Zelfredzame mensen die (goed) deelnemen aan de maatschappij, hebben een beter welzijn en doen minder beroep op (zware) vormen van zorg. Om dit te bevorderen bieden we individuele voorzieningen op grond van de Wet maatschappelijke ondersteuning, zoals bijvoorbeeld hulp bij het huishouden, begeleiding of de toekenning van een scootmobiel. De klantmanagers voeren hiertoe een keukentafelgesprek met de inwoner waarbij de behoefte aan ondersteuning integraal bekeken en beoordeeld wordt. 

Stand van zaken

G

Steeds meer inwoners vragen een Wmo-voorziening aan. Daardoor moeten zij langer wachten. Om dit te verbeteren, hebben we extra medewerkers ingezet. Ook is er een nieuwe applicatie gemaakt om wachtlijsten voor huishoudelijke hulp beter te beheren. Deze applicatie heet de wachtlijstoplosser. Vanaf 1 oktober testen we deze oplossing in een pilot van een half jaar. We volgen de resultaten goed.

Daarnaast is de aanbesteding voor Taxbus afgerond. De nieuwe overeenkomst gaat in op 1 maart 2026.