werkprocessen.

8.04.03 Stellen we vóór 2030 één omgevingsplan voor heel Veldhoven op. Daarvoor zijn we in 2022 aan een pilot gestart voor de wijk Zonderwijk en bouwen we in 2023 voort op de inzichten uit deze pilot

Omschrijving

Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt hebben we een tijdelijk omgevingsplan (van rechtswege). Het omgevingsplan is de opvolger van het bestemmingsplan, en één van de kerninstrumenten onder de Omgevingswet. Het tijdelijke omgevingsplan vormen we stapsgewijs om naar een definitief omgevingsplan voor de gehele gemeente. Dit doen we gebiedsgericht. Zo starten we met een omgevingsplan voor de wijk Zonderwijk, de pilot omgevingsplan Zonderwijk. De resultaten, lessen en inzichten van deze pilot benutten we om te komen tot een omgevingsplan voor het gehele grondgebied van Veldhoven. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Ligt op schema

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 34.570 25.880 25.693 -187
Baten 36.036 24.890 25.053 163
Saldo (- = nadeel) 1.466 -990 -640 350

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
Overheveling middelen pilot omgevingsplan Zonderwijk -147 147
Afsluiten principe verzoeken Betax terrein en Dorpstr. 195-197 141 141
Omgevingsverg.handh.&toez./bouw,brandveiligh.en RO -31 31
Overheveling middelen Woon(zorg)visie -40 40
Overheveling middelen omgevingswet -40 40
Omgevingsbeleid (anders dan milieubeleid) -31 31
Omgevingsvergunning-meld./bouw & brandveiligheid -31 31
Intentieovereenkomst Provinciale weg en Hagendorenseweg 22 22 0
Overheveling middelen vanuit Programma de Run 113 -113
Overige -2 2
Saldo (- = nadeel) -187 163 350

Toelichting

Overheveling middelen pilot omgevingsplan zonderwijk (€ 147 voordeel)
Binnen het programma Omgevingswet wordt de inhuur van expertise voor het pilot omgevingsplan Zonderwijk verlengd naar 2024.  Er zijn al vele stappen gezet in de pilot Omgevingsplan, we verwachten volgend jaar af te ronden. Voorgesteld wordt het budget van 2023 over te hevelen naar 2024 (€ 147). 

Afsluiten principe verzoeken Betax terrein en Dorpstraat 195-197 (€ 141 voordeel)
In 2023 zijn de principeverzoeken Provincialeweg 195-197 en Betaxterrein afgesloten met een voordelig saldo van € 141. Dit wordt met name veroorzaakt doordat kosten voor de aanpassing van de buitenruimte en riolering in 2021 en 2022 abusievelijk op andere budgetten zijn geboekt. 

Aanpassing loonkosten Omgevingsvergunning/ handhaving & toezicht / bouw- en brandveiligheid en RO (€ 31 voordeel)
Binnen de clusters Ondersteuning en Vergunningen hebben we meerdere capaciteitsproblemen vereffent (tijdelijk). Dit betekent dat werkzaamheden gedeeltelijk door eigen mensen zijn opgepakt voor de vacante functies en gedeeltelijk door de ODZOB. De facturering van de ODZOB is minder gedetailleerd dan de kostenallocatie van de loonkosten. Vandaar dat dit plussen en minnen oplevert binnen verschillende programma’s die budgetneutraal zijn. 

Overheveling middelen Woon(zorg)visie (€ 40 voordeel)
Door drukte bij externe partijen kan een deel van het uitvoeringsprogramma van de Woon(zorg)visie (zoals de woonzorganalyse) pas begin 2024 worden uitgevoerd. Gelet hierop wordt voorgesteld een bedrag van € 40 over te hevelen naar 2024.

Overheveling middelen omgevingswet (€ 40 voordeel)
Om de overgang naar de inwerkingtreding van de Omgevingswet zo soepel mogelijk te laten verlopen is een budget voor een tijdelijke formatie voor Ruimtelijke Ordening van 1,5 jaar beschikbaar gesteld. Omdat het lastig is om de formatie tijdelijk te vullen, wordt deze voor 2023 en 2024 omgezet naar inhuur. Voorgesteld wordt om het resterende budget van € 40 over te hevelen naar 2024. 

Aanpassing loonkosten Omgevingsbeleid (anders dan milieubeleid) (€ 31 voordeel)
Binnen de clusters Ondersteuning en Vergunningen hebben we meerdere capaciteitsproblemen vereffent (tijdelijk). Dit betekent dat werkzaamheden gedeeltelijk door eigen mensen zijn opgepakt voor de vacante functies en gedeeltelijk door de ODZOB. De facturering van de ODZOB is minder gedetailleerd dan de kostenallocatie van de loonkosten. Vandaar dat dit plussen en minnen oplevert binnen verschillende programma’s die budgetneutraal zijn. 

Aanpassing loonkosten Omgevingsvergunning -meld/bouw & brandveiligheid (€ 31 voordeel)
Binnen de clusters Ondersteuning en Vergunningen hebben we meerdere capaciteitsproblemen vereffent (tijdelijk). Dit betekent dat werkzaamheden gedeeltelijk door eigen mensen zijn opgepakt voor de vacante functies en gedeeltelijk door de ODZOB. De facturering van de ODZOB is minder gedetailleerd dan de kostenallocatie van de loonkosten. Vandaar dat dit plussen en minnen oplevert binnen verschillende programma’s die budgetneutraal zijn. 

Intentieovereenkomsten woningbouw (budgettair neutraal)
Om de haalbaarheid van woningbouw te onderzoeken op de locaties Hagendorenseweg en Provincialeweg wordt in 2023 met de initiatiefnemers een intentieovereenkomst gesloten. De ontvangen bedragen zijn bedoeld voor de dekking van (ambtelijke) kosten en het verrichten van noodzakelijke onderzoeken voor de planontwikkeling.

Overheveling middelen vanuit Programma de Run (€ 113 nadeel)
Budget van € 113 dat begroot was voor ASML-werkzaamheden binnen het Programma de Run (programma 3) is overgeheveld naar faciliterend grondbeleid.

Overig (€ 2 voordeel)
- Omslagrente