Voortgang activiteiten

Programma 4 l Onderwijs

Voortgang activiteiten

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Onze samenleving is aan grote veranderingen onderhevig. We willen dat al onze Veldhovense jongeren goed voor zichzelf kunnen zorgen wanneer ze later volwassen zijn. Onderwijs helpt jongeren om dit te leren. School is een belangrijke plek waar kinderen talenten kunnen ontdekken en ontwikkelen. We vinden het daarom van belang dat jongeren -indien dit binnen hun mogelijkheden ligt- een opleiding volgen en diploma halen.

We zorgen ervoor dat kinderen zoveel als mogelijk dichtbij huis naar school kunnen en gebruik kunnen maken van een voorschoolse voorziening. Het liefst in de buurt waar zij opgroeien. Indien het niet mogelijk is om dichtbij huis onderwijs te volgen, hebben leerlingen -onder bepaalde voorwaarden- recht op leerlingenvervoer.

Door de woningbouwopgave wordt de komende jaren een aanzienlijke groei van het aantal inwoners en daarmee kinderen verwacht. Een toename van het aantal inwoners van de gemeente, kan de uitbreiding van de onderwijscapaciteit en voorschoolse voorzieningen noodzakelijk maken. Dit vraagt om het actueel houden van het Integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP).

Het aantal nieuwkomers in de gemeente zal naar verwachting de komende jaren verder toenemen. Niet alleen vanwege de voorspelde groei van ASML, maar ook door de komst van statushouders en vluchtelingen. Internationalisering van het onderwijs vinden wij daarom een belangrijke ontwikkeling. Maar bovenal vinden wij het belangrijk dat iedereen naar eigen vermogen meedoet in Veldhoven. Dat is moeilijk als je de Nederlandse taal niet goed beheerst of digitaal niet zo handig bent. We willen daarom taalachterstanden en kansenongelijkheid voorkomen en oplossen, zowel bij jeugdigen als bij volwassenen. 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

4.01 Leerlingen kunnen thuisnabij onderwijs volgen

Terug naar navigatie - 4.01 Leerlingen kunnen thuisnabij onderwijs volgen

Het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs (IHP) biedt mogelijkheden  dat leerlingen kunnen kiezen voor zo thuisnabij mogelijk passend onderwijs in kwalitatief goede onderwijshuisvesting.

4.01.01 Uitvoering geven aan het IHP

Omschrijving

Er wordt uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde IHP, door het opstellen en uitvoeren van afzonderlijke projectplannen voor behoud en uitbreiding van het aanbod van onderwijshuisvesting.

Resultaat

R

Toelichting

Er is uitvoering gegeven aan het door de Raad vastgestelde IHP:
•    In 2023 is verdere uitvoering gegeven aan de bouw van de Brede School Zilverackers. De oplevering van deze school wordt voorzien in het eerste kwartaal van 2024 in plaats van 2023, zoals aanvankelijk gepland. Voor de problematiek rondom de netcongestie is een tijdelijke technische oplossing gevonden, waardoor de oplevering van de school geen extra vertraging oploopt. 
•    Veldvest heeft de duurzaamheidsmaatregelen die in het IHP zijn opgenomen voor een aantal schoolgebouwen uitgevoerd in 2023.
•    In het IHP is een verbouwing opgenomen van de Brembocht voor de inhuizing van de BSO in deze school. Korein heeft in afstemming met de school besloten geen gebruik te maken van deze voorziening en de BSO op de huidige locatie aan te blijven bieden. De middelen die voor deze voorziening in de begroting waren opgenomen, vallen vrij in de jaarrekening. 

Naast de projecten die in het IHP zijn opgenomen is er één aanvraag toegekend voor een voorziening ingediend door schoolbestuur Ons Middelbaar Onderwijs voor de bekostiging van een constructiefout bij het Sondervick College. Deze aanvraag is ingediend op basis van de verordening onderwijshuisvesting. 

4.01.02 Er adequaat leerlingenvervoer beschikbaar is

Omschrijving

Leerlingen die dit nodig hebben en hier recht op hebben kunnen met behulp van leerlingenvervoer voor hen passend onderwijs volgen.

Resultaat

G

Toelichting

Leerlingen die het nodig hebben en hier recht op hebben, hebben met behulp van leerlingenvervoer passend onderwijs kunnen volgen. Personele krapte binnen de vervoersbranche heeft bij de gemeente Veldhoven nog niet tot structurele problemen geleid. Regionaal is een overleg geïnitieerd waar afstemming plaatsvindt om ontwikkelingen te monitoren en mogelijkheden te onderzoeken om de druk op de vervoersbedrijven te verminderen. 

4.02 Jeugdigen kunnen zo optimaal mogelijk opgroeien en zich ontwikkelen

Terug naar navigatie - 4.02 Jeugdigen kunnen zo optimaal mogelijk opgroeien en zich ontwikkelen

We zetten actief in op optimale opgroeikansen en ontwikkeling van jeugdigen.

4.03 Taalachterstand bij peuters wordt voorkomen

Terug naar navigatie - 4.03 Taalachterstand bij peuters wordt voorkomen

We zetten in op het voorkomen dan wel oplossen van taalachterstanden van
(doelgroep)peuters.

4.03.01 Doorontwikkeling afspraken VVE-werkgroep

Omschrijving

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een taalachterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). We hebben structureel een VVE-werkgroep ingericht waarin onderwijs, kinderopvang, GGD, Bibliotheek en gemeente bij elkaar komen. Samen maken we -mede op basis van uitkomsten uit de monitor- nieuwe -afspraken om het bereik van de doelgroep en de ouderbetrokkenheid te vergroten, en om tevens de doorgaande leerlijn voor kinderen te verbeteren. Daarnaast stellen we in de werkgroep nieuwe resultaatafspraken vast. In de jaarlijks op te stellen VE-monitor wordt vervolgens gemeten of deze resultaten ook daadwerkelijk worden gehaald. 

Resultaat

G

Toelichting

We geven zoveel mogelijk kinderen in de leeftijd van 2,5 t/m 6 jaar met (een risico op) een taalachterstand de kans om gebruik te maken van vroeg- en voorschoolse educatie (VVE). We zijn hiervoor met de structurele VVE-werkgroep met vertegenwoordiging vanuit onderwijs, kinderopvang, GGD, Bibliotheek en gemeente bij elkaar gekomen. Afgelopen jaar zijn er nieuwe resultaatafspraken vastgesteld. Daarnaast zijn er aan de hand van de uitkomsten van de voorgaande VVE-monitor afspraken gemaakt om het bereik van de doelgroep en ouderbetrokkenheid te vergroten en om de doorgaande leerlijn voor kinderen te verbeteren. 

Het % doelgroepbereik VVE is momenteel nog niet bekend. De VVE monitor zal naar verwachting in het tweede kwartaal 2024 worden opgeleverd.

4.04 Kansengelijkheid wordt bevorderd

Terug naar navigatie - 4.04 Kansengelijkheid wordt bevorderd

We zetten in op het voorkomen dan wel oplossen van taalachterstanden en
kansenongelijkheid van (nieuwe) Veldhovenaren.

4.05 Schoolverzuim wordt voorkomen

Terug naar navigatie - 4.05 Schoolverzuim wordt voorkomen

We zorgen ervoor dat schoolverzuim en voortijdig schoolverlaten zoveel als mogelijk worden voorkomen. Indien er sprake is van schooluitval of voortijdig schoolverlaten zetten we waar mogelijk in op terugkeer naar het onderwijs.

4.05.01 Bestrijden absoluut verzuim

Omschrijving

De adviseur leerplicht controleert of alle jongeren die onder de Leerplichtwet vallen, op een school staan ingeschreven. Indien dit niet het geval is, onderneemt de adviseur leerplicht meteen actie. 

Resultaat

G

Toelichting

De aanpak van absoluut verzuim is voortgezet. Indien de adviseur leerplicht via het systeem geïnformeerd wordt over het absoluut verzuim van een leerling, wordt er direct actie ondernomen. Zodat dat de betreffende leerling zo spoedig mogelijk wordt ingeschreven op een school. Hierbij wordt er samen gewerkt met ouders, leerling onderwijs, zorginstanties en andere betrokkenen. Ouders ontvangen preventief een brief wanneer er drie maanden voor een kind vijf wordt geen schoolinschrijving is. 
Zowel door RBOB als door Veldvest zijn nieuwkomersklassen ingericht, waar kinderen nieuwkomersonderwijs kunnen volgen, totdat zij de Nederlandse taal voldoende beheersen om in te stromen binnen het reguliere onderwijs.  

Het aantal absoluut verzuim per 1.000 leerlingen (BBV-indicator) is nog niet bekend. Het regionaal jaarverslag leerplicht wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 vastgesteld. De gemeenteraad zal vervolgens middels een raadsinformatie nota worden geïnformeerd.

4.05.02 Tegengaan relatief schoolverzuim

Omschrijving

Door preventieve maatregelen proberen we het relatieve schoolverzuim te verminderen. Er wordt onder meer ingezet op goede contacten met scholen, het op tijd voeren van gesprekken met ouders en jongeren en samenwerking met het generalisten- en specialistenteam.  

Resultaat

G

Toelichting

De preventieve en vroegtijdige aanpak van verzuim is voortgezet. De insteek van leerplicht is om preventief het gesprek aan te gaan waar dit mogelijk is en te handhaven indien dit nodig is. Er is verder ingezet op korte lijnen met onderwijs om in een vroeg stadium betrokken te worden bij (dreigend) schoolverzuim. Alle scholen hebben een vaste contactpersoon binnen leerplicht en worden actief bezocht door de adviseurs leerplicht. Ook zijn er preventieve gesprekken gevoerd met ouders en jongeren. Er wordt nauw samengewerkt met Integrale veiligheid, klantmanagers jeugd, het generalisten- en specialistenteam van de gemeente en externe zorgaanbieders.

Het aantal relatief verzuim per 1.000 leerlingen (BBV-indicator) is nog niet bekend. Het regionaal jaarverslag leerplicht wordt naar verwachting in het tweede kwartaal van 2024 vastgesteld. De gemeenteraad zal vervolgens middels een raadsinformatie nota worden geïnformeerd.

4.05.03 Voorkomen voortijdig schoolverlaten

Omschrijving

RMC-regio’s (Regionale Meld- Coördinatiefunctie Voortijdig schoolverlaters), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Ook worden kwetsbare jongeren in het praktijkonderwijs en voortgezet speciaal onderwijs door meerdere partijen gemonitord. Hierdoor zijn en blijven zij in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen.

Resultaat

G

Toelichting

De preventieve en voortijdige aanpak voor het voorkomen van voortijdig schoolverlaten is voortgezet. Doorstroom-regio’s (voorheen RMC), scholen in het voortgezet onderwijs en MBO-instellingen proberen samen te voorkomen dat jongeren stoppen met school voordat zij een startkwalificatie hebben. Jongeren in een kwetsbare positie worden in de regio gemonitord met het systeem Intergrip. Hierdoor zijn en blijven deze jongeren in beeld binnen de arbeidsmarktregio Eindhoven de Kempen. Met dit systeem wordt daarnaast de overdracht van scholen naar Wmo, participatie en jeugdhulp geregeld. Er is sprake van goede contacten met het onderwijs en met zorgpartners. En er vindt geregeld overleg plaats om preventieve acties in te zetten om voortijdige schoolverlaters te voorkomen. Indien nodig vindt er een warme overdracht plaats tussen leerplicht en het doorstroompunt wanneer leerlingen 18 jaar worden.

Het % vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) van deelnemers aan het VO en MBO onderwijs (BBV-indicator) is nog niet bekend. DUO publiceert deze cijfers naar verwachting in het tweede kwartaal van 2023. De gemeenteraad zal vervolgens middels een raadsinformatie nota worden geïnformeerd.

4.05.04 Inzet op overig verzuim

Omschrijving

Wanneer een leerplichtige  minder dan de wettelijke termijn – 16 uur in 4 weken –begint te verzuimen wordt samen met de school (na melding bij adviseur leerplicht) een preventieve aanpak afgesproken. Indien nodig wordt er bijvoorbeeld zorg ingezet en/of een waarschuwingsgesprek gevoerd. 

Resultaat

G

Toelichting

Door middel van een preventieve inzet hebben de adviseurs leerplicht uitvoering gegeven aan het verminderen van overig schoolverzuim. Wanneer een leerplichtige minder dan de wettelijke termijn –16 uur in 4 weken- heeft verzuimd, is samen met de school (na melding bij adviseur leerplicht) een preventieve aanpak afgesproken. Indien nodig is er bijvoorbeeld zorg ingezet en/of een waarschuwingsgesprek gevoerd.

Meetindicatoren

Terug naar navigatie - Meetindicatoren
Nr.
Doel Naam Eenheid Bron Streefwaarde Realisatie
4.01 Uitvoering geven aan de projecten de zijn vastgesteld in het IHP Opgeleverde projecten volgens tijdspad IHP Projectbureau * 0
4.02 Opstellen uitvoeringsplan Document Nxt gereed gereed
4.03 Taalachterstand peuters % doelgroepbereik voorschoolse Educatie VE-monitor >90% nnb
4.04 Deelnemers bij het Veldhovense Digitaalhuis: Aantal deelnemers bij het Veldhovense Digitaalhuis Digitaalhuis >900
2021  164
Spreekuren – Bezoekers    107  11
Spreekuren – Telefonische aanvragen    97  23
Spreekuren – E-mailaanvragen    66  42
Taalmaatjes (nieuwe matches)    28  1110
Taalcafé – Deelnemers    493  79
Klik & Tik – Deelnemers    36  21
En nu zelf aan de slag! – Deelnemers    6  0
Digisterker – Deelnemers    13  64
Totaal: 846  1514
4.05 Absoluut verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado ** nnb
4.05 Relatief verzuim (BBV) Aantal per 1.000 leerlingen DUO/Ingrado ** nnb
4.05 Vroegtijdig schoolverlaters zonder startkwalificatie (vsv-ers) (BBV) % deelnemers aan het VO en MBO onderwijs DUO/Ingrado ** nnb
t
* Tijdspad van projecten vastgesteld in het IHP:
- 2023: Zilverackers nieuwbouw permanente voorziening en kinderopvang
** Streefwaarde: gelijk of lager dan de gemiddelde realisatie in Nederland