Uitgaven

20,13%
€ -633
x €1.000
20,13% Complete

Inkomsten

11,27%
€ 217
x €1.000
11,27% Complete

Saldo

16,77%
€ 850
x €1.000

Voortgang activiteiten

Programma 6 | Sociaal Domein

Uitgaven

20,13%
€ -633
x €1.000
20,13% Complete

Inkomsten

11,27%
€ 217
x €1.000
11,27% Complete

Saldo

16,77%
€ 850
x €1.000

Voortgang activiteiten

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

Terug naar navigatie - 6.01 Opstellen visie sociaal domein als onderdeel van de visie op Veldhoven.

De ontwikkelingen in het sociaal domein met een toenemende zorgvraag, dubbele vergrijzing, vluchtelingen, extramuralisering en schaalsprong vragen om een overkoepelende visie waar we als Veldhoven met het sociaal domein en onze partners naartoe willen. Deze visie dient onderdeel uit te maken van de totale visie op Veldhoven. 

6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

Terug naar navigatie - 6.02 Behoud en versterken van een goede sociale basis

We zetten in op een goede sociale basisstructuur voor iedereen o.a. door en op het stimuleren van  preventie, vroegsignalering, positieve gezondheid en normaliseren.

6.02.01 Alle basisvoorzieningen zijn vindbaar op Steunwijzer

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan Steunwijzer zijn basisvoorzieningen eenvoudig vindbaar voor onze inwoners. We investeren voortdurend in het actueel houden en verbeteren van deze sociale kaart.

Stand van zaken

G

Toelichting

Conform afspraak investeren voortdurend in het actueel houden en verbeteren van deze sociale kaart.

6.02.02 Ouders en verzorgers kennen het Centrum voor Jeugd en Gezin

Omschrijving

Door meer bekendheid te geven aan het CJG weten meer ouders het CJG te vinden met hun opvoed- en opgroeivragen. Hierdoor ontvangen zij eerder ondersteuning bij eventuele opvoedvragen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Aan deze activiteit wordt uitvoering gegeven, o.a. door de aanwezigheid van CJG-contactpersonen op de scholen. 

6.02.03 We zorgen voor de beschikbaarheid van toegankelijke, laagdrempelige collectieve voorzieningen in de sociale basis

Omschrijving

We subsidiëren maatschappelijke organisaties. In gesprekken sturen op belangrijke aspecten zoals samenwerking, normalisering en preventie.

Stand van zaken

G

Toelichting

De accountgesprekken naar aanleiding van de tussentijdse beoordelingen zijn gevoerd. Subsidies 2022 zijn vastgesteld. Vaststellingsbeschikkingen zijn verstuurd. De voorbereidingen voor het subsidietijdvak 2025-2027 zijn opgestart.  

6.02.04 We zetten in op Wmo-transformatie

Omschrijving

In 2023 stellen we een plan op voor transformatie naar meer voorliggende voorzieningen en het stimuleren van het gebruik daarvan. 

Stand van zaken

O

Toelichting

In verband met personele wisselingen ligt de voortgang achter op schema. Er wordt nog altijd aan gewerkt. Transformatieplan loopt gelijk op met de visie op sociaal domein.

6.02.05 Het wijkgericht werken ontwikkelen we door

Omschrijving

In 2023 worden activiteiten georganiseerd om in Veldhoven het wijkgericht werken door te ontwikkelen, op basis van de reeds bestaande initiatieven en wijkactiviteiten.

Stand van zaken

G

Toelichting

Om de thema´s waaraan gewerkt moet worden inzichtelijk te maken zijn wijkprofielen opgesteld op basis van kwantitatieve en kwalitatieve data. Er is vervolgens ingezet op die thema’s waarin de pilotwijken slechter scoren ten opzichte van het Veldhovense gemiddelde.

6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Terug naar navigatie - 6.03 We bieden een vangnet voor hen die extra ondersteuning nodig hebben

Wanneer mensen niet geholpen zijn met de voorzieningen vanuit de sociale basis bieden we hen een vangnet. 

6.03.01 Uitwerken van de vastgestelde Regiovisie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten worden op basis van de vastgestelde regiovisie uitvoeringsprogramma’s gemaakt met betrekking tot Toegang, Zorglandschap en Geschikte Woonruimte. Tevens implementeren we de nieuwe werkwijze ten aanzien van de contracten Beschermd Wonen.

Stand van zaken

G

Toelichting

De regionale projectgroep en werkgroepen zijn op de diverse thema's doorlopend aan de slag. Vanaf 1 januari 2023 werken de toegangsmedewerkers met de nieuwe werkwijze.

6.03.02 Voorbereiden doordecentralisatie Beschermd Wonen

Omschrijving

Samen met de regiogemeenten treffen we voorbereidingen  zodat de doordecentralisatie Beschermd Wonen op inhoud, proces en financieel per 1-1-2024 in onze gemeente ingevoerd kan worden. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Inmiddels is duidelijk dat de doordecentralisatie is uitgesteld tot (in ieder geval) 1-1-2025.  Dit betekent dat afspraken over verantwoordelijkheden en financiën nog niet in 2023 worden voorgelegd aan de gemeenten. Op inhoud blijven de regiogemeenten wel samenwerken om de Regiovisie-ambities vorm te geven, op gebied van toegang, zorgdragen voor een adequaat zorglandschap en zorgen voor passende woonvormen bij uitstroom uit een instelling. Dat betekent dat we op schema (blijven) liggen om op het moment dat de doordecentralisatie een feit wordt, dit op de juiste manier uit te voeren.

6.03.03 Deelname aan de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid.

Omschrijving

We stellen een lokaal plan op voor de aanpak en verdere implementatie van de activiteiten vanuit de regionale aanpak Preventie dak- en thuisloosheid. Het gaat daarbij o.a. over briefadres/woonadres, voorkomen huisuitzettingen, uitstroom.

Stand van zaken

G

Toelichting

In plaats van het opstellen van een lokaal actieplan actualiseren we samen met de regio op basis van het Nationaal Actieplan Dakloosheid het regionaal plan van aanpak.  In het regionale plan van aanpak zijn concrete acties vastgelegd die we direct vertalen naar lokale activiteiten (briefadres/woonadres, voorkomen huisuitzettingen, uitstroom).  De verwachting is dat het regionale plan in december door de diverse college's wordt vastgesteld.

6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

Terug naar navigatie - 6.04 We hebben bij complexe problematieken een integrale benadering

We benaderen complexe problematieken zoveel als mogelijk integraal . We kijken daarbij binnen alle domeinen en denken vanuit de bedoeling en de leefwereld van onze kwetsbare inwoners.

6.04.01 Versterken Aanpak Verward Gedrag (WvGGZ)

Omschrijving

In 2023 ontwikkelen we samen met onze partners de aanpak Verward Gedrag door met als aandachtspunten het werken vanuit de bedoeling en de inzet van ervaringsdeskundigheid. Onderdeel hiervan is de verdere uitrol, implementatie en borging van het AVE escalatiemodel voor de verbinding van zorg en veiligheid bij (complexe) problematiek (zie ook programma 1 veiligheid).  Daarnaast werken we verder aan de doorontwikkeling van het Meldpunt Zorg en Veiligheid, met specifieke aandacht voor de verbinding met de Wet Verplichte GGZ, de Wet Zorg en Dwang en de samenwerking met de (veiligheids)partners.

Stand van zaken

G

Toelichting

De betrokken partners (Wmo-uitvoering, Generalisten-Specialistenteam, Integrale Veiligheid, beleid en Zorg-enVeiligheidshuis) werken in Q2 en Q3 het AVE-model voor Veldhoven uit en nemen stappen om - waar nodig - de werkzaamheden hierop aan te passen. In Q4 en 2024 volgen trainingen en de verdere implementatie.

6.04.02 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams)

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen voor de invoering van de wet Aanpak Meervoudige Problematiek in het Sociaal Domein (Wams), die naar verwachting per 1-1-2024 van kracht zal zijn. Deze wet heeft effect op de Jeugdwet, Wmo, participatiewet en schuldhulpverlening; en wijze waarop casus- en procesregie wordt uitgevoerd; en op de uitwisseling van (cliënt)gegevens. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. De beoogde inwerkingtreding van de Wet aanpak meervoudige problematiek sociaal domein (Wams) is verschoven van 1 januari 2024 naar 1 juli 2024.

6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

Terug naar navigatie - 6.05 We werken volgens de bedoeling en leveren waar mogelijk maatwerk

We kiezen voor maatwerk en het werken volgens de bedoeling, zodat de aansluiting op de leefwereld van onze inwoner goed plaatsvindt.

6.06 We zijn een inclusieve samenleving

Terug naar navigatie - 6.06 We zijn een inclusieve samenleving

We willen toegroeien naar een inclusieve samenleving waar iedereen ertoe doet en van waarde is en mee kan doen ongeacht herkomst, seksuele voorkeur of beperking. We hebben daarbij aandacht voor kwetsbare inwoners en hun behoeften.

6.07 Voorkomen van uitsluiting

Terug naar navigatie - 6.07 Voorkomen van uitsluiting

We zetten in op het voorkomen van uitsluiting van kwetsbare doelgroepen binnen onze Veldhovense gemeenschap.

6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

Terug naar navigatie - 6.08 We zorgen voor optimale opgroeikansen

We zorgen  ervoor dat kinderen en jongeren optimale opgroeikansen hebben en opgroeien in een omgeving die hun ontwikkeling stimuleert.

6.08.01 Uitvoering geven aan de Kadernota 'Focus op alle jeugd'

Omschrijving

Met de jeugdpartners betrokken bij de totstandkoming van de kadernota 'Focus op alle jeugd' wordt in 2023 een uitvoeringsplan opgesteld. Het uitvoeringsplan omvat activiteiten waarmee de oorspronkelijke en nieuwe samenwerkingspartners de komende 2 jaar concreet aan de slag gaan. Belangrijke pijlers in het uitvoeringsplan hebben betrekking op opvoeden en opgroeien.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er zijn diverse bijeenkomsten georganiseerd om input voor het uitvoeringsplan op te halen. Hierbij zijn jongeren, hun ouders, diverse jeugdprofessionals en vrijwilligers betrokken.  Doel is om te komen tot een gedragen uitvoeringsplan waar alle samenwerkingspartners de komende twee jaar concreet mee aan de slag gaan. 

6.08.02 We vergroten de meldbereidheid van vermoedens van kindermishandeling

Omschrijving

Middels presentaties aan het onderwijs over het belang van de meldcode vergroten we de meldbereidheid van huiselijk geweld en kindermishandeling. 

Stand van zaken

G

Toelichting

Aan deze activiteit wordt uitvoering gegeven. Met het onderwijs zijn we in overleg om presentaties in te plannen om de meldbereidheid te vergroten. 

6.08.03 We zetten in op criminaliteitspreventie onder jeugdigen

Omschrijving

Door de preventiemedewerker van Halt worden op scholen diverse voorlichtingen gegeven op het gebied van:
- Invloed van de groep
- Online veiligheid
- Jeugdcriminaliteit
- Overlast tijdens de jaarwisseling

Met de inzet van Halt willen we de jeugdcriminaliteit voorkomen en overlast  door jeugdigen terugdringen.

Stand van zaken

G

Toelichting

Aan deze activiteit wordt volgens planning uitvoering gegeven door de inzet van de Halt preventiemedewerker. 

6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

Terug naar navigatie - 6.09 Vergroten van financiële zelfredzaamheid

We zetten in op het vergroten van de financiële zelfredzaamheid van onze inwoners door ondersteuning te bieden aan  inwoners in een financieel kwetsbare positie.

6.09.01 We evalueren het effect van het minimabeleid

Omschrijving

We doen breed onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid, waaronder of een verhoging van de inkomensgrens van de bijzondere bijstand van 110% naar 120% significant kan bijdragen aan het verminderen van schuldenproblematiek.

Stand van zaken

G

Toelichting

Activiteit ligt op schema. Het onderzoek naar de effecten van ons minimabeleid is afgerond. De raad is inmiddels geinformeerd over de resultaten van het onderzoek. In december 2023 zal de raad besluiten over de verlenging van het huidige plan Schulddienstverlening in afwachting van de armoede-agenda waar in 2024 mee gestart zal worden.

6.09.02 Inwoners met beginnende betaalproblemen vinden en ondersteunen

Omschrijving

Aanbieders van energie, woningbouwcorporaties en ziektekostenverzekeraars melden betalingsachterstanden van onze inwoners. Hiervoor zijn convenanten afgesloten waarmee de privacy is gewaarborgd. Het team schulddienstverlening zoekt contact met deze inwoners om te bespreken of ondersteuning gewenst is.

Stand van zaken

G

Toelichting

Conform afspraak neemt het Team Schulddienstverlening met alle inwoners contact op waarover meldingen binnenkomen.

6.09.03 Vergroten van het bereik van de minimaregelingen

Omschrijving

De gemeente Veldhoven heeft diverse minimaregelingen zoals  de meedoenvoorziening, een collectieve ziektekostenverzekering en bijzondere bijstand. Niet alle minima van Veldhoven maken gebruik van deze regelingen. We gaan het gebruik hiervan extra stimuleren.

Stand van zaken

G

Toelichting

Om het gebruik van de diverse minimaregelingen te stimuleren wordt hier regelmatig aandacht aan besteed in het Veldhovens Weekblad en is informatie hierover te vinden op de gemeentelijke website. Daarnaast wordt samengewerkt met het Bureau Sociaal Raadslieden, zij dragen dezelfde informatie uit en zijn het eerste contact voor inwoners hieromtrent.

6.10 Uitstroom naar betaald werk

Terug naar navigatie - 6.10 Uitstroom naar betaald werk

We vergroten het aantal bijstandsgerechtigden dat uitstroomt naar betaald werk.

6.10.01 We bemiddelen bijstandsgerechtigden naar een betaalde baan

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun re-integratie naar betaald werk waardoor  ze bijstandsonafhankelijk worden. We maken hierbij gebruik van een nog aan te schaffen en te implementeren systeem voor het in beeld brengen van competenties.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er zijn tot het moment van deze Burap 39 inwoners naar betaald werk begeleid waardoor ze niet meer bijstandsbehoeftig zijn. We zien het aantal bijstandsklanten nog steeds langzaam dalen, de instroom neemt af.

6.10.02 We begeleiden bijstandsgerechtigden met een grotere afstand tot de arbeidsmarkt naar vrijwilligerswerk

Omschrijving

De klantmanagers 'Werk' van het cluster Werk&Inkomen ondersteunen de bijstandsgerechtigden bij hun reintegratie.

Stand van zaken

G

Toelichting

Er zijn tot het moment van deze Burap 25 inwoners naar vrijwilligerswerk begeleid waarmee we de doelstelling van 30 denken te behalen.

6.10.03 In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet

Omschrijving

In 2023 voeren we een project uit gericht op het treffen van alle benodigde voorbereidingen en uitvoeringsaspecten in verband met de wijzigingen van de participatiewet.

Stand van zaken

G

Toelichting

De nieuwe verordening Sociaal Domein, waarin de wijzigingen zijn verwerkt, is op 24 oktober 2023 door de gemeenteraad vastgesteld.

6.11 Integratie van nieuwkomers

Terug naar navigatie - 6.11 Integratie van nieuwkomers

We versnellen de integratie van nieuwkomers.

Budget

Terug naar navigatie - Budget
Budget Primitief Na wijziging Verwacht Bijstelling
Lasten 53.970 58.575 57.942 -633
Baten 10.062 12.153 12.370 217
Saldo (- = nadeel) -43.908 -46.422 -45.572 850

Bijstellingen budget

Terug naar navigatie - Bijstellingen budget
Omschrijving exploitatiebijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling Bijstelling
Lasten Baten Saldo burap
WMO begeleiding -600 600
Minder trajecten inburgering -200 200
Lagere lasten IOAW -150 150
Loonkosten WMO en Participatie -92 92
WMO afname vervoer -75 75
Samenwerking Waalre 100 100 0
Hogere bijdrage Ergon 60 -60
Hogere lasten Jeugdzorg 299 -299
Overige 25 117 92
Saldo (- = nadeel) -633 217 850

Toelichtingen

WMO begeleiding (€ 600 voordeel)
Het budget voor Wmo-begeleiding wordt in 2023, 2024 en 2025 met € 600 afgeraamd (voordeel). Per 1 april 2022 is een nieuw contract ingegaan. Een belangrijke wijziging zit in de financiering. Van resultaatfinanciering is overgegaan naar p x q (= prijs maal hoeveelheid), waardoor alleen de daadwerkelijk ingezette uren worden gefactureerd. Per 1 april 2023 is het overgangsjaar van het oude naar het nieuwe contract afgerond, zodat er nu een meer reëel beeld is van de financiële gevolgen van het nieuwe contract.

Minder trajecten inburgering (€ 200 voordeel)
Er zijn in 2023 nog een groot deel inburgeraars in Veldhoven gehuisvest die onder de oude Inburgeringswet vielen. Deze inburgeraars hebben een andere financieringssystematiek, waarbij de gemeente niet de inburgeringstrajecten betaalt. Hierdoor vallen de uitgaven voor inburgeringstrajecten lager uit dan begroot. 

Lagere lasten IOAW(€ 150 voordeel)
IOAW-uitkeringen kunnen verstrekt worden aan inwoners die werkloos worden na hun 50e jaar. Met de huidige krappe arbeidsmarkt zien we de instroom in de IOAW afnemen. Het budget voor deze uitkeringen kan  voor 2023 worden afgeraamd. 

WMO afname vervoer (€ 75 voordeel)
Het budget voor Collectief Vraagafhankelijk Vervoer (Taxbus) wordt in 2023, 2024 en 2025 met € 75 afgeraamd. Reden is dat er minder gereisd is met Taxbus dan begroot en er is een voordeel door een nieuw overeengekomen vast kilometertarief met de vervoerder.

Loonkosten WMO en Participatie (€ 92 voordeel)
Binnen de clusters Ondersteuning en Vergunningen hebben we meerdere capaciteitsproblemen vereffent (tijdelijk). Dit betekent dat werkzaamheden gedeeltelijk door eigen mensen zijn opgepakt voor de vacante functies en gedeeltelijk door de ODZOB. De facturering van de ODZOB is minder gedetailleerd dan de kostenallocatie van de loonkosten. Vandaar dat dit plussen en minnen oplevert binnen verschillende programma’s die budgetneutraal zijn. 

Samenwerking Waalre (budgetneutraal)
In 2023 zijn meer taken uitgevoerd voor de uitvoering van de Participatiewet voor gemeente Waalre. De hogere kosten (€ 100) worden vergoed door Waalre.  

Hogere bijdrage Ergon (€ 60 nadeel)
Hogere uitkering Participatie (binnen programma 0) Onderdeel van de uitkering is Beschut werk. De verhoging voor beschut werk wordt toegevoegd aan de uitkering aan Ergon. 

Hogere lasten jeugdzorg (€ 299 nadeel)
Sinds de jeugdwet bij de gemeente is belegd is er een beroep gedaan op inhuur vanwege uiteenlopende reden. 2023 is het eerste jaar waarin nauwelijks een beroep gedaan is op externen, voordeel € 197.
2022 was het laatste jaar waarin in de afrekensystematiek is gewerkt met een gedeeltelijk lumpsum financiering. Bij de jaarrekening is een balanspost opgenomen voor de eindafrekening. In 2023 is de eindafrekening ontvangen en deze blijkt hoger te zijn dan verwacht, nadeel € 372. 
Nadeel Jeugdzorgplus 2023: nadeel € 124. Vanwege de toenemende wachtlijsten binnen de reguliere jeugdhulp en daarbij komende de verzwaring van de problematiek bij jongeren, merken we dat we dit jaar meer gesloten trajecten hebben gehad tot vorig jaar. Ook blijkt dat er langere gesloten trajecten afgegeven worden vergeleken vorig jaar.

Overige (€ 92 voordeel)
- Meer rijksmiddelen voor uitkeringen en loonkostensubsidie
- Minder reïntegratietrajecten participatiewet
- Verlengen opvang nieuwkomers Buitenjan
- Opvang Oekraïners
- Omzetten budgethouderschap accountant
- Omslagrente