Programma 2 | Verkeer, vervoer en waterstaat

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Mensen verplaatsen zich over allerlei afstanden, om verschillende redenen, op diverse tijdstippen en met verschillende vervoermiddelen. Mobiliteit stopt niet bij de gemeentegrens. We werken daarom structureel regionaal samen. Daarin komen strategische en tactische ontwikkelingen op het gebied van mobiliteit aan de orde, maar ook de relatie van bereikbaarheid met het verbeteren van ons leef-, woon- en vestigingsklimaat.

We investeren steeds meer in andere en duurzamere vormen van mobiliteit.  De geleidelijke overgang naar duurzame mobiliteit vraagt om een nieuwe verdeling van de ruimte over voetgangers, fietsers, openbaar vervoer en auto's.  Door vooruit te kijken zijn we beter voorbereid op ontwikkelingen in de toekomst. Dit alles wordt ‘de transitie duurzame mobiliteit’ genoemd. Gelijktijdig draagt duurzame mobiliteit bij aan een gezonde leefomgeving en leefvorm. Wie meer gebruikmaakt van fiets, openbaar vervoer en zich te voet voortbeweegt, zorgt voor een betere luchtkwaliteit en fysieke gezondheid.

Plannen voor wonen, werken en bereikbaarheid stellen we in samenhang op. De hieruit voortkomende plaatselijke en regionale maatregelen sluiten we op elkaar aan. Daarnaast richten we ons ook lokaal op de integrale verbinding met de onderwerpen als welzijn, gezonde groei en duurzame toekomst.

In december 2023 is de Mobiliteitsvisie Veldhoven 2040 door de gemeenteraad vastgesteld. In de Mobiliteitsvisie is aangegeven dat Veldhoven voor grote opgaven staat op het gebied van mobiliteit. De uitdaging is daarbij niet alleen om Veldhoven bereikbaar te maken en te houden, maar om er ook voor te zorgen dat Veldhoven een fijne plek is om te wonen, werken en recreëren. Dat kan niet als we blijven doen wat we altijd deden. Een mobiliteitstransitie is noodzakelijk. 

We gebruiken beschikbare data en moderne technieken (Smart Mobility), die ons helpen bij de opgaven waar we voor staan. Daarnaast helpen ze ons bij een objectieve monitoring en/of toetsing.

Daarnaast blijven we in de komende jaren werken aan het op peil houden en verbeteren van de bereikbaarheid van Veldhoven en het verbeteren van de verkeersveiligheid. Dit doen we binnen de kaders van de Bereikbaarheidsagenda Zuidoost-Brabant, de regionale mobiliteitsvisie MRE, het actuele Gemeentelijk Verkeers- en Vervoersplan, de Mobiliteitsvisie Veldhoven 2040 en het nog vast te stellen Mobiliteitsprogramma en uitvoeringsplan. Ook de Omgevingsvisie en het maatregelenpakket De Run, Project Beethoven en de Brainportdeal infrastructuur 2022 zijn een belangrijke leidraad.

Onze aanwezige infrastructuur onderhouden we goed. De wegen zijn door weggebruikers veilig en makkelijk te gebruiken. Het Integraal Maatschappelijk Beheerkader Openbare Ruimte (IMBK) en de beheerplannen zijn handvatten bij de uitvoering van dit onderhoud.

 

Doelstellingen

Terug naar navigatie - Doelstellingen

2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met deelmobiliteit.

Terug naar navigatie - 2.01 Inwoners, werknemers en bezoekers verplaatsen zich vaker te voet, met de fiets, met het openbaar vervoer of met deelmobiliteit.

Doordat meer mensen komen wonen en werken in Veldhoven, wordt het ook drukker in de schaarse openbare ruimte. De auto neemt relatief veel ruimte in. Maar we willen naar een duurzamere samenleving. Daarom is het verstandig om duurzame mobiliteit te stimuleren: te voet, op de fiets, met het openbaar vervoer of kiezen voor deelmobiliteit. Dat heeft ook een positief effect op de luchtkwaliteit/gezondheid.