4.03.01 Bewustzijn vergroten rondom laaggeletterdheid

Samen met de lokale partners vergroten we het bewustzijn en het creëren van begrip rondom het thema laaggeletterdheid en het gebrek aan digitale vaardigheden. Verder vergroten we de naamsbekendheid van het Digitaalhuis onder inwoners en organisaties. En wij stimuleren organisaties om inwoners waar nodig door te verwijzen naar het Digitaalhuis. De samenwerking met het Digitaalhuis loopt goed en het plan van aanpak ligt op schema. Recent voorbeeld voor het vergroten van bewustzijn is de campagne 'Wie help jij op weg?
Stand van zaken
Kwaliteit (toelichting)
Het DigiTaalhuis werkt sinds enkele jaren samen met BSR Veldhoven, Stichting Leergeld Veldhoven en De Kempen, en de Voedselbank Veldhoven. Het doel is om mensen die moeite hebben met lezen of schrijven of mensen met weinig digitale vaardigheden door te verwijzen naar het DigiTaalhuis. In 2024 zijn presentaties gegeven over het DigiTaalhuis aan verschillende organisaties in Veldhoven. Dit gebeurde onder andere voor leden van KBO Zeelst, SWOVE, vrijwilligers van zorgorganisaties en energiecoaches van de Kluskar. Ook is gesproken met Severinus over wat hun cliënten en medewerkers willen leren.
Om meer inwoners van Veldhoven te bereiken en bekend te maken met het DigiTaalhuis, is er in 2024 een krant uitgebracht. In deze krant stond informatie over de activiteiten en verhalen van deelnemers en vrijwilligers. Daarnaast is de folder van het DigiTaalhuis vernieuwd en is er een Engelstalige versie gemaakt.
In september zijn de krant, de folders en het DigiTaalhuis gepromoot tijdens de straatcampagne 'Wie help jij op weg?' in het Citycentrum. Een team van enthousiaste vrijwilligers zorgde hiervoor. Ook stonden er artikelen over het DigiTaalhuis in het Veldhovens Weekblad en het Eindhovens Dagblad, wat heeft geholpen om het DigiTaalhuis bekender te maken.
Het aantal deelnemers aan de activiteiten van het Digitaalhuis is in 2024 ten opzichte van 2023 met 888 deelnemers gestegen naar 2402 deelnemers totaal.