Voortgang activiteiten

Programma 8 l Volkshuisvesting, ruimtelijke ordening en stedelijke vernieuwing

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Vanuit volkshuisvesting, ruimtelijke ontwikkeling en stedelijke vernieuwing dragen we bij aan het behoud en versterking van onze fysieke leefomgeving en het Veldhovense DNA. We willen dat Veldhoven niet alleen nu, maar ook in de toekomst een fijne gemeente is om in te wonen, te werken en te verblijven. Het programma sluit nauw aan bij doel 11 - 'duurzame steden en gemeenschappen' van de 17 duurzame ontwikkelingsdoelen die door de Verenigde Naties zijn afgesproken. Om dat te bereiken hebben we in de Veldhovense Omgevingsvisie samen met de inwoners van Veldhoven beschreven hoe de gewenste toekomst van de fysieke leefomgeving van Veldhoven  eruit ziet. Veldhoven groeit al flink sinds de tweede helft van de vorige eeuw en is nog steeds niet uitgegroeid. De aanhoudende  economische groei (er wordt nu zelfs gesproken van een schaalsprong) van onze Brainportregio zorgt dat er ook de komende jaren nog een grote vraag naar ruimte om te wonen en werken in Veldhoven blijft. Anders dan de afgelopen decennia, zal die groei steeds plaatsvinden binnen het bestaande stedelijke gebied, we spreken dan over 'inbreiding en transformatie'.  Het mogelijk maken van die groei,  zonder dat dit ten koste gaat van het woon- en leefklimaat in Veldhoven (we noemen dat 'gezonde groei'), vraagt wat van onze manier van werken. Zo zullen we anders naar ontwikkelingen moeten kijken (meer integraal, in samenhang met andere thema's, visiegericht, gebieds- en opgavegericht, lerend) én de samenleving actiever moeten betrekken (vanuit een structurele dialoog over de toekomst van de gemeente, met een open houding en vanuit wederkerigheid). Deze 'gezonde groei' is alleen mogelijk als ook op onder meer het vlak van mobiliteit, voorzieningen, sociaal domein, duurzaamheid en milieu en beheer van de buitenruimte voldoende ambities worden waargemaakt. 

Wonen betreft een belangrijk thema binnen de fysieke leefomgeving. Het betreft een primaire levensbehoefte. Wij willen dan ook dat er voor iedereen die in Veldhoven woont, of wil wonen, een passende woning is te vinden. Om dat te bereiken werken we ook op dit specifieke thema ook visiegericht. Naast de Omgevingsvisie hebben we meer specifiek beleid op het vlak van  wonen vastgelegd in een Woonvisie.  Zowel op het vlak van 'ruimte' als dat van 'wonen' maken we afspraken in de regio. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

8.01 Inzetten op aantrekkelijke en groene groei van de stad

Terug naar navigatie - 8.01 Inzetten op aantrekkelijke en groene groei van de stad

Veldhoven maakt een verdere groei van de stad mogelijk door in te zetten op een aantrekkelijke en groene manier, zodat de groei niet ten koste gaat van de leefbaarheid in de gemeente.

8.02 Naar een toekomstbestendige en kwalitatieve woningvoorraad

Terug naar navigatie - 8.02 Naar een toekomstbestendige en kwalitatieve woningvoorraad

Als gemeente willen we prettig en passend wonen faciliteren voor huidige en toekomstige inwoners. De Veldhovense woningvoorraad is over het algemeen van redelijke kwaliteit: dit willen we behouden en versterken, zodat zij voldoende beschikbaar, betaalbaar, duurzaam, gedifferentieerd en  levensloopbestendig is. De woningvoorraad sluit beter aan bij de behoefte van de inwoners en  demografische, economische en andere ontwikkelingen. We willen dat ook kwetsbare personen en bijzondere doelgroepen (zo lang mogelijk) zelfstandig (thuis) kunnen wonen en leven. We faciliteren de ontwikkeling van hierbij passende (al dan niet geclusterde) woonvormen, al dan niet in combinatie met zorg. Ook bevorderen wij passend woningaanbod voor bijzondere doelgroepen, zoals vergunninghouders.  Als dat nodig is passen wij ons instrumentarium hierop aan. Om de Brainport Principes vanuit het Afsprakenkader Wonen SGE te borgen zijn deze voor de woningbouwversnellingsprojecten uitgewerkt in de Veldhovense Q-wijzer. 

8.02.01 Opstellen van een nieuwe woonvisie, inclusief woonzorgvisie, met bijbehorend uitvoeringsprogramma

Omschrijving

In de nieuwe woonvisie zal onder meer aandacht worden besteed aan de betaalbaarheid van het nieuwbouwprogramma (o.a. behoefte sociale huur en koop), het realiseren van alternatieve woonvormen en wonen met zorg, transformatie van bestaande woningen of andere panden en  de toepassing van mogelijke instrumenten (zoals startersleningen, zelfbewoningplicht, anti-speculatie instrumentarium, doelgroepenverordening, opkoopbescherming). Een van de doelen hierbij is om de woningen langjarig beschikbaar te houden voor de beoogde doelgroepen (van beleid). Met de nieuwe woonvisie geven we bovendien invulling aan de opgaven uit de nationale bouw- en woonagenda. De woonvisie wordt in het voorjaar van 2023 ter vaststelling aangeboden aan de raad. Als gevolg van de vaststelling van de woonvisie kunnen mogelijk nog nadere indicatoren volgen in de loop van 2023. 

Resultaat

G

Toelichting

De Woon(zorg)visie is op 18 april 2023 vastgesteld door de gemeenteraad.  Het college heeft bovendien een uitvoeringsprogramma vastgesteld.  Middels 2 amendementen is het benodigde budget voor het uitvoeringsprogramma met de vaststelling van de visie ook per direct structureel beschikbaar gesteld.   Dit is in de tweede burap doorgevoerd. In de begroting 2024 zijn indicatoren toegevoegd, om beter aan te sluiten bij de Woon(zorg)visie.

8.02.02 Opstellen of actualiseren van de meerjaren-prestatieafspraken met de woningcorporaties en huurdersvertegenwoordiging

Omschrijving

Er zijn meerjarenafspraken met de corporaties over de periode 2021-2025. Deze worden in principe jaarlijks geactualiseerd en zijn gebaseerd op de gemeentelijke woonvisie. De prestatieafspraken gaan in op thema's als beschikbaarheid, betaalbaarheid, duurzaamheid, leefbaarheid en inclusieve samenleving. Zo wordt ook vastgelegd welke bijdrage de corporaties kunnen geven aan de opgaven vanuit de woonvisie (en gerelateerd beleid, zoals bv. de energietransitie). Naar aanleiding van de nieuwe woonvisie moeten de prestatieafspraken worden geactualiseerd. Als gevolg van de actualisatie kunnen mogelijk nog nadere indicatoren volgen in de loop van 2023. 

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 hebben ambtelijke en bestuurlijke overleggen plaatsgevonden ter voorbereiding op de nieuwe Prestatieafspraken. De nieuwe Woon(zorg)visie vormde hiervoor de basis. Naast de corporaties zijn hierbij ook de huurdersvertegenwoordigers betrokken. Op 14 december 2023 zijn de nieuwe Prestatieafspraken door alle partijen ondertekend. 

8.02.03 Uitvoering en monitoring van de verordening voor de SVN-Startersleningen

Omschrijving

Per 1-1-2020 is de Verordening Starterslening gemeente Veldhoven 2020 van kracht. Hiervoor is door de raad €2 miljoen ter beschikking gesteld voor een revolverend fonds (op basis van een schatting in 4 jaarschijven van €500.000). Om de werking van de regeling te duiden, wordt het aantal nieuwe leningen per jaar gemonitord.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 is de regeling geëvalueerd. 

8.02.04 Uitvoering en monitoring van de verordening voor de SVN-Stimuleringsleningen

Omschrijving

Per 1-1-2020 is de Verordening Stimuleringslening 'Langer thuis wonen', 'Duurzaam maken' en 'Asbestsanering' gemeente Veldhoven 2020 van kracht. Hiervoor is door de raad €2 miljoen ter beschikking gesteld voor een revolverend fonds (op basis van een schatting in 4 jaarschijven van €500.000). Om de werking van de regeling te duiden, wordt het aantal nieuwe leningen per jaar gemonitord.

Resultaat

G

Toelichting

In 2023 is de regeling geëvalueerd. Het plafond voor het deel Verduurzaming komt in zicht, daarom wordt bij de evaluatie ook bekeken of het beschikbare budget nog toereikend is. Eind 2023 is, mede in het kader van de Woon(zorg)visie, een communicatieplan opgesteld en in gang gezet.  

8.02.05 In SGE-verband werken we aan een actualisatie van de Huisvestingsverordening per 1-1-2024, zodat de regionale urgentieregeling opnieuw kan worden verankerd

Omschrijving

Sinds 2016 voeren de gemeenten van het SGE samen met de betrokken corporaties een gezamenlijke urgentieregeling.  Om dit te kunnen uitvoeren moet een (4-jaar geldende) huisvestingsverordening worden vastgesteld. De huidige verordening moet per 1-1-2024 weer worden vernieuwd. Daarom stellen wij eind 2023 een regionaal voorbereide aangepaste verordening vast.

Resultaat

O

Toelichting

De voorbereiding voor de nieuwe, regionaal afgestemde Huisvestingsverordening heeft vertraging opgelopen. Er zijn nog enkele inhoudelijke discussiepunten die uitgewerkt moeten worden, onder andere het werken met een uniform loket. Omdat de huidige verordening per 1/1/2024 vervalt, volgen twee besluitvormingsstappen.

1. In Q4 2023 is een ongewijzigde Huisvestingsverordening, met looptijd 2024-2027 vastgesteld door de gemeenteraad. Daardoor kan de bestaande werkwijze voorlopig worden voortgezet. De benodigde mandaten hiervoor zijn ook verlengd. 

2. Wanneer de inhoudelijke actualisatie van de Huisvestingsverordening  klaar is, wordt deze ter vaststelling aangeboden aan de raad. Daarin worden tevens eventuele nieuwe relevante wettelijke kaders meegenomen.  Dit is voorzien Q4 2024.

De raad is/wordt hierover via een raadsinformatienota geïnformeerd.

8.03 Toevoegen van voldoende woningen in de juiste categorieën en typologieën en benodigde kwaliteit

Terug naar navigatie - 8.03 Toevoegen van voldoende woningen in de juiste categorieën en typologieën en benodigde kwaliteit

In Veldhoven worden voldoende woningen toegevoegd om de groei van de bevolking onder invloed van maatschappelijke en economische ontwikkelingen te faciliteren. Deze woningen worden gerealiseerd in de juiste categorieën en typologieën en dragen bij aan de kwaliteit van de leefomgeving.  Dit betreft enerzijds het in behandeling en procedure nemen van kleinere ontwikkelingen (principeverzoeken). Deze verzoeken zullen voortvarend en efficiënt worden opgepakt. Dit laatste betekent dat we kritisch gaan kijken naar het proces rondom principeverzoeken  Anderzijds sturen we vanuit de aanpak woningbouwversnelling op grotere ontwikkelingen (oa Zilverackers) om sneller meer woningen toe te kunnen voegen, in de daarvoor juiste categorieën en typologieën. Dit doen we, gebaseerd op de woonvisie, in projecten met een toegevoegde waarde voor woningzoekenden en de omwonenden en die bijdragen aan de gewenste woonmilieus. Dit doen we vanuit de Aanpak Woningbouwversnelling, inclusief de toepassing van de Q-wijzer in woningbouwversnellingsprojecten. Uitgangspunt voor de woningbouwversnelling zijn de regionale afspraken. Het bouwtempo stemmen we af op deze afspraken.

8.03.01 Uitvoering geven aan de Aanpak Woningbouwversnelling 2020-2024

Omschrijving

Invulling geven aan de aanpak door sturing en beheersing op tempo en kwaliteit. Met een focus op efficiënte capaciteitsinzet wordt vanuit de aanpak woningbouwversnelling (WBV) de procesvoortgang optimaal geborgd, worden nieuwe projecten aangejaagd en beoogde kwaliteiten bewaakt. 
Door de aanpak WBV I wordt het tempo tot 2020 van 200 opgeleverde woningen per jaar verhoogd naar gemiddeld 400 woningen per jaar. De doorlooptijd van projecten is door de aanpak WBV verkort naar 2,5 tot 3 jaar, waar dat voorheen 6 tot 8 jaar was. Daaruit volgt dat de eerste effecten van de aanpak WBV die is geïmplementeerd in 2020, worden verwacht in 2023.
In de periode 2020 tot en met 2025 worden naar verwachting in totaal ca. 2.200 woningen opgeleverd. Daarmee geven we invulling aan de afspraken van de woondeal 2020-2024. 

Resultaat

G

Toelichting

De woningbouwversnelling ligt op koers. In de jaren 2020 t/m 2023 zijn ca. 920 woningen opgeleverd. De doorlooptijd van de woningbouwversnelling van 2,5 -3 jaar is voor het eerst in 2023 te merken. Het aantal op te leveren woningen in 2024 stijgt naar ca. 400 woningen.  In 2025 overschrijden we de grens van 2.200 opgeleverde woningen.

8.03.02 Opstellen Aanpak verlenging woningbouwversnelling t/m 2030

Omschrijving

 Veldhoven heeft zich in het Afsprakenkader Wonen SGE gecommitteerd aan de realisatie van 5.000 woningen tot 2030. De regionale ontwikkelingen (huishoudensgroei, groei werkgelegenheid) en de nationale bouw- en woonagenda geven aanleiding om nu reeds de ingezette woningbouwversnelling (WBV I) met behoud van tempo te verlengen. Inzet hierbij is voortzetting van het tempo van de WBV tot 2030. Daarbij blijft sturen op aspecten zoals betaalbaarheid, differentiatie en kwaliteit onverminderd van belang. Hiervoor wordt momenteel een voorstel voorbereid waarin wordt onderbouwd of en in hoeverre het in het coalitievoorstel genoemde programma van 5.000 woningen tot en met 2030 realiseerbaar is. Het voorstel wordt in het eerste halfjaar van 2023 ter vaststelling aangeboden aan college en raad.

Resultaat

G

Toelichting

De voorbereidingen voor de verlenging van de woningbouwversnelling tot en met 2032  (WBV-II)  ligt op schema. In september 2023 is  ter besluitvorming aan het college voorgelegd: de evaluatie WBV-I, de aanpak WBV-II, financiële impact van  WBV-II. 

In september 2023 is tevens de raad hierover geïnformeerd, vooruitlopend op de begrotingsbehandeling in oktober-november 2023. De financiële consequenties  van WBV-II worden structureel in de begroting opgenomen.

8.03.03 In regionaal verband sluiten we een (nieuwe) woondeal met provincie en het Rijk, in het kader van de nationale bouw- en woonagenda

Omschrijving

In 2019 is een woondeal gesloten tussen SGE, provincie en Rijk. In de nationale bouw- en woonagenda pakt het Rijk nog meer de regie door eerst afspraken te maken met de provincies (planning rijk najaar 2022) en daaropvolgend landelijk dekkende woondeals (eind 2022, begin 2023). Deze woondeal heeft mogelijk invloed op de regionale woningbouwafspraken en het lokale woonbeleid.  

Resultaat

G

Toelichting

Op 9 maart 2023 is de woondeal Zuidoost-Brabant ondertekend door 21 gemeenten, 13 woningcorporaties, provincie en Rijk. De woondeal bevat een ondergrens voor de woningbouwopgave. De woondeal wordt gemonitord en regelmatig geactualiseerd. 

8.03.04 Het huidig principeverzoekenproces wordt geëvalueerd en daar waar nodig aangepast

Omschrijving

Bij de start van de Woningbouwversnelling in 2019 is besloten om de principeverzoeken 2 keer per jaar gebundeld te behandelen. De gedachte was dat hiermee efficiënter kon worden gewerkt.  Er wordt in 2023 gekeken hoe dit proces is gelopen. Daarbij zal tevens onderzocht worden of (ruimtelijke) plannen, in het licht van de nieuwe Omgevingswet,  ook middels andere processen behandeld kunnen worden. 

Resultaat

G

Toelichting

Onderdeel van de aanpak WBV-II tot 2032 is om terug te grijpen op een geclusterde behandeling van principeverzoeken 2x per jaar, zoals dat ook reeds in de aanpak WBV-I tot 2025 was opgenomen, maar waar dat in 2021 om capaciteit-technische redenen was losgelaten. Bij de pilot omgevingsplan Zonderwijk onderzoeken wij de verdere vereenvoudiging waardoor voor minder activiteiten een formele toestemming (oa vergunning) nodig is. 

8.04 Werken met de Omgevingswet

Terug naar navigatie - 8.04 Werken met de Omgevingswet

We zorgen ervoor dat we kunnen werken met de nieuwe instrumenten uit de Omgevingswet, zodat we onze ambities waar kunnen maken.

8.04.01 Stellen we een handboek werkprocessen Omgevingswet op en implementeren dat

Omschrijving

Het handboek werkprocessen Omgevingswet omvat alle werkprocessen die veranderen door de komst van de Omgevingswet. Samen met verschillende clusters stellen we deze werkprocessen (integraal) op zodat de relevante medewerkers weten hoe ze met de nieuwe Omgevingswet moeten werken. De processen zien erop toe dat de klantreis in de organisatie is geborgd.

Resultaat

G

Toelichting

Activiteit is afgerond, maar de werkprocessen zullen tijdens het werkproces continu worden geupdate. 

8.04.02 Stellen we een participatiebeleid bij ruimtelijke initiatieven op en dragen deze ook uit

Omschrijving

Om meer gehoor te geven aan het belang van de inwoner stellen we een participatiebeleid op waarin we de betrokkenheid van inwoners bij de voorbereiding, uitvoering en evaluatie van beleid beschrijven. We zoomen hier in op de toepassing van participatie bij de verschillende instrumenten van de Omgevingswet en verwerken dit in de werkprocessen.

Resultaat

G

Toelichting

De nota Participatie onder de Omgevingswet is vastgesteld in de raadsvergadering van 18 april 2023.  Bij de processen van ruimtelijke initiatieven werken we volgens het vastgestelde beleid. 

8.04.03 Stellen we vóór 2030 één omgevingsplan voor heel Veldhoven op. Daarvoor zijn we in 2022 aan een pilot gestart voor de wijk Zonderwijk en bouwen we in 2023 voort op de inzichten uit deze pilot

Omschrijving

Op het moment dat de Omgevingswet in werking treedt hebben we een tijdelijk omgevingsplan (van rechtswege). Het omgevingsplan is de opvolger van het bestemmingsplan, en één van de kerninstrumenten onder de Omgevingswet. Het tijdelijke omgevingsplan vormen we stapsgewijs om naar een definitief omgevingsplan voor de gehele gemeente. Dit doen we gebiedsgericht. Zo starten we met een omgevingsplan voor de wijk Zonderwijk, de pilot omgevingsplan Zonderwijk. De resultaten, lessen en inzichten van deze pilot benutten we om te komen tot een omgevingsplan voor het gehele grondgebied van Veldhoven. 

Resultaat

G

Toelichting

De eerste concept-regels voor het Omgevingsplan Zonderwijk zijn gereed. In 2023 is ook een strategische planning vastgesteld waarin een planning is opgenomen om te komen tot één omgevingsplan voor het gehele grondgebied van de gemeente Veldhoven. 

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
8.01 Leefbarometer.nl * 9 categorieën van 'Zeer onvoldoende' tot 'Uitstekend' Ministerie van Binnenlandse Zaken
8.02 Gemiddelde WOZ waarde (BBV) Duizend euro CBS - 444
8.02 Demografische druk (BBV) % CBS -
8.02 Gemeentelijke woonlasten eenpersoonshuishouden (BBV) In Euro’s COELO 789
8.02 Gemeentelijke woonlasten meerpersoonshuishouden (BBV) In Euro’s COELO 878
8.02 Startersleningen Aantal uitgegeven leningen SVN 14
8.02 Stimuleringsleningen Aantal uitgegeven leningen SVN 30
8.02 Taakstelling vergunninghouders % gerealiseerd Gemeente 1
8.03 Nieuw gebouwde woningen (BBV) Aantal per 1.000 woningen Basisregistratie adressen en gebouwen 25
8.03 Opgeleverde woningen Aantal Gemeente 500
8.03 In aanbouw genomen woningen Aantal Gemeente 500
8.03 Prioritaire segmenten of doelgroepen % sociale huur Gemeente 0
t
* Met behulp van de Leefbaarometer kan de leefbaarheid in alle bewoonde wijken, buurten en straten in Nederland gemonitord worden. De Leefbaarometer laat zien hoe de situatie van de leefbaarheid er is en hoe die zich in de afgelopen jaren heeft ontwikkeld. Hiermee biedt de Leefbaarometer informatie voor beleidsvoorbereiding, -bijsturing en -evaluatie voor verschillende partijen die betrokken zijn bij de leefbaarheid van wijken en buurten. De leefbarometer wordt elke 2 jaar geactualiseerd.