Voortgang activiteiten

Programma 0 l Bestuur en ondersteuning

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

De sterke groei van Veldhoven, de ontwikkelingen in de regio en de betekenis van ASML voor Veldhoven en daarbuiten raakt onze hele samenleving. De grote taken en vraagstukken waar we voor staan, vragen om een organisatie (bestuurlijk en ambtelijk) die dicht bij de inwoners, bedrijven en (maatschappelijke) organisaties van Veldhoven staat. En in de regio zichtbaar en actief is.

Inwoners en organisaties mogen rekenen op een goede dienstverlening van gemeenten.  Hierbij gaat het niet alleen over wat we leveren, maar ook hoe we onze diensten leveren.  In de gemeente Veldhoven staat hierbij de vraag van de klant centraal. Het gaat niet alleen om houding en gedrag, techniek en processen, maar ook om een goede interne samenwerking. We helpen inwoners en organisaties zo goed mogelijk vanuit het principe ' digitaal waar het kan'. We staan voor een toegankelijke en passende dienstverlening.

De gemeente Veldhoven vraagt inwoners om mee te denken over nieuw beleid en projecten en wil aansluiten bij moderne ontwikkelingen op het gebied van (online) participatie en democratisering. Dat vraagt om een omgevingsbewuste en communicatieve organisatie.

Gemeenten gaan de komende jaren uitdagende financiële tijden tegemoet. De taken die we lokaal op ons bordje krijgen worden vanuit het Rijk niet altijd in voldoende mate financieel gecompenseerd. Het is  aan ons, om zorg te dragen voor financiering van dit beleid. Het is van belang om de gemeentelijke financiën gezond te houden en een ambtelijke organisatie te hebben die de opgaven van nu en de toekomst aan kan met voldoende capaciteit. De uitdagingen die op ons pad komen vragen om een vitale en slagvaardige gemeentelijke organisatie. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

0.01 De gemeentelijke organisatie werkt omgevingsbewust en communicatief

Terug naar navigatie - 0.01 De gemeentelijke organisatie werkt omgevingsbewust en communicatief

We staan als organisatie steeds meer in verbinding met de samenleving, leven ons in  de inwoner in en sluiten aan bij bestaande netwerken. In ons werken zijn de effecten op onze omgeving leidend. Daarbij zetten we communicatie in als instrument. 

0.02 Toegankelijke en passende (digitale) dienstverlening

Terug naar navigatie - 0.02 Toegankelijke en passende (digitale) dienstverlening

Veldhoven groeit, dat betekent meer inwoners waaraan passende (digitale) dienstverlening geleverd moet worden. We zijn voor iedereen bereikbaar en hebben oog voor de behoefte en de belangen van de klant. Onze koers gaan we uitzetten in een nieuwe realistische visie. 

0.02.01 Ontwikkelen van een (digitale) dienstverleningsopgave

Omschrijving

Naar aanleiding  van het rapport van de rekenkamercommissie ontwikkelen  wij in 2023 een nieuwe dienstverleningsopgave. Dit betekent dat we een nieuwe visie op onze (digitale) dienstverlening gaan maken die wij voorleggen aan de gemeenteraad.

Resultaat

O

Toelichting

De visie Dienstverlening is gereed en wordt binnenkort ter besluitvorming aan de raad voorgelegd. De oordeelsvormende vergadering is op 27 februari 2024 en de besluitvormende vergadering is op 19 maart 2024.

0.02.02 Wij voldoen aan de Europese verordening Single Digital Gateway

Omschrijving

De Single Digital Gateway verplicht EU-lidstaten om bepaalde overheidsdiensten toegankelijk te maken voor Europese inwoners en ondernemers. Dat gebeurt via het portaal YourEurope.

Resultaat

G

Toelichting

We hebben de 1ste fase van de SDG volgens planning afgerond. De vervolgstappen voor de 2e fase gaan we vanuit het uitvoeringsprogramma visie Dienstverlening oppakken. Het uitvoeringsprogramma visie Dienstverlening is op dit moment nog niet bekend. 

0.02.03 We monitoren continu de klanttevredenheid van de kanalen website en balie

Omschrijving

Wij willen graag weten wat de inwoners van onze (digitale)dienstverlening vinden. Daarom monitoren we dat continu en die feedback gebruiken we om de (digitale)dienstverlening te verbeteren.

Resultaat

G

Toelichting

Wekelijks wordt de input van de klantmonitor bekeken. De feedback wordt gebruikt om formulieren, processen en pagina’s aan te passen.

0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijk profiel

Terug naar navigatie - 0.03 De gemeente Veldhoven heeft een duidelijk profiel

We weten wie we zijn, wat we willen worden en dragen dat uit.

0.04 De gemeentelijke organisatie is vitaal en slagvaardig

Terug naar navigatie - 0.04 De gemeentelijke organisatie is vitaal en slagvaardig

Naast het uitvoeren van wettelijke taken, zijn we in staat om bepaalde wensen en ambities te realiseren en kunnen we inspelen op de snelle groei in onze regio.

0.04.01 We maken strategisch personeelsbeleid

Omschrijving

Met strategisch personeelsbeleid kunnen we, op het gebied van personeel, inspelen op veranderingen en ambities in de toekomst. We gaan hier mee aan de slag in 2023.

Resultaat

G

Toelichting

Met alle afdelingen is een begin gemaakt met SPP. Hierin staat het kwantitatieve onderzoek centraal.  In dat kwantitatieve onderzoek wordt het toekomstplaatje per afdeling geschetst op basis van het bestaande BMC rapport.  Hierin moet duidelijk worden waar we in de komende jaren op personeelsgebied tegenaan gaan lopen (hoge uitstroom door pensioen, nieuwe opgave door veranderingen in de samenleving, etc). In 2024 zal  de GAP analyse centraal staan en wordt daar verder vorm aangegeven.

0.04.02 Producten Geluksexpeditie.

Omschrijving

Er zijn in het kader van de Routekaart en Geluksexpeditie in juli 2022 een aantal producten opgeleverd vanuit de deelprojecten. Onder andere de personeelsdoorkijk, kwantitatieve analyse en cultuurscan zijn uitgevoerd. Deze opgeleverde producten zullen in 2023 verder uitgewerkt worden. 

Resultaat

G

Toelichting

De organisatie is in 2023 gestart met verbeteringen op diverse onderdelen binnen de organisatie. Dit doen we aan de hand van een Expeditieplan met daarin verschillende onderwerpen die zijn beschreven als stip. De aanpak verloopt volgens planning: de onderdelen van fase 1 en 2 zijn grotendeels gestart in 2023, fase 3 start in januari 2024. 

Inmiddels zijn ook een aantal stippen afgerond en geborgd in de organisatie. Hiermee zijn verbeteringen aangebracht op diverse thema's zoals het aantrekken en behouden van talent,  informatiebeveiliging, een aantrekkelijk werkklimaat, de organisatievisie en het gebruik van duidelijke taal.   

0.05 Gezond financieel beleid

Terug naar navigatie - 0.05 Gezond financieel beleid

Veldhoven voert een solide financieel beleid met een jaarlijks meer dan sluitende meerjarenbegroting.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
0.02 Klanttevredenheid balie Rapportcijfer Eigen gegevens 7,5 9
0.02 Klanttevredenheid website Rapportcijfer Eigen gegevens 6,5 7
0.04 Formatie (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,6 7,3
0.04 Bezetting (BBV) Fte per 1.000 inwoners Eigen gegevens 7,6 7,0
0.04 Apparaatskosten (BBV) Kosten per inwoner Eigen gegevens 864 891
0.04 Externe inhuur (BBV) Kosten als % van totale loonsom + totale kosten inhuur externen Eigen gegevens 8,4% 23,7%
0.04 Overhead (BBV) % van totale lasten Eigen gegevens 7,9% 9,3%
t